Zm.: uchwała w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych.

UCHWAŁA Nr 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 października 1985 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych.

Na podstawie art. 2 i 384 Kodeksu cywilnego oraz art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 8 lutego 1979 r. o jakości wyrobów, usług, robót i obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 2, poz. 7) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 11 Rady Ministrów z dnia 11 lutego 1983 r. w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych (Monitor Polski Nr 8, poz. 47) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Strony mogą w umowach o wykonanie prac projektowych oraz w umowach o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych ustalić wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach umów, o których mowa w § 1, z wyjątkiem postanowień umownych dotyczących odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady i kar umownych (§ 12, 13, 15–17 i 19 załącznika nr 1 do uchwały oraz § 27, 28, 31, 32 i 34 załącznika nr 2 do uchwały), a w wypadku umów o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych - także warunków zawarcia umowy oraz zasad ustalania wynagrodzeń i rozliczeń (§ 13 ust. 2, 2a, 2b i 2c oraz § 36 i 38 ust. 1 i 2 załącznika nr 2 do uchwały).";

2)
po § 4 dodaje się § 4a, 4b i 4c w brzmieniu:

"§ 4a. 1. Strony są obowiązane do dochodzenia kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

2. Strona, która zaniechała dochodzenia kar umownych, jest obowiązana wpłacić do budżetu państwa kwotę w wysokości 50% należnej kary umownej.

§ 4b. 1. Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustala w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami wzorcowe cykle realizacji inwestycji.

2. Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej ustala wzorcowe cykle robót remontowych budynków mieszkalnych i urządzeń komunalnych.

3. Wzorcowe cykle realizacji inwestycji i robót remontowych służą stronom do właściwego ustalenia terminu wykonania przedmiotu umowy.

§ 4c. Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych ustali zasady i tryb przeprowadzania przetargów na wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych.";

3)
w § 6 skreśla się ust. 4.
§  2.
W § 19 załącznika nr 1 do uchwały powołanej w § 1 wprowadza się następujące zmiany:
1)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy strona jest obowiązana do zapłaty kary umownej ustalonej zgodnie z ust. 2.";

2)
w ust. 2:
a)
początkowa treść przed pkt 1 otrzymuje brzmienie: "Ustala się kary umowne w następujących wypadkach i wysokościach:",
b)
w pkt 1 pod lit. a) liczbę "10.000" zastępuje się liczbą "30.000",
c)
w pkt 1 pod lit. b) liczbę "300" zastępuje się liczbą "1.000";
3)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Jeżeli kara umowna nie pokrywa poniesionej szkody, strony mogą dochodzić odszkodowania uzupełniającego."

§  3.
W załączniku nr 2 do uchwały powołanej w § 1 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w pkt 1 po wyrazach: "lub remontów budowlanych" dodaje się wyrazy: "w tym generalnego wykonawcę i podwykonawcę";
2)
w § 2 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Przedmiotem umowy może być całe przedsięwzięcie, zadanie inwestycyjne, remont lub obiekt wraz z robotami poza obiektami wchodzącymi w skład inwestycji (generalne wykonawstwo). Generalny wykonawca może wykonać przedmiot umowy samodzielnie lub zawrzeć umowy z podwykonawcami, koordynując roboty przez nich prowadzone i dokonując ich przyjęcia. Zamawiający może wyłączyć część robót z generalnego wykonawstwa.

3. Zamawiający może zawrzeć umowy o realizację odpowiednich części inwestycji, robót lub remontu budowlanego z kilkoma wykonawcami, powierzając funkcje koordynacyjne jednemu z nich (wykonawstwo częściowe). Zamawiający może także wykonywać funkcje koordynacyjne we własnym zakresie.";

3)
w § 6 skreśla się wyrazy: "lub założeń techniczno-ekonomicznych";
4)
w § 13:
a)
w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) wynagrodzenia wykonawcy, z zastrzeżeniem ust. 2a, 2b i 2c.",

b)
dodaje się ust. 2a, 2b i 2c w brzmieniu:

"2a. Jeżeli przedmiotem umowy są:

1) inwestycje wieloetapowe (wieloobiektowe) o przewidywanym okresie realizacji dłuższym niż 36 miesięcy,

2) roboty polegające na usunięciu skutków awarii, remontowe, wodno-inżynieryjne i melioracyjne, dla których określenie wynagrodzenia kosztorysowego zgodnie z obowiązującymi zasadami kosztorysowania nie jest możliwe na etapie zawierania umowy z powodu nieznajomości warunków technicznych i zakresu robót,

strony uzgadniają wynagrodzenie wstępne oraz wskazują podstawy i zasady ustalenia wynagrodzenia kosztorysowego.

2b. W odniesieniu do inwestycji wieloobiektowych (wieloetapowych), niezależnie od ustalenia wynagrodzenia wstępnego, strony są obowiązane uzgodnić co najmniej wynagrodzenie kosztorysowe za te obiekty (roboty), których realizacja ma być rozpoczęta w okresie pierwszych trzech lat. Uzgodnienia wynagrodzenia za dalsze obiekty (roboty) należy dokonać przed ich rozpoczęciem.

2c. Za roboty polegające na usunięciu skutków awarii, remontowe, wodno-inżynieryjne i melioracyjne dopuszcza się określanie wynagrodzenia kosztorysowego po ustaleniu warunków technicznych i zakresu tych robót.";

5)
w § 34:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W razie nienależytego wykonania umowy strona jest obowiązana do zapłaty kary umownej ustalonej zgodnie z ust. 2.";

b)
w ust. 2:
początkowa treść przed pkt 1 otrzymuje brzmienie: "Ustala się kary umowne w następujących wypadkach i wysokościach."
w pkt 2 pod lit. d) liczbę "3.000" zastępuje się liczbą "10.000",
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Jeżeli kara umowna nie pokrywa poniesionej szkody, strony mogą dochodzić odszkodowania uzupełniającego.";

6)
§ 36-39 otrzymują brzmienie:

"§ 36. 1. Za wykonany i odebrany przedmiot odbioru wykonawca otrzymuje wynagrodzenie kosztorysowe uzgodnione na etapie zawierania umowy. Zasady sporządzania kosztorysów określają odrębne przepisy.

2. Jeżeli przepisy dotyczące zasad ustalania cen w budownictwie nie stanowią inaczej, wynagrodzenie kosztorysowe może ulec zmianie, jeśli w toku wykonywania przedmiotu umowy:

1) uległy zmianie ceny czynników produkcji,

2) strony uzgodniły, że roboty zostaną przeprowadzone w inny sposób lub przy użyciu innych materiałów, niż to przewidziano w kosztorysie.

3. Wykonawca nie może domagać się podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego, jeżeli popadł w zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy, a zmiana cen czynników produkcji nastąpiła po upływie umownego terminu wykonania obiektu (robót).

§ 37. 1. Wykonawcy realizującemu przedmiot umowy w systemie generalnego wykonawstwa przysługuje dopłata do ceny kosztorysowej, ustalona według zasad określonych w przepisach, o których mowa w § 36 ust. 1.

2. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynacyjnych strony uzgadniają w umowie niezależnie od rodzaju stosowanej ceny.

3. Roboty dodatkowe oraz zamienne, wykonywane na podstawie zamówienia, rozlicza się odrębnie.

§ 38. 1. Rozliczenie wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy lub jego części stanowiącej umówiony przedmiot odbioru, określony stosownie do § 20, następuje odpowiednio na podstawie faktury końcowej lub faktur częściowych.

2. Wykonawca wystawia faktury nie później niż w ciągu 10 dni od daty odbioru.

3. Strony mogą ponadto uzgodnić, że wykonawca będzie wystawiał faktury za wykonanie określonych w umowie etapów inwestycji, obiektów nie stanowiących odrębnych przedmiotów odbioru lub ich części. W takim wypadku podstawę do wystawienia faktury stanowi potwierdzenie przez zamawiającego wykonania tych robót.

§ 39. Wynagrodzenie wstępne ustalone między stronami, w wypadkach, o których mowa w § 13 ust. 2a, przestaje wiązać z chwilą uzgodnienia wynagrodzenia kosztorysowego. Jeżeli strony nie postanowiły inaczej, termin na sprawdzenie i uzgodnienie wysokości wynagrodzenia, licząc od daty zgłoszenia propozycji, wynosi 60 dni.";

7)
skreśla się § 41.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1986 r. i ma zastosowanie do umów zawieranych po tym terminie.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1985.31.210

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: uchwała w sprawie ogólnych warunków umów o prace projektowe w budownictwie oraz o wykonanie inwestycji, robót i remontów budowlanych.
Data aktu: 04/10/1985
Data ogłoszenia: 31/10/1985
Data wejścia w życie: 01/01/1986