Czechy-Polska. Program współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Szkolnictwa, Młodzieży i Kultury Fizycznej Republiki Czeskiej w dziedzinie edukacji. Warszawa.2012.09.20.

PROGRAM WSPÓŁPRACY
między Ministrem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Szkolnictwa, Młodzieży i Kultury Fizycznej Republiki Czeskiej w dziedzinie edukacji,
podpisany w Warszawie dnia 20 września 2012 r.

Minister Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Szkolnictwa, Młodzieży i Kultury Fizycznej Republiki Czeskiej zwane dalej "Stronami";

zgodnie z artykułem 15 ustęp 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej o współpracy w dziedzinie kultury, szkolnictwa i nauki, podpisanej w Pradze dnia 30 września 2003 roku;

dążąc do rozwijania korzystnej wzajemnie współpracy w dziedzinie edukacji;

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Strony będą wspierać różnorodne formy współpracy w ramach programów Unii Europejskiej oraz Rady Europy, opracowanych dla poszczególnych obszarów edukacji i będą wspierać realizację projektów zgłaszanych przez poszczególne państwa Grupy Wyszehradzkiej oraz państwa Inicjatywy Środkowoeuropejskiej.

Artykuł  2

Strony będą wymieniać informacje dotyczące organizacji i zarządzania w zakresie edukacji, realizowanych reform i planów dalszego rozwoju.

Artykuł  3

Strony będą wspierać rozwój bezpośredniej współpracy między przedszkolami, szkołami podstawowymi, gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi oraz placówkami oświatowymi wszystkich typów w swoich państwach, przede wszystkim między przedszkolami, szkołami i placówkami oświatowymi w regionach przygranicznych.

Artykuł  4
1.
Strony zapewnią, zgodnie z prawem wewnętrznym, osobom należącym do polskiej mniejszości narodowej w Republice Czeskiej i czeskiej mniejszości narodowej w Rzeczypospolitej Polskiej możliwość nauki w przedszkolach i szkołach języka ojczystego i kształcenia w języku ojczystym.
2.
Strony będą, zgodnie z prawem wewnętrznym i w granicach swoich możliwości budżetowych, wspierać działalność przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych nauczających w języku ojczystym i języka ojczystego w środowiskach polskiej mniejszości narodowej w Republice Czeskiej i czeskiej mniejszości narodowej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł  5

Strona polska będzie corocznie na własny koszt przyjmować nauczycieli języka polskiego oraz nauczycieli uczących w języku polskim w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w Republice Czeskiej z polskim językiem nauczania, na letnie kursy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Liczba nauczycieli zostanie określona na podstawie zainteresowania ze strony przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Artykuł  6
1.
Po wzajemnym uzgodnieniu Strony będą wymieniać delegacje pracowników ministerstw (3-4 osoby) i innych specjalistów w celu oceny przebiegu współpracy oraz jej wyników, wzajemnej wymiany doświadczeń oraz rozwiązywania problemów wynikających z realizacji tego programu współpracy.
2.
Wizyty delegacji będą się odbywać na przemian w Rzeczypospolitej Polskiej i Republice Czeskiej.
3.
Osobom przyjętym na podstawie ustępu 1:
1)
strona wysyłająca pokryje koszty diet, zakwaterowania oraz podróży zgodnie z prawem państwa strony wysyłającej;
2)
strona przyjmująca pokryje koszty przejazdów na terytoriom swojego państwa, o ile będą one związane z uzgodnionym programem wizyty.
Artykuł  7
1.
Strona czeska będzie dążyć do realizacji programy dotacyjnego, ukierunkowanego na wsparcie nauczania w językach mniejszości narodowych wychowania wielokulturowego, który umożliwia finansowanie działań różnych podmiotów, łącznie ze szkołami, w zakresie nauczania w języku polskim.
2.
Strona Czeska będzie wspierać działalność czeskiej państwowej instytucji budżetowej "Centrum Pedagogiczne dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego" w Czeskim Cieszynie, zwanego dalej "Centrum Pedagogiczne", które prowadzi działalność w celu zaspokojenia potrzeb szkół w Republice Czeskiej z polskim językiem nauczania oraz w celu kształcenia pracowników pedagogicznych tych szkół. Strona czeska będzie dbać o to, aby Centrum Pedagogiczne zapewniało:
1)
kontynuację oferowania możliwości dalszego kształcenia pracownikom przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z polskim językiem nauczania, szkół ze zintegrowanymi klasami polskimi oraz placówek szkolnych polskiego szkolnictwa narodowościowego i innych pracowników pedagogicznych w regionie Śląska Cieszyńskiego;
2)
kontynuację udostępniania informacji oraz pomocy metodycznej szkołom i pozostałym placówkom szkolnym;
3)
kontynuację udostępniania informacji m. in. w zakresie metodyki, innowacji pedagogicznych, technologii informatycznych, zarządzania i ekonomiki szkolnictwa;
4)
kontynuację organizowania konkursów, olimpiad i przeglądów;
5)
kontynuację zaspakajania potrzeb szkół z polskim językiem nauczania, łącznie z korektą i recenzją podręczników, tłumaczeniem podręczników i pomocy dydaktycznych, wydawaniem metodycznych pomocy naukowych, dzienniczków ucznia dla szkół podstawowych i gimnazjów i świadectw dla wszystkich rodzajów szkół z polskim językiem nauczania.
3.
Centrum Pedagogiczne uczestniczy w polsko-czeskiej współpracy przygranicznej i transgranicznym kształceniu polskich i czeskich nauczycieli, w działaniach i projektach realizowanych w ramach Programu uczenia się przez całe życie i funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz w projektach ogłaszanych przez urzędy i jednostki samorządu terytorialnego w Republice Czeskiej i Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł  8
1.
Strony będą się wzajemnie informować o seminariach i konferencjach oraz innych inicjatywach dotyczących problematyki kształcenia mniejszości narodowych i wychowania wielokulturowego, które będą organizowane na terytoriach państw stron.
2.
Strony będą się nawzajem informować o działaniach dotyczących współpracy transgranicznej.
3.
Strony będą wspierać współpracę Centrum Pedagogicznego oraz Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG) w Warszawie w zakresie kształcenia pracowników pedagogicznych w instytucjach dokształcania pracowników pedagogicznych, przede wszystkim w regionach przygranicznych.
Artykuł  9
1.
Strony będą wspierać rozwój współpracy w zakresie polityki wobec dzieci i młodzieży.
2.
Strony wyrażają wsparcie dla rozwoju bezpośredniej współpracy między polskimi i czeskimi organizacjami, które skupiają młodzież i prowadzą działalność w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą. Zawieranie porozumień dotyczących konkretnych działań w ramach współpracy oraz pokrywanie ich kosztów należą do kompetencji tych organizacji.
3.
Strony wspierają współpracę w zakresie wymiany młodzieży w ramach programów Unii Europejskiej.
Artykuł  10

Wszelkie działania, a także wymiany osób i materiałów w ramach niniejszego programu będą realizowane w granicach możliwości budżetowych Stron.

Artykuł  11

Niniejszy program nie wyklucza możliwości realizowania innych działań, co do których Strony się porozumieją.

Artykuł  12
1.
Niniejszy program wchodzi w życie z dniem jego podpisania.
2.
Niniejszy program zawarty jest na okres pięciu lat. Ulega on automatycznie przedłużeniu na dalsze jednoroczne okresy, jeżeli żadna ze Stron nie wypowie go na piśmie najpóźniej na sześć miesięcy przed upływem okresu jego obowiązywania.
3.
Zakończenie obowiązywania niniejszego programu nie będzie mieć wpływu na realizację działań, przeprowadzanych na jego podstawie, które zostały rozpoczęte w okresie jego obowiązywania.
Sporządzono w Warszawie dnia 20 września 2012 roku w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, każdy w języku polskim, czeskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc prawną. W razie rozbieżności w interpretacji niniejszego programu, tekst w języku angielskim będzie uważany za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2012.803

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Czechy-Polska. Program współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Szkolnictwa, Młodzieży i Kultury Fizycznej Republiki Czeskiej w dziedzinie edukacji. Warszawa.2012.09.20.
Data aktu: 20/09/2012
Data ogłoszenia: 26/10/2012
Data wejścia w życie: 20/09/2012