Włączenie kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU 1
z dnia 2 sierpnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475 oraz z 2018 r. poz. 650 i 1669) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "GLAZURNIK - ŚWIADECTWO CZELADNICZE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Glazurnik - świadectwo czeladnicze

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Świadectwo czeladnicze

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowy

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się.

Osoba posiadająca kwalifikację "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" jest gotowa do samodzielnego wykonywania robót w zakresie montowania, naprawy i demontażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. Przestrzega zasad doboru środków i wyrobów budowlanych, dokonuje pomiarów i obliczeń oraz posługuje się dokumentacją budowlaną. Samodzielnie wykonuje prace zgodnie z wymaganiami osoby zlecającej usługę. W porozumieniu ze zleceniodawcą ustala zakres robót oraz dobiera odpowiednie technologie i materiały do ich wykonania. Samodzielnie kształtuje warunki swojej pracy, ustala plan działania oraz organizuje stanowisko swojej pracy. Przygotowuje materiały i narzędzia niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania. Rozwiązuje proste i przewidywalne problemy występujące w trakcie wykonywania pracy.

Osoba posiadająca ww. kwalifikację w ramach powierzonych zadań współpracuje ze specjalistami w innych dziedzinach branży budowlano-remontowej. Potrafi analizować oferty pracy pod kątem posiadanych kompetencji. Jest gotowa do przestrzegania zasad etyki i kultury osobistej.

Osoba posiadająca niniejszą kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych oraz umiarkowanie złożonych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym inicjowania prostych działań marketingowych i stosowania kluczowych przepisów prawa gospodarczego oraz prawa pracy. Potrafi współpracować w zespole, samodzielnie organizować własne stanowisko pracy, a także wspierać innych w tym zakresie. W trakcie wykonywania swoich zadań dba o jak najwyższą jakość produktów lub świadczonych usług. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz stosuje przepisy prawa w tym zakresie.
Zestaw 1. Wykonywanie robót w zakresie montowania okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Określa warunki wykonania robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 1) określa technologie przygotowania podłoża pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane;

2) rozróżnia podstawowe cechy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz określa ich właściwości i zastosowanie;

3) rozróżnia podstawowe cechy podłoży pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane oraz określa sposoby ich przygotowywania;

4) wykonuje ocenę stanu podłoża i pomiary jego parametrów (np. obecność rys, stan biologiczny: pleśnie, grzyby równość, wytrzymałość, wilgotność) w zależności od rodzaju okładziny glazurniczej ceramicznej lub szklanej;

5) wykonuje pomiary ścian i podłóg oraz zabudowy zgodnie z obowiązującymi zasadami i dokumentacją budowlaną;

6) odczytuje informacje zawarte na rysunku technicznym (związane z wymiarowaniem i charakterystyką poszczególnych detali rysunku w zakresie niezbędnym do prawidłowego montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych);

7) identyfikuje (rozpoznaje) elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych oraz typowe technologie ich wykonania;

8) podczas planowania pracy własnej uwzględnia elementy istniejących instalacji oraz instalacji koniecznych do wykonania w kolejnych etapach realizacji inwestycji;

9) sporządza podstawowy kosztorys i harmonogram wykonywanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

10) podczas planowania organizacji pracy własnej uwzględnia przebieg robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z innymi wykonawcami; w razie konieczności weryfikuje kolejność wykonywanych prac.

Przygotowuje własne stanowisko pracy, w tym niezbędne materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 1) dobiera materiały potrzebne do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (np. płytki, kleje, spoiny);

2) dobiera narzędzia, materiały i sprzęt do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

3) wykonuje zabezpieczenia powierzchni, chroniąc je przed uszkodzeniem lub zabrudzeniem wynikającym z prowadzonych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

4) konserwuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do wykonywania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

5) utrzymuje porządek na własnym stanowisku pracy.

Przygotowuje plan wykonania własnych robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 1) sporządza listę zapotrzebowania na materiały niezbędne do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

2) kalkuluje koszty wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych, uwzględniając koszty materiałów, narzędzi, sprzętu oraz robocizny;

3) przygotowuje szkice robocze planowanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

4) planuje sposób wykonania podłoża i izolacji pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane;

5) stosuje dokumentację projektową wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami, katalogami oraz instrukcjami przy wykonywaniu robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych.

Montuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane 1) przygotowuje podłoże pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane;

2) przygotowuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane do montażu (np. wymiaruje, docina, szlifuje);

3) przeprowadza montaż okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z użyciem właściwych materiałów i narzędzi montażowych, zgodnie z projektem, instrukcją, specyfikacją techniczną oraz pozostałą dokumentacją;

4) przeprowadza spoinowanie okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (w tym profilowanie i czyszczenie);

5) podczas wykonywania przez siebie robót związanych z montowaniem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych stosuje się do zaleceń i instrukcji producentów.

Dokonuje oceny wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu 1) opisuje jakość wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz wskazuje na elementy wymagające ewentualnych poprawek;
okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 2) dokonuje poprawki wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;
3) wykonuje obmiar wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz sporządza ich rozliczenie.
Zestaw 2. Wykonywanie robót związanych z naprawą i demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych
Wykonuje prace związane z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 1) rozpoznaje rodzaj i zakres uszkodzeń okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz określa sposoby ich naprawy z wykorzystaniem wymaganej dokumentacji;

2) wykonuje elementarne obliczenia związane z wykonywaniem przez siebie robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

3) przedstawia plan własnych robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

4) naprawia uszkodzone elementy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

5) wykonuje roboty związane z naprawą uszkodzeń niestandardowych elementów dekoracyjnych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

6) wykonuje prace związane z konserwacją naprawionych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

7) kontroluje jakość wykonanych przez siebie robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych.

Wykonuje prace związane z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych 1) organizuje zakres własnych robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

2) dobiera narzędzia, sprzęt i materiały do wykonywania robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

3) wykonuje roboty związane z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

4) kontroluje jakość wykonanych przez siebie robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych;

5) wykonuje elementarne obliczenia dotyczące wykonywanych przez siebie robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych.

Zestaw 3. Prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa
Stosuje zasady BHP oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska 1) wskazuje podstawowe pojęcia związane z BHP, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią stosowane podczas wykonywanych zadań zawodowych;

2) zna i rozumie podstawowe zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;

3) zna i rozumie podstawowe przepisy prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie BHP;

4) przytacza przykłady zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z niewłaściwym wykonywaniem zadań zawodowych oraz z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;

5) wskazuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka i na środowisko naturalne;

6) organizuje własne stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

7) wymienia zasady stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;

8) wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

Stosuje zasady prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiedzialności prawnej oraz etyki zawodowej 1) wyjaśnia elementarne pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;

2) wskazuje i stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zadań zawodowych;

3) wskazuje przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży związanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi oraz omawia powiązania między nimi;

4) wskazuje przykładowe metody analizy skuteczności działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;

5) uzasadnia znaczenie inicjowania wspólnych przedsięwzięć z różnymi przedsiębiorstwami z branży;

6) wskazuje zasady przygotowywania dokumentacji niezbędnej do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;

7) wskazuje zasady prowadzenia korespondencji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej;

8) obsługuje urządzenia biurowe oraz podstawowe programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;

9) uzasadnia znaczenie podejmowania działań marketingowych prowadzonej działalności gospodarczej;

10) podaje elementarne przykłady metod optymalizacji kosztów i przychodów prowadzonej działalności gospodarczej;

11) zna i rozumie sposoby monitorowania stanu zasobów materialnych (materiałów, narzędzi i urządzeń) oraz zasobów personalnych niezbędnych do wykonania produktów i świadczenia usług;

12) współpracuje w zespole oraz przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;

13) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;

14) potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań w ramach wykonywanych robót oraz ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Szczegółowe wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. poz. 89, z późn. zm.) oraz w standardzie wymagań egzaminacyjnych.

Metody stosowane w walidacji

Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach:

1) etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 1-3;

2) etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się.

Zasoby kadrowe - kompetencje osób przeprowadzających walidację

W skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin czeladniczy wchodzą:

1) przewodniczący komisji;

2) zastępcy przewodniczącego komisji;

3) członkowie komisji;

4) sekretarz, który sprawuje obsługę administracyjno-biurową komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu oraz ocenianiu i ustalaniu jego wyniku.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej i jego zastępcy posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin. W przypadku braku możliwości powołania przewodniczącego komisji lub zastępcy, którzy posiadaliby wykształcenie wyższe, w szczególności w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodniczący komisji egzaminacyjnej lub zastępcy posiadają:

1) wykształcenie średnie i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo

2) wykształcenie średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika, albo

3) wykształcenie zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie unikatowym, którego dotyczy egzamin, oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza.

Członkowie komisji egzaminacyjnej posiadają:

1) wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo

2) wykształcenie co najmniej średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, jego zastępcy oraz członkowie komisji posiadają przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967), lub ukończyły kurs pedagogiczny wymagany od instruktorów praktycznej nauki zawodu, o którym mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. poz. 1644), wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.), obowiązujących przed dniem 1 września 2017 r., oraz na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).

Przewodniczącym, zastępcami oraz członkami komisji mogą być także osoby, które są wpisane do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.

Sekretarze komisji są wyznaczani spośród pracowników organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadających minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe i minimum 2-letni staż pracy w organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Osoby wchodzące w skład komisji są obowiązane ukończyć szkolenie zorganizowane przez izbę rzemieślniczą.

Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji

Etap praktyczny przeprowadza się u pracodawców lub w warsztatach szkoleniowych, posiadających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do wykonania zadań egzaminacyjnych. Czas trwania:

a) etapu praktycznego nie może być krótszy niż 120 min. i nie dłuższy niż 24 h, łącznie w ciągu 3 dni,

b) części pisemnej nie może być krótszy niż 45 min. i nie dłuższy niż 210 min.,

c) części ustnej etapu teoretycznego nie może być dłuższy niż 30 min.

Wydzielone stanowisko robocze (np. boks) o wysokości dostosowanej do wymagań zadania egzaminacyjnego (najczęściej około 2,5 m) z betonowym podłożem pod podłogę (częściowo nierównym) o powierzchni minimum 6 m2 oraz co najmniej dwiema ścianami o dowolnej konstrukcji, przeznaczonymi do wykonania okładziny, tworzącymi naroże wklęsłe lub wypukłe. Wyposażenie:

a) zestaw niezbędnych materiałów i narzędzi przeznaczonych do wykonania zaplanowanych prac związanych z montażem, naprawą lub demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (np. zaprawy wyrównujące, kleje itd.),

b) materiały okładzinowe (podłogowe lub ścienne: ceramiczne lub szklane),

c) akcesoria do przygotowania podłoża i mocowania okładzin (np. krzyżyki dystansowe),

d) materiały do wykończenia i konserwacji okładzin (np. zaprawy do spoinowania, środki czyszczące),

e) sprzęt i narzędzia przeznaczone do wykonania zaplanowanych prac montażowych,

f) przybory pomiarowe,

g) środki ochrony indywidualnej,

h) instrukcje maszyn i urządzeń,

i) apteczka itd.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Świadectwo czeladnicze w zawodzie glazurnik mogą uzyskać osoby, które z wynikiem pozytywnym zdały egzamin czeladniczy. Ogólne wymagania i warunki uzyskania kwalifikacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych. Do egzaminu czeladniczego może przystąpić osoba, która spełnia jeden z niżej wymienionych warunków:
1) ukończyła naukę zawodu u rzemieślnika jako młodociany pracownik oraz dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników w formach pozaszkolnych;

2) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej oraz ukończyła kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, dotyczące umiejętności zawodowych wchodzących w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin;

3) jest uczestnikiem praktycznej nauki zawodu dorosłych, o której mowa w art. 53c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.);

4) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej i co najmniej trzyletni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin;

5) posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej albo dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej, prowadzącej kształcenie zawodowe o kierunku związanym z zawodem, w którym zdaje egzamin;

6) posiada tytuł zawodowy w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej półroczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin;

7) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o zdaniu egzaminu sprawdzającego lub świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, a także co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu zaświadczenia o zdaniu egzaminu sprawdzającego lub świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat.
1 Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.843

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 02/08/2018
Data ogłoszenia: 04/09/2018
Data wejścia w życie: 04/09/2018