Szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa.

UCHWAŁA Nr 125/2015
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 6 lutego 2015 r.
w sprawie szczegółowego trybu działania Krajowej Rady Sądownictwa

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 i Nr 203, poz. 1192 oraz z 2014 r. poz. 512):
§  1.
Krajowa Rada Sądownictwa uchwala Regulamin szczegółowego trybu działania Krajowej Rady Sądownictwa, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN SZCZEGÓŁOWEGO TRYBU DZIAŁANIA KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 1
Regulamin określa szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa, z uwzględnieniem zastosowania systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim, o którym mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.). Do postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
Radzie - rozumie się przez to Krajową Radę Sądownictwa;
2) 2
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. poz. 714, z późn. zm.);
3)
Przewodniczącym Rady - rozumie się przez to także Wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa, z uwzględnieniem podziału czynności, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy;
4)
Prezydium - rozumie się przez to Prezydium Krajowej Rady Sądownictwa;
5)
posiedzeniu - rozumie się przez to posiedzenie plenarne Krajowej Rady Sądownictwa;
6)
Biurze - rozumie się przez to Biuro Krajowej Rady Sądownictwa;
7)
komisji - rozumie się przez to komisje problemowe, o których mowa w art. 19 ustawy;
8)
zespole - rozumie się przez to zespół, o którym mowa w art. 31 ustawy;
9)
systemie teleinformatycznym - rozumie się przez to system teleinformatyczny obsługujący postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim, o którym mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwany dalej "systemem teleinformatycznym";
10)
postępowanie nominacyjne - rozumie się przez to postępowanie określone w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy oraz postępowanie w przedmiocie powrotu na poprzednio zajmowane stanowisko, prowadzone przez Radę według ustawowych wymogów właściwych dla sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych oraz Sądu Najwyższego.

Rozdział  2

Posiedzenia Rady

§  3.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach.
2.
Termin i miejsce posiedzeń ustala Przewodniczący Rady, zwołując je w miarę potrzeb, co najmniej raz na dwa miesiące.
3.
W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy, Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenie w ciągu trzydziestu dni od dnia złożenia pisemnego wniosku przez co najmniej jedną trzecią członków Rady lub Ministra Sprawiedliwości.
4.
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia w sprawie przedstawienia opinii dotyczącej powołania lub odwołania prezesa lub wiceprezesa sądu, a także w innych sprawach, w których terminy działania Rady określone są odrębnymi przepisami, w czasie umożliwiającym podjęcie przez Radę uchwały w sprawie w ustawowym terminie.
§  4.
1.
Prezydium, na wniosek Przewodniczącego Rady, przygotowuje projekt porządku posiedzeń. Dni pracy w komisjach i zespołach wyznacza ich przewodniczący.
2.
Przewodniczący Rady, zwołując posiedzenie, przesyła jej członkom zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku posiedzenia. Zawiadomienie oraz materiały będące przedmiotem rozpatrzenia przez Radę powinny być doręczone przed terminem posiedzenia.
§  5.
Członkowie Rady potwierdzają obecność na posiedzeniu złożeniem podpisu na liście obecności. W razie przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu członek Rady powinien usprawiedliwić swoją nieobecność przed rozpoczęciem posiedzenia.
§  6.
1.
Przewodniczący Rady przedstawia Radzie do przyjęcia projekt porządku posiedzenia. Porządek posiedzenia może być rozszerzony, w stosunku do proponowanego, o sprawy, których pilność rozpatrzenia jest uzasadniona.
2.
Po przyjęciu porządku posiedzenia może być on rozszerzony na wniosek członka Rady tylko w przypadkach wyjątkowych. Porządek posiedzenia nie może być rozszerzony o sprawy określone w art. 3 ust. 2 pkt 4 i 6-9, art. 16 ust. 1, art. 18 oraz art. 20 ust. 3 ustawy.
3.
Rada może zmienić porządek posiedzenia w trakcie jego trwania.
§  7.
Przewodniczący Rady może zapraszać na posiedzenia osoby spoza Rady, których obecność jest uzasadniona przedmiotem posiedzenia. Zaproszone osoby mogą za zgodą Przewodniczącego Rady i po przyjęciu porządku posiedzenia zabierać głos i udzielać wyjaśnień.
§  8.
1.
Do rozpatrzenia spraw innych niż sprawy indywidualne Przewodniczący Rady, Prezydium lub Rada wyznacza referenta, powołuje zespół lub przekazuje sprawę komisji.
2.
Sprawy przedstawione do rozpatrzenia są referowane przez członków Rady wskazanych przez Przewodniczącego Rady, komisję, zespół lub Radę.
§  9.
1.
Posiedzenie otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.
Przewodniczący Rady prowadzi posiedzenie według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie sprzeciwia się temu Rada, Przewodniczący Rady może zmienić kolejność poszczególnych punktów porządku posiedzenia.
3.
Przewodniczący Rady udziela głosu w pierwszej kolejności referentowi sprawy, a następnie członkom Rady według kolejności zgłoszeń.
4.
Referent przedstawia zwięź1e stan sprawy, zaznaczając okoliczności istotne dla podjęcia uchwały przez Radę, stanowisko zespołu lub komisji oraz odpowiada na pytania członków Rady.
5.
Rada może zażądać uzupełnienia materiałów sprawy. Uzupełnienie materiałów sprawy indywidualnej odbywa się zgodnie z art. 30 ustawy.
6.
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością członkom Rady w celu zgłoszenia wniosku formalnego.
7.
Do wniosków formalnych zalicza się, w szczególności, wnioski o:
1)
uchwalenie tajności posiedzenia lub jego części, jeśli odrębne przepisy to przewidują;
2)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia;
3)
zamknięcie dyskusji;
4)
głosowanie bez dyskusji;
5)
tajność głosowania;
6)
powtórzenie głosowania w przypadkach, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy.
§  10.
Posiedzenia odbywają się niepublicznie, chyba że Rada postanowi inaczej.
§  11.
Uczestnika postępowania informuje się o terminie posiedzenia, na którym będzie rozpatrywana jego sprawa, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W postępowaniu nominacyjnym nieobjętym systemem teleinformatycznym informacja przekazywana jest na wskazany przez kandydata adres e-mail. Informację o planowanym rozpoznawaniu sprawy na posiedzeniu ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa.
§  12.
1.
Rada podejmuje uchwały w wyniku głosowania.
2.
Stanowiska i opinie Rady w innych sprawach niż indywidualne mogą zostać przyjęte w drodze uzgodnienia.
3.
W przypadku, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy, Rada podejmuje uchwałę w przedmiocie przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego w stosunku do wszystkich kandydatów w wyniku przeprowadzenia odrębnych głosowań dotyczących każdego z nich. Za wybranych do przedstawienia z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu sędziego uznaje się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno najwięcej głosów spośród osób, które otrzymały bezwzględną większość głosów.
4.
W przypadku gdy:
1)
żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów lub liczba kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość, jest mniejsza niż liczba wolnych stanowisk, przeprowadza się jednorazowo ponowne głosowanie, z udziałem tych kandydatów, na których oddano największą liczbę głosów "za";
2)
dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą, bezwzględną większość głosów, a uznanie wszystkich kandydatów za wybranych spowodowałoby przekroczenie liczby wolnych stanowisk sędziowskich, w stosunku do tych kandydatów przeprowadza się jednorazowo ponowne głosowanie.
5.
W ponownym głosowaniu, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, Rada głosuje nad kandydatami w liczbie wolnych stanowisk sędziowskich powiększonej o jedną osobę lub powiększonej o liczbę kandydatów mających taką samą liczbę głosów co ta osoba.
6.
W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, w głosowaniach wskazanych w ust. 4, przeprowadza się jedno dodatkowe głosowanie nad kandydaturą, która uzyskała największą liczbę głosów.
7.
W uzasadnionym przypadku, działając w trybie określonym w ustępie poprzedzającym, Rada może zarządzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające.
§  13.
1.
Przewodniczący Rady ogłasza wyniki głosowania jawnego.
2.
W razie zarządzenia głosowania tajnego Rada powołuje w głosowaniu jawnym trzyosobową komisję skrutacyjną, która przeprowadza głosowanie i sporządza protokół.
3.
Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego.
4. 3
Protokół komisji skrutacyjnej z głosowania tajnego załącza się do protokołu posiedzenia.
§  14.
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
§  15.
1.
Protokół posiedzenia sporządza pracownik Biura wyznaczony przez Przewodniczącego Rady.
2.
W protokole posiedzenia zamieszcza się:
1)
listę członków Rady oraz innych osób biorących udział w posiedzeniu lub jego części;
2)
przyjęty porządek posiedzenia;
3)
skrót wypowiedzi członków Rady i osób biorących udział w posiedzeniu; na zarządzenie Przewodniczącego Rady lub na wniosek wypowiadającego się zamieszczeniu podlega pełna wypowiedź;
4)
wyniki głosowań oraz listę członków Rady biorących udział w głosowaniu w poszczególnych sprawach indywidualnych;
5)
stanowiska, opinie i inne uchwały Rady.
3.
Protokół posiedzenia podpisuje pracownik Biura, który go sporządził, i Przewodniczący Rady.
4.
Protokół posiedzenia jest wykładany do wglądu członków Rady w Biurze na trzy dni przed terminem kolejnego posiedzenia.
5.
Członek Rady może zgłosić zastrzeżenia do protokołu posiedzenia do momentu zatwierdzenia porządku kolejnego posiedzenia.
6.
W przypadku braku zastrzeżeń protokół uznaje się za przyjęty.
7. 4
W przedmiocie sprostowania lub uzupełnienia przyjętego protokołu posiedzenia rozstrzyga w drodze zarządzenia Przewodniczący Rady na wniosek osoby mającej interes prawny lub z urzędu, po wysłuchaniu pracownika Biura, który go sporządził.
8. 5
Zarządzenie o sprostowaniu stanowi załącznik do protokołu posiedzenia. W sprostowanym protokole zamieszcza się wzmiankę o jego sprostowaniu, którą podpisuje Przewodniczący Rady i pracownik Biura, który go sporządził.

Rozdział  3

Postępowanie przed Radą

§  16.
1.
Po zbadaniu materiałów sprawy indywidualnej i uzupełnieniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, Przewodniczący Rady przekazuje ją wyznaczonemu zespołowi oraz wskazuje jego przewodniczącego i referentów.
2.
W postępowaniu prowadzonym w systemie teleinformatycznym Przewodniczący Rady weryfikuje nadto, czy nie toczą się inne postępowania z udziałem kandydatów przedstawionych przez prezesa właściwego sądu.
3.
Rada może zawrzeć porozumienia z organami i organizacjami wymienionymi w art. 36 ustawy o informowaniu, pocztą elektroniczną, o wpłynięciu wniosków, a także o terminach posiedzeń zespołów, w postępowaniu nominacyjnym w sprawach, w których ustawa wymaga wyrażenia opinii przez te organy i organizacje.
4.
W przypadkach gdy na stanowisko sędziowskie swoje kandydatury zgłosiły osoby, wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, notariusza albo zajmujące stanowisko prokuratora, asesora prokuratorskiego, radcy lub starszego radcy Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Przewodniczący Rady na wniosek przewodniczącego zespołu zawiadamia o terminie posiedzenia zespołu organizacje i organy, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem zespołu.
§  17.
Członkowie Rady mają zapewniony dostęp do systemu teleinformatycznego w zakresie postępowań nominacyjnych, w siedzibie Rady.
§  18.
1.
Referent przedstawia zespołowi stan sprawy lub jej części.
2.
Zespół ocenia w pierwszej kolejności, czy materiały sprawy są wystarczające do zajęcia stanowiska, i w razie stwierdzenia braków przedstawia sprawę Przewodniczącemu Rady celem zarządzenia ich uzupełnienia, określając zakres tego uzupełnienia. Jeżeli Przewodniczący Rady nie podziela stanowiska zespołu, przedstawia sprawę Radzie.
3.
Zespół może wystąpić do Rady o wezwanie uczestnika postępowania do osobistego stawiennictwa na posiedzeniu zespołu lub Rady, a także do złożenia przez niego pisemnych wyjaśnień. Zespół może zwrócić się o złożenie wyjaśnień za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zespół może wysłuchać uczestników postępowania oraz inne osoby w formie wideokonferencji.
4.
Po wysłuchaniu uczestnika postępowania, w którym mogą wziąć udział przedstawiciele organizacji i organów, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy, a przed zajęciem stanowiska, zespół wysłuchuje przedstawiciela organizacji lub organów wymienionych w tym przepisie, jeżeli biorą udział w posiedzeniu zespołu.
5.
Referent proponuje treść stanowiska zespołu, a w przypadku rozpatrywania kandydatur na stanowiska sędziowskie, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, listę rekomendowanych kandydatów.
6.
Lista rekomendowanych kandydatów wskazuje, według kolejności umieszczenia na niej, kandydatów preferowanych przez zespół. Liczba rekomendowanych kandydatów może być mniejsza, równa lub większa od liczby wolnych stanowisk. Zespół może też nie rekomendować Radzie żadnego z kandydatów.
7.
Zespół przyjmuje stanowisko w jawnym głosowaniu bezwzględną większością głosów w obecności wszystkich swoich członków, chyba że większością głosów zarządzi tajne głosowanie.
8.
Projekt uzasadnienia stanowiska zespołu opracowują referenci. Stanowisko i uzasadnienie podpisywane są przez wszystkich członków zespołu.
9.
Protokół z posiedzenia zespołu sporządza pracownik Biura. W protokole zamieszcza się w szczególności:
1)
listę członków zespołu oraz innych osób biorących udział w posiedzeniu;
2)
skrót wypowiedzi uczestników postępowania oraz innych osób biorących udział w posiedzeniu;
3)
wyniki głosowania.
10. 6
Protokół z posiedzenia zespołu podpisuje pracownik Biura, który go sporządził, oraz przewodniczący zespołu. Jeżeli przewodniczący zespołu nie może podpisać protokołu, protokół podpisuje wskazany przez niego jeden z członków zespołu, zaznaczając przyczynę braku podpisu przewodniczącego.
11.
Stanowisko zespołu wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik do protokołu.
12. 7
Do sprostowania lub uzupełnienia protokołu z posiedzenia zespołu przepisy § 15 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio. Określone w powołanych przepisach uprawnienia Przewodniczącego Rady przysługują przewodniczącemu zespołu. Jeżeli przewodniczący zespołu nie może sprostować lub uzupełnić protokołu przepis § 18 ust. 10 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W przypadku ponownego rozpoznania sprawy przez Radę, o którym mowa w art. 45 ustawy, Przewodniczący Rady wyznacza do przygotowania sprawy zespół oraz wskazuje jego przewodniczącego i referenta.
2.
Do postępowania przed zespołem § 16 i 17 stosuje się odpowiednio.
§  20.
Przed podjęciem uchwały Rada może zasięgnąć opinii prawnej.
§  21.
1.
Rada wyznacza swoich przedstawicieli w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym.
2.
Rada lub Przewodniczący Rady mogą wyznaczyć przedstawicieli Rady do reprezentowania jej przed innymi organami.
§  22. 8
(uchylony).
§  23. 9
(uchylony).
§  24.
1.
Uchwały Rady w sprawach indywidualnych, inne uchwały oraz pisma, w tym zawiadomienia i wezwania, w sprawach rozpatrywanych przez Radę doręcza się, za zwrotnym poświadczeniem odbioru, uczestnikom postępowania oraz innym podmiotom za pośrednictwem operatora pocztowego lub operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529), a także pracowników Biura.
2.
Uchwały Rady w sprawach indywidualnych, inne uchwały oraz pisma, w tym zawiadomienia i wezwania, w sprawach rozpatrywanych przez Radę doręcza się w postępowaniu prowadzonym z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w sposób określony w przepisach regulujących tę formę postępowania. Doręczenia poza systemem można dokonać gdy czynności nie przewidziano w systemie lub nie jest możliwe jej wykonanie.
§  25.
1.
Akta osobowe dołączone do akt sprawy indywidualnej udostępnia się osobie, której one dotyczą, a za jej zgodą, innym osobom.
2.
Po zakończeniu postępowania, za zgodą Przewodniczącego Rady, uczestnikowi postępowania może być wydany dokument złożony przez niego do akt. Wydanie dokumentu może być uzależnione od złożenia jego odpisu lub wyciągu z jego treści.
§  26.
W sprawach, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 4 i 6-9 ustawy, Rada może uchwalić regulamin określający tryb postępowania w przedmiocie dokonania wyboru, zgłoszenia kandydatów lub wyrażenia opinii.

Rozdział  4

Ogłaszanie informacji publicznych dotyczących postępowania przed Radą w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa

§  27.
1. 10
Imiona i nazwiska kandydatów, stanowisko zespołu oraz uchwałę Rady w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego lub asesora sądowego wraz z uzasadnieniem, po jej uprawomocnieniu się, umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa.
2. 11
Po zakończeniu posiedzenia wykaz osób, w stosunku do których Rada podjęła uchwały zawierające wnioski o ich powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego lub asesora sądowego, zamieszcza się na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa.
§  28.
Przewodniczący zarządza zamieszczenie na stronie internetowej Rady stanowisk, opinii oraz innych uchwał Rady lub ich publikację w inny sposób.

Rozdział  5

Rzecznik prasowy Krajowej Rady Sądownictwa

§  29.
1. 12
Rada powołuje rzecznika prasowego, który jest odpowiedzialny za współpracę ze środkami społecznego przekazu. Rada może powołać zastępcę rzecznika prasowego, który jest odpowiedzialny za współpracę ze środkami społecznego przekazu.
2.
Do powołania rzecznika prasowego art. 18 ustawy stosuje się odpowiednio.
3.
Rzecznik prasowy w szczególności:
1)
informuje środki społecznego przekazu o sprawach wywołujących zainteresowanie opinii publicznej;
2)
w razie potrzeby reaguje na publikacje i audycje dotyczące Rady, sądownictwa i sędziów;
3)
informuje Radę na posiedzeniu o swojej działalności;
4)
wykonuje inne czynności zlecone przez Radę lub Przewodniczącego Rady dotyczące działalności biur prasowych sądów.
4. 13
Do zastępcy rzecznika prasowego ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
1 Załącznik § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
2 Załącznik § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
3 Załącznik § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
4 Załącznik § 15 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
5 Załącznik § 15 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
6 Załącznik § 18 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
7 Załącznik § 18 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
8 Załącznik § 22 uchylony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
9 Załącznik § 23 uchylony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
10 Załącznik § 27 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
11 Załącznik § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b uchwały nr 495/2016 z dnia 23 czerwca 2016 r. (M.P.2016.770) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 sierpnia 2016 r.
12 Załącznik § 29 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 1358/2015 z dnia 18 grudnia 2015 r. (M.P.2016.51) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 14 stycznia 2016 r.
13 Załącznik § 29 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 1358/2015 z dnia 18 grudnia 2015 r. (M.P.2016.51) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 14 stycznia 2016 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2015.304

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa.
Data aktu: 06/02/2015
Data ogłoszenia: 03/04/2015
Data wejścia w życie: 18/04/2015