Serbia-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie obronności. Belgrad.2013.06.10.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Serbii o współpracy w dziedzinie obronności,
sporządzona w Belgradzie dnia 10 czerwca 2013 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Serbii, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami";

Będąc obopólnie zainteresowane w działaniu na rzecz międzynarodowego pokoju, zaufania i stabilizacji;

Biorąc pod uwagę rozwój stosunków między państwami w Europie i na świecie;

Działając w duchu Karty Narodów Zjednoczonych, Aktu Końcowego Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie i Paryskiej Karty Nowej Europy;

Uznając współpracę w dziedzinie obronności za kluczowy element przekształcania i ulepszania systemu bezpieczeństwa światowego;

Uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Postanowienia ogólne

1.
Celem niniejszej Umowy jest ustalenie prawnych ram współpracy w dziedzinie obronności między Umawiającymi się Stronami, jak również określenie ogólnych zasad takiej współpracy.
2.
Współpraca między Umawiającymi się Stronami w ramach niniejszej Umowy będzie prowadzona zgodnie z ich kompetencjami, prawem wewnętrznym, przepisami prawa międzynarodowego, jak również międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Serbii.
3.
Dla potrzeby stosowania niniejszej Umowy, odpowiedzialnymi organami będą: Minister Obrony Narodowej we współpracy z ministrem właściwym do spraw gospodarki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Obrony w imieniu Republiki Serbii.
Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszej Umowy, pojęcia w niej użyte będą miały następujące znaczenie:

1)
"personel wojskowy" - członkowie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Serbii;
2)
"personel cywilny" - pracownicy sił zbrojnych i ministerstw właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Serbii;
3)
"Strona wysyłająca" - Umawiająca się Strona, która wysyła swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Strony przyjmującej zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy;
4)
"Strona przyjmująca" - Umawiająca się Strona, która przyjmuje personel wojskowy i cywilny Strony wysyłającej zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.
Artykuł  3

Obszary współpracy

1.
Współpraca między Umawiającymi się Stronami będzie obejmować następujące obszary:
1)
planowanie obronne;
2)
funkcjonowanie sił zbrojnych w nowoczesnych społeczeństwach demokratycznych, łącznie ze stosowaniem postanowień międzynarodowych traktatów w dziedzinach obronności, bezpieczeństwa i kontroli zbrojeń;
3)
misje pokojowe i humanitarne oraz inne operacje międzynarodowych organizacji dotyczące wsparcia pokoju i zwalczania terroryzmu;
4)
organizacja sił zbrojnych, łącznie z polityką kadrową i zarządzaniem zasobami ludzkimi;
5)
wsparcie logistyczne i transport dla potrzeb sił zbrojnych;
6)
szkolnictwo wojskowe;
7)
szkolenie wojskowe;
8)
ćwiczenia wojskowe, łącznie z wykorzystaniem poligonów wojskowych;
9)
działania wojskowych służb poszukiwawczo-ratowniczych;
10)
nauka i badania w dziedzinie obronności;
11)
wojskowa kartografia, geodezja, hydrografia i meteorologia;
12)
uzbrojenie i sprzęt wojskowy, łącznie z dostawą uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Serbii, jak również badaniem i rozwojem, konserwacją i remontem uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
13)
przemysł obronny;
14)
wojskowe technologie informatyczno-łącznościowe;
15)
medycyna wojskowa i wojskowe wsparcie medyczne;
16)
prawo i ekonomia w dziedzinie obronności;
17)
ochrona środowiska związana z zanieczyszczeniem powodowanym działalnością jednostek wojskowych;
18)
historia i muzea wojska, łącznie z wymianą eksponatów;
19)
archiwa wojskowe.
2.
Szczegółowe kwestie związane ze współpracą na mocy niniejszej Umowy mogą być ustalane w drodze odrębnych umów i porozumień.
Artykuł  4

Formy współpracy

Współpraca między Umawiającymi się Stronami będzie prowadzona w następujących formach:

1)
spotkania ministrów właściwych do spraw obrony i ich przedstawicieli, w których, w razie potrzeby, będą uczestniczyć przedstawiciele ministra Rzeczypospolitej Polskiej właściwego do spraw gospodarki;
2)
wymiana doświadczeń na szczeblu eksperckim;
3)
polityczno-wojskowe konsultacje, konferencje i seminaria;
4)
studia i szkolenia w szkołach wojskowych i wojskowych instytucjach badawczo-rozwojowych, łącznie z wymianą wykładowców i stażystów;
5)
doradztwo techniczne i eksperckie w dziedzinie badan i rozwoju, konserwacji i remontu uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
6)
wspólne inicjatywy personelu wojskowego dotyczące przedsięwzięć, o których mowa w artykule 3 ustęp 1;
7)
wymiana informacji, dokumentacji i materiałów szkoleniowych;
8)
organizacja i udział w przedsięwzięciach kulturalnych i sportowych;
9)
inne formy, uzgodnione przez Umawiające się Strony.
Artykuł  5

Roczne plany współpracy

1.
Właściwi i upoważnieni przedstawiciele odpowiedzialnych organów, o których mowa w artykule 1 ustęp 3, mogą przygotowywać, negocjować i podpisywać roczne plany współpracy.
2.
Uzgodnione i podpisane roczne plany współpracy mogą być zmieniane na piśmie w dowolnym czasie, za wzajemną zgodą przedstawicieli, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  6

Finansowanie wizyt

1.
Finansowanie wizyt na mocy niniejszej Umowy będzie przeprowadzane zgodnie z następującymi zasadami, chyba że uzgodniono inaczej:
1)
Strona wysyłająca zapewnia i pokrywa pełne koszty:
a)
podróży na terytorium Strony przyjmującej i z powrotem;
b)
zakwaterowania i wyżywienia;
c)
wymaganego ubezpieczenia osobowego, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym i od następstw nieszczęśliwych wypadków.
2)
Strona przyjmująca zapewnia i pokrywa pełne koszty:
a)
programu kulturalnego w czasie wizyty;
b)
transportu wewnętrznego zgodnie z programem wizyty.
2.
W nagłych przypadkach, Strona przyjmująca zapewni wojskowemu i cywilnemu personelowi Strony wysyłającej opiekę medyczną i dentystyczną. Koszty takiej opieki będą zwracane Stronie przyjmującej przez Stronę wysyłającą nie później niż trzydzieści dni po otrzymaniu rachunków.
3.
Zasady finansowe dotyczące formy współpracy, o której mowa w artykule 4 ustęp 4, a także, jeśli zajdzie taka potrzeba, w ustępie 9, będą ustalane w odrębnych umowach lub porozumieniach.
Artykuł  7

Ochrona informacji niejawnych

1.
Ochrona informacji niejawnych wymienianych między Umawiającymi się Stronami będzie uregulowana w odrębnej umowie.
2.
Do czasu wejścia w życie umowy, o której mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, w dwustronnych relacjach Umawiające się Strony nie będą wymieniać jakichkolwiek informacji niejawnych.
Artykuł  8

Rozstrzyganie sporów

1.
Jakakolwiek sytuacja, która może prowadzić do sporu dotyczącego wykładni lub stosowania niniejszej Umowy, będzie rozstrzygana w drodze konsultacji między Umawiającymi się Stronami.
2.
Spory dotyczące wykładni lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane w drodze negocjacji między Umawiającymi się Stronami.
Artykuł  9

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie trzydzieści dni po otrzymaniu drugiej pisemnej notyfikacji, przesłanej w drodze dyplomatycznej, w których Umawiające się Strony wzajemnie powiadamiają się o wypełnieniu swoich wewnętrznych, prawnych procedur, niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
2.
Niniejszą Umowę zawiera się na czas nieokreślony.
3.
Niniejsza Umowa może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron, w drodze pisemnej notyfikacji przesłanej w drodze dyplomatycznej. W takim przypadku, niniejsza Umowa wygaśnie sto osiemdziesiąt dni po otrzymaniu notyfikacji o wypowiedzeniu.
4.
Niniejsza Umowa może być zmieniona w dowolnym czasie, za pisemną zgodą Umawiających się Stron. Wszelkie zmiany wchodzą w życie zgodnie z procedurą określoną w ustępie 1 niniejszego artykułu.
Sporządzono w Belgradzie dnia 10 czerwca 2013 r. w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, serbskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek rozbieżności w ich wykładni, tekst w języku angielskim będzie rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024