Przyjmowanie, ewidencja oraz realizacja postulatów i wniosków wyborców.

ZARZĄDZENIE Nr 10
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1976 r.
w sprawie przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców.

W celu zapewnienia właściwego trybu przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców zarządza się, co następuje:
§  1.
Terenowe organy administracji państwowej udzielają wszechstronnej pomocy komitetom Frontu Jedności Narodu w organizowaniu spotkań posłów i radnych z wyborcami oraz w przekazywaniu zgłoszonych w toku tych spotkań (zebrań) postulatów i wniosków organom i instytucjom właściwym do ich załatwienia.
§  2.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym dokonują oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków przekazanych im przez komitety Frontu Jedności Narodu oraz ustalają terminy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
2.
Jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym informują właściwe terenowe organy administracji państwowej, zainteresowane komitety Frontu Jedności Narodu oraz wnioskodawców o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków oraz przedstawiają właściwym terenowym organom administracji państwowej harmonogramy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
3.
Przy dokonywaniu oceny, o której mowa w ust. 1, terenowe organy administracji państwowej współdziałają z komitetami Frontu Jedności Narodu oraz prezydiami rad narodowych, a w miastach ponadto z organami samorządu mieszkańców.
4.
Terenowe organy administracji państwowej informują rady narodowe i komitety Frontu Jedności Narodu o tym, w jaki sposób i w jakich terminach będą zrealizowane postulaty i wnioski przyjęte do wykonania przez te organy oraz przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym.
5.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie do ministrów (kierowników urzędów centralnych), z tym że organy te o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji przekazanych im postulatów i wniosków oraz o terminie i sposobie ich załatwiania zawiadamiają wojewodów (prezydentów miast stopnia wojewódzkiego) oraz wojewódzkie komitety Frontu Jedności Narodu.
§  3.
1.
Wstępna ocena słuszności i realności postulatów i wniosków powinna być dokonywana już w czasie spotkania z wyborcami przez posłów i radnych, a w okresie kampanii wyborczej przez kandydatów na posłów lub radnych, oraz obecnych na zebraniu przedstawicieli terenowych organów administracji państwowej, w celu wyeliminowania postulatów i wniosków oczywiście niesłusznych lub niemożliwych do realizacji w aktualnych warunkach oraz takich, które mimo swej zasadności nie mogą być wykonane w okresie kadencji.
2.
W protokole zebrania powinna być poczyniona odpowiednia wzmianka o postulatach i wnioskach uznanych w czasie zebrania za niesłuszne lub niemożliwe do zrealizowania - z podaniem przyczyn - oraz o postulatach i wnioskach wyjaśnionych lub przyjętych do bezzwłocznego załatwienia.
§  4.
1.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym powinny być rozpatrywane i przyjmowane do realizacji z uwzględnieniem ich celowości, hierarchii aktualnych potrzeb i ważności z punktu widzenia przyśpieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego terenu, posiadanych środków finansowo-materiałowych, a także możliwości zrealizowania tych postulatów i wniosków przy udziale wyborców w ramach szerszego rozwoju czynów społecznych.
2.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym, których realizacja wymaga nakładów inwestycyjnych, mogą być przyjmowane do wykonania w ramach posiadanych limitów inwestycyjnych i środków finansowych, jeżeli sprzyjają wzmacnianiu tempa wykonania zadań planowych i nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałów, a także wysiłków ludzkich.
3.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym przyjęte do wykonania należy uwzględniać w planach rozwoju społeczno-gospodarczego.
§  5.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym prowadzą ewidencję przekazanych przez komitety Frontu Jedności Narodu postulatów i wniosków zakwalifikowanych do realizacji.
2.
Ewidencją nie powinny być obejmowane te postulaty i wnioski, które z uwagi na ich charakter zostały w toku spotkania z wyborcami wyjaśnione lub przyjęte do bezzwłocznego załatwienia przez przedstawicieli organów i instytucji biorących udział w spotkaniu, a także postulaty i wnioski sformułowane bardzo ogólnie, w postaci opinii w danej sprawie.
3.
Wzór ewidencji postulatów i wniosków ustala załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonaniem postulatów i wniosków przyjętych do realizacji przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym sprawują właściwe terenowe organy administracji państwowej, które mogą występować do kierowników tych jednostek o podjęcie działań niezbędnych do zapewnienia terminowego zrealizowania postulatów i wniosków.
2.
Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 1, składają właściwym terenowym organom administracji państwowej informacje i sprawozdania z realizacji przyjętych postulatów i wniosków.
§  7.
1.
Terenowe organy administracji państwowej dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, a także wniosków przyjętych do wykonania przez jednostki nie podporządkowane radom narodowym oraz przedstawiają powyższe oceny pod obrady rad narodowych, a zwłaszcza tych sesji, na których rozpatrywane jest sprawozdanie z wykonania planu rozwoju społeczno-gospodarczego i budżetu w roku ubiegłym.
2.
W szczególności terenowe organy administracji państwowej opracowują i przedstawiają pod obrady rad narodowych ocenę realizacji postulatów i wniosków w okresie całej kadencji rad narodowych. Postulaty i wnioski nie zrealizowane w toku kadencji, a uznane nadal za aktualne, są przyjmowane do wykonania w następnej kadencji przez terenowe organy administracji państwowej.
§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, jak również postulatów i wniosków wykonywanych przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
W związku z dokonywaniem ocen, o których mowa w ust. 1, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego mogą żądać od terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego corocznych informacji statystycznych i opisowych z realizacji postulatów i wniosków, w zakresie przez siebie ustalonym.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi, jakie dane liczbowe powinny być uwzględnione w sprawozdawczości, o której mowa w ust. 2, z uwagi na możliwość ich wykorzystywania przy ocenie realizacji postulatów i wniosków dokonywanej przez organy centralne.
4.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może występować do ministrów (kierowników urzędów centralnych) o nadesłanie informacji dotyczących realizacji przekazanych im postulatów i wniosków, jeśli informacje takie są niezbędne do oceny realizacji tych postulatów i wniosków.
§  9.
Zgłaszane w toku spotkań z wyborcami skargi i wnioski w sprawach indywidualnych powinny być załatwiane w trybie i terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Skargi i wnioski w sprawach indywidualnych nie są obejmowane ewidencją postulatów i wniosków wyborców i powinny być traktowane jako sprawy bieżące.
§  10.
Do załatwiania postulatów i wniosków zgłoszonych w toku kadencji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) oraz uchwały Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136), dotyczące interpelacji radnych i posłów.
§  11.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych zarządzeniem przy ewidencjonowaniu i załatwianiu postulatów i wniosków przekazywanych im do załatwienia.
§  12.
Traci moc zarządzenie nr 83 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 października 1973 r. w sprawie przyjmowania, ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców (Monitor Polski Nr 48, poz. 268).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

EWIDENCJA POSTULATÓW I WNIOSKÓW PRZYJĘTYCH DO WYKONANIA

Lp. Data wpływu Komitet FJN (nazwa). Imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy Treść postulatu i wniosku Sposób realizacji Termin realizacji Jednostka realizująca Charakter postulatu i wniosku *) Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
*) Wszystkie postulaty i wnioski dzielą się na dwie grupy: administracyjno-organizacyjne i gospodarcze.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.5.23

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przyjmowanie, ewidencja oraz realizacja postulatów i wniosków wyborców.
Data aktu: 02/02/1976
Data ogłoszenia: 18/02/1976
Data wejścia w życie: 18/02/1976