Uchwalenie Statutu Województwa Łódzkiego.

UCHWAŁA
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
z dnia 21 grudnia 1999 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Województwa Łódzkiego.

Na podstawie art. 7 i art. 18 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576 i Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12 poz. 136) Sejmik Województwa Łódzkiego uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwala się, uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów, Statut Województwa Łódzkiego będący załącznikiem do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK

STATUT WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Ogół mieszkańców województwa łódzkiego tworzy z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
2.
Ustrój samorządu województwa łódzkiego określa ustawa i niniejszy statut.
§  2.
1.
Województwo łódzkie stanowi jednostkę zasadniczego podziału terytorialnego państwa.
2.
Mapa województwa łódzkiego, określonego w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603 i Nr 104, poz. 656 oraz z 1999 r. Nr 101, poz. 1182), stanowi załącznik nr 1 do statutu.
3.
Wykaz gmin, powiatów, miast oraz miast na prawach powiatu stanowi załącznik nr 2 do statutu.
§  3.
Siedzibą organów samorządu województwa łódzkiego jest miasto Łódź.
§  4.
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136),
2)
statucie - należy przez to rozumieć Statut Województwa Łódzkiego,
3)
Województwie - należy przez to rozumieć Województwo Łódzkie,
4)
województwie - należy przez to rozumieć jednostkę zasadniczego podziału terytorialnego państwa,
5)
sejmiku - należy przez to rozumieć Sejmik Województwa Łódzkiego,
6)
przewodniczącym - należy przez to rozumieć przewodniczącego Sejmiku Województwa Łódzkiego,
7)
zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Łódzkiego,
8)
marszałku - należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Łódzkiego,
9)
radnym - należy przez to rozumieć radnego Sejmiku Województwa Łódzkiego,
10)
komisji - należy przez to rozumieć komisje Sejmiku Województwa Łódzkiego,
11)
urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski w Łodzi,
12)
skarbniku - należy przez to rozumieć głównego księgowego budżetu Województwa.

Rozdział  II

Zakres działalności Województwa

§  5.
Województwo wykonuje zadania określone w ustawie i innych ustawach, a także:
1)
w zakresie prowadzenia polityki rozwoju województwa:
a)
przygotowuje i wykonuje kontrakty regionalne zawierane z organami rządowej administracji centralnej,
b)
współpracuje z administracją rządową, w tym w szczególności z komitetem Rady Ministrów właściwym do spraw polityki regionalnej i z Rządowym Centrum Studiów Strategicznych,
c)
przygotowuje i wykonuje projekty regionalne, o których finansowanie ubiega się ze źródeł zagranicznych, w tym w szczególności z funduszy przedakcesyjnych Unii Europejskiej;
2)
w zakresie świadczenia usług publicznych o zasięgu wojewódzkim:
a)
prowadzi samorządowe wojewódzkie instytucje kultury i biblioteki publiczne oraz wojewódzkie instytucje kultury fizycznej,
b)
prowadzi niektóre placówki oświatowo-wychowawcze oraz zakłady kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
c)
inicjuje tworzenie wyższych szkół zawodowych,
d)
prowadzi samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej o zasięgu wojewódzkim,
e)
prowadzi zasób geodezyjny i kartograficzny województwa i wykonuje inne zadania z zakresu geodezji i kartografii,
f)
gospodaruje nieruchomościami z zasobu województwa,
g)
zarządza siecią dróg wojewódzkich,
h)
powołuje radę Regionalnej Kasy Chorych.
§  6.
Przy formułowaniu strategii rozwoju oraz przy jej realizacji Województwo współpracuje z jednostkami i organizacjami określonymi w ustawie.

Rozdział  III

Władze Województwa

Postanowienia ogólne
§  7.
Mieszkańcy województwa łódzkiego w drodze głosowania powszechnego:
1)
wybierają radnych sejmiku w liczbie określonej ustawą - ordynacja wyborcza,
2)
podejmują rozstrzygnięcia, poprzez referendum, w sprawach określonych w ustawie.
§  8.
Organami Województwa są:
1)
sejmik jako organ stanowiący i kontrolny,
2)
zarząd jako organ wykonawczy.

Sejmik Województwa

§  9.
Do wyłącznej właściwości sejmiku należą sprawy określone w ustawie, innych ustawach, a także:
1)
określenie barw, herbu i pieczęci Województwa,
2)
nadawanie wyróżnień i odznak Województwa.
§  10.
1.
Sejmik obraduje na sesjach.
2.
Tryb zwoływania sesji i pracy sejmiku określa jego regulamin, zatwierdzony uchwałą sejmiku.
3.
Sesje sejmiku są jawne.
4.
Jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową.
5.
Sejmik rozstrzyga o tajności obrad bez udziału publiczności oraz przedstawicieli prasy, radia i telewizji, a uchwałę w tej sprawie podejmuje po wysłuchaniu przedstawiciela wnioskodawców, bez debaty.
§  11.
Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie:

"Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej województwa łódzkiego i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej."

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg."

§  12.
1.
Radny wykonuje swoje obowiązki poprzez czynny udział w sesjach sejmiku i pracach jego organów, a także w innych organach samorządu lub wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
2.
Radny otrzymuje legitymację potwierdzającą jego funkcję (identyfikator), wydawaną przez przewodniczącego.
§  13.
Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami województwa, przyjmuje ich wnioski, postulaty i uwagi.
§  14.
1.
Radnemu przysługuje prawo do składania pisemnych interpelacji.
2.
Interpelacje składa się w sprawach związanych z:
1)
wykonywaniem uchwał sejmiku,
2)
wykonywaniem zadań przez zarząd, urząd i wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne.
3.
Interpelacja powinna zawierać w szczególności:
1)
krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem,
2)
wynikające z niego pytania lub postulaty.
4.
Interpelacje mogą być składane do przewodniczącego na sesjach oraz między sesjami.
5.
Szczegółowe zasady zgłaszania interpelacji i udzielania na nie odpowiedzi określa regulamin sejmiku.
§  15.
Radny składa oświadczenie o stanie majątkowym na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§  16.
1.
Radny otrzymuje dietę oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
2.
Zasady i tryb wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych określa odrębna uchwała sejmiku.
§  17.
1.
Radny może zrzec się mandatu, przekazując przewodniczącemu pisemne oświadczenie w tej sprawie.
2.
Sejmik stwierdza uchwałą wygaśnięcie mandatu radnego.
§  18.
1.
Sejmik wybiera ze swego grona przewodniczącego i trzech wiceprzewodniczących.
2.
Przewodniczący:
1)
organizuje pracę sejmiku,
2)
przygotowuje i zwołuje sesje sejmiku,
3)
przewodniczy obradom sejmiku,
4)
reprezentuje sejmik na zewnątrz,
5)
koordynuje realizację zadań sejmiku i komisji,
6)
składa informację na sesjach o działaniach podejmowanych przez przewodniczącego i wiceprzewodniczących między sesjami sejmiku,
7)
kontroluje terminowość wykonywania uchwał sejmiku i udzielania odpowiedzi na interpelacje,
8)
na wniosek sejmiku, komisji lub z własnej inicjatywy zleca zarządowi powołanie ekspertów w celu opracowania opinii lub ekspertyz w sprawach rozpatrywanych przez sejmik lub komisje,
9)
opiniuje projekt budżetu w zakresie wydatków sejmiku i obsługującej go komórki organizacyjnej urzędu,
10)
wykonuje inne zadania określone ustawą, statutem, regulaminem lub uchwałami sejmiku.
3.
Przewodniczący może powierzyć wykonywanie powyższych czynności jednemu z wiceprzewodniczących.
4.
W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez przewodniczącego zastępuje go wiceprzewodniczący przez niego wyznaczony. W razie niewyznaczenia wiceprzewodniczącego obowiązki przewodniczącego przejmuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.
§  19.
1.
W celu sprawnego wykonywania swych zadań sejmik powołuje stałe komisje problemowe.
2.
Powołuje się następujące komisje o niżej określonym przedmiotowym zakresie działania:
1)
komisja rewizyjna - zakres działania komisji rewizyjnej określa § 24;
2)
komisja statutowo-regulaminowa:
a)
opiniowanie aktów prawnych sejmiku nie mieszczących się w zakresie działania innych komisji,
b)
inicjowanie uchwał w zakresie spraw statutowo-regulaminowych,
c)
rozpatrywanie skarg związanych z naruszeniem etyki radnego,
d)
dokonywanie na wniosek przewodniczącego sejmiku lub przewodniczącego obrad wykładni przepisów statutu i regulaminów uchwalanych przez sejmik;
3)
komisja budżetu i finansów:
a)
opiniowanie projektu budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu Województwa,
b)
kształtowanie bieżącej i perspektywicznej polityki Województwa, a w szczególności: systemu kredytowania, dochodu, planów finansowych Województwa i funkcjonowania funduszy celowych,
c)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
4)
komisja bezpieczeństwa i porządku publicznego:
a)
sprawy związane z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym w województwie łódzkim,
b)
zabezpieczenie przed klęskami żywiołowymi i likwidacja ich skutków,
c)
sprawy związane z działalnością policji, straży pożarnej, służb celnych i obrony cywilnej,
d)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
5)
komisja gospodarki przestrzennej, rozwoju regionalnego i przedsiębiorczości:
a)
tworzenie programów rozwoju gospodarczego województwa,
b)
zagospodarowanie przestrzenne,
c)
współpraca między województwami,
d)
aktywizacja rynku pracy - przeciwdziałanie bezrobociu,
e)
budownictwo, gospodarka komunalna i mieszkaniowa,
f)
promocja województwa łódzkiego,
g)
geodezja i kartografia,
h)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
6)
komisja rolnictwa i gospodarki żywnościowej:
a)
restrukturyzacja rolnictwa,
b)
modernizacja terenów wiejskich,
c)
problematyka hurtowych rynków zbytu produktów rolnych,
d)
infrastruktura wiejska,
e)
problematyka drobnej wytwórczości, rzemiosła, handlu i usług,
f)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
7)
komisja ochrony i kształtowania środowiska:
a)
ochrona i kształtowanie środowiska oraz ochrona nieodnawialnych jego zasobów,
b)
zagadnienia związane z gospodarką wodną, drogami wodnymi śródlądowymi, meteorologią, hydrologią i geologią,
c)
leśnictwo i gospodarka leśna,
d)
obszary chronionego krajobrazu, np. parki, rezerwaty,
e)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
8)
komisja transportu i komunikacji:
a)
transport publiczny, w szczególności: kolejowy, drogowy, lotniczy,
b)
zagadnienia związane z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg,
c)
problematyka związana z budową autostrad i organizacją ruchu drogowego,
d)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
9)
komisja ochrony zdrowia i polityki społecznej:
a)
problematyka związana z organizacją ochrony zdrowia,
b)
polityka społeczna,
c)
propagowanie polityki prorodzinnej,
d)
ochrona pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
e)
analiza systemu płac i kosztów utrzymania,
f)
ubezpieczenia społeczne,
g)
problematyka kombatantów i osób niepełnosprawnych,
h)
zwalczanie zjawisk patologii społecznej, w szczególności alkoholizmu i narkomanii,
i)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
10)
komisja kultury, informacji i ochrony dziedzictwa historycznego:
a)
polityka kulturalna i informacyjna województwa łódzkiego,
b)
ochrona dziedzictwa kulturowego,
c)
problematyka związana z działalnością środków masowego przekazu, wydawnictw, społecznym ruchem kulturalnym, ze stowarzyszeniami i z organizacjami,
d)
problematyka mniejszości narodowych i wyznaniowych,
e)
promowanie działalności kulturalnej województwa łódzkiego,
f)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
11)
komisja kultury fizycznej, sportu i turystyki:
a)
sport masowy, szkolny i wyczynowy,
b)
promocja walorów turystycznych i rekreacyjnych województwa łódzkiego,
c)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
12)
komisja nauki, szkolnictwa wyższego i oświaty:
a)
rozwój nauki i postępu technicznego,
b)
współpraca naukowa z zagranicą,
c)
kształcenie i wychowanie młodego pokolenia,
d)
zagadnienia związane z działalnością i organizacją szkół wyższych,
e)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji;
13)
komisja kontaktów z zagranicą i współpracy regionalnej:
a)
opracowanie priorytetów współpracy zagranicznej Województwa,
b)
prowadzenie prac związanych z przygotowaniem projektów inicjatyw współpracy zagranicznej,
c)
zagadnienia związane z promocją województwa,
d)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego województwa łódzkiego w zakresie działania komisji.
3.
Przewodniczącego komisji wybiera i odwołuje sejmik spośród kandydatów zgłoszonych przez komisję.
4.
Radny jest obowiązany być członkiem co najmniej jednej komisji, lecz nie więcej niż trzech komisji stałych.
5.
Radny może pełnić funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego tylko jednej komisji.
6.
Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcjami marszałka, przewodniczącego i wiceprzewodniczących sejmiku oraz radnych będących członkami zarządu.
7.
Przepisy odnoszące się do sejmiku, w tym jego regulamin, stosuje się odpowiednio do komisji.
§  20.
1.
Komisje podlegają wyłącznie sejmikowi.
2.
Komisje działają na podstawie uchwalonego przez siebie planu pracy oraz wykonują zadania zlecone przez sejmik.
3.
Komisje składają sejmikowi sprawozdania ze swojej działalności.
§  21.
1.
Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należy w szczególności:
1)
inicjowanie działań sejmiku,
2)
opiniowanie projektów uchwał sejmiku,
3)
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4)
kontrola wykonywania uchwał sejmiku i przyjętych wniosków,
5)
ocena informacji i sprawozdań składanych przez zarząd, wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne lub inne zobowiązane do tego jednostki organizacyjne,
6)
składanie wniosków do zarządu,
7)
rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych przez sejmik, inne komisje, zarząd lub inne podmioty.
2.
Zarząd lub marszałek ustosunkowują się do pisemnych wniosków komisji w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
§  22.
1.
Sejmik może powoływać komisje doraźne w celu wykonania określonych zadań.
2.
Komisja doraźna ulega rozwiązaniu po wykonaniu zadania, dla którego została powołana, lub w terminie określonym w uchwale o jej powołaniu.
3.
Ograniczeń wynikających z § 19 ust. 4 i 5 nie stosuje się.
§  23.
1.
W celu kontrolowania działalności zarządu i podporządkowanych mu wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych sejmik powołuje komisję rewizyjną, w której skład wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów.
2.
Komisja rewizyjna wykonuje swe czynności na posiedzeniach oraz poprzez działanie zespołów kontrolnych.
3.
Komisja rewizyjna podejmuje kontrole zgodnie z przyjętym przez siebie planem kontroli lub na zlecenie sejmiku.
§  24.
Komisja rewizyjna dokonuje:
1)
kontroli legalności, rzetelności i gospodarności działań zarządu i podporządkowanych mu jednostek, w szczególności w zakresie:
a)
wywiązywania się z zadań ustawowych i statutowych,
b)
wykonywania uchwał sejmiku i zarządu,
c)
działalności finansowej i gospodarczej,
d)
dokonywania przekształceń w strukturze organizacyjno-prawnej,
2)
opiniowania wykonania budżetu i przygotowania wniosków w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium,
3)
opiniowania wniosku o odwołanie zarządu,
4)
przygotowania projektów rozstrzygnięć w sprawach skarg na działalność zarządu wnoszonych i rozpatrywanych w trybie przewidzianym w Kodeksie postępowania administracyjnego.
§  25.
1.
Komisja rewizyjna zawiadamia marszałka o terminie planowanej kontroli, jej zakresie i składzie zespołu kontrolnego.
2.
Zarząd, poszczególni członkowie zarządu, a także w zakresie swojej właściwości dyrektorzy komórek organizacyjnych urzędu oraz kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych są obowiązani udzielać wszelkich informacji oraz udostępniać materiały i dokumenty komisji rewizyjnej lub zespołowi kontrolnemu, chyba że sprzeciwiają się temu przepisy prawa.
3.
Komisja rewizyjna nie może ingerować w toczące się postępowanie w indywidualnej sprawie, rozstrzyganej w drodze decyzji administracyjnej lub postanowienia administracyjnego.
4.
Szczegółowe zasady i tryb działania komisji rewizyjnej oraz tryb dokonywania kontroli określa regulamin sejmiku.
§  26.
1.
W celu wykonywania wspólnych zamierzeń programowych radni mogą tworzyć kluby radnych. Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
2.
Klub radnych może być utworzony co najmniej przez trzech radnych.
3.
Klub radnych przekazuje niezwłocznie przewodniczącemu sejmiku:
1)
informację o utworzeniu klubu wraz z imienną listą podpisaną przez wszystkich członków klubu oraz o składzie jego kierownictwa,
2)
informację o każdorazowej zmianie w składzie klubu i jego kierownictwa.
4.
Klub radnych działa na podstawie własnego regulaminu.
5.
Zarząd zapewnia klubom pomieszczenia oraz obsługę organizacyjną.

Zarząd Województwa

§  27.
W skład zarządu wchodzą:
1)
marszałek jako przewodniczący zarządu,
2)
dwaj wiceprzewodniczący zarządu,
3)
dwaj członkowie zarządu.
§  28.
Do zadań zarządu należą sprawy określone w ustawie, innych ustawach, a także:
1)
wykonywanie uchwał sejmiku,
2)
wykonywanie powierzonych zadań z zakresu administracji rządowej,
3)
przygotowywanie i przedkładanie sejmikowi sprawozdań, o których mowa w art. 18 pkt 16 ustawy,
4)
informowanie mieszkańców województwa o działalności urzędu,
5)
przygotowywanie projektów uchwał sejmiku,
6)
pełnienie funkcji zgromadzenia wspólników lub zgromadzenia akcjonariuszy spółek, w których Województwo posiada 100% udziałów lub akcji, oraz udzielanie pełnomocnictw osobom do reprezentowania Województwa w innych spółkach.
§  29.
1.
Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez marszałka.
2.
Marszałek lub upoważniony wiceprzewodniczący zarządu jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na wniosek każdego z członków zarządu.
3.
Posiedzeniom zarządu przewodniczy marszałek, a w razie jego nieobecności - jeden ze wskazanych przez niego wiceprzewodniczących zarządu.
4.
Posiedzenie zarządu jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej trzech członków zarządu.
5.
Nieobecni na posiedzeniu członkowie zarządu mają prawo złożyć na piśmie swoje uwagi odnośnie do spraw objętych porządkiem dziennym.
6.
Skarbnik Województwa uczestniczy w pracach zarządu bez prawa głosowania.
7.
O posiedzeniach zarządu marszałek zawiadamia przewodniczącego sejmiku i przewodniczącego komisji rewizyjnej.
8.
Marszałek może zapraszać do udziału w posiedzeniach zarządu osoby, których udział uzna za wskazany ze względu na przedmiot posiedzenia.
§  30.
1.
Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia większością głosów w formie uchwał.
2.
W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos prowadzącego obrady.
3.
Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu obecni na posiedzeniu.
4.
Decyzje zarządu w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje marszałek lub prowadzący obrady wiceprzewodniczący zarządu. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.
5.
Członek zarządu, który głosował przeciwko treści uchwały, może złożyć na piśmie zdanie odrębne (votum separatum).
§  31.
1.
Do zadań marszałka należą sprawy określone w ustawie, innych ustawach, a w szczególności:
1)
wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec członków zarządu, skarbnika, pracowników urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych,
2)
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej,
3)
wydawanie zarządzeń stanowiących akty kierownictwa wewnętrznego,
4)
udzielanie pełnomocnictw,
5)
określanie zakresu zadań członków zarządu w sprawach należących do jego kompetencji.
2.
W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez marszałka zastępuje go wyznaczony przez marszałka wiceprzewodniczący zarządu.
3.
Marszałek może upoważnić wiceprzewodniczących zarządu, pozostałych członków zarządu, pracowników urzędu lub kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
§  32.
1.
Pracownicy samorządowi są zatrudniani:
1)
w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru:
a)
marszałek,
b)
wiceprzewodniczący zarządu,
c)
pozostali członkowie zarządu,
2)
w ramach stosunku pracy na podstawie powołania - skarbnik Województwa,
3)
na podstawie umowy o pracę - pozostali pracownicy.
2.
Powołania skarbnika dokonuje sejmik na wniosek marszałka, który następnie nawiązuje z nim stosunek pracy.
3.
Zasady wynagradzania marszałka i członków zarządu określa ustawa, a wysokość wynagrodzenia marszałka - odrębna uchwała sejmiku.
§  33.
1.
Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu, wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.
2.
Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez zarząd.
§  34.
1.
Oświadczenie woli w imieniu Województwa składają:
1)
marszałek wraz z członkiem zarządu lub
2)
dwaj członkowie zarządu, lub
3)
jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik), lub
4)
dwie osoby upoważnione przez zarząd (pełnomocnicy), lub
5)
jedna osoba upoważniona przez zarząd w formie pełnomocnictwa.
2.
Imiennego upoważnienia do składania oświadczeń woli dokonuje zarząd w formie uchwały.
3.
Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne, wymaga do jej skuteczności kontrasygnaty skarbnika.
4.
Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, dokonuje jej jednak na pisemne polecenie marszałka, powiadamiając o tym sejmik oraz Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi.

Rozdział  IV

Mienie i gospodarowanie mieniem Województwa

§  35.
1.
Mieniem Województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.
2.
Wojewódzkimi osobami prawnymi poza Województwem są samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy wprost przyznają taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez Województwo.
§  36.
Prawa majątkowe nie należące do innych wojewódzkich osób prawnych wykonuje zarząd.
§  37.
1.
Gospodarowanie mieniem Województwa może być powierzone zgodnie z ustawą i innymi ustawami wyodrębnionym jednostkom organizacyjnym.
2.
Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa jest wymagana zgoda zarządu w formie uchwały.

Rozdział  V

Gospodarka finansowa Województwa

§  38.
1.
Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2.
Budżet Województwa jest rocznym planem finansowym uchwalanym w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.
§  39.
Sejmik odrębną uchwałą ustala tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, określając w szczególności:
1)
terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu,
2)
obowiązki wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w toku prac nad projektem budżetu,
3)
wymaganą przez sejmik szczegółowość projektu,
4)
materiały informacyjne, które zarząd powinien przedstawić sejmikowi, przedkładając projekt uchwały budżetowej.
§  40.
Za prawidłowe wykonanie budżetu Województwa odpowiada zarząd.

Rozdział  VI

Przepisy końcowe

§  41.
Odrębne uchwały sejmiku określą;
1)
barwy, herb i pieczęć samorządu województwa łódzkiego,
2)
nadawanie honorowego obywatelstwa, odznak i wyróżnień.
§  42.
Uchwalenie statutu następuje po uprzednim uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
§  43.
Zmiana statutu wymaga uchwały sejmiku, podjętej w trybie i na zasadach wynikających z przepisów ustawy o samorządzie województwa.

Załącznik Nr  1

MAPA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO

Załącznik Nr  2

WYKAZ POWIATÓW, GMIN (MIAST) ORAZ MIAST NA PRAWACH POWIATU WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO

Lp. Nazwa powiatu z siedzibą władz Miasta i gminy leżące

w granicach danego powiatu

1 2 3
1 Powiat - bełchatowski

Siedziba władz - Bełchatów

miasto: Bełchatów

gminy: Bełchatów

Drużbice

Kleszczów

Kluki

Rusiec

Szczerców

Zelów

2 Powiat - kutnowski

Siedziba władz - Kutno

miasto: Kutno

gminy: Bedlno

Dąbrowice

Krośniewice

Krzyżanów

Kutno

Łanięta

Nowe Ostrowy

Oporów

Strzelce

Żychlin

3 Powiat - łaski

Siedziba władz - Łask

gminy: Buczek

Łask

Sędziejowice

Widawa

Wodzierady

4 Powiat - łęczycki

Siedziba władz - Łęczyca

miasto: Łęczyca

gminy: Daszyna

Góra Św. Małgorzaty

Grabów

Łęczyca

Piątek

Świnice Warckie

Witonia

5 Powiat - łowicki

Siedziba władz - Łowicz

miasto: Łowicz

gminy: Bielawy

Chąśno

Domaniewice

Kiernozia

Kocierzew Południowy

Łowicz

Łyszkowice

Nieborów

Zduny

6 Powiat - łódzki wschodni

Siedziba władz - Łódź

miasto: Brzeziny

gminy: Andrespol

Brójce

Brzeziny

Dmosin

Jeżów

Koluszki

Nowosolna

Rogów

Rzgów

Tuszyn

7 Powiat - opoczyński

Siedziba władz - Opoczno

gminy: Białaczów

Drzewica

Mniszków

Opoczno

Paradyż

Poświętne

Sławno

Żarnów

8 Powiat - pabianicki

Siedziba władz - Pabianice

miasta: Konstantynów Łódzki

Pabianice

gminy: Dłutów

Dobroń

Ksawerów

Lutomiersk

Pabianice

9 Powiat - pajęczański

Siedziba władz - Pajęczno

gminy: Działoszyn

Kiełczygłów

Nowa Brzeźnica

Pajęczno

Rząśnia

Siemkowice

Strzelce Wielkie

Sulmierzyce

10 Powiat - piotrkowski

Siedziba władz - Piotrków

Trybunalski

gminy: Aleksandrów

Czarnocin

Gorzkowice

Grabica

Łęki Szlacheckie

Moszczenica

Ręczno

Rozprza

Sulejów

Wola Krzysztoporska

Wolbórz

11 Powiat - poddębicki

Siedziba władz - Poddębice

gminy: Dalików

Poddębice

Pęczniew

Uniejów

Wartkowice

Zadzim

12 Powiat - radomszczański

Siedziba władz - Radomsko

miasto: Radomsko

gminy: Dobryszyce

Gidle

Gomunice

Kamieńsk

Kobiele Wielkie

Kodrąb

Lgota Wielka

Ładzice

Masłowice

Przedbórz

Radomsko

Wielgomłyny

Żytno

13 Powiat - rawski

Siedziba władz - Rawa Mazowiecka

miasto: Rawa Mazowiecka

gminy: Biała Rawska

Cielądz

Rawa Mazowiecka

Regnów

Sadkowice

14 Powiat - sieradzki

Siedziba władz - Sieradz

miasto: Sieradz

gminy: Błaszki

Brąszewice

Brzeźnio

Burzenin

Goszczanów

Klonowa

Sieradz

Warta

Wróblew

Złoczew

15 Powiat - skierniewicki

Siedziba władz - Skierniewice

gminy: Bolimów

Głuchów

Godzianów

Kowiesy

Lipce Reymontowskie

Maków

Nowy Kawęczyn

Skierniewice

Słupia

16 Powiat - tomaszowski

Siedziba władz - Tomaszów Mazowiecki

miasto: Tomaszów Mazowiecki

gminy: Będków

Budziszewice

Czerniewice

Inowłódz

Lubochnia

Rokiciny

Rzeczyca

Tomaszów Mazowiecki

Ujazd

Żelechlinek

17 Powiat - wieluński

Siedziba władz - Wieluń

gminy: Biała

Czarnożyły

Konopnica

Mokrsko

Osjaków

Ostrówek

Pątnów

Skomlin

Wieluń

Wierzchlas

18 Powiat - wieruszowski

Siedziba władz - Wieruszów

gminy: Bolesławiec

Czastary

Galewice

Lututów

Łubnice

Sokolniki

Wieruszów

19 Powiat - zduńskowolski

Siedziba władz - Zduńska Wola

miasto: Zduńska Wola

gminy: Szadek

Zapolice

Zduńska Wola

20 Powiat - zgierski

Siedziba władz - Zgierz

miasta: Głowno

Ozorków

Zgierz

gminy: Aleksandrów Łódzki

Głowno

Ozorków

Parzęczew

Stryków

Zgierz

Załącznik Nr  3

WYKAZ MIAST NA PRAWACH POWIATU W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM

1) Łódź,

2) Piotrków Trybunalski,

3) Skierniewice.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.8.172

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Uchwalenie Statutu Województwa Łódzkiego.
Data aktu: 21/12/1999
Data ogłoszenia: 10/03/2000
Data wejścia w życie: 10/03/2000