Zasady wynagradzania sołtysów za inkaso podatków i innych należności finansowych od mieszkańców wsi.

ZARZĄDZENIE Nr 28
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1976 r.
w sprawie zasad wynagradzania sołtysów za inkaso podatków i innych należności finansowych od mieszkańców wsi.

Na podstawie § 14 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r. w sprawie zasad i trybu wyboru, zakresu działania oraz obowiązków i praw sołtysa i podsołtysa (Dz. U. z 1972 r. Nr 49, poz. 319 i z 1973 r. Nr 28, poz. 158) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Sołtysi otrzymują wynagrodzenie za inkaso bieżących i zaległych należności pieniężnych od mieszkańców sołectwa. Wynagrodzenie przysługuje od kwot zainkasowanych przez sołtysów osobiście z tytułu wszystkich należności objętych inkasem.
2.
Oprócz wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, sołtysowi przysługuje wynagrodzenie od kwot wpłaconych dobrowolnie przez mieszkańców sołectwa w urzędzie gminy lub innej instytucji upoważnionej do przyjmowania wpłat na rachunek podstawowy budżetu gminy, bezpośrednio lub przelewem, z tytułu zobowiązania pieniężnego.
3.
Przepis ust. 2 nie ma zastosowania, jeżeli praca sołtysa w zakresie inkasa w miesiącu, za który dokonywana jest wypłata wynagrodzenia, była według oceny naczelnika gminy niedostateczna.
4. 1
Wynagrodzenie obliczone w stosunku procentowym od kwot zainkasowanych (ust. 1) i od kwot wpłaconych dobrowolnie (ust. 2) nie może przekroczyć w skali województwa średnio:

4,9% w województwie koszalińskim,

4,8% w województwie zielonogórskim,

4,7% w województwie suwalskim,

4,6% w województwie słupskim,

4,4% w województwach gorzowskim i szczecińskim,

4,1% w województwie białostockim,

4,0% w województwie ciechanowskim,

3,9% w województwach łomżyńskim i olsztyńskim,

3,8% w województwach jeleniogórskim i poznańskim,

3,7% w województwie wałbrzyskim,

3,6% w województwach legnickim i siedleckim,

3,5% w województwach stołecznym warszawskim i ostrołęckim,

3,3% w województwach elbląskim i piotrkowskim,

3,2% w województwie gdańskim,

3,1% w województwach pilskim, radomskim i wrocławskim,

3,0% w województwach chełmskim, kieleckim i sieradzkim,

2,9% w województwach konińskim i płockim,

2,8% w województwach leszczyńskim i skierniewickim,

2,7% w województwach bialskopodlaskim, częstochowskim i krośnieńskim,

2,6% w województwach miejskim łódzkim, opolskim, tarnobrzeskim i włocławskim,

2,4% w województwach bydgoskim, miejskim krakowskim i nowosądeckim,

2,3% w województwach kaliskim i lubelskim,

2,1% w województwach katowickim, przemyskim, toruńskim i zamojskim,

1,8% w województwie tarnowskim,

1,5% w województwach bielskim i rzeszowskim.

§  2.
1.
Wojewoda określa stawki procentowe wynagrodzenia sołtysów dla poszczególnych gmin w taki sposób, aby średni procent wynagrodzenia sołtysów dla wszystkich gmin województwa nie przekroczył granicy określonej dla województwa w § 1 ust. 4.
2.
Naczelnik gminy określa stawki wynagrodzenia dla poszczególnych sołtysów w taki sposób, aby średnia wynagrodzenia sołtysów w gminie nie przekroczyła średniej stawki procentowej ustalonej dla gminy przez wojewodę. Określając procentowe stawki wynagrodzenia dla poszczególnych sołtysów naczelnik gminy różnicuje je w zależności od warunków terenowych pracy sołtysów, dyscypliny płatniczej mieszkańców sołectwa i wysokości kwot przypadających do pobrania z terenu sołectwa.
§  3.
1.
Wojewoda może w uzasadnionych wypadkach na wniosek naczelnika gminy odstąpić od zasady określonej w § 1 ust. 2 i wyrazić zgodę na obliczanie wynagrodzenia sołtysów w danej gminie jedynie od kwot osobiście przez nich zainkasowanych. Ustalenie w ten sposób wynagrodzenia sołtysów nie wpływa na obniżenie średniej stawki określonej dla gminy w myśl § 2. W związku z tym stawka procentowa od kwot zainkasowanych może być w uzasadnionych wypadkach ustalona wyżej, tak jednak, aby ogólne wynagrodzenie sołtysów nie przekroczyło stawki ustalonej dla gminy przez wojewodę.
2. 2
Wojewoda może również określić na wniosek naczelnika gminy dolną granicę wynagrodzenia sołtysów w gminie na 600 do 800 zł miesięcznie w granicach przyznanego dla gminy średniego procentu wynagrodzenia.
§  4.
Niezależnie od wynagrodzenia za inkaso określonego w poprzednich paragrafach sołtysi otrzymują dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 5% od zainkasowanych przez nich osobiście kwot zaległości z tytułu zobowiązania pieniężnego za lata poprzedzające rok, w którym nastąpiła wpłata.
§  5.
Sposób obliczania i wypłaty wynagrodzeń sołtysów określa Minister Finansów.
§  6.
Przepisy niniejszego zarządzenia dotyczące sołtysa mają odpowiednie zastosowanie do podsołtysa w okresach zastępowania przez niego sołtysa i wykonywania w tym czasie w jego zastępstwie czynności inkasa.
§  7.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o naczelniku gminy - należy przez to rozumieć również naczelnika miasta i gminy oraz naczelnika miasta (dzielnicy) w miastach, w których na podstawie art. 92 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) utrzymano na terenach wiejskich włączonych do miasta stosowanie przepisów art. 87-91 tej ustawy,
2)
o wojewodzie - należy przez to rozumieć również prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego.
§  8.
Traci moc zarządzenie nr 4 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1973 r. w sprawie wynagradzania sołtysów za inkaso podatków i innych należności finansowych od mieszkańców wsi (Monitor Polski Nr 2, poz. 9).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 69 z dnia 12 listopada 1979 r. (M.P.79.28.147) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 listopada 1979 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 z dnia 20 maja 1982 r. (M.P.82.14.101) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 maja 1982 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 24 z dnia 1 października 1982 r. (M.P.82.24.211) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 października 1982 r.

2 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 17 z dnia 20 maja 1982 r. (M.P.82.14.101) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 maja 1982 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024