Podział zysku z uzupełniającej produkcji artykułów rynkowych oraz korekta funduszu płac związanego z tą produkcją.

UCHWAŁA Nr 316
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 grudnia 1971 r.
w sprawie podziału zysku z uzupełniającej produkcji artykułów rynkowych oraz korekty funduszu płac związanego z tą produkcją.

Na podstawie art. 9 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała ustala szczególne zasady podziału zysku i korekty funduszu płac z tytułu podejmowania przez przedsiębiorstwa przemysłowe, objęte planowaniem centralnym, produkcji uzupełniającej poszukiwanych artykułów rynkowych.
§  2.
1.
Przez produkcję uzupełniającą należy rozumieć produkcję uboczną artykułów rynkowych, która nie stanowi produkcji podstawowej przedsiębiorstw i która będzie podejmowana po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1971 r.
2.
Do produkcji uzupełniającej zalicza się w szczególności wyroby wytwarzane z odpadów surowców i materiałów.
3.
Z surowców i materiałów pełnowartościowych można wykonywać produkcję uzupełniającą, pod warunkiem że nie powoduje to ograniczenia produkcji podstawowej.
4.
Właściwi ministrowie określą w terminie do dnia 29 lutego 1972 r. szczegółowe zasady zaliczania wyrobów do produkcji uzupełniającej.
§  3.
1.
Przed rozliczeniem zysku, dokonanym zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej przedsiębiorstw, przedsiębiorstwo wyłącza zysk ze sprzedaży wyrobów produkcji uzupełniającej. Zysk ten powinien być wyodrębniony w ewidencji i w kalkulacji.
2.
Kalkulacja kosztów produkcji uzupełniającej obejmuje całkowite koszty bezpośrednie tej produkcji oraz zależne od rodzaju tej produkcji koszty pośrednie.
3.
Właściwi ministrowie określają szczegółowe zasady kalkulacji kosztów produkcji uzupełniającej.
4. 1
Zysk osiągnięty ze sprzedaży wyrobów produkcji uzupełniającej przeznacza się w 50% na fundusz inwestycyjno-remontowy (inwestycyjny) przedsiębiorstwa, pozostałą część zysku przekazuje się do budżetu Państwa.
§  4.
1.
Sprzedaż wyrobów produkcji uzupełniającej, wytwarzanych w określonym roku w przedsiębiorstwie po raz pierwszy, nie jest ujmowana w tym roku w planie.
2.
Przedsiębiorstwo może w pierwszym roku produkcji nie objętej planem przekraczać planowany fundusz płac w zakresie niezbędnym do wykonania produkcji uzupełniającej.
3.
W rozliczeniach funduszu płac z bankiem przedsiębiorstwo może zmniejszać wydatkowany fundusz płac o kwotę wypłat związanych z nie planowaną produkcją uzupełniającą; zmniejszenie takie powinno być udokumentowane w składanym bankowi oświadczeniu, określającym rodzaj i wartość nie planowanej produkcji uzupełniającej oraz kwotę wydatkowanego funduszu płac związanego z tą produkcją; w oświadczeniu tym powinno być stwierdzone, czy wyroby produkcji uzupełniającej zostały w całości sprzedane lub czy przedsiębiorstwo ma pełne pokrycie w zamówieniach organizacji handlowych.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo planuje sprzedaż wyrobów produkcji uzupełniającej począwszy od roku następnego po roku, w którym uruchomiło tę produkcję po raz pierwszy, i wyodrębnia wartość sprzedaży tej produkcji oraz fundusz płac niezbędny do jej wykonania – w aneksie do planu techniczno-ekonomicznego.
2.
W razie przekroczenia wartości sprzedaży przewidzianej w aneksie do planu techniczno-ekonomicznego fundusz płac związany z produkcją uzupełniającą podlega korekcie stosownie do stopnia przekroczenia planu sprzedaży, z zastosowaniem współczynnika korygującego, ustalonego przez zjednoczenie (jednostkę równorzędną) dla produkcji uzupełniającej.
3.
Przy ustalaniu współczynnika korygującego zjednoczenie (jednostka równorzędna) bierze pod uwagę pracochłonność wyrobów, których planowana produkcja uzupełniająca może być przekraczana.
4.
Podstawą korekty funduszu płac związanego z produkcją uzupełniającą jest wartość sprzedaży wyrobów wytworzonych w produkcji uzupełniającej, według cen sprzedaży.
§  6.
Produkcja uzupełniająca nie może stanowić podstawy korekty planowanego funduszu płac działalności podstawowej przedsiębiorstwa.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1972 r.
1 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 3 uchwały nr 39 z dnia 4 lutego 1974 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów, dotyczących funduszów nagród, socjalnego i mieszkaniowego (M.P.74.6.42) z dniem 1 stycznia 1974 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.6.37

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Podział zysku z uzupełniającej produkcji artykułów rynkowych oraz korekta funduszu płac związanego z tą produkcją.
Data aktu: 31/12/1971
Data ogłoszenia: 01/02/1972
Data wejścia w życie: 01/02/1972, 01/01/1972