- stwierdzając, że przyszłość naszego narodu, rozwój społeczny, kulturalny i ekonomiczny kraju zależą od prawidłowego wychowania i wszechstronnego wykształcenia młodego pokolenia oraz jego pełnego udziału w budowie socjalistycznej Polski,- uznając, że socjalistyczne wychowanie dzieci i młodzieży stanowi zadanie o znaczeniu ogólnonarodowym i jest jednym z najważniejszych zadań polityki społecznej, oświatowej, kulturalnej i gospodarczej państwa,
- przyjmując tezy programowe VII Plenum KC PZPR za ogólnonarodowy program wychowania młodego pokolenia,
podejmuje niniejszą uchwałę o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski.
*
* *
Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stwierdza, iż wychowanie młodego pokolenia stanowiło i stanowi przedmiot stałej i wnikliwej troski ludowego państwa i narodu.
Dzięki wysiłkom państwa i społeczeństwa młode pokolenie Polski Ludowej ma szanse realizacji swoich dążeń i aspiracji. Upowszechnienie i pełna demokratyzacja szkolnictwa zapewnia młodzieży lepsze niż kiedykolwiek w przeszłości warunki kształcenia się i zdobywania zawodu, rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Młodzieży zagwarantowano pracę stanowiącą czynnik kształtujący człowieka i źródło jego osobistej satysfakcji. Zapewniono opiekę i pomoc materialną uczącej się młodzieży, dalsze ustawiczne rozwijanie posiadanych przez nią umiejętności i wiedzy, rozwiązywanie problemów socjalnych, dostępność dóbr kultury i różnych form sportu i wypoczynku.
Socjalistyczne przemiany społeczno-polityczne i gospodarcze, dalszy szybki postęp nauki i techniki, wzrost poziomu życia społeczeństwa wymagają zwiększonego wysiłku całego narodu. Warunkiem powodzenia tego zamierzenia jest twórczy udział całej młodzieży w dokonywaniu pożądanych przemian. Wymaga to dbałości całego społeczeństwa o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu socjalistycznych ideałów.
Teraźniejszość i przyszłość naszego narodu zależą od wiedzy, umiejętności, ideowości i pracy młodego pokolenia.
Uczestniczy ono w tworzeniu socjalistycznych stosunków społecznych i kultury narodowej. Do dzieła tego młodzież powinna być dobrze przygotowana - w domu rodzinnym, miejscu zamieszkania, szkole, organizacji młodzieżowej, wojsku, zakładzie pracy. Rewolucja naukowo-techniczna i wykorzystanie jej skutków dla rozwoju ojczyzny stawia wobec młodego pokolenia zwiększone wymagania w dziedzinie kształcenia ogólnego, przygotowania zawodowego oraz wysokie wymagania moralne.
Sejm stwierdza, że dojrzewają warunki do stopniowego wprowadzania powszechnego kształcenia na poziomie szkoły średniej. Wymaga to zapewnienia już obecnie we wszystkich szkołach wyrównanego i wysokiego poziomu nauczania młodzieży miast i wsi.
Sejm stwierdza potrzebę opracowania i wcielenia w życie przez organy rządowe, szkolnictwo, instytucje wychowawcze, kulturalne, środki masowego przekazu, organizacje społeczne i rodzinę jednolitego systemu wychowawczego, przygotowującego młodzież do życia i pracy, do przyszłych zadań i należytego spełniania obowiązków wobec siebie i społeczeństwa. Fundamentem tego systemu są socjalistyczne idee wychowawcze, zawarte w programie Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, która przewodzi narodowi w budowie socjalistycznego społeczeństwa.