Zasady bezpieczeństwa, szczególne wymagania, kwalifikacje i sposób ich uzyskiwania oraz związane z nimi uprawnienia i wzory dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 3 marca 1986 r.
w sprawie zasad bezpieczeństwa, szczególnych wymagań, kwalifikacji i sposobu ich uzyskiwania oraz związanych z nimi uprawnień i wzorów dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.

Na podstawie art. 52 ust. 4 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 34, poz. 181) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do organizacji zawodów w sportach motorowych są uprawnieni:
1)
Polski Związek Motorowy, zwany dalej "PZM",
2)
kluby sportowe będące członkami PZM - za zezwoleniem PZM.
2.
Zawody i treningi mogą być przeprowadzane wyłącznie na homologowanych przez PZM i mających ważne licencje PZM torach stałych (autodromach, kartodromach, motodromach i torach żużlowych długich, trawiastych bądź lodowych) lub na zatwierdzonych przez PZM torach prowizorycznych, jednorazowych albo trasach przejazdu.
3.
Szczegółowe zasady homologacji i zatwierdzania torów, o których mowa w ust. 2, określają regulaminy poszczególnych dyscyplin sportów motorowych, zwane dalej "regulaminami".
4.
Miejsca dla widzów powinny być wyznaczone na odcinkach trasy nie stwarzających zagrożenia ich bezpieczeństwa, a ponadto powinny być oddzielone od krawędzi trasy pasem neutralnym o szerokości nie mniejszej niż 1 metr, oznaczonym w jednoznaczny sposób za pomocą lin lub barier.
5.
Organizator zawodów powinien zapewnić zawodnikom w czasie treningów i zawodów opiekę medyczną.
6.
Organizację opieki medycznej, wyposażenie i rozmieszczenie jej punktów oraz zasady udzielania pomocy określają dla:
1)
zawodów krajowych - regulaminy PZM,
2)
zawodów międzynarodowych - kodeks medyczny Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (Federation Internationale Motocycliste), zwane dalej "FIM", bądź regulaminy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (Federation Internationale de l'Automobile), zwanej dalej "FIA".
7.
Organizator zawodów jest obowiązany zapewnić odpowiednią liczebnie służbę porządkową ściśle współdziałającą z Milicją Obywatelską w zakresie ochrony porządku publicznego i przedsięwziąć wszelkie środki gwarantujące bezpieczeństwo zawodników, organizatorów zawodów i widzów, a w szczególności sprawdzić przed treningami i zawodami stan trasy lub toru, usunąć wszelkie usterki i dokonać odpowiednich zabezpieczeń.
8.
Organizator zawodów jest obowiązany powiadomić właściwy miejscowo urząd spraw wewnętrznych o terminie i miejscu zawodów organizowanych na torach stałych lub poza drogami publicznymi co najmniej na 7 dni przed tym terminem.
9.
Zawody organizowane na drogach publicznych przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach w sprawie korzystania z dróg w sposób szczególny.
§  2.
1.
Sporty motorowe mogą uprawiać osoby, które mają:
1)
ważną licencję sportową,
2)
książeczkę sportowo-lekarską z ważnym wpisem badań lekarskich,
3)
prawo jazdy kategorii właściwej dla uprawianej dyscypliny.
2.
Od osób, o których mowa w ust. 1, wymagane jest ponadto ukończenie, dla uprawiania:
1)
sportu motocyklowego - 17 roku życia, a w konkurencji młodzików - 13 roku życia,
2)
wyścigów torowych - 16 roku życia, a w konkurencji "mini-speedway" - 10 roku życia,
3)
sportu samochodowego - 17 roku życia,
4)
sportu kartingowego:
a)
w konkurencji młodzików - 10 roku życia,
b)
w konkurencji szkolno-młodzieżowej - 12 roku życia,
c)
w konkurencji popularnej i wyścigowej - 15 roku życia.
3.
Osoby, które nie ukończyły 17 roku życia, są zwolnione od obowiązku posiadania prawa jazdy i mogą brać udział wyłącznie w treningach i wyścigach organizowanych na torach i trasach zamkniętych.
§  3.
1.
Licencja sportowa, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, jest dokumentem stwierdzającym posiadane kwalifikacje do uprawiania określonej w niej dyscypliny sportów motorowych.
2.
Licencja sportowa upoważnia do brania udziału w zawodach sportowych na zasadach określonych w regulaminach PZM, FIM lub FIA.
3.
Organem właściwym w sprawach wydawania oraz cofania licencji jest PZM.
4.
Licencje sportowe wydaje PZM na podstawie wyników osiągniętych w zawodach o uzyskanie licencji oraz wyników sprawdzianów wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych kandydata na zawodnika.
5.
Z obowiązku posiadania licencji sportowej są zwolnione osoby biorące udział w zawodach, o których mowa w ust. 4, oraz w zawodach w konkurencjach popularnych.
6.
Szczegółowe zasady uzyskiwania licencji sportowej, a także zasady jej cofania określają regulaminy ustalone przez PZM dla poszczególnych dyscyplin sportów motorowych.
7.
Wzór licencji sportowej w sportach motorowych określa załącznik do zarządzenia.
§  4.
1.
Pojazdy używane na zawodach powinny mieć osłonięte wszystkie zewnętrzne części wirujące, mogące w zetknięciu z ciałem kierowcy lub pasażera spowodować uraz.
2.
Pojazdy, o których mowa w ust. 1 (z wyjątkiem motocykli do wyścigów torowych), powinny mieć sprawnie działające hamulce, odpowiednie do ciężaru pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
3.
Motocykle do wyścigów torowych powinny mieć urządzenie przerywające obwód zapłonowy i unieruchamiające silnik pojazdu, w razie gdy kierowca rozłączy się z motocyklem.
4.
Hełmy ochronne zawodników powinny być ściśle dopasowane do głowy i posiadać zamknięcie umożliwiające dokładne zamocowanie. Hełm, na którym występują ślady nawet drobnych rys lub pęknięć, nie powinien być używany.
5.
Ubiór zawodnika powinien być wykonany z materiałów trudno palnych.
6.
Szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pojazdy i wyposażenie osobiste zawodników, określają w odniesieniu do zawodów krajowych regulaminy PZM, a w odniesieniu do zawodów międzynarodowych - regulaminy FIM lub FIA.
7.
Kierownik zawodów i komisarz techniczny są obowiązani nie dopuścić do zawodów osoby, której sprzęt lub wyposażenie osobiste nie spełnia wymagań określonych w ust. 1-6, oraz wykluczyć z zawodów każdego zawodnika, którego sprzęt zagraża bezpieczeństwu lub którego wyposażenie stało się w czasie zawodów niekompletne.
8.
Pojazdy dopuszczone do zawodów na drogach publicznych powinny odpowiadać warunkom ustalonym dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.
§  5.
1.
Szkolenie zawodników sportów motorowych może być prowadzone wyłącznie przez osoby mające uprawnienia trenerów lub instruktorów sportów motorowych odpowiedniej dyscypliny.
2.
Podczas zajęć treningowych należy:
1)
ściśle przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa dotyczących pojazdów, wyposażenia osobistego zawodników oraz torów i tras, na których odbywa się szkolenie,
2)
prowadzić szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem opanowania bezpiecznej jazdy w warunkach zawodów sportowych.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR LICENCJI SPORTOWEJ

(pominięty)

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.9.66

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bezpieczeństwa, szczególne wymagania, kwalifikacje i sposób ich uzyskiwania oraz związane z nimi uprawnienia i wzory dokumentów stwierdzających posiadane kwalifikacje w sportach motorowych.
Data aktu: 03/03/1986
Data ogłoszenia: 01/04/1986
Data wejścia w życie: 01/04/1986