Zasady gospodarowania oponami trakcyjnymi przeznaczonymi do bieżnikowania.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 25 kwietnia 1979 r.
w sprawie zasad gospodarowania oponami trakcyjnymi przeznaczonymi do bieżnikowania.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) i § 2 uchwały nr 185 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1968 r. w sprawie gospodarowania ogumieniem trakcyjnym (Monitor Polski Nr 29, poz. 193) oraz w związku z § 4 uchwały nr 168 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1978 r. w sprawie intensyfikacji bieżnikowania opon trakcyjnych zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej przy nabywaniu opon trakcyjnych nowych zobowiązane są do odprzedaży opon używanych.
2.
Jednostki gospodarki uspołecznionej mogą nabywać nowe opony jedynie po przedstawieniu oryginalnych dowodów odprzedaży opon używanych.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o oponach używanych, rozumie się przez to używane opony trakcyjne nadające się do bieżnikowania.
§  2.
1.
Każdorazowy zakup nowych opon, w ramach zatwierdzonych bilansów opon przeznaczonych do eksploatacji, uzależniony jest od odprzedaży co najmniej następujących ilości opon używanych:
1)
40% ilości nabywanych opon nowych do samochodów osobowych,
2)
40% ilości nabywanych opon nowych do samochodów dostawczych,
3)
50% ilości nabywanych opon nowych do samochodów ciężarowych,
4)
20% ilości nabywanych opon nowych do maszyn budowlanych,
5)
20% ilości nabywanych opon nowych do ciągników,
6)
15% ilości nabywanych opon nowych do maszyn rolniczych,
7)
10% ilości nabywanych opon nowych do wózków przemysłowych.
2.
Minister Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Materiałowej może rozszerzać lub ograniczać zakres odprzedaży opon używanych w granicach 20%.
§  3.
1.
Zjednoczenie Przemysłu Gumowego "Stomil" koordynuje działalność w zakresie bieżnikowania opon w kraju oraz prowadzi kontrolę jakości opon skupowanych, procesu bieżnikowania i opon bieżnikowanych.
2.
Zjednoczenie, o którym mowa w ust. 1, zapewnia pomoc techniczną dla zakładów bieżnikujących i dostawy surowców do bieżnikowania opon.
§  4.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej stanowiące duże organizacje transportowe dostarczają używane opony bezpośrednio do zakładów bieżnikujących, wskazanych przez Zjednoczenie Przemysłu Gumowego "Stomil" i otrzymują jednocześnie taką samą ilość ogumienia bieżnikowanego.
2.
Wykaz jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, ustala się w załączniku do zarządzenia.
3.
Wykaz jednostek, o których mowa w ust. 1, może być zmieniany przez Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Materiałowej na wniosek zainteresowanych ministrów, kierowników urzędów centralnych i zarządów centralnych związków spółdzielni.
4.
Skup opon używanych od jednostek innych niż wymienione w ust. 1 prowadzą punkty skupu zgrupowane w:
1)
Zjednoczeniu Przetwórstwa Surowców Wtórnych,
2)
Centrali Techniczno-Handlowej Motoryzacji "Polmozbyt",
3)
Centrali Handlowej Sprzętu Rolniczego "Agroma",
4)
Centralnym Związku Spółdzielni Rolniczych "Samopomoc Chłopska".
5.
Dopuszcza się ajencyjne formy skupu opon używanych.
6.
Szczegółowe zadania w zakresie skupu i odprzedaży opon używanych oraz opon bieżnikowanych dla jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 4, ustala dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Gumowego "Stomil".
§  5.
1.
Zjednoczenie Przemysłu Gumowego "Stomil" określa corocznie, w ramach ilości podanych w § 2 ust. 1, szczegółowe wielkości odprzedaży opon używanych dla zakładów bieżnikujących.
2.
Wskaźnik odprzedaży opon używanych, o których mowa w ust. 1, dla jednostek gospodarki uspołecznionej stanowiących duże organizacje transportowe (§ 4 ust. 1) wylicza się na podstawie zrealizowanych dostaw opon nowych w roku ubiegłym.
§  6.
Klasyfikacji skupowanych opon używanych dokonują na podstawie obowiązujących norm klasyfikatorzy powołani w zakładach bieżnikujących oraz w placówkach handlowych i jednostkach skupu, o których mowa w § 4 ust. 4.
§  7.
1.
Zabrania się stosowania nowych opon do maszyn, urządzeń, przyczep, naczep i agregatów na kołach ogumionych, gdy bieżnikowane ogumienie odpowiada ich technicznym warunkom eksploatacji.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedmiotów przeznaczonych na eksport oraz w razie gdy podaż bieżnikowanego ogumienia nie pokrywa zapotrzebowania.
§  8.
Dyrektor Zjednoczenia Przemysłu Gumowego "Stomil" wyda szczegółowe przepisy regulujące sposób i zasady postępowania, wynikające z niniejszego zarządzenia.
§  9.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 30 września 1969 r. w sprawie zasad gospodarowania używanym ogumieniem trakcyjnym (Monitor Polski Nr 46, poz. 364),
2)
zarządzenie Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości z dnia 14 lutego 1970 r. w sprawie organizacji skupu i odprzedaży używanego ogumienia trakcyjnego (Monitor Polski Nr 6, poz. 58).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ JEDNOSTEK TRANSPORTOWYCH ZOBOWIĄZANYCH DO BEZPOŚREDNIEGO DOSTARCZANIA UŻYWANYCH OPON DO ZAKŁADÓW BIEŻNIKUJĄCYCH

1. Przedsiębiorstwa transportowe zgrupowane w Zjednoczeniu Państwowej Komunikacji Samochodowej.

2. Przedsiębiorstwa transportowe zgrupowane w Zjednoczeniu Przedsiębiorstw Transportowo-Sprzętowych Budownictwa "TRANSBUD".

3. Przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.

4. Przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjne i zakłady transportu, podległe Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.

5. Przedsiębiorstwo Spedycyjno-Transportowe Przemysłu Węglowego.

6. Przedsiębiorstwa transportowe zgrupowane w Zjednoczeniu Transportu Handlu Wewnętrznego.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024