Plan społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1973 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 16 grudnia 1972 r.
o planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1973 r.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
oceniając, że pomyślna realizacja narodowego planu gospodarczego w 1972 r. potwierdza słuszność polityki społeczno-gospodarczej określonej przez VI Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, oraz uznając, że dotychczasowe osiągnięcia tworzą nowe potrzeby oraz stanowią realne przesłanki do określenia dalszego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju w 1973 r. na poziomie wyższym, niż to założono w planie pięcioletnim,

podejmuje niniejszą uchwałę o planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1973 r.

Do podstawowych zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1973 r. należy w szczególności:

1.
Uzyskanie dalszej poprawy poziomu życiowego społeczeństwa przez wzrost realnych dochodów ludności, świadczeń socjalnych, poprawę warunków mieszkaniowych, odpoczynku i ochrony zdrowia oraz stosownie do tego odpowiednie zabezpieczenie wzrostu dostaw towarów i usług dla zachowania równowagi rynkowej.
2.
Utrwalenie wysokiej dynamiki wzrostu produkcji materialnej i kontynuowanie unowocześniania jej struktury.
3.
Zapewnienie dalszej rozbudowy potencjału wytwórczego oraz unowocześnienia gospodarki w oparciu o szersze wykorzystanie postępu naukowo-technicznego.

Realizacji tych głównych zadań planu powinny służyć:

1.
Poprawa efektywności gospodarowania w drodze podnoszenia wydajności pracy, usprawnienia gospodarki materiałowej, obniżenia kosztów produkcji oraz lepszego wykorzystania majątku produkcyjnego.
2.
Rozwój obrotów handlu zagranicznego, zapewniający wzrost udziału Polski w międzynarodowym podziale pracy, ze szczególnym uwzględnieniem krajów członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG), stosownie do ustaleń Kompleksowego programu dalszego pogłębiania i doskonalenia współpracy i rozwoju socjalistycznej integracji krajów RWPG, przyjętego przez XXV sesję RWPG.
3.
Rozwój nauki i techniki, lepsze dostosowywanie kierunków prac naukowych i badawczo-rozwojowych do potrzeb gospodarki oraz szybsze wdrażanie ich wyników.
4.
Usprawnianie metod planowania i zarządzania zmierzające do unowocześnienia systemu funkcjonowania gospodarki.

Tym podstawowym zadaniom i warunkom ich realizacji podporządkowuje się działania polityki społeczno-gospodarczej oraz proporcje narodowego planu gospodarczego na 1973 r.

I.

DOCHÓD NARODOWY

1.
Zakłada się, że dochód narodowy wytworzony wzrośnie w 1973 r. o 7,9% w porównaniu z 1972 r. Podstawowym czynnikiem umożliwiającym osiągnięcie założonego poziomu dochodu narodowego powinien być dalszy wzrost produkcji czystej przemysłu uspołecznionego, rolnictwa i budownictwa oraz transportu i łączności.

Zgodnie z przyjętymi na lata 1971-1975 założeniami polityki gospodarczej należy rozwijać stosunki gospodarcze z zagranicą. Przyjmując, że w 1973 r. import będzie rósł szybciej niż eksport, szacuje się, że dochód narodowy do podziału wzrośnie o 9,7%.

2.
Zakłada się, że fundusz spożycia w dochodzie narodowym wzrośnie w 1973 r. o 9,1% w porównaniu z 1972 r. Spożycie dóbr konsumpcyjnych z dochodów osobistych ludności wzrośnie o 9,2%, a spożycie pozostałe o 8,5%.
3.
Zakłada się, że akumulowana część dochodu narodowego wzrośnie w 1973 r. o 11,1% w porównaniu z 1972 r., w tym inwestycje netto o 13,6%.

Szacuje się, że przyrost zapasów i rezerw w gospodarce narodowej w 1973 r. ukształtuje się na poziomie około 54 mld zł, to jest w tempie niższym niż wzrost dochodu narodowego i produkcji przemysłowej.

II.

WZROST POZIOMU ŻYCIOWEGO SPOŁECZEŃSTWA

A.

Dochody ludności

1.
Szacuje się, że w 1973 r. przychody pieniężne ludności wyniosą około 787 mld zł, co oznacza wzrost o 10,6% w porównaniu z 1972 r. Wypłaty z tytułu wynagrodzeń objętych funduszem płac wyniosą około 429 mld zł i wzrosną o 11,7%, w tym osobowy fundusz płac około 388 mld zł, co stanowi wzrost o 9,7%. Zakłada się, że przeciętna płaca nominalna netto wzrośnie o około 6,6%.
2.
Zakłada się, że dochody pieniężne ludności z tytułu świadczeń społecznych państwa wyniosą w 1973 r. około 77 mld zł, co oznacza wzrost o 12,3%, w tym emerytury i renty około 48 mld zł, co oznacza wzrost o 11,3% w porównaniu z 1972 r.
3.
Szacuje się, że przychody ludności ze sprzedaży Państwu artykułów rolnych wyniosą w 1973 r. około 137 mld zł, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z 1972 r.

B.

Zaopatrzenie ludności w towary i usługi

1.
Dla zapewnienia zakładanego na 1973 r. wzrostu spożycia należy zwiększyć dostawy towarów na rynek wewnętrzny do poziomu 659 mld zł, to jest o 10,6% w porównaniu z 1972 r.
2.
Handel wewnętrzny powinien prowadzić aktywną politykę w stosunku do producentów i konsumentów w celu lepszego dostosowania produkcji do potrzeb oraz wpływać na kształtowanie pożądanych zmian w strukturze spożycia i jej unowocześnienia.

W produkcji i dostawach towarów na rynek należy uwzględniać rosnące zapotrzebowanie ludności na artykuły o wyższym stopniu przetwarzania oraz na wyroby nowe lub w istotny sposób zmodernizowane. Dotyczy to zwłaszcza artykułów przemysłowych trwałego użytku i wyrobów przemysłu lekkiego.

Bardzo ważnym zadaniem producentów i handlu jest zwiększenie dostaw materiałów budowlanych na potrzeby wsi oraz indywidualnego budownictwa mieszkaniowego ludności.

3.
Dostawy towarów w 1973 r. w porównaniu z 1972 r. powinny wzrosnąć: artykułów żywnościowych i używek o 8,8%, artykułów konsumpcyjnych nieżywnościowych o 11,6%, a artykułów niekonsumpcyjnych (materiałów budowlanych, środków produkcji dla rolnictwa itp.) o 13,2%. Dostawy podstawowych grup wyrobów powinny zwiększyć się następująco:

- wyrobów przemysłu spożywczego (łącznie z używkami) o 8,9%,

- wyrobów przemysłu lekkiego o 10,6%,

- wyrobów przemysłu elektromaszynowego o 14,7%,

- wyrobów przemysłu chemicznego o 16,5%,

- wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego o 12,6%,

- wyrobów przemysłu ceramiki szlachetnej o 12,2%,

- wyrobów przemysłu materiałów budowlanych o 11,3%.

4.
Handel wewnętrzny powinien zapewnić poprawę obsługi handlowej przez efektywniejsze wykorzystanie bazy materialno-technicznej i czasu pracy w handlu oraz rozszerzanie nowoczesnych, dogodnych dla ludności, form sprzedaży.
5.
Należy zapewnić wzrost w 1973 r. usług dla ludności o 12,8% w porównaniu z 1972 r., poprawę ich jakości oraz lepsze dostosowanie struktury i sieci usług do potrzeb ludności poszczególnych regionów kraju.

C.

Gospodarka mieszkaniowa

1.
Zakłada się, że w 1973 r. zostanie oddane do użytku około 225 tys. mieszkań o powierzchni użytkowej około 12,7 mln m2. Stanowi to wzrost, licząc w m2 powierzchni użytkowej mieszkań, o 9,5% w porównaniu z 1972 r.

W uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym (poza rolnictwem) przewiduje się oddanie do użytku 6,8 mln m2 powierzchni użytkowej mieszkań, to jest o 8,8% więcej niż w 1972 r.

W celu lepszego zaspokojenia potrzeb zakładów pracy, rozszerzających produkcję w oparciu o wzrost zmianowości i związany z tym wzrost zatrudnienia zakłada się, że w ramach uspołecznionego budownictwa budownictwo własne zakładów pracy wyniesie 1,1 mln m2 powierzchni użytkowej mieszkań i wzrośnie o 49,5% w porównaniu z 1972 r.

2.
W 1973 r. należy dążyć do wykorzystania wszystkich rezerw dla sprawnej realizacji planu budownictwa mieszkaniowego. W większym niż dotychczas stopniu należy dbać o poprawę jakości i funkcjonalności oddawanych do użytku mieszkań. Konieczne jest podjęcie kroków dla zapobieżenia przekraczaniu planowanych jednostkowych cen i kosztów budownictwa mieszkaniowego.
3.
Należy zapewnić większy udział ludności w rozwiązywaniu problemu mieszkaniowego, między innymi przez rozwijanie indywidualnego budownictwa rodzinnego oraz bezpośrednią pomoc przyszłych użytkowników w realizacji uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego.

D.

Gospodarka komunalna

Do podstawowych zadań w gospodarce komunalnej należy uzyskanie dalszej poprawy w funkcjonowaniu istniejących urządzeń, zwłaszcza wodociągów, kanalizacji i komunikacji miejskiej, w drodze efektywniejszego ich wykorzystania oraz racjonalnej gospodarki konserwacyjno-remontowej.

Niezbędna jest budowa i rozbudowa urządzeń inżynieryjnych stanowiących uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe i ogólne.

Przewiduje się, że w 1973 r. dostawy wody dla gospodarstw domowych wzrosną o 4,8%, zużycie gazu płynnego o około 9%, a stan taboru komunikacji miejskiej o 6,8% w porównaniu z 1972 r.

E.

Oświata, ochrona zdrowia, kultura, wczasy

1.
W 1973 r. należy zapewnić przygotowanie szkolnictwa do reformy systemu oświaty oraz modernizację sieci szkolnictwa podstawowego.

W 1973 r. szkołę podstawową ukończy około 650 tys. absolwentów, z tego około 93% podejmie naukę w szkołach powyżej stopnia podstawowego. Spośród absolwentów szkół podstawowych kontynuujących dalszą naukę w liceach ogólnokształcących uczyć się będzie 20,7% oraz w szkołach zawodowych 79,3%.

W szkołach wyższych kształcić się będzie w 1973 r. ponad 367 tys. studentów, tj. o 5,2% więcej niż w 1972 r., oraz około 17 tys. słuchaczy studiów podyplomowych, co oznacza wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 56%. Należy podjąć problem dokształcania nauczycieli szkół stopnia podstawowego i średniego, tak aby przygotować odpowiednią kadrę do wprowadzenia w życie reformy szkolnictwa.

2.
Liczba dzieci korzystających z przedszkoli powinna wzrosnąć w 1973 r. do ponad 580 tys. dzieci, tj. o około 6%, w tym na wsi o ponad 10%, liczba dzieci korzystających z kolonii i obozów do około 1,5 mln dzieci, tj. o około 11%, a liczba miejsc w żłobkach stałych do ponad 74 tys., tj. o ponad 5% w porównaniu z 1972 r.
3.
Należy zapewnić poprawę opieki zdrowotnej i profilaktyki przez rozbudowę bazy lecznictwa, doskonalenie form organizacyjnych lecznictwa, poprawę i intensyfikację świadczeń oraz pełniejsze wykorzystanie posiadanych środków materialnych i potencjału ludzkiego.

Liczba łóżek w zakładach lecznictwa zamkniętego powinna wzrosnąć w 1973 r. do ponad 182 tys., tj. o 3,2%, a liczba łóżek w zakładach leczenia nerwowo i psychicznie chorych do 41,7 tys.

W lecznictwie otwartym liczba ośrodków zdrowia na wsi powinna zwiększyć się w 1973 r. do około 3 tys., tj. o 7,4%, a liczba poradni do około 28,3 tys., tj. o 4,4%, w tym w zakładach przemysłowych do 6,7 tys., tj. o 6,3% w porównaniu z 1972 r.

Liczba miejsc w zakładach pomocy społecznej powinna wzrosnąć w 1973 r. do 54 tys., tj. o 4,9% w porównaniu z 1972 r.

4.
W dziedzinie kultury należy zapewnić wzrost nakładów prasy codziennej i periodyków, książek i broszur, szczególnie wydawnictw encyklopedycznych i słownikowych, rozszerzenie zasięgu terytorialnego i poprawę programów radiowych i telewizyjnych oraz rozwój innych form masowej kultury.
5.
W dziedzinie turystyki, kultury fizycznej oraz wypoczynku należy zapewnić w 1973 r. wzrost krajowego ruchu turystycznego do ponad 98 mln osób, tj. o 15%, liczby korzystających z wczasów pracowniczych do ponad 3,1 mln osób, tj. o 12,7%, w tym z wczasów ulgowych do ponad 2,7 mln osób, tj. o 14,2% w porównaniu z 1972 r.

F.

Gospodarka wodna i ochrona środowiska

Ważnym zadaniem jest zapewnienie poprawy zaopatrzenia ludności i gospodarki narodowej w wodę, zmniejszenie stopnia zanieczyszczenia rzek i powietrza atmosferycznego oraz rozbudowa urządzeń przeciwpowodziowych i regulacja rzek.

W 1973 r. należy zapewnić: uzyskanie przyrostu wydajności ujęć wodnych o około 0,7 mln m3/dobę, oddanie do użytku zbiorników wodnych o łącznej pojemności około 28 mln m3, przyrost przepustowości oczyszczalni ścieków przemysłowych i komunalnych pozwalających na dodatkowe oczyszczenie ścieków w ilości około 0,9 mln m3/dobę, zmniejszenie zapylenia atmosfery w rejonach najbardziej zagrożonych o około 70 tys. ton w skali rocznej, uregulowanie około 900 km rzek i potoków górskich oraz wybudowanie i odbudowę wałów przeciwpowodziowych o łącznej długości około 100 km.

III.

PRODUKCJA MATERIALNA

A.

Przemysł

1.
Należy utrwalić w 1973 r. wysokie tempo wzrostu produkcji przemysłowej dostosowując jej strukturę do wymagań rynku, możliwości eksportowych i potrzeb zaopatrzeniowych. Jednocześnie należy podnosić jakość i nowoczesność produkcji oraz efektywnie wykorzystywać środki trwałe i obrotowe.

W szczególności należy:

- wydatnie zwiększyć produkcję i dostawy towarów rynkowych, wzbogacić ich asortyment, podnieść ich estetykę i funkcjonalność, szczególnie artykułów trwałego użytku oraz odzieży i obuwia,

- rozwijać opłacalną produkcję i dostawy na eksport,

- zapewnić terminową i właściwą realizację zakupów inwestycyjnych za granicą zgodnie z planem uzyskania zdolności produkcyjnych i przeobrażeń modernizacyjnych w strukturze produkcji,

- pełniej i sprawniej zaspokajać potrzeby w zakresie dostaw kooperacyjnych i części zamiennych przez zwiększanie produkcji, usprawnienie powiązań kooperacyjnych i dystrybucji,

- podjąć wielostronne przedsięwzięcia, zmierzające do poprawy zaopatrzenia budownictwa w materiały i artykuły instalacyjne, w celu usprawnienia działalności inwestycyjnej i remontowej.

Rozwijając produkcję przeznaczoną na rynek wewnętrzny, na eksport i produkcyjno-inwestycyjne potrzeby kraju należy równocześnie:

- kontynuować przeobrażenia techniczno-ekonomiczne przemysłu przez wprowadzanie i rozszerzanie zakresu postępowych metod oraz procesów technologicznych, jak również przez zwiększenie stopnia mechanizacji i automatyzacji,

- zwiększać produkcję nowych lub zmodernizowanych wyrobów w oparciu o nowe techniczne rozwiązania krajowe i zagraniczne,

- podnosić jakość produkcji przemysłowej oraz eliminować straty ponoszone z tytułu niewłaściwej jakości produkcji,

- lepiej wykorzystywać środki trwałe przemysłu, między innymi przez zwiększanie ich czasu pracy oraz bardziej efektywne wykorzystanie maszyn i urządzeń na zmianach,

- ujawniać i wykorzystywać rezerwy w dziedzinie gospodarki materiałowej przez obniżanie materiałochłonności produkcji, racjonalne ograniczanie zapasów oraz usprawnienie zbiórki, przerobu i wykorzystania surowców wtórnych.

W realizacji procesu modernizowania i tworzenia nowych zdolności produkcyjnych przemysłu w wyniku działalności inwestycyjnej i remontowej należy:

- koncentrować zadania i środki dla uzyskiwania wyższych i wcześniejszych efektów, zwłaszcza w działalności inwestycyjnej, przez skracanie cykli realizacji inwestycji przemysłowych,

- dążyć do skracania okresów osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych nowych obiektów przemysłowych.

2.
Zakłada się, że wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w przedsiębiorstwach przemysłowych osiągnie w 1973 r. poziom 1,517 mld zł, co oznacza wzrost o 9,7% w porównaniu z 1972 r. Przyjmuje się, że wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w podstawowych gałęziach przemysłu ukształtuje się następująco:
Wyszczególnienie 1973 r. wartość sprzedaży w cenach zbytu mld zł Wskaźnik

1973

1972

Przemysł ogółem 1.517 109,7
w tym przemysł:
- paliwowo-energetyczny 146,9 105,3
- metalurgiczny 155,1 109,1
- elektro-maszynowy 379,7 111,9
- chemiczny 139,7 113,5
- materiałów budowlanych 43,4 106,5
- lekki 217,3 110,4
- spożywczy 318,6 108,3
3.
Produkcja podstawowych wyrobów przemysłowych w 1973 r. ma osiągnąć co najmniej następujący poziom:
Wyszczególnienie Jednostka miary 1973 r. Wskaźnik

1973

1972

Węgiel kamienny mln ton 155,9 103,5
ponadto zadania dodatkowe mln ton 0,6 -
Gaz ziemny mld m3 6,4 110,4
Energia elektryczna mld kWh 82,5 108,6
Wyroby walcowane tys. ton 9,550 103,6
ponadto zadania dodatkowe tys. ton 150 -
Miedź tys. ton 147,0 112,6
ponadto zadania dodatkowe tys. ton 6,0 -
Cynk tys. ton 227,0 100,0
ponadto zadania dodatkowe tys. ton 4,0 -
Obrabiarki skrawające do metali mln zł c. zbytu 4.456 114,8
Maszyny rolnicze mln zł c. zbytu 8.070 118,4
Ciągniki tys. szt. 47,5 105,6
Samochody osobowe tys. szt. 107,6 117,9
Autobusy tys. szt. 11,6 100,6
Statki morskie tys. DWT 724,1 99,3
Włókna sztuczne tys. ton 175,8 108,8
Tworzywa sztuczne tys. ton 339 114,5
Nawozy azotowe tys. ton w N2 1.403 124,0
Nawozy fosforowe tys. ton w P2O5 838 110,7
Cement tys. ton 15.220 108,5
ponadto zadania dodatkowe tys. ton 180 -
Tarcica iglasta tys. m3 5.665 102,8
Meble mld zł c. zbytu 18,9 112,3
Papier i tektura tys. ton 1.154 104,9
Tkaniny bawełniane mln m 913,6 100,9
Tkaniny wełniane mln m 107,6 107,6
Wyroby dziewiarskie mld zł c. zbytu 26,0 117,5
Obuwie (z wyjątkiem gumowego) mln par 122,8 106,4
Mięso z uboju zwierząt rzeźnych tys. ton 1.824 108,6

B.

Rolnictwo i leśnictwo

1.
Podstawowym zadaniem rolnictwa w 1973 r. jest zapewnienie maksymalnego wzrostu produkcji, zarówno roślinnej, jak i zwierzęcej, w celu pokrycia wzrastającego zapotrzebowania społeczeństwa na artykuły spożywcze.

W tym celu należy zapewnić:

- pełniejsze i bardziej racjonalne zagospodarowanie użytków rolnych we wszystkich sektorach społeczno-gospodarczych,

- zwiększenie plonów zbóż i innych roślin uprawnych w drodze wprowadzania nowych, wysokoplennych odmian, intensywnego nawożenia i racjonalnego wykorzystania innych środków plonotwórczych,

- rozszerzenie zakresu usług produkcyjnych dla rolnictwa, zwłaszcza dla gospodarstw indywidualnych, ze szczególnym uwzględnieniem usług dotyczących uprawy roli, chemizacji i sprzętu plonów,

- wzrost ilości nowych stanowisk inwentarskich w celu stworzenia warunków dla dalszego wzrostu pogłowia zwierząt i produkcji zwierzęcej,

- terminową realizację programu budownictwa rolniczego, pełne wykorzystanie środków inwestycyjnych oraz poprawę efektywności inwestycji rolniczych,

- zwiększenie udziału kadr wykwalifikowanych w organizowaniu produkcji rolnej i wdrażaniu postępu technicznego we wszystkich sektorach rolnictwa oraz bardziej efektywny udział gminnych służb fachowych w realizacji programu rozwoju produkcji rolnej.

2.
Szacuje się, że w 1973 r. produkcja globalna rolnictwa wzrośnie o 2,1% w porównaniu z 1972 r., w tym produkcja roślinna ukształtuje się co najmniej na poziomie osiągniętym w 1972 r., a produkcja zwierzęca wzrośnie o 5%. Produkcja końcowa brutto rolnictwa powinna wzrosnąć o około 3,4%.
3.
Zakłada się, że pogłowie zwierząt gospodarskich w 1973 r. osiągnie następujący poziom: bydło ogółem 11,8-11,9 mln sztuk, w tym krowy około 6,1 mln sztuk, a trzoda chlewna około 18,5 mln sztuk. Pogłowie koni zakłada się na poziomie o około 70 tys. sztuk niższym niż w 1972 r.
4.
Na podstawie przyjętych założeń wzrostu produkcji roślinnej i zwierzęcej ustala się następujące wielkości skupu produktów rolnych:

- skup ze zbiorów 1973 r.: zbóż ogółem 5,2 mln ton, oleistych 635 tys. ton, buraków cukrowych 15,3 mln ton, ziemniaków 6,2 mln ton,

- skup w roku kalendarzowym 1973 r.: żywca ogółem 3.015 tys. ton, w tym żywca wieprzowego 1.800 tys. ton, żywca wołowego 920 tys. ton, skup mleka około 7 mld litrów, a skup jaj około 2,7 mld sztuk.

5.
Należy zapewnić poprawę zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji. Dostawy podstawowych środków produkcji dla rolnictwa powinny w 1973 r. kształtować się następująco:
a)
dostawy pasz z zasobów państwowych w roku gospodarczym 1972/73 powinny osiągnąć poziom 4,8 mln ton,
b)
dostawy nawozów mineralnych pod zbiory 1973 r. powinny wynieść 3.150 tys. ton w czystym składniku, w tym nawozów azotowych 1.050 tys. ton, fosforowych 800 tys. ton, potasowych 1.300 tys. ton; zużycie nawozów mineralnych średnio w kraju powinno wzrosnąć w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych z 149 kg w 1972 r. do 165 kg w 1973 r.,
c)
wartość dostaw dla rolnictwa ciągników i maszyn rolniczych przyjmuje się w wysokości 15 mld zł. Dostawy ciągników powinny osiągnąć w 1973 r. około 35,6 tys. sztuk,
d)
dostawy podstawowych materiałów budowlanych (łącznie z dostawami z produkcji prywatnej) powinny w 1973 r. wzrosnąć: cementu o 8,2%, materiałów pokryciowych o ponad 7%, elementów ściennych o 12,3%, wyrobów hutniczych o ponad 12% w porównaniu z 1972 r.
6.
W dziedzinie leśnictwa ustala się na 1973 r. następujące zadania:

- pozyskanie drewna grubizny w kraju powinno wynieść około 20.137 tys. m3,

- zalesienia i odnowienia sztuczne należy wykonać na powierzchni ponad 105 tys. ha,

- w ramach realizacji programu zadrzewienia kraju należy zasadzić 11,8 mln sztuk drzewek, w tym około 3,7 mln sztuk topoli.

C.

Transport i łączność

1.
W 1973 r. należy zapewnić dalszy wzrost stopnia zaspokojenia potrzeb społecznych na przewozy pasażerów i usługi łączności oraz pokrycie potrzeb gospodarki narodowej w dziedzinie przewozów ładunków.
2.
Przewozy ładunków w transporcie publicznym i branżowym (bez transportu morskiego) powinny wynieść w 1973 r. około 1.018 mln ton, z czego kolejami normalnotorowymi 415 mln ton, ponadto zadania dodatkowe 5 mln ton, a transportem samochodowym zorganizowanym w przedsiębiorstwa 551 mln ton.
3.
Przewozy pasażerów transportem publicznym powinny wynieść w 1973 r. ponad 3 mld pasażerów, tj. o 7,5% więcej niż w 1972 r., z czego przewozy kolejowe około 1,1 mld pasażerów, tj. około 2% więcej, a przewozy samochodowe około 2 mld pasażerów, tj. o ponad 11% więcej.
4.
Przewozy pasażerów transportem lotniczym powinny wynieść w 1973 r. około 1.450 tys. pasażerów, tj. o 11,5% więcej niż w 1972 r., przy czym należy dążyć do dalszego rozwoju przewozów zagranicznych w najbardziej efektywnych relacjach oraz do usprawnienia komunikacji krajowej.
5.
W ramach realizacji programu modernizacji trakcji kolejowej należy zwiększyć długość linii zelektryfikowanych z około 4300 km w 1972 r. do 4590 km w 1973 r. oraz wprowadzić do eksploatacji 214 sztuk lokomotyw spalinowych.
6.
Należy modernizować i rozbudowywać sieć kolejową oraz węzły i stacje, a w działalności remontowej dążyć do dalszej poprawy stanu technicznego nawierzchni, głównie na magistralnych liniach kolejowych. Na drogach kołowych należy kontynuować program modernizacji i rozbudowy sieci, zwłaszcza na podstawowej sieci dróg państwowych oraz na drogach wylotowych z miast i ośrodków przemysłowych.
7.
Rozwój żeglugi i przewozów morskich powinien odpowiadać rosnącym potrzebom handlu zagranicznego oraz zapewnić wzrost nadwyżki dewizowej. Przewozy ładunków morską flotą handlową powinny wynieść w 1973 r. około 23,5 mln ton i 93,1 mld tono-mil, co oznacza w stosunku do 1972 r. wzrost przewozów o 8,3% i pracy przewozowej o 9,0%. W portach morskich należy zapewnić przeładunki towarów w ilości około 41 mln ton, tj. o 10,2% wyższe niż w 1972 r.
8.
W łączności należy zapewnić w 1973 r. wzrost pojemności telefonicznych central miejscowych o około 84 tys. numerów i przyrost ilości abonentów telefonicznych o około 65 tys.

Baza nadawcza radia i telewizji powinna zwiększyć się w 1973 r. o 9 nadajników telewizyjnych i 9 nadajników radiowych. W ramach usprawnienia łączności na wsi należy kontynuować program telefonizacji sołectw i punktów skupu.

IV.

ŚRODKI I CZYNNIKI REALIZACJI ZADAŃ PLANU

A.

Inwestycje

1.
Podstawowym zadaniem planu inwestycyjnego na 1973 r. będzie koncentracja środków materialnych i organizacyjnych dla uzyskania planowanych efektów rzeczowych we wszystkich dziedzinach gospodarki narodowej, przy jednoczesnym podejmowaniu intensywnych działań w celu skracania cykli realizacji inwestycji oraz wcześniejszego osiągania projektowanych zdolności produkcyjnych.

Główny wysiłek powinien być skierowany na realizację inwestycji, decydujących o przyroście produkcji dla potrzeb rynku i na eksport, wzroście usług dla ludności, poprawie zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz kooperacji przemysłowej.

2.
Przyjmuje się, że globalne rozmiary nakładów inwestycyjnych w gospodarce narodowej w 1973 r. wyniosą 328 mld zł, co stanowi wzrost w porównaniu z 1972 r. o 12,9%.

Przyjmuje się, że w ramach globalnych nakładów inwestycyjnych w gospodarce narodowej nakłady na roboty budowlano-montażowe wyniosą 173,1 mld zł, co oznacza wzrost o 13,4%.

Globalne nakłady inwestycyjne w gospodarce uspołecznionej w 1973 r. powinny wynieść 295,1 mld zł i wzrosnąć o 13,5%.

3.
Szacuje się, że ogólna kwota nakładów na inwestycje w gospodarce nie uspołecznionej w 1973 r. wyniesie 32,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,8% w porównaniu z 1972 r. Nakłady w indywidualnych gospodarstwach rolnych ocenia się na 25 mld zł, a nakłady na indywidualne budownictwo mieszkaniowe ludności na 7,4 mld zł.
4.
Szacuje się, że w podstawowych działach gospodarki narodowej zostanie osiągnięty następujący poziom inwestowania (w mld zł):
Wyszczególnienie 1973 r. Wskaźnik wzrostu w %

1973

1972

Przemysł 149,4 119,6
Budownictwo 13,1 137,2
Rolnictwo 44,5 105,8
Gospodarka komunalna i mieszkaniowa 59,3 109,6
Nauka, oświata i wychowanie 9,4 104,4
Kultura i sztuka 1,2 112,1
Ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 6,2 116,6
5.
W 1973 r. wartość majątku trwałego w gospodarce uspołecznionej powinna zwiększyć się z tytułu zakończonego budownictwa inwestycyjnego o około 184 mld zł (według cen kosztorysowych).

B.

Budownictwo

1.
Do podstawowych zadań budownictwa w 1973 r. należy:

- zapewnienie dalszego zwiększenia koncentracji potencjału wykonawczego na obiektach kontynuowanych, zwłaszcza przewidzianych do oddania do użytku w 1973 r. oraz stworzenie warunków umożliwiających skrócenie czasu budowy, głównie obiektów mających podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej,

- bardziej efektywne wykorzystanie sprzętu budowlanego i środków transportowych, między innymi przez wprowadzenie w szerszym stopniu wielozmianowej pracy maszyn i urządzeń, skrócenie czasu remontów oraz usprawnienie organizacji robót na placach budowy,

- poprawa gospodarki materiałowej, zwłaszcza w zakresie materiałów deficytowych, takich jak cement, stal, drewno itp.,

- poprawa jakości robót, szczególnie dotyczących budownictwa mieszkaniowego.

2.
Zakłada się, że globalne rozmiary robót budowlano-montażowych w gospodarce narodowej, obejmujące zarówno roboty o charakterze inwestycyjnym, jak i roboty remontowe, osiągną w 1973 r. poziom 235,7 mld zł, co oznacza wzrost o 11,2% w porównaniu z 1972 r.

Z globalnej kwoty robót budowlano-montażowych przedsiębiorstwa budowlano-montażowe zrealizują w 1973 r. zadania produkcyjne w wysokości 170,8 mld zł, co oznacza wzrost o 13,3% w porównaniu z 1972 r.

3.
Szacuje się, że wartość robót realizowanych przez ludność we własnym zakresie z udziałem rzemiosła osiągnie w 1973 r. około 26,4 mln zł.

C.

Handel zagraniczny

1.
Głównym zadaniem handlu zagranicznego w 1973 r. jest stworzenie warunków umożliwiających realizację podstawowych zadań, a zwłaszcza związanych z unowocześnieniem potencjału produkcyjnego, zaopatrzeniem gospodarki narodowej w materiały i surowce oraz umocnieniem równowagi rynku wewnętrznego.

W tym celu należy osiągnąć dalsze rozszerzenie obrotów, przy czym zarówno producenci, jak i przedsiębiorstwa handlu zagranicznego, powinni dążyć do przekroczenia ustalonych w planie zadań w dziedzinie eksportu. W imporcie należy zapewnić terminowe i rytmiczne wykonanie dostaw maszyn i urządzeń, surowców oraz materiałów niezbędnych dla wykonania zadań produkcyjnych, a także dostaw towarów na zaopatrzenie rynku.

2.
Realizacji zadań planu na 1973 r. powinien służyć dalszy rozwój współpracy gospodarczej z zagranicą, zwłaszcza z krajami członkowskimi RWPG. Tworzenie trwałych związków na płaszczyźnie produkcyjnej, w drodze pogłębienia specjalizacji i kooperacji produkcji oraz koordynacji zamierzeń inwestycyjnych z krajami RWPG, powinno zapewnić szersze włączenie się polskiej gospodarki do międzynarodowego podziału pracy i realizację zadań związanych z pogłębieniem socjalistycznej integracji gospodarczej.

Szczególna uwaga powinna być zwrócona na zapewnienie dalszego wszechstronnego rozwoju współpracy gospodarczej z ZSRR.

3.
Wartość eksportu ogółem w 1973 r. powinna przekroczyć poziom 20,2 mld zł dewizowych, przy czym wartość eksportu wyrobów przemysłu elektro-maszynowego oraz budownictwa eksportowego powinna osiągnąć co najmniej 8,6 mld zł dewizowych, co stanowi wzrost o 12,5% w porównaniu z 1972 r.
4.
Wartość importu ogółem w 1973 r. ustala się na 23,3 mld zł dewizowych, co oznacza wzrost o 20,1% w porównaniu z 1972 r., z czego import wyrobów przemysłu elektro-maszynowego powinien wynieść 10,2 mld zł dewizowych, co stanowi wzrost o 27,0%.
5.
Saldo dodatnie obrotów usługowych z zagranicą w 1973 r. powinno wynieść 950 mln zł dewizowych.

D.

Zatrudnienie, płace i wydajność pracy

1.
Polityka zatrudnienia i płac w 1973 r. powinna zapewnić:

- pełne i racjonalne zatrudnienie dla całego przyrostu siły roboczej przy jednoczesnym efektywnym wykorzystaniu kwalifikacji zawodowych zarówno młodzieży wkraczającej w wiek produkcyjny, jak i pracowników już zatrudnionych,

- wyzwalanie twórczej inicjatywy załóg robotniczych i stymulowanie nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych i produkcyjnych, umożliwiających wysoki wzrost wydajności pracy, zwłaszcza w przemyśle i budownictwie.

2.
Należy kontynuować prace zmierzające do zweryfikowania i uporządkowania proporcji i struktury wynagrodzeń. Kształtowanie poziomu wynagrodzeń indywidualnych powinno być powiązane ze wzrostem wydajności, jakości i wkładem pracy oraz odpowiedzialnością, kwalifikacjami i stażem pracy.
3.
Szacuje się, że przyrost zatrudnienia w gospodarce narodowej (poza gospodarką chłopską) w 1973 r. wyniesie około 503 tys. osób. Liczba zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej (bez uczniów) wyniesie w 1973 r. średnio 11.072 tys. osób, co oznacza wzrost o 467 tys. osób, tj. o 4,4% w porównaniu z 1972 r.
4.
Jednym z czynników intensyfikacji gospodarowania powinien być wzrost wydajności pracy. Zakłada się, że wydajność pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych na 1 zatrudnionego (mierzona wartością produkcji dodanej bez amortyzacji) powinna wzrosnąć o 6,3%, a wydajność w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 6,7%.

E.

Zaopatrzenie i gospodarka materiałowa

1.
Podstawowym zadaniem w dziedzinie zaopatrzenia i gospodarki materiałowej jest poprawa efektywności zużycia surowców i materiałów przez zmniejszenie jednostkowego zużycia i likwidację marnotrawstwa oraz zmniejszenie udziału kosztów materiałowych w wartości produkcji.
2.
Należy uzyskać dalsze obniżenie tempa wzrostu zapasów w porównaniu z tempem wzrostu produkcji przez poprawę ich struktury oraz usprawnienie obrotu materiałowego. Przyrost zapasów w gospodarce uspołecznionej nie powinien przekroczyć 37,5 mld zł, tzn. 6,6% w stosunku do stanu na początek 1973 r.
3.
Poprawa w zaopatrzeniu oraz zmniejszenie tempa wzrostu zapasów i zwiększenie stopnia ich przydatności powinno nastąpić w wyniku bieżącej weryfikacji zapotrzebowania na surowce i materiały wraz z odpowiednią korektą umów na dostawy z uwzględnieniem aktualnego poziomu zapasów i rozmiarów zużycia - prowadzonej przez odbiorców materiałów.

F.

Rozwój nauki i techniki

1.
W 1973 r. - Roku Nauki Polskiej - postęp naukowo-techniczny powinien w większym niż dotychczas stopniu wpływać na poprawę wyników gospodarowania oraz na zaspokajanie potrzeb materialnych i kulturalnych społeczeństwa. Zachowując właściwe proporcje badań podstawowych i stosowanych nauka powinna znacznie wyraźniej i w sposób bardziej odczuwalny wykazać swą rolę jednego z głównych czynników rozwoju gospodarki, kultury i oświaty oraz kształtowania warunków życia ludzi w naszym kraju.
2.
W 1973 r. należy silniej zharmonizować prace badawcze nauki i techniki z potrzebami przemysłu i innych działów gospodarki w dziedzinie innowacji technicznych i organizacyjnych. W szczególności, koncentrując prace badawcze i rozwojowe na najważniejszej problematyce określonej w pięcioletnim planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju na lata 1971-1975, należy nieustannie konfrontować i dostosowywać zakres i tempo prowadzonych prac do zapotrzebowania gospodarki w kolejnych latach na nowe materiały, wyroby i technologie.

Wyniki wdrażania postępu technicznego powinny w większym niż dotychczas stopniu wpływać na rozwój gospodarczy kraju i umacniać rolę nauki i techniki jako jednego z głównych czynników rozwoju we wszystkich dziedzinach życia.

3.
Należy usprawnić procesy wdrażania wyników nauki i postępu technicznego i ściślej powiązać je z planami rozwoju gospodarki, a w szczególności zharmonizować z programami inwestycyjnymi i planami rozwoju produkcji w poszczególnych branżach i jednostkach gospodarczych.
4.
Należy maksymalnie wykorzystać współpracę naukowo-techniczną z zagranicą, a zwłaszcza realizować zadania w tej dziedzinie objęte kompleksowym programem dalszego pogłębiania i doskonalenia współpracy i rozwoju socjalistycznej integracji gospodarczej krajów członkowskich RWPG; należy podejmować środki zapewniające przyspieszanie cykli wdrażania zakupionych licencji.
5.
Należy usprawnić działalność w dziedzinie normalizacji, wynalazczości i ochrony patentowej oraz informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej.
6.
Nauka i technika powinny w 1973 r. wnieść większy niż dotychczas wkład w doskonalenie metod zarządzania, zwłaszcza poprzez opracowywanie i wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych.
7.
Przewiduje się, że nakłady finansowe na realizację zadań badawczych i rozwojowych w 1973 r. wyniosą 22,4 mld zł.
8.
Efektem wdrażania postępu technicznego w gospodarce narodowej w 1973 r. powinno być przygotowanie i podjęcie produkcji 204 nowych wyrobów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki, 56 nowych procesów technologicznych i 32 innowacje techniczno-organizacyjne, jak również osiągnięcie wyraźnego postępu w gospodarce surowcami i materiałami, unowocześnianiu produkcji oraz lepszym gospodarowaniu kadrami kwalifikowanymi.

V.

ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTW

1.
Wysoka dynamika społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, założona w planie społeczno-gospodarczego rozwoju kraju w 1973 r., znajduje odzwierciedlenie w podstawowych wskaźnikach rozwoju poszczególnych województw.

W rezultacie tych założeń we wszystkich województwach powinna być osiągnięta wyraźna poprawa bytowych, socjalnych i kulturalnych warunków życia ludności w mieście i na wsi.

2.
Najwyższa poprawa warunków socjalno-bytowych ludności powinna nastąpić w dużych aglomeracjach przemysłowych i miejskich, a zwłaszcza w regionie śląskim, krakowskim, wrocławskim oraz w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Trójmieście. W tych aglomeracjach zakłada się koncentrację nakładów i środków przeznaczonych na modernizację i rozbudowę potencjału gospodarczego oraz budowę nowych zakładów produkcyjnych i usługowych w celu zapewnienia bardziej efektywnego wykorzystania potencjału tych aglomeracji.

Równolegle z wszechstronnym rozwojem wielkich aglomeracji miejskich i przemysłowych powinna nastąpić intensyfikacja potencjału przemysłowego województw: wrocławskiego, rzeszowskiego, bydgoskiego, kieleckiego, szczecińskiego, lubelskiego, łódzkiego, poznańskiego i opolskiego.

3.
W gospodarce rolnej należy dążyć do zwiększenia towarowości produkcji rolnej we wszystkich sektorach społeczno-gospodarczych, a zwłaszcza w województwach: warszawskim, białostockim, olsztyńskim, koszalińskim i szczecińskim.

Bardzo ważnym zadaniem jest pełne zagospodarowanie gruntów Państwowego Funduszu Ziemi w województwach: koszalińskim, szczecińskim, zielonogórskim, olsztyńskim, białostockim, wrocławskim, poznańskim i rzeszowskim.

4.
W uspołecznionym budownictwie mieszkaniowym należy zapewnić najwyższą dynamikę wzrostu powierzchni użytkowej oddawanych do użytku mieszkań w Warszawie, Łodzi oraz w województwie opolskim, Wrocławiu i województwie krakowskim.
5.
Ważnym zadaniem rad narodowych wszystkich stopni jest usprawnienie i rozszerzenie działalności służby zdrowia na wsi. Szczególna uwaga powinna być zwrócona na uruchomienie nowych wiejskich ośrodków zdrowia w województwach: warszawskim, rzeszowskim, poznańskim, kieleckim, krakowskim, lubelskim i wrocławskim.

W lecznictwie zamkniętym należy osiągnąć zwiększenie liczby łóżek w szpitalach, zwłaszcza w województwie warszawskim, m. Łodzi, województwie katowickim, łódzkim, poznańskim i rzeszowskim.

6.
Należy podjąć niezbędne środki dla poprawy obsługi handlowej ludności, między innymi przez zwiększenie sieci sklepów detalicznych, zwłaszcza w województwach: katowickim, warszawskim, wrocławskim i bydgoskim, oraz zakładów gastronomicznych, głównie w województwach katowickim, zielonogórskim, opolskim, bydgoskim i kieleckim.
7.
Ważnym zadaniem rad narodowych wszystkich stopni jest zapewnienie lepszego zaspokojenia potrzeb ludności w dziedzinie odpłatnych usług w drodze zabezpieczenia lokali i odpowiedniej kadry fachowców dla rozwoju działalności usługowej, poprawy wyposażenia technicznego i zaopatrzenia materiałowego placówek usługowych, dostosowania ich struktury, lokalizacji oraz godzin otwarcia do warunków i potrzeb ludności, przestrzegania obowiązujących cen i taryf.
8.
Szacuje się, że w ramach ogólnych zadań narodowego planu gospodarczego na 1973 r. produkcja przemysłowa, inwestycje, budownictwo mieszkaniowe i zatrudnienie będą kształtować się w poszczególnych województwach następująco:

Wartość sprzedaży wyrobów własnej produkcji i usług w 1973 r.

w mld zł według cen zbytu
Lp. Województwo Ogółem przemysł uspołeczniony W tym: plan terenowy
1 2 3 4
Polska - ogółem 1.521,0 205,0
1 m.st. Warszawa 108,4 8,5
2 m. Kraków 79,6 4,9
3 m. Łódź 80,8 5,1
4 m. Poznań 48,4 2,8
5 m. Wrocław 44,9 2,7
6 białostockie 26,4 7,3
7 bydgoskie 77,4 12,7
8 gdańskie 64,7 9,4
9 katowickie 275,9 20,5
10 kieleckie 64,7 10,1
11 koszalińskie 17,7 6,8
12 krakowskie 75,4 9,8
13 lubelskie 48,5 11,4
14 łódzkie 53,3 11,6
15 olsztyńskie 25,5 8,4
16 opolskie 53,5 7,4
17 poznańskie 61,9 17,2
18 rzeszowskie 69,1 8,4
19 szczecińskie 35,2 6,4
20 warszawskie 69,1 14,2
21 wrocławskie 102,1 13,0
22 zielonogórskie 36,7 6,4

Wartość sprzedaży obliczona metodą przedsiębiorstw (kombinatów) z wyjątkiem przemysłu mleczarskiego obliczonego metodą zakładową.

Nakłady inwestycyjne w gospodarce uspołecznionej w 1973 r.

Grupa A

w mln zł
Lp. Województwo Ogółem W tym: inwestycje rad narodowych
1 2 3 4
Polska - ogółem 256.050 41.580
1 m.st. Warszawa 18.000 2.709
2 m. Kraków 7.260 738
3 m. Łódź 9.160 1.233
4 m. Poznań 4.380 561
5 m. Wrocław 3.840 491
6 białostockie 5.900 1.645
7 bydgoskie 13.550 2.447
8 gdańskie 14.300 2.500
9 katowickie 42.320 3.676
10 kieleckie 16.530 1.854
11 koszalińskie 5.560 1.950
12 krakowskie 10.660 1.732
13 lubelskie 8.410 2.317
14 łódzkie 7.370 1.575
15 olsztyńskie 4.890 1.855
16 opolskie 6.240 1.369
17 poznańskie 12.270 2.612
18 rzeszowskie 11.740 1.708
19 szczecińskie 11.020 1.826
20 warszawskie 12.600 2.442
21 wrocławskie 10.840 2.186
22 zielonogórskie 7.600 1.629

Budownictwo mieszkaniowe w 1973 r.

Efekty rzeczowe w tys. m powierzchni użytkowej mieszkań oddawanych do użytku

Lp. Województwo Ogółem W tym: uspołecznione
1 2 3 4
Polska - ogółem 12.671,0 7.386,0
1 m.st. Warszawa 826,4 794,2
2 m. Kraków 290,2 265,2
3 m. Łódź 409,9 395,5
4 m. Poznań 219,8 188,3
5 m. Wrocław 208,1 173,9
6 białostockie 500,8 200,8
7 bydgoskie 712,7 424,0
8 gdańskie 622,0 484,1
9 katowickie 1.565,6 1.050,5
10 kieleckie 791,4 289,0
11 koszalińskie 277,7 226,7
12 krakowskie 645,6 225,9
13 lubelskie 821,4 285,9
14 łódzkie 618,4 224,4
15 olsztyńskie 288,4 174,0
16 opolskie 381,2 210,0
17 poznańskie 737,2 324,2
18 rzeszowskie 690,0 241,0
19 szczecińskie 330,8 262,1
20 warszawskie 963,5 342,5
21 wrocławskie 444,0 322,4
22 zielonogórskie 240,9 196,4
Budownictwo poza limitowe realizowane przez brygady ZMS i przez zakłady pracy w trybie uchwały nr 120 Rady Ministrów 85,0 85,0

Szacunkowy przyrost zatrudnienia (bez uczniów) w gospodarce uspołecznionej poza rolnictwem i w przemyśle w 1973 r.

w tys. osób
Lp. Województwo Poza rolnictwem % W tym: w przemyśle %
1 2 3 4 5 6
Polska - ogółem 436,5 104,3 166,0 103,7
1 m.st. Warszawa 33,5 104,5 9,5 104,0
2 m. Kraków 12,0 103,7 3,5 102,8
3 m. Łódź 15,5 103,6 5,0 102,2
4 m. Poznań 9,0 103,5 2,5 102,4
5 m. Wrocław 10,5 103,9 3,5 103,3
6 białostockie 13,5 105,6 5,5 106,7
7 bydgoskie 21,5 104,1 8,0 103,6
8 gdańskie 23,0 104,6 4,5 102,3
9 katowickie 61,5 103,8 29,0 103,2
10 kieleckie 26,5 105,3 11,5 104,9
11 koszalińskie 12,5 105,9 5,5 108,0
12 krakowskie 17,5 103,5 6,0 102,4
13 lubelskie 23,0 105,7 11,5 108,3
14 łódzkie 15,5 104,0 6,5 103,2
15 olsztyńskie 12,0 105,1 3,5 104,9
16 opolskie 12,0 103,7 4,0 102,5
17 poznańskie 21,0 104,3 8,0 103,6
18 rzeszowskie 23,0 105,1 10,5 105,1
19 szczecińskie 14,5 104,8 6,5 106,1
20 warszawskie 24,0 105,1 9,0 105,0
21 wrocławskie 24,5 103,8 9,0 102,6
22 zielonogórskie 10,5 103,7 3,5 102,8

Usługi dla ludności - plan terenowy

w mln zł
Lp. Województwo 1972 p.w. 1973 razem z zadaniem dodatkowym % 1973/1972
1 2 3 4 5
Polska - ogółem 9.678,8 11.523,0 119,1
1 m.st. Warszawa 974,0 1.111,8 114,1
2 m. Kraków 381,8 479,7 125,6
3 m. Łódź 449,8 524,6 116,6
4 m. Poznań 325,8 379,8 116,6
5 m. Wrocław 253,8 300,5 118,4
6 białostockie 281,2 330,4 117,5
7 bydgoskie 593,6 695,1 117,1
8 gdańskie 502,9 587,5 116,8
9 katowickie 1.064,1 1.256,1 118,0
10 kieleckie 442,9 527,1 119,0
11 koszalińskie 187,6 223,2 119,0
12 krakowskie 350,2 408,9 116,8
13 lubelskie 524,4 610,6 116,4
14 łódzkie 337,7 390,0 115,5
15 olsztyńskie 203,2 245,6 120,9
16 opolskie 288,0 346,7 120,4
17 poznańskie 518,5 659,7 127,2
18 rzeszowskie 417,8 517,9 124,0
19 szczecińskie 276,6 332,5 120,2
20 warszawskie 493,5 595,3 120,6
21 wrocławskie 593,2 743,9 125,4
22 zielonogórskie 218,2 256,1 117,4

UWAGA: Objęto działalność przedsiębiorstw handlu wewnętrznego, państwowego przemysłu terenowego, CZS Pracy (łącznie ze spółdzielniami pracy studentów i jednobranżowymi spółdzielniami remontowo-budowlanymi), ZS Inwalidów, CRS "Samopomoc Chłopska", ZSS "Społem", CS Ogrodniczych i zakłady GRN - we wszystkich działach gospodarki narodowej.

VI.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej podejmując niniejszą uchwałę upoważnia Radę Ministrów do:
1)
ustalenia na podstawie niniejszej uchwały zadań planowych dla poszczególnych ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych,
2)
dokonywania w ciągu roku, w razie istotnych i uzasadnionych ekonomicznie potrzeb, zmian tych zadań, z zachowaniem podstawowych proporcji planu.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024