Program
"Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na lata 2020–2021"
Spis treści
Wstęp
I. Podstawa prawna Programu
II. Diagnoza sytuacji
III. Cele Programu
IV. Zakres podmiotowy i przedmiotowy Programu
V. Realizator Programu
VI. Wykonawcy Programu
VII. Finansowanie Programu oraz warunki przyznawania wykonawcom środków z Funduszu Solidarnościowego na realizację Programu
VIII. Terminy i warunki realizacji Programu
IX. Tryb przystąpienia do Programu
X. Zadania podmiotów uczestniczących w realizacji Programu
XI. Monitoring Programu
XII. Zakres sprawozdawanych danych
XIII. Załączniki
Program "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na lata 2020-2021", zwany dalej "Programem", ma na celu wsparcie zdrowotne osób niepełnosprawnych powyżej 16. roku życia posiadających orzeczenie o lekkim albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne do tych dwóch stopni (w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, z późn zm.)), którym świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej mogą pozwolić na jak najpełniejszy powrót do aktywności społecznej i życie w jak najmniejszym stopniu ograniczone barierami. Jedną z dodatkowych korzyści tego Programu może być podjęcie lub utrzymanie aktywności zawodowej i społecznej, podjęcie lub kontynuacja nauki przez osoby dotknięte niepełnosprawnością, którym świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej pozwolą na utrzymanie kondycji zdrowotnej i dobrej jakości funkcjonowania.
Realizacja Programu pozwoli na przekazanie dodatkowych środków na leczenie osób niepełnosprawnych, co powinno ułatwić dostęp do świadczeń z zakresu rehabilitacji i przełożyć się na zwiększenie skuteczności podejmowanych działań rehabilitacyjnych.
Rehabilitacja lecznicza jest jedną ze składowych procesu kompleksowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych, daje szansę na odzyskanie pełnej lub podniesienie sprawności fizycznej i psychicznej, ułatwia podejmowanie aktywności społecznych i zawodowych.
Działania Programu są komplementarne wobec działań prowadzonych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w programach finansowanych ze środków Funduszu Solidarnościowego oraz wpisują się w cele wskazane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).
Należy zaznaczyć, że projektowane działania wypełniają także postanowienia Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej "Konwencją":
Artykuł 25. Zdrowie stanowi, że:
"Państwa Strony uznają, że osoby niepełnosprawne mają prawo do osiągnięcia najwyższego możliwego poziomu stanu zdrowia, bez dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Państwa Strony podejmą wszelkie odpowiednie środki w celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do usług opieki zdrowotnej biorących pod uwagę szczególnie wymogi związane z płcią, w tym rehabilitacji zdrowotnej. W szczególności, Państwa Strony:
Artykuł 26. Rehabilitacja stanowi, że:
Podstawa prawna Programu
Diagnoza sytuacji
Ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności (Dz. U. poz. 932) ułatwiła - w głównej mierze osobom powyżej 16. roku życia z prawnym orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (zgodnie z obowiązującym systemem orzeczniczym) - dostęp m.in. do świadczeń z zakresu rehabilitacji leczniczej.
Rozwiązania wskazane w niniejszym Programie mają zatem, na zasadach komplementarności, zapewnić łatwiejszy dostęp do świadczeń osobom niepełnosprawnym powyżej 16. roku życia z orzeczeniami o stopniu lekkim albo umiarkowanym bądź orzeczeniem równoważnym do któregoś z tych dwóch stopni. Szacuje się, że liczba osób niepełnosprawnych mających orzeczenie o umiarkowanym albo lekkim stopniu niepełnosprawności oraz równoważne wynosiła w 2018 r. ok. 2,227 mln osób 4 .
Jednocześnie należy wskazać, że opracowanie Programu i wykorzystanie na jego realizację środków Funduszu Solidarnościowego, na podstawie odrębnej ustawy, pozwala na elastyczniejsze kształtowanie świadczeń opieki zdrowotnej w Programie i wyjście poza tzw. "koszyki świadczeń gwarantowanych".
Cele Programu
Założeniem Programu jest umożliwienie beneficjentom osiągnięcia jak najpełniejszej aktywności w życiu społecznym, zgodnie z zamierzeniami danej osoby, a w sytuacji, kiedy świadczeniobiorca znajduje się pod opieką instytucji wspierających (np. domy pomocy społecznej, ośrodki pomocy społecznej, centra pomocy rodzinie) - ułatwienie powrotu do samodzielnego funkcjonowania.
Zwiększenie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie rehabilitacji leczniczej ze środków Funduszu Solidarnościowego powinno także pozytywnie oddziaływać na zmniejszenie kolejek osób oczekujących na dostęp do tychże świadczeń dla całej populacji dorosłych obywateli w kraju.
Należy wskazać, że stan epidemii СОVID-19 spowodował wstrzymanie procedowania Programu w 2020 r., przesunięcie terminu jego przyjęcia, publikacji i znacząco skrócił możliwość udzielania świadczeń z Programu w 2020 r. Jednocześnie należy podkreślić, że ograniczenia w udzielaniu świadczeń i usług rehabilitacyjnych w czasie epidemii СОVID-19 powodują nawarstwiające się palące niezaspokojone potrzeby w zakresie rehabilitacji, które sygnalizują w szczególności osoby niepełnosprawne. Zatem realizacja Programu jest także szansą na częściowe skompensowanie obecnych zaległości w tym zakresie.
Zakres podmiotowy i przedmiotowy Programu
Realizator Programu
Wykonawcy Programu
Finansowanie Programu oraz warunki przyznawania wykonawcom środków z Funduszu Solidarnościowego na realizację Programu
Terminy i warunki realizacji Programu
Tryb przystąpienia do Programu
Zadania podmiotów uczestniczących w realizacji Programu
Do zadań Prezesa NFZ, jako realizatora Programu, należy:
Do zadań Dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ należy:
Do zadań wykonawców Programu należy:
Monitoring Programu
Zakres sprawozdawanych danych
Załączniki
Załącznik do Programu
Warunki udzielania świadczeń w Programie
"Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na lata 2020-2021"
Użyte w Programie "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na lata 2020-2021", zwanym dalej "Programem", określenia oznaczają:
W zakresie nieuregulowanym w Programie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.).
Wykonawcy Programu
Kwalifikacja pacjenta do Programu
Kwalifikacja wstępna będzie polegała na weryfikacji przez świadczeniodawcę posiadania przez pacjenta ww. orzeczenia.
Dalsza kwalifikacja pacjenta do Programu odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. z 2019 r. poz. 952, z późn. zm.) - zatem możliwe jest przeprowadzenie przez fizjoterapeutę m.in.: diagnostyki funkcjonalnej pacjenta oraz kwalifikowania, planowania i prowadzenia fizjoterapii.
Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach Programu nie wymaga skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. Wyjątek stanowią sytuacje określone w art. 4 ust. 4a ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty stanowiące, że fizjoterapeuta nieposiadający okresu doświadczenia w zawodzie określonego w ust. 4 pkt 2-4 może udzielać świadczeń zdrowotnych w zakresie wynikającym z posiadanego tytułu zawodowego, wyłącznie na podstawie skierowania lekarza albo innego fizjoterapeuty posiadającego prawo samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii.
Organizacja udzielania świadczeń w Programie
Świadczenia w Programie mieszczą się w zakresie fizjoterapii ambulatoryjnej i obejmują:
Cykl terapeutyczny obejmuje do 10 dni zabiegowych.
Jednemu pacjentowi przysługuje w Programie nie więcej niż 5 zabiegów dziennie, w tym co najmniej 3 zabiegi z zakresu kinezyterapii, przy czym nie więcej niż jedna kinezyterapia grupowa (w sytuacji udzielania takiego świadczenia u świadczeniodawcy). W sytuacji wykonywania dziennie liczby zabiegów mniejszej niż 5, udział zabiegów z zakresu kinezyterapii nie może być mniejszy niż 60% wykonywanych zabiegów.
W przypadku uzasadnionym względami medycznymi i koniecznością osiągnięcia celu leczniczego liczba cykli terapeutycznych może zostać zwiększona decyzją fizjoterapeuty zlecającego lub wykonującego zabiegi, za pisemną zgodą dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia - maksymalnie o kolejne 2 cykle.
W ramach Programu prowadzi się także:
Personel
Wymogi lokalowe do udzielania świadczeń w Programie
W okresie wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego (zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1845, z późn. zm.)) podczas udzielania świadczeń zaleca się wykonawcy postępowanie zgodne z "wytycznymi dla funkcjonowania gabinetów fizjoterapeutycznych w systemie rehabilitacji ambulatoryjnej w trakcie epidemii
COVID-19 w Rzeczypospolitej Polskiej" oraz innymi wytycznymi w zakresie udzielania świadczeń rehabilitacji leczniczej w związku z COVID-19 wydanymi lub konsultowanymi z Głównym Inspektorem Sanitarnym lub Ministrem Zdrowia.
Niezależnie od powyższego wykonawcy są obowiązani przestrzegać przepisów ustawowych związanych z wykonywaniem działań podczas stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego dotyczących СОVID-19 oraz aktów wykonawczych, w tym przepisów wydanych na podstawie art. 46a i art. 46b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Zaleca się, aby pomieszczenia, w których są wykonywane badania lub zabiegi, wyposażone były w co najmniej jedną umywalkę z baterią z ciepłą i zimną wodą, a także dozowniki z mydłem w płynie lub środkiem dezynfekcyjnym oraz pojemnik z ręcznikami jednorazowego użytku i pojemnik na zużyte ręczniki. Pomieszczenia, w których są wykonywane badania lub zabiegi, powinny posiadać powierzchnie wykonane z materiałów umożliwiających ich mycie i dezynfekcję. Zaleca się także, aby pomieszczenia, w których są wykonywane badania lub zabiegi przy użyciu narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia, niezależnie od umywalek, wyposażone były w zlew z baterią - nie dotyczy to sytuacji, gdy stanowiska mycia rąk personelu oraz narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia są zorganizowane w oddzielnym pomieszczeniu, do którego narzędzia i sprzęt są przenoszone w szczelnych pojemnikach, oraz w przypadku gdy mycie i sterylizacja są przeprowadzane w innym podmiocie.
Miejsce, w którym są udzielane świadczenia w Programie, jest dostępne dla pacjentów z niepełnosprawnością ruchową, umożliwia pacjentowi samodzielne dotarcie do miejsca udzielania świadczeń.
W miejscu udzielania świadczeń znajduje się co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne dostępne dla pacjentów korzystających z Programu, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową (wskazane byłoby dostosowanie także do innych form niepełnosprawności).
W węzłach sanitarnych dla pacjentów znajdują się poręcze i uchwyty.
W budynkach wielokondygnacyjnych znajduje się dźwig lub inne urządzenie techniczne (z wyjątkiem schodołazów), umożliwiające wjazd pacjentom z niepełnosprawnością ruchową, w tym poruszającym się na wózkach inwalidzkich - wymóg odnosi się do sytuacji, gdy świadczenia są udzielane na kondygnacji innej niż parter.
Udzielanie świadczeń musi odbywać się z zapewnieniem poszanowania intymności i godności pacjenta. Musi zostać zapewniona ochrona danych osobowych pacjenta, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dopuszcza się organizowanie wspólnych pomieszczeń dla wizyty fizjoterapeutycznej i zabiegów fizjoterapeutycznych, jeżeli specjalne wymogi dla danego świadczenia, określone w poniższym Kompletnym wykazie świadczeń zdrowotnych wraz z wymaganiami, nie stanowią inaczej.
Dopuszcza się organizowanie wspólnych pomieszczeń dla świadczeń z wykorzystaniem wody z zakresu 2.2.2. Masaże wodne, 3.2. Elektrolecznictwo wodne oraz 3.5. Hydroterapia.
Gabinet, zakład rehabilitacji lub fizjoterapii jest czynny co najmniej 5 dni w tygodniu, nie krócej niż 5 godzin dziennie bez przerwy, w tym co najmniej 2 dni w przedziale czasowym od 13.00 do 18.00.
Wycena świadczeń w Programie
Wyłączenie pacjenta z Programu
Pozostałe postanowienia
W przypadku stwierdzenia w trakcie realizacji umowy na realizację Programu, iż wykonawca złożył oświadczenie niezgodne z prawdą, zostaje on wyłączony z dalszej realizacji Programu oraz wyłączony z ubiegania się o środki z kolejnych edycji Programu.
W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowej realizacji Programu przez wykonawcę, dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia może podjąć decyzję o rozwiązaniu umowy z wykonawcą i zdecydować o wyłączeniu tego podmiotu z możliwości uczestnictwa w kolejnych edycjach Programu.
Świadczenia dodatkowe mogą być rozliczane każde oddzielnie w sytuacji spełniania dodatkowych wymogów określonych dla tych świadczeń. Każdy świadczeniodawca musi spełniać wszystkie wymogi dla świadczeń obligatoryjnych oraz oferować te świadczenia.
Każde świadczenie musi spełniać "wymogi ogólne" określone przed wykazem wszystkich świadczeń, a także przed wykazem świadczeń danego rodzaju - w części X. Kompletny wykaz świadczeń zdrowotnych wraz z wymaganiami.
Wymogi dla świadczeń dodatkowych oraz "wymogi dodatkowe", które muszą spełniać ustalone grupy świadczeń lub pojedyncze świadczenia, wskazane są w części X. Kompletny wykaz świadczeń zdrowotnych wraz z wymaganiami.
W sytuacji oferowania świadczeń dodatkowych muszą one spełniać wymogi ogólne dla wszystkich świadczeń, a także wymogi ogólne dla danej grupy świadczeń. Ponadto muszą być spełnione określone warunki dla oferowanych świadczeń dodatkowych, w tym m.in. wymogi sprzętowe określone jako dodatkowe.
W przypadku gdy w danej grupie świadczeń (np. masaże) znajdują się tylko świadczenia dodatkowe, to świadczeniodawca nie ma obowiązku spełniania wymogów ogólnych dla tej grupy świadczeń, jeżeli nie zamierza ich oferować.
Kompletny wykaz świadczeń zdrowotnych wraz z wymaganiami
Wymogi ogólne
Personel: fizjoterapeuta, posiadający tytuł specjalisty w dziedzinie fizjoterapii lub tytuł specjalisty rehabilitacji ruchowej II stopnia, zwany dalej "specjalistą w dziedzinie fizjoterapii", lub fizjoterapeuta, posiadający tytuł magistra, o którym mowa w art. 4 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, lub fizjoterapeuta, posiadający dyplom, świadectwo, lub inny dokument, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5 lit. b i c tej ustawy, potwierdzający ukończenie studiów drugiego stopnia oraz posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w zawodzie fizjoterapeuty, w wymiarze co najmniej 1/4 etatu przeliczeniowego (równoważnik 1/4 etatu przeliczeniowego).
Wymogi ogólne
Personel: świadczenia wykonuje fizjoterapeuta w wymiarze co najmniej 1/2 etatu przeliczeniowego (równoważnik 1/2 etatu przeliczeniowego), chyba że wskazano inaczej.
Wymogi ogólne
Wymagania lokalowe: sala musi posiadać minimum jedno stanowisko pracy indywidualnej, które powinno zapewniać warunki intymności np. przez system przesuwanych zasłon.
Wymagania sprzętowe (wyposażenie sali kinezyterapii):
Zalecenia
Zaleca się, aby sala do kinezyterapii stanowiła odrębne pomieszczenie.
Obligatoryjne świadczenia z zakresu Kinezyterapia
Dodatkowe świadczenia z zakresu Kinezyterapia
Wymagania sprzętowe: (sprzęt dodatkowy) stół pionizacyjny lub inny sprzęt lub sprzęty spełniające jego rolę;
Wymogi ogólne
Personel:
Wymogi ogólne
Wymagania lokalowe: zaleca się, aby gabinet masażu stanowił odrębne pomieszczenie lub gwarantował rozwiązania zapewniające zachowanie intymności (np.: przez system przesuwanych zasłon);
Wymagania sprzętowe: stół do masażu (najlepiej regulowany w 3 płaszczyznach).
Dodatkowe świadczenia z zakresu Masaż ręczny / mechaniczny
Wymagania sprzętowe: (sprzęt dodatkowy) rękawy lub kaftany ciśnieniowe (do masażu limfatycznego);
Wymagania sprzętowe: (sprzęt dodatkowy) stół do masażu hydrojet (masaż wodny suchy), stół do masażu wibracyjnego, masażery mechaniczne.
Wymagania lokalowe: masaże wodne muszą być udzielane w oddzielnym pomieszczeniu, mając na względzie zasady bezpieczeństwa oraz poszanowanie intymności.
Dodatkowe świadczenia z zakresu Masaż wodny
Wymagania sprzętowe: wanna do masażu hydropowietrznego;
Wymagania sprzętowe: wanna do hydromasażu częściowego;
Wymagania sprzętowe: wanna do hydromasażu całkowitego.
Wymagania lokalowe: zaleca się, aby zabiegi światłolecznictwa oraz elektrolecznictwa (3.1., 3.4.) były udzielane w osobnych pomieszczeniach (boksach), posiadających ściany o wysokości co najmniej 2,0 m, umożliwiających stosowanie wspólnej wentylacji mechanicznej lub w inny sposób gwarantowały wydzielenie tej przestrzeni, nawet w formie tymczasowej.
Wymagania sprzętowe: zestaw do elektroterapii z osprzętem (w tym do terapii ultradźwiękami), aparaty wykorzystujące prąd stały oraz impulsowy małej i średniej częstotliwości - dopuszcza się stosowanie osobnych urządzeń zapewniających te rodzaje terapii.
Obligatoryjne świadczenia z zakresu Elektrolecznictwo
Wymagania lokalowe: świadczenia z zakresu elektrolecznictwa wodnego muszą być udzielane w oddzielnym pomieszczeniu.
Dodatkowe świadczenia z zakresu Elektrolecznictwo wodne
Wymagania sprzętowe: zestaw do kąpieli elektryczno-wodnej;
Wymagania sprzętowe: zestaw do kąpieli elektryczno-wodnej całkowitej.
Wymagania lokalowe: Leczenie polem elektromagnetycznym powinno być instalowane i wykonywane w oddzielnych pomieszczeniach (boksach), odpowiednio zabezpieczonych przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania elektromagnetycznego na otoczenie;
Dodatkowe świadczenia z zakresu Leczenie polem elektromagnetycznym
Wymagania sprzętowe: urządzenie wytwarzające impulsowe pole elektromagnetyczne wysokiej częstotliwości;
Wymagania sprzętowe: aparatura do diatermii;
Dodatkowe informacje. Zabiegi z zakresu światłolecznictwa i termoterapii wymagają posiadania i korzystania z okularów ochronnych.
Obligatoryjne świadczenia z zakresu Światłolecznictwo i termoterapia
Wymagania sprzętowe: lampa do naświetlań promieniowaniem widzialnym, podczerwonym lub ultrafioletowym;
Wymagania sprzętowe: zestaw do biostymulacji laserowej - skaner;
Wymagania sprzętowe: zestaw do biostymulacji laserowej.
Dodatkowe świadczenia z zakresu Światłolecznictwo i termoterapia 1) Okłady parafinowe;
Wymagania sprzętowe: parafiniarka lub podgrzewacz okładów i parafiny.
Wymagania lokalowe: świadczenia z zakresu hydroterapii muszą być udzielane w oddzielnym pomieszczeniu.
Dodatkowe świadczenia z zakresu Hydroterapia
Wymagania sprzętowe: wanny do masażu wirowego kończyn górnych i kończyn dolnych;
Wymagania sprzętowe: wanna Hubbarda - motylkowa (tank);
Wymagania sprzętowe: katedry natryskowe - agregaty lub kabiny natryskowe
Dodatkowe świadczenia z zakresu Krioterapia
Wymagania lokalowe: kriokomora powinna znajdować się w osobnym pomieszczeniu;
Personel: personel realizujący zabiegi krioterapii ogólnoustrojowej: lekarz oraz fizjoterapeuta, który uzyskał tytuł magistra, o którym mowa w art. 4 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty, lub fizjoterapeuta posiadający dyplom, świadectwo, lub inny dokument, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5 lit. b i c tej ustawy, potwierdzający ukończenie studiów drugiego stopnia oraz posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w zawodzie fizjoterapeuty.
Wymagania sprzętowe:
Wymagania sprzętowe: zestaw do kriostymulacji parami azotu, zimnym powietrzem lub CO2.
Wykaz szczegółowych kryteriów wyboru ofert w Programie
Przedmiot postępowania: Świadczenia z zakresu fizjoterapia ambulatoryjna realizowane w ramach Programu Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na lata 2020-2021 | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Lp. | Kryterium | Kategoria | Oceniany warunek | Liczba punktów | Uwagi | |
I | Jakość | 1. Personel | 1.1. Magister fizjoterapii z co najmniej 5-letnim doświadczeniem jako fizjoterapeuta - równoważnik co najmniej 1/2 etatu. | 12 | ||
1.2. Specjalista w dziedzinie fizjoterapii - równoważnik co najmniej 1/4 etatu. | 8 | |||||
1.3. Fizjoterapeuta posiadający certyfikat potwierdzający odbycie szkolenia (zakończonego egzaminem) w zakresie metod neurofizjologicznych (np. PNF, Bobath) lub terapii manualnej. | 2 | |||||
2. Sprzęt i aparatura medyczna lub pomieszczenia | 2.1. Urządzenie wytwarzające impulsowe pole elektromagnetyczne wysokiej częstotliwości - w miejscu udzielania świadczeń. | 1 | ||||
2.2. Aparatura do diatermii - w miejscu udzielania świadczeń. | 1 | |||||
2.3. Zestaw do magnetoterapii - w miejscu udzielania świadczeń. | 1 | |||||
2.4. Zestaw do kriostymulacji miejscowej (zimne powietrze, pary azotu lub CO2) - w miejscu udzielania świadczeń. | 1 | |||||
2.5. Przebieralnia dla świadczeniobiorców stanowiąca odrębne pomieszczenie - w miejscu udzielania świadczeń. | 1 | |||||
II | Dostępność | 1. Dostępność - harmonogram czasu pracy |
1.1. Czas pracy zakładu - co najmniej 5 dni w tygodniu, co najmniej 8 godzin dziennie, w tym co najmniej 2 razy w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 11.00 a 18.00. |
5 | ||
III | Cena | 1. Cena | 1.1. Cena obliczona zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 17 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów 0 udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1372, z późn. zm.). | Maksymalnie 10 |
I. Jakość - wyniki kontroli i inne nieprawidłowości w udzielaniu świadczeń z zakresu rehabilitacji leczniczej. Maksymalna suma punktów ujemnych: 12 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | |
Lp. | Oceniany warunek | Liczba punktów ujemnych | Uwagi | |
1 | Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 1 | ||
2 | Udzielenie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 1 | ||
3 | Braki w sprzęcie i wyposażeniu wykazanym w umowie - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 1,5 | ||
4 | Nieprzekazanie wymaganych informacji o prowadzonych listach oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej co najmniej za dwa okresy sprawozdawcze (miesięcznie) w okresie 12 miesięcy poprzedzającym 0 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty. | 0,5 | ||
5 | Nieprzekazanie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzającym o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym. | 0,5 | ||
6 | Obciążenie świadczeniobiorców kosztami leków lub wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadkach, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. | 0,5 | ||
7 | Pobieranie nienależnych opłat od świadczeniobiorców za świadczenia będące przedmiotem umowy. | 0,5 | ||
8 | Niezasadne ordynowanie leków, wyrobów medycznych lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 1 | ||
9 | Udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w miejscach udzielania świadczeń nieobjętych umową. | 1 | ||
10 | Przedstawienie danych niezgodnych ze stanem faktycznym, na podstawie których dokonano płatności nienależnych środków finansowych lub nieprawidłowe kwalifikowanie udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 0,5 | ||
11 | Udaremnienie lub utrudnianie kontroli. | 2 | ||
12 | Niewykonanie w wyznaczonym terminie zaleceń pokontrolnych. | 1 | ||
13 | Co najmniej 10% świadczeń po raz pierwszy przekazanych do rozliczenia po upływie ostatniego okresu rozliczeniowego. | 0,5 | ||
14 | Brak aktualnego przeglądu serwisowego sprzętu i aparatury medycznej do wykonania świadczenia - stwierdzone tylko na podstawie kontroli. | 0,5 | ||
IL Jakość - pozostałe warunki. Maksymalna suma punktów: 3 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | |
Lp. | Oceniany warunek | Liczba punktów | Uwagi | |
1 | Świadczeniodawca prowadzi historię choroby lub historię zdrowia i choroby w postaci elektronicznej, w sposób, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 849), oraz wystawia skierowania co najmniej przez nanoszenie danych za pomocą wydruku. | 3 | ||
III. Dostępność. Maksymalna suma punktów: 3 | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | |
Lp. | Oceniany warunek | |||
1 | Odrębna aplikacja służąca wykonaniu obowiązku zapewnienia bieżącej rejestracji świadczeniobiorców drogą elektroniczną, ze zwrotnym automatycznym wskazaniem terminu. | 3 |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | M.P.2020.856 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Program rządowy pn. "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na rok 2020". |
Data aktu: | 03/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 24/09/2020 |
Data wejścia w życie: | 03/06/2020 |