Zakłady budżetowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 grudnia 1971 r.
w sprawie zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej państwowych jednostek organizacyjnych, które są zakładami budżetowymi.
2.
Odrębne zarządzenie ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów określa, które państwowe jednostki organizacyjne są lub mogą być zakładami budżetowymi.
3.
Użyte w zarządzeniu określenia "utworzenie zakładu budżetowego" lub "likwidacja zakładu budżetowego" oznaczają nadanie państwowej jednostce organizacyjnej formy gospodarki finansowej zwanej zakładem budżetowym lub uchylenie takiej decyzji.
4.
Przepisy wspólne zarządzenia (§§ 1-25) stosuje się do wszystkich zakładów budżetowych, chyba że przepisy szczególne (§§ 26-42) stanowią inaczej.
§  2.
1.
Zakład budżetowy może być utworzony tylko z dniem 1 stycznia na podstawie wniosku zgłoszonego w terminie do dnia 1 lipca roku poprzedniego.
2.
Wniosek o utworzenie zakładu budżetowego powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę państwowej jednostki organizacyjnej, która ma być zakładem budżetowym,
2)
podstawę prawną działania jednostki organizacyjnej,
3)
przedmiot działalności,
4)
dotychczasową formę finansowania oraz właściwy budżet,
5)
źródła i kalkulację dochodów oraz przeznaczenie i kalkulację kosztów,
6)
celowość utworzenia zakładu budżetowego.
§  3.
1.
Decyzję o utworzeniu zakładu budżetowego, określonego rodzajowo w zarządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 2, podejmuje organ właściwy do utworzenia jednostki organizacyjnej, z tym że co do zakładów budżetowych budżetu terenowego decyzja powinna być podjęta po zasięgnięciu opinii organu finansowego prezydium właściwej rady narodowej co do celowości zastosowania formy zakładu budżetowego. W decyzji należy podać podstawę prawną upoważniającą do utworzenia jednostki organizacyjnej.
2.
Decyzja może być podjęta, jeżeli rozmiar działalności i warunki miejscowe lub względy gospodarcze uzasadniają potrzebę utworzenia zakładu budżetowego.
3.
Jeżeli zakład budżetowy nie odpowiada warunkom, o których mowa w ust. 2, właściwy organ zarządzi likwidację zakładu oraz włączy jego dochody i wydatki do budżetu.
§  4.
1.
Zakładami budżetowymi mogą być państwowe jednostki organizacyjne, których dochody stanowią nie mniej niż 60% kosztów.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli:
1)
w chwili tworzenia zakładu budżetowego istnieją podstawy do osiągnięcia przez zakład w latach następnych dochodów w wysokości określonej w ust. 1 albo
2)
utworzenie zakładu budżetowego, przy uwzględnieniu jego źródeł dochodów, przyczyni się do zmniejszenia obciążenia budżetu z tytułu pokrywania kosztów działalności bieżącej jednostki organizacyjnej lub
3)
działalność zakładu wiąże się z realizacją wpływów od ludności, a wpływy te sprzyjają rozwijaniu tej działalności.
§  5.
1.
O likwidacji państwowej jednostki organizacyjnej będącej zakładem budżetowym organ właściwy do przeprowadzenia likwidacji zawiadamia Ministra Finansów.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w razie gdy likwidowana jednostka organizacyjna była zakładem budżetowym określonym rodzajowo w zarządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 2.
3.
Środki pieniężne, pozostałe na rachunku bankowym po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.
§  6.
1.
Podstawę gospodarki finansowej zakładu budżetowego stanowi plan finansowy ustalający dochody i koszty z tytułu całokształtu działalności oraz stan środków obrotowych na początek i koniec roku. Planowany stan środków obrotowych nie może przekraczać normatywu zapasów materiałowych zwiększonego o 1/12 planowanych kosztów działalności bieżącej. Jeżeli oprócz środków obrotowych normowanych występują również środki obrotowe nie podlegające normowaniu - planowany stan środków może być powiększony o uzasadniony stan posiadania środków obrotowych nie normowanych.
2.
Do planu finansowego załącza się:
1)
kalkulację i uzasadnienie dochodów,
2)
kalkulację i uzasadnienie kosztów z uwzględnieniem szczegółowej kalkulacji zatrudnienia i funduszu płac,
3)
dane co do normatywu i stanu zapasów materiałowych oraz stanu środków pieniężnych, należności i zobowiązań na początek i koniec roku, które uwzględnia się przy ustalaniu planowanego stanu środków obrotowych.
3.
Zasady opracowywania planów finansowych oraz wzory tych planów określają odrębne przepisy.
§  7.
Zakład budżetowy wykazuje w planie finansowym i w sprawozdawczości poszczególne rodzaje dochodów i kosztów według podziałek określonych w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
§  8.
1.
Zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotację na pokrycie wynikającego z planu finansowego niedoboru, stanowiącego różnicę między kosztami z tytułu działalności bieżącej a dochodami. Wysokość dotacji należy ustalać uwzględniając stan środków obrotowych na początek i koniec roku.
2.
Inwestycje i remonty zakładu budżetowego finansowane są na zasadach obowiązujących jednostki budżetowe.
3.
Nie otrzymują dotacji z budżetu na koszty działalności bieżącej:
1)
ośrodki (domy) wczasowe (wypoczynkowe),
2)
okręgowe urzędy jakości i miar łącznie z podległymi jednostkami,
3)
urzędy probiercze,
4)
Polska Agencja Prasowa,
5)
Biuro Znaku Jakości,
6)
zakłady badań i ekspertyz Państwowego Inspektoratu Gospodarki Paliwowo-Energetycznej w Warszawie i Katowicach,
7)
stacje zabiegów ochrony roślin,
8)
wojewódzkie warsztaty napraw i konserwacji sprzętu medycznego pod nazwą "Zakłady Naprawcze Sprzętu Medycznego",
9)
terenowe zakłady usługowe,
10) 1
zespoły usług projektowych przy wydziałach budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów rad narodowych oraz dyrekcjach budownictwa rolniczego,
11) 2
biura pośrednictwa zamiany mieszkań.
4.
W uzasadnionych wypadkach nowo utworzony zakład budżetowy może otrzymywać dotację z budżetu do wysokości 1/12 planowanych rocznych kosztów bieżących, jako pierwsze wyposażenie w środki pieniężne, bez względu na planowany roczny wynik działalności.
§  9. 3
1.
Po uchwaleniu budżetu Państwa przez Sejm i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministerstwa ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów:
1)
dla zakładów budżetowych bezpośrednio podległych ministrowi,
2)
zbiorczo dla zakładów budżetowych podporządkowanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi.
2.
Jednostki nadrzędne, w granicach kwot ustalonych zbiorczo dla podporządkowanych im zakładów budżetowych, ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów dla tych zakładów.
3.
Kierownicy zakładów budżetowych zatwierdzają plany finansowe tych zakładów, przestrzegając zgodności kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów z ustaleniami, o których mowa w ust. 1 i 2.
4.
Jednostka nadrzędna może zastrzec sobie prawo zatwierdzania planów podporządkowanych jej zakładów budżetowych.
§  10. 4
1.
Po uchwaleniu budżetu terenowego przez radę narodową i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków tego budżetu wydziały finansowe prezydiów rad narodowych ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów zbiorczo dla zakładów budżetowych podległych poszczególnym wydziałom prezydiów rad narodowych.
2.
Wydziały prezydiów rad narodowych, w granicach kwot ustalonych zbiorczo dla podległych im zakładów budżetowych, ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów dla tych zakładów.
3.
Kierownicy zakładów budżetowych zatwierdzają plany finansowe tych zakładów, przestrzegając zgodności kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu, osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów z ustaleniami, o których mowa w ust. 2.
4.
Wydziały prezydiów rad narodowych mogą zastrzec sobie prawo zatwierdzania planów podległych im zakładów budżetowych.
5.
W miastach nie stanowiących powiatów plany zakładów budżetowych zatwierdza przewodniczący prezydium rady narodowej, a w gminach (miastach i gminach) - naczelnik gminy (miasta i gminy). Przewodniczący prezydium rady narodowej i naczelnik gminy (miasta i gminy) mogą uprawnienia te przekazać kierownikom zakładów budżetowych.
§  11.
1.
Bank otwiera rachunek dla nowo utworzonego zakładu budżetowego na podstawie decyzji o jego utworzeniu.
2.
Podstawą dokonywania wypłat z rachunku jest zatwierdzony plan finansowy zakładu.
3.
Wypłaty z rachunku ograniczone są wysokością sum zgromadzonych na tym rachunku.
§  12. 5
(skreślony).
§  13. 6
1.
Zmiany planów zakładów budżetowych powodujące zwiększenie dotacji budżetowych ponad ustalenia, o których mowa w § 9 ust. 1 i w § 10 ust. 1, mogą być dokonywane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zmiany planów zakładów budżetowych powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu w stosunku do ustaleń, o których mowa w § 9 ust. 1 i w § 10 ust. 1, mogą być dokonywane za zgodą:
1)
Ministerstwa Finansów - w zakresie zakładów budżetu centralnego,
2)
organu finansowego prezydium właściwej rady narodowej - w zakresie zakładów budżetu terenowego.
3.
Koszty ustalone w poszczególnych paragrafach planu finansowego mogą być przekraczane, jeżeli koszty te znajdują pokrycie w ponadplanowych dochodach lub w środkach nie wykorzystanych w innych paragrafach, pod warunkiem, że nie spowoduje to:
1)
zwiększenia osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz funduszu honorariów, chyba że przepisy szczególne zezwalają na takie zwiększenie,
2)
zmniejszenia wpłaty do budżetu.
4.
Jednostka nadrzędna może sobie zastrzec prawo wyrażania zgody na przekraczanie kosztów w stosunku do ustaleń planu.
§  14.
1.
Zakład budżetowy, którego plan finansowy przewiduje wpłaty do budżetu, dokonuje tych wpłat za I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał - zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie - w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.
2.
Należną wpłatę do budżetu za I, II i III kwartał oraz zaliczkową za IV kwartał ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętych dochodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych dochodów, przy czym przy ustalaniu wpłaty zaliczkowej za IV kwartał przyjmuje się za podstawę dochody osiągnięte do dnia 25 grudnia.
3.
Wpłatę ostateczną do budżetu za IV kwartał stanowi nadwyżka środków obrotowych nad planowanym na rok następny stanem środków obrotowych na początek roku.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłat do budżetu.
§  15.
Jeżeli zakład budżetowy osiąga wyniki finansowe lepsze od planowanych lub rozszerza zakres świadczonych usług i polepsza ich jakość, można stosować odstępstwa od zasad ustalonych w § 14 ust. 2, 3 i 4 za zgodą:
1)
jednostki nadrzędnej - w zakresie wpłat do budżetu centralnego za I, II i III kwartał oraz wpłaty zaliczkowej za IV kwartał (§ 14 ust. 2),
2)
Ministerstwa Finansów - w zakresie ostatecznych wpłat do budżetu centralnego za IV kwartał (§ 14 ust. 3 i 4),
3)
organu finansowego prezydium właściwej rady narodowej na wniosek jednostki nadrzędnej zakładu budżetowego - w zakresie wpłat do budżetu terenowego (§ 14 ust. 2, 3 i 4).
§  16.
1.
W razie niedokonania przez zakład budżetowy wpłat do budżetu na zasadach ustalonych w §§ 14 i 15 bank dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez jednostkę nadrzędną zakładu budżetowego lub organ finansowy.
2.
Zakład budżetowy, który nie dokonuje w terminie wpłat do budżetu, przekazuje na rachunek dochodów budżetowych odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej.
§  17.
1.
Dotację budżetową (§ 8 ust. 1) przekazuje się raz na kwartał w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.
2.
W zależności od przebiegu wykonania planu finansowego organ udzielający dotacji może ją odpowiednio zmniejszyć lub zwiększyć w granicach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.
3.
Jeżeli zakład budżetowy nie wykonuje zadań przewidzianych w planie, dotacja ulega odpowiedniemu zmniejszeniu lub wstrzymaniu. Kwota nadmiernie udzielonej dotacji podlega zwrotowi po upływie kwartału, jeżeli nie przewiduje się realizacji nie wykonanych zadań w kwartałach następnych.
§  18.
1.
Jeżeli względy gospodarcze nie pozwalają przejściowo na pełne pokrycie kosztów zakładu budżetowego z osiąganych dochodów, zakład budżetu centralnego może korzystać z krótkoterminowego kredytu bankowego, a zakład budżetu terenowego ponadto ze zwrotnego zasiłku kasowego z funduszu zasobowego rady narodowej.
2.
Szczegółowe warunki oraz tryb korzystania z kredytów określają instrukcje bankowe.
§  19.
Wpływy z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych zakładu budżetowego, zmniejszone o koszty tej likwidacji lub zbycia, stanowią dochód zakładu.
§  20.
Zakład budżetowy prowadzi rachunkowość oraz sporządza sprawozdania zgodnie z przepisami o rachunkowości budżetowej.
§  21.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych kontrolują prawidłowość rozliczeń zakładów budżetowych z budżetem na podstawie zatwierdzonych planów finansowych i sprawozdań finansowych.
§  22.
Jeżeli statut państwowej jednostki organizacyjnej będącej zakładem budżetowym przewiduje posiadanie przez nią oddziałów, mogą one za zgodą jednostki nadrzędnej prowadzić gospodarkę finansową na podstawie własnych planów finansowych i posiadać własne rachunki bankowe we właściwych miejscowo oddziałach banku.
§  23. 7
1.
Kierownik zakładu budżetowego zatwierdza plan finansowy oddziału zakładu budżetowego, jeżeli nie przekaże uprawnień w tym zakresie kierownikowi oddziału.
2.
Zmiany planu finansowego oddziału zakładu budżetowego w zakresie wpłat do budżetu i dotacji z budżetu dokonywane są przez kierownika zakładu budżetowego z zachowaniem przepisów § 13 ust. 1 i 2.
§  24.
Oddział zakładu budżetowego, który zgodnie z planem finansowym ma przekazywać środki na rachunek zakładu budżetowego, dokonuje wpłat na zasadach określonych w § 14, w terminach ustalonych przez kierownika zakładu.
§  25. 8
Do oddziałów zakładów budżetowych stosuje się odpowiednio przepisy § 6-8, 11, 13 ust. 3, § 16, 17 i 20.
§  26. 9
1.
Na terenie gminy (miasta i gminy) i miasta nie stanowiącego powiatu żłobki, przedszkola (z wyjątkiem prowadzonych przy szkołach podstawowych) i dziecińce wiejskie oraz domy wczasów dziecięcych, które zalicza się do tego samego działu klasyfikacji budżetowej, mogą prowadzić wspólną gospodarkę finansową w formie jednego zakładu budżetowego dla każdego rodzaju takich urządzeń.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do urządzeń socjalnych przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe na terenie okręgowej dyrekcji kolei państwowych.
§  27.
Dochody urządzeń socjalnych, o których mowa w § 26, z tytułu:
1)
dobrowolnych wpłat rodziców,
2)
wpłat z funduszu zakładowego,
3)
wpłat komitetów rodzicielskich, organizacji społecznych i związkowych itp.,
4)
darów w naturze,
5)
hodowli trzody chlewnej i uprawy roślin

powinny być przeznaczone na rozszerzenie zakresu świadczeń lub podniesienie ich poziomu.

§  28.
1.
Dochody placówek akcji wczasów dla dzieci i młodzieży, zwanych w dalszym ciągu "placówkami wczasów", pobierają jednostki organizujące akcję (wydziały oświaty i kultury, kuratoria okręgów szkolnych itp.).
2.
Placówki wczasów mogą bez pośrednictwa jednostek organizujących akcję:
1)
przyjmować dary w naturze,
2)
pobierać wpływy pieniężne z tytułu dobrowolnych wpłat rodziców, opłat personelu za wyżywienie oraz z tytułu opłat za posiłki jednorazowe.
3.
Jednostki organizujące akcję mogą dokonywać zastępczo niektórych wydatków placówek wczasów, w szczególności wydatków osobowych oraz wydatków związanych z urządzeniem placówek wczasów.
§  29.
Podstawę gospodarki finansowej placówki wczasów stanowi plan finansowy tej placówki oraz plan łączny placówek wczasów, obejmujący dochody i koszty placówek organizowanych przez jedną jednostkę organizującą akcję wraz z dochodami i kosztami realizowanymi przez tę jednostkę zastępczo (§ 28 ust. 3).
§  30.
1.
Jednostki organizujące akcję opracowują i zatwierdzają plany finansowe placówek wczasów przy współudziale kierowników placówek w terminie poprzedzającym uruchomienie tych placówek.
2. 10
(skreślony).
§  31.
Bank otwiera rachunek bankowy do dyspozycji jednostki organizującej akcję łącznie dla wszystkich placówek wczasów podległych tej jednostce.
§  32.
Na pokrycie kosztów objętych planem finansowym, nie znajdujących pokrycia w dochodach pobieranych bezpośrednio przez placówkę wczasów, placówka ta otrzymuje do rozliczenia czeki akceptowane.
§  33.
1.
Zmian planu finansowego placówki wczasów dokonuje jednostka organizująca akcję.
2.
Koszty wyżywienia w placówce wczasów mogą być zwiększane z ponadplanowych dochodów pobieranych przez placówkę (§ 28 ust. 2) oraz z oszczędności na innych kosztach rzeczowych, jeżeli racjonalna gospodarka placówki pozwala na zmniejszenie tych kosztów.
3.
Przekroczenie łącznego planu finansowego, wynikające ze zwiększenia kosztów wyżywienia dokonanego w trybie ust. 2, należy uzasadnić w sprawozdaniu z wykonania planu finansowego.
§  34.
1.
Saldo środków pieniężnych jednostki organizującej akcję na koniec roku pozostaje na jej rachunku na rok następny.
2.
Jeżeli jednostka organizująca akcję zaprzestanie prowadzenia akcji wczasów dla dzieci i młodzieży, pozostałość środków pieniężnych, o których mowa w ust. 1, podlega przekazaniu na dochód budżetu.
§  35.
1.
Jednostki organizujące akcję prowadzą księgowość i sprawozdawczość dotyczącą placówek wczasów.
2. 11
Placówki wczasów prowadzą ewidencję obrotów na zasadach określonych przez Ministerstwo Oświaty i Wychowania.
§  36.
Dotację z budżetu na koszty działalności urządzeń socjalnych wymienionych w § 26 oraz placówek wczasów ustala się w wysokości różnicy między obliczonymi według obowiązujących norm budżetowych kosztami zadań objętych narodowym planem gospodarczym a kwotą dochodów z obowiązkowych opłat, przewidzianych odrębnymi przepisami.
§  37.
Świetlice szkolne o rozszerzonym programie działalności opiekuńczej i wychowawczej, zwane "półinternatami", mogą otrzymywać dotację z budżetu z przeznaczeniem na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów usług świadczonych wychowankom (opieka i dożywianie) kwalifikującym się do otrzymania pomocy społecznej. Dotacja nie może przekraczać kwoty stanowiącej różnicę między rocznymi wydatkami a dochodami budżetowymi półinternatu w okresie, w którym był jednostką budżetową.
§  38.
1.
Zakładom gospodarki komunalnej, działającym na podstawie odrębnych przepisów, może być nadana forma zakładu budżetowego, jeżeli dochód zakładu stanowi 60% ogółu kosztów działalności bieżącej, nie mniej jednak niż 0,5 mln zł rocznie.
2. 12
Na terenie gminy (miasta i gminy) lub miasta nie stanowiącego powiatu może być utworzony tylko jeden zakład budżetowy gospodarki komunalnej i jeden zakład budżetowy gospodarki mieszkaniowej. Jeżeli rozmiary zadań z zakresu gospodarki komunalnej i gospodarki mieszkaniowej nie uzasadniają utworzenia odrębnych zakładów budżetowych - może być utworzony jeden zakład budżetowy gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
3. 13
Zakład gospodarki komunalnej i mieszkaniowej może nie spełniać warunków określonych w ust. 1.
4. 14
Podstawę gospodarki finansowej zakładu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej stanowi jeden plan finansowy, obejmujący dochody i koszty zarówno z gospodarki komunalnej, jak i mieszkaniowej.
5. 15
Zakłady gospodarki komunalnej, gospodarki mieszkaniowej oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej sporządzają szczegółowe plany i prowadzą ewidencję księgową na zasadach określonych przez Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, przy zachowaniu przepisów o rachunkowości budżetowej.
6. 16
W zakładzie gospodarki komunalnej, gospodarki mieszkaniowej oraz w zakładzie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wszelkie remonty zalicza się do kosztów działalności bieżącej.
7. 17
Zakłady gospodarki mieszkaniowej oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, zarządzające budynkami w formie administracji zleconej, stosują w tym zakresie przepisy o gospodarce finansowej zarządów budynków mieszkalnych.
§  39. 18
1.
Terenowe zakłady usługowe mogą być prowadzone w formie zakładów budżetowych w miastach nie stanowiących powiatów i gminach (miastach i gminach), jeżeli obroty tych zakładów z tytułu usług dla ludności wynoszą co najmniej 250 tys. zł rocznie, działalność ich jest rentowna i jest oparta na zasadzie pełnej odpłatności świadczonych usług.
2.
Biura pośrednictwa zamiany mieszkań mogą być prowadzone w formie zakładów budżetowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 1.
§  39a. 19
1.
W zakładach weterynarii planowany stan środków obrotowych na koniec roku nie może przekraczać normatywu zapasów materiałowych, zwiększonego o 1/12 planowanych kosztów działalności bieżącej oraz stanu należności, nie przekraczającego jednak 1/12 dochodów za usługi na rzecz gospodarki uspołecznionej i usługi finansowane z budżetu centralnego w części Ministerstwa Rolnictwa.
2.
Zakłady weterynarii nie przekazują do budżetu osiągniętych nadwyżek, lecz przeznaczają je na cele określone przez Ministra Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  40.
W skarbowych urzędach komorniczych planowany stan środków obrotowych na początek i koniec roku nie może przekraczać 25% planowanych kosztów działalności bieżącej.
§  41. 20
(skreślony).
§  42.
1.
Zasady gospodarki finansowej jednostek badawczych wymienionych w zarządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 2, regulują odrębne przepisy, z tym że w sprawach nie unormowanych tymi przepisami stosuje się przepisy niniejszego zarządzenia.
2.
Tworzone na podstawie uchwały nr 18 Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 1965 r. w sprawie tworzenia, organizacji i finansowania wyodrębnionych zakładów i przedsiębiorstw doświadczalnych dla potrzeb gospodarki narodowej (Monitor Polski z 1970 r. Nr 15, poz. 131) zakłady doświadczalne przy jednostkach badawczych, o których mowa w ust. 1, prowadzą gospodarkę finansową na podstawie odrębnych przepisów.
§  43.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 1965 r. w sprawie nadania państwowym jednostkom organizacyjnym formy zakładów budżetowych (Monitor Polski z 1965 r. Nr 34, poz. 189, z 1967 r. Nr 16, poz. 78, z 1968 r. Nr 20, poz. 129 i z 1969 r. Nr 38, poz. 312),
2)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zakładów budżetowych (Monitor Polski z 1965 r. Nr 34, poz. 190, z 1967 r. Nr 16, poz. 79, z 1968 r. Nr 20, poz. 130 i z 1969 r. Nr 38, poz. 313).
§  44.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 ust. 3 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
2 § 8 ust. 3 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
3 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
5 § 12 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
6 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
7 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
8 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
9 § 26 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
10 § 30 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
11 § 35 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
12 § 38 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
13 § 38 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
14 § 38 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
15 § 38 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
16 § 38 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
17 § 38 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
18 § 39 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
19 § 39a dodany przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.
20 § 41 skreślony przez § 1 pkt 13 zarządzenia z dnia 28 marca 1973 r. (M.P.73.17.107) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 kwietnia 1973 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024