Uroczyste formy rejestracji stanu cywilnego obywateli.

UCHWAŁA Nr 41
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 1976 r.
w sprawie uroczystych form rejestracji stanu cywilnego obywateli. *

§  1.
Terenowe organy administracji państwowej zapewnią, aby czynności związane z zawieraniem małżeństw, nadawaniem imion dzieciom, jubileuszami długoletniego pożycia małżeńskiego były wykonywane w uroczystej formie, a na życzenie obywateli w godzinach pozasłużbowych oraz w dni ustawowo wolne od pracy.
§  2.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego zapewniają urzędom stanu cywilnego odpowiednie lokale przez:
1)
przeznaczenie i adaptowanie budynków lub lokali o charakterze reprezentacyjnym,
2)
sukcesywne uwzględnianie w projektach planów inwestycyjnych budowy nowych pomieszczeń,
3)
estetyczne wyposażenie pomieszczeń.
§  3.
Lokale urzędów stanu cywilnego powinny składać się z sali reprezentacyjnej, poczekalni, pokoju kierownika urzędu stanu cywilnego oraz archiwum urzędu stanu cywilnego.
§  4.
1.
Kierownicy urzędów stanu cywilnego oraz ich zastępcy są obowiązani do noszenia podczas wykonywania czynności, o których mowa w § 1, zwanych dalej "czynnościami uroczystymi", reprezentacyjnego ubioru służbowego.
2.
Na pokrycie kosztów ubioru określonego w ust. 1 przyznaje się kierownikom urzędów stanu cywilnego i ich zastępcom ekwiwalent w wysokości 45 000 zł, wypłacany:
1)
raz na dwa lata - w urzędach stanu cywilnego obejmujących swym zakresem działania obszar liczący powyżej 20 tys. mieszkańców,
2)
raz na trzy lata - w pozostałych urzędach stanu cywilnego.
3.
W razie zaprzestania pełnienia obowiązków, o których mowa w uchwale, ubiór służbowy lub ekwiwalent podlega zwrotowi. Ekwiwalent zwraca się w kwocie odpowiadającej proporcji okresu, przez który ubiór reprezentacyjny przestał być użytkowany do celów służbowych, do okresu, na który ekwiwalent został przyznany.
4.
W razie niemożności pełnienia obowiązków określonych w uchwale z powodu choroby lub innej usprawiedliwionej przyczyny przez okres przekraczający łącznie dwa miesiące w ciągu roku przedłuża się okres, na który przyznawany jest ekwiwalent, o czas niemożności pełnienia obowiązków.
§  5.
1.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego mogą wprowadzić w urzędach stanu cywilnego, z wyjątkiem urzędów stanu cywilnego w gminach, ubiór służbowy dla innych pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy wykonywaniu czynności uroczystych.
2.
Na pokrycie kosztów ubioru określonego w ust. 1 przyznaje się pracownikom ekwiwalent w wysokości 36 000 zł, wypłacany według zasad określonych w § 4 ust. 2. Do tych pracowników przepisy § 4 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  6.
Ekwiwalenty określone w niniejszej uchwale ulegają corocznie, począwszy od dnia 1 stycznia 1990 r., podwyższeniu w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen detalicznych towarów i usług, założonemu w centralnym planie rocznym na dany rok, bez skutków podwyżek cen alkoholu i wyrobów tytoniowych.
§  7.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego spowodują umieszczenie w budżetach rad narodowych środków niezbędnych na:
1)
budowę, modernizację, adaptację, utrzymywanie i wyposażenie urzędów stanu cywilnego,
2)
organizację uroczystych form zawierania związków małżeńskich, nadawania imion dzieciom i jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego,
3)
wypłatę ekwiwalentów, o których mowa w § 4 i 5.
§  8.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 14 Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 1961 r. w sprawie dodatku dla niektórych pracowników urzędów stanu cywilnego (Monitor Polski Nr 4, poz. 23),
2)
uchwała nr 329 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1961 r. w sprawie poprawy warunków pracy urzędów stanu cywilnego (Monitor Polski Nr 66, poz. 283).
* Występujące w tekście wartości pieniężne nie zostały zdenominowane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.22.173 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Uroczyste formy rejestracji stanu cywilnego obywateli.
Data aktu: 28/02/1976
Data ogłoszenia: 15/07/1989
Data wejścia w życie: 13/03/1976, 01/03/1976