Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 27 grudnia 1969 r.
w sprawie kryteriów określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych.

Na podstawie § 9 ust. 2 uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych ustalone w zarządzeniu stosuje się w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych i innych jednostkach organizacyjnych, objętych przepisami rozdziału 2 uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 244), zwanej dalej "uchwałą".
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przy wykonywaniu remontów według zasad ustalonych przez właściwych ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac.
§  2.
1.
Fundusz premii obiektowych, zaplanowany na podstawie zarządzenia za terminowe oddanie do użytku danego obiektu, przeznaczony jest dla generalnego wykonawcy i poszczególnych wykonawców robót na tym obiekcie, z zastrzeżeniem, o którym mowa w załączniku nr 3 do zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 21 sierpnia 1969 r. w sprawie niektórych zasad premiowania pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 42, poz. 336).
2.
Pojęcie "obiektu" w odniesieniu do budownictwa inwestycyjnego należy rozumieć zgodnie z obowiązującą klasyfikacją obiektów budownictwa. W pozostałym budownictwie przez pojęcie "obiektu" należy rozumieć całokształt robót stanowiących wyodrębnioną całość techniczno-użytkową lub techniczną wyodrębnioną część całości użytkowej, wykonywanych w systemie generalnego wykonawstwa lub wykonawstwa bezpośredniego.
§  3.
1.
Fundusz premii obiektowych planuje się według procentowego wskaźnika wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych danego obiektu określonej w umowie między generalnym (bezpośrednim) wykonawcą a zamawiającym, zwanego dalej wskaźnikiem premiowym. W razie wykonywania części robót na obiekcie przez jednostki nie objęte przepisami uchwały za podstawę do ustalenia funduszu premii obiektowych przyjmuje się wartość kosztorysową robót budowlano-montażowych obiektu, pomniejszoną o wartość kosztorysową robót budowlano-montażowych przewidzianych do wykonania przez te jednostki. Części robót wykonywane przez jednostki objęte przepisami uchwały na obiektach realizowanych w generalnym wykonawstwie przez jednostki nie objęte uchwałą - traktuje się jak roboty wykonywane w systemie wykonawstwa bezpośredniego. Przez pojęcie "wartości kosztorysowej" rozumie się wartość określoną umową niezależnie od sposobu jej obliczania.
2.
Wskaźniki premiowe ustala się dla poszczególnych obiektów danego rodzaju budownictwa, realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie.
3.
Dla niektórych obiektów (grup obiektów) może być przyznany dodatkowy wskaźnik premiowy w określonych rejonach lub w układzie branżowym.
4.
Dla obiektów o szczególnym znaczeniu może być przyznany specjalny dodatkowy wskaźnik premiowy.
5.
Wskaźniki premiowe ustalają właściwi ministrowie, tak aby całkowity fundusz premii obiektowych przypadających w roku 1970 za wykonanie planowanych zadań nie przekroczył 1,7% osobowego funduszu płac przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, a w innych resortach - kwot ustalonych przez Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
§  4.
1.
W załączniku do zarządzenia ustala się:
1)
podstawowe wskaźniki premiowe obowiązujące w jednolitej wysokości dla wszystkich obiektów danego rodzaju budownictwa realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych,
2)
limity dodatkowych wskaźników premiowych, w ramach których właściwi ministrowie mogą przyznawać dodatkowe wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 3 i 5).
2.
Właściwi ministrowie ustalają podstawowe wskaźniki premiowe obowiązujące w jednolitej wysokości dla wszystkich obiektów danego rodzaju budownictwa realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie przez podległe im i nadzorowane przez nich przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, nie wyższe jednak niż to określono w załączniku do zarządzenia (kolumna 3) dla resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, a dodatkowe i specjalne wskaźniki premiowe - zgodnie z zasadą, o której mowa w § 3 ust. 5.
§  5.
1.
Przy ustalaniu dodatkowych wskaźników premiowych należy szczególnie preferować obiekty wyróżniające się:
1)
skomplikowaną technologią wykonania,
2)
technicznymi i organizacyjnymi trudnościami realizacji, wynikającymi z przyczyn niezależnych od wykonawcy obiektu.
2.
Dodatkowe wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 3) ustalają właściwi ministrowie w uzgodnieniu z właściwym zarządem głównego związku zawodowego dla określonego przedsiębiorstwa lub określonej grupy przedsiębiorstw albo dla obiektów budownictwa specjalnego (budowa dużych zakładów przemysłowych, budownictwo komunikacyjne, łączności, inżynieryjne), realizowanego przez branżowe wyspecjalizowane przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
3.
Specjalne wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 4) ustalają właściwi ministrowie indywidualnie dla obiektów o szczególnym znaczeniu.
4.
Właściwi ministrowie mogą upoważnić dyrektorów zjednoczeń do ustalania dodatkowych wskaźników premiowych, o których mowa w ust. 2.
§  6.
Wskaźnik premii obiektowej (łącznie z ewentualnym wskaźnikiem dodatkowym) stanowi podstawę do wyliczenia kwoty premii przypadającej za terminowe oddanie do użytku danego obiektu; kwota ta stanowi podstawę czynności, które podejmuje generalny wykonawca zgodnie z § 10 i następnymi uchwały.
§  7.
1.
Kwot przydzielonych z rezerwy właściwego ministra na zwiększenie premii obiektowych nie wylicza się w formie wskaźników; kwoty te zwiększają kwotę funduszu premii obiektowych.
2.
Kwoty przydzielone z rezerwy właściwego ministra na zwiększenie premii obiektowych za wykonanie zadań dodatkowych lub za szczególne osiągnięcia rozlicza się poza wskaźnikami ustalonymi zgodnie z niniejszym zarządzeniem.
§  8.
Kryteria określania planowanego funduszu premii obiektowych ustalone w zarządzeniu stosuje się do premii za oddanie obiektów do użytku począwszy od dnia 1 stycznia 1970 r.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WSKAŹNIKI PREMIOWE DO USTALANIA WYSOKOŚCI PREMII ZA ODDANIE DO UŻYTKU OBIEKTÓW ZALICZONYCH DO POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW BUDOWNICTWA

Lp. Rodzaj budownictwa Procent wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych obiektu
wskaźnik podstawowy maksymalna wysokość wskaźnika dodatkowego

(§ 3 ust. 3)

1 2 3 4
1 Budownictwo ogólne 0,35 0,30
2 Budownictwo przemysłowe budynków i hal produkcyjnych 0,40 0,30
3 Budownictwo przemysłowe obiektów produkcyjnych i innych 0,40 0,30
4 Budownictwo lądowo-inżynieryjne 0,40 0,20
5 Budownictwo wodno-inżynieryjne bez robót melioracyjnych 0,35 0,20
6 Roboty melioracyjne 0,35 0,20
7 Budownictwo linii energetycznych i innych urządzeń energetycznych 0,40 0,30
8 Roboty telekomunikacyjne 0,25 0,35
9 Montaż maszyn i urządzeń 0,30 0,25
10 Budownictwo górnicze dołowe wraz z instalacjami wewnętrznymi 0,40 0,30
11 Roboty leśne (inwestycje) 0,35 0,25

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.2.13

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych.
Data aktu: 27/12/1969
Data ogłoszenia: 24/01/1970
Data wejścia w życie: 24/01/1970