Niektóre zasady premiowania pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 21 sierpnia 1969 r.
w sprawie niektórych zasad premiowania pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Na podstawie § 2 ust. 6, § 12 ust. 3 oraz § 25 ust. 3 uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 244), zwanej dalej uchwałą, zarządza się, co następuje:
§  1.
Planowane zadania rzeczowe, których wykonanie stanowi podstawę przyznawania kwartalnych premii dla pracowników jednostek będących podwykonawcami w rozumieniu uchwały, należy ustalać zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§  2.
Fundusz na wypłaty premii za dotrzymanie terminu dla wykonawców, o których mowa w § 12 ust. 2 uchwały, można uruchamiać zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Przepisy normujące stosowanie zasad rozdziału 2 uchwały, w razie gdy generalnym wykonawcą jest inna jednostka organizacyjna niż przedsiębiorstwo budowlano-montażowe, zawiera załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 10 czerwca 1964 r. w sprawie ustalania funduszów premiowych dla poszczególnych grup pracowników umysłowych oraz wykazu pracowników umysłowych uprawnionych do otrzymywania premii w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 42, poz. 202).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZASADY USTALANIA PLANOWANYCH ZADAŃ RZECZOWYCH, KTÓRYCH WYKONANIE STANOWI PODSTAWĘ PRZYZNAWANIA KWARTALNYCH PREMII DLA PRACOWNIKÓW JEDNOSTEK BĘDĄCYCH PODWYKONAWCAMI

I.

Jednostki produkcyjne podwykonawców.

1.
Podstawą ustalania kwartalnych zadań rzeczowych, zwanych dalej zadaniami, dla produkcyjnych jednostek podwykonawców wykonujących roboty na określonej budowie jest harmonogram budowy, ustalony zgodnie z § 2 ust. 3 uchwały. Przez określenie "harmonogram" rozumie się dokument ustalający czas i kolejność wykonania poszczególnych robót w określonych terminach, niezależnie od jego formy; harmonogram powinien być zatwierdzony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Terminy zakończenia poszczególnych robót podwykonawczych ustalone harmonogramem powinny być zgodne z terminami ustalonymi w umowie o wykonanie tych robót, zawartej pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcą. Ustalenie w harmonogramie terminów przyspieszonych w stosunku do terminów umownych wymaga uzgodnienia z podwykonawcą.
2.
Jako zadania dla produkcyjnych jednostek podwykonawców należy ustalać przede wszystkim:
a)
zakończenie robót na obiektach,
b)
ukończenie robót otwierających front robót dla innych wykonawców, a zwłaszcza dla robót wiodących (podstawowych).

Jeżeli ukończenie robót, o których mowa w lit. a) i b), nie zapewnia właściwego postępu całokształtu robót na budowie, a zwłaszcza nie zapewnia harmonijnego postępu robót w następnych okresach, generalny wykonawca może zażądać ustalenia zadań podwykonawcy w postaci wykonania określonych węzłów lub etapów robót zgodnie z harmonogramem budowy bądź też określonej ilości asortymentów robót wynikających z harmonogramu budowy. Zadanie wykonania - zgodnie z harmonogramem - wiodących, kontrolowanych asortymentów robót specjalistycznych, zlokalizowanych na poszczególnych obiektach, może być również określone w wyrazie wartościowym.

3.
Zadania dla jednostek produkcyjnych podwykonawców powinny być uzgodnione z generalnym wykonawcą.
4.
Wykonanie zadań dla jednostek produkcyjnych podwykonawców ocenia i poświadcza generalny wykonawca.

II.

Przedsiębiorstwa podwykonawcze.

5.
Podstawą ustalania zadań dla przedsiębiorstw podwykonawczych jest harmonogram budowy (ust. 1).
6.
Zadania dla przedsiębiorstw podwykonawczych należy ustalać zgodnie z umowami o wykonanie robót. Roboty mające charakter samodzielnych obiektów włącza się do zadań rzeczowych zgodnie z zawartymi umowami. Ponadto do zadań rzeczowych należy włączać w szczególności:
a)
w przedsiębiorstwach robót instalacyjnych - zakończenie podstawowych robót na obiektach,
b)
w przedsiębiorstwach robót wykończeniowych - wykonanie robót na obiektach oddawanych do użytku,
c)
w przedsiębiorstwach montujących podstawowe elementy konstrukcyjne lub urządzenia produkcyjne (np. kotły, zbiorniki, konstrukcje budynków, turbozespoły, piece przemysłowe) - wykonanie planowanych podstawowych elementów robót,
d)
w przedsiębiorstwach robót inżynieryjnych i wodnoinżynieryjnych - wykonanie planowanej ilości podstawowych robót,
e)
w przedsiębiorstwach robót ziemnych i elewacyjnych - wykonanie na obiektach planowanych robót ziemnych lub ilości robót elewacyjnych,
f)
w przedsiębiorstwach sprzętowych - zakończenie robót na obiektach i wykonanie planowanej ilości robót przy pomocy sprzętu.

Jeżeli w poszczególnych kwartałach zadania ustalone na obiektach oddawanych do użytku według powyższych zasad nie stanowią podstawowej części zadań produkcyjnych przedsiębiorstwa, należy je uzupełnić zadaniami w postaci węzłów, etapów robót bądź w zakresie stopnia zaawansowania robót, zapewniających prawidłowy postęp robót w następnych kwartałach lub w roku następnym; dotyczy to szczególnie robót przygotowywanych do wykonania w warunkach zimowych.

7.
Zadania dla przedsiębiorstwa podwykonawczego wynikające z zawartych umów obowiązują; zadania, których terminy wykonania nie wynikają z umów, powinny być uzgodnione z podwykonawcami.
8.
Wykonanie zadań ustalonych dla przedsiębiorstwa podwykonawczego ocenia i poświadcza generalny wykonawca w trybie ustalonym przez generalnego wykonawcę.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZASADY URUCHAMIANIA CZĘŚCI FUNDUSZU PREMII ZA DOTRZYMANIE TERMINU PRZED ODDANIEM OBIEKTU INWESTOROWI

1.
Zasady dotyczą wypłacania premii za dotrzymanie terminu tym spośród podwykonawców obiektu, którzy terminowo i dobrze jakościowo wykonali przypadające im roboty, zgodnie z harmonogramem budowy, a przed oddaniem obiektu inwestorowi.
2.
Generalny wykonawca przed oddaniem obiektu ma prawo dysponowania częścią funduszu premii za dotrzymanie terminu, przeznaczonego do wypłaty tym spośród podwykonawców obiektu, którzy terminowo i jakościowo dobrze wykonali przypadające im roboty zgodnie z harmonogramem budowy; nie dotyczy to robót wykonywanych w ostatniej fazie realizacji budowy.
3.
Generalny wykonawca może wyrazić zgodę na wypłatę premii za dotrzymanie terminu zgodnie z ust. 2 na podstawie protokołu, stwierdzającego:

- wykonanie w terminie całości robót określonych umową z podwykonawcą,

- właściwą jakość wykonania.

Wypłaty takie należy przewidzieć w planie rozdysponowania całego funduszu premii za dotrzymanie terminu.

4.
Premie za dotrzymanie terminu dla podwykonawców wykonujących roboty na obiektach o cyklu budowy krótszym niż jeden rok wypłaca się po oddaniu obiektu i przyjęciu go przez inwestora.
5.
Generalny wykonawca może uczynić wyjątek od zasady podanej w ust. 4 w stosunku do podwykonawców wykonujących roboty ziemne, fundamentowe, uzbrojenia terenu itp., którzy kończą swoje roboty w zasadzie przed rozpoczęciem podstawowych robót konstrukcyjnych obiektu.
6.
Premie za dotrzymanie terminu dla podwykonawców, którzy ukończyli swoje roboty na 6 miesięcy przed terminem oddania obiektu do użytku lub później, wypłaca się po oddaniu obiektu i przyjęciu go przez inwestora; dotyczy to również podwykonawców, o których mowa w ust. 5.
7.
Jeżeli podwykonawca całkowicie kończy określony etap swoich robót i przystępuje - zgodnie z harmonogramem budowy - do następnego etapu robót po przerwie wynoszącej więcej niż 6 miesięcy - wówczas zakończenie pierwszego z tych etapów może być potraktowane tak, jak całkowite zakończenie robót; warunkiem wypłaty premii za dotrzymanie terminu za ukończenie takiego etapu jest:

- określenie terminu zakończenia etapu w umowie i wykonanie robót oraz

- ustalenie kwoty premii za ten etap w umowie z wykonawcą.

8.
Jeżeli cykl budowy obiektu trwa rok lub dłużej, generalny wykonawca może wyrazić zgodę na wypłatę premii za dotrzymanie terminu dla poszczególnych podwykonawców, z tym że - w zależności od długości cyklu - łączna wysokość wypłat premii za dotrzymanie terminu, dokonanych w poszczególnych latach trwania budowy, w stosunku do całkowitego funduszu premii za dotrzymanie terminu nie może przekroczyć wielkości podanych w następującej tabeli:
Długość cyklu budowy Wypłaty w stosunku do całkowitego funduszu
w w pierwszych łącznie
pierwszym roku dwóch latach trzech latach czterech latach
ponad rok do 1 1/2 roku 15% x x x 15%
ponad 1 1/2 do 2 1/2 roku 15% 30% x x 30%
ponad 2 1/2 do 3 1/2 roku 15% 30% 40% x 40%
ponad 3 1/2 do 4 1/2 roku 15% 30% 40% 45% 45%
ponad 4 1/2 roku 15% 30% 40% 50% 50%
9.
W wypadkach uzasadnionych ze względu na znaczny udział robót zakończonych na długo przed oddaniem obiektu do użytku generalny wykonawca za zgodą nadzorującego zjednoczenia może zwiększyć stosunek podany w tabeli w ust. 8 najwyżej do:

20% w pierwszym roku,

40% w pierwszych dwóch latach,

45% w pierwszych trzech latach,

50% w pierwszych czterech latach trwania budowy.

10.
Ustalając rozkład wypłat zgodnie z ust. 8 i 9 w odniesieniu do obiektów o bardzo długich cyklach budowy należy mieć na względzie, że suma wypłat dokonanych przed oddaniem obiektu inwestorowi nie może przekroczyć 50% ogólnej kwoty funduszu premii za dotrzymanie terminu, i rozkładać wypłaty odpowiednio do terminów kończenia robót przez poszczególnych wykonawców.
11.
W razie niedotrzymania terminów wykonania robót przez poszczególnych podwykonawców - premii, o których mowa w ust. 2, nie wypłaca się; generalny wykonawca może jednak w granicach premii za dotrzymanie terminu wydać dyspozycję wypłaty:
a)
części lub całości premii nie wypłaconych poszczególnym wykonawcom na skutek opóźnienia przez nich robót na rzecz wykonawców, którzy te opóźnienia nadrobili,
b)
części lub całości premii niektórym wykonawcom, jeżeli opóźnienie wykonania przez nich robót nie było zawinione i nie spowodowało utraty premii za dotrzymanie terminu, a wykonawca skrócił cykl robót przewidzianych harmonogramem budowy.
12.
Premie wypłacone podwykonawcom zgodnie z niniejszymi zasadami nie podlegają zwrotowi.
13.
Wypłaty premii za dotrzymanie terminu dla generalnego wykonawcy dokonuje się po oddaniu obiektu inwestorowi. Przy długich cyklach produkcyjnych dyrektor jednostki nadrzędnej nad generalnym wykonawcą może wyrazić zgodę na zaliczkową wypłatę części premii generalnego wykonawcy za terminowe ukończenie szczególnie ważnych etapów robót, z tym że zostaną równocześnie spełnione następujące warunki:
a)
termin został określony w umowie lub decyzją jednostki nadrzędnej,
b)
czas realizacji danego etapu wynosił co najmniej rok,
c)
od zakończenia danego etapu do obowiązującego terminu oddania obiektu inwestorowi pozostał co najmniej rok,
d)
wysokość wypłat w stosunku do łącznej kwoty premii za dotrzymanie terminu przewidzianej w odniesieniu do danego obiektu nie może przekroczyć granic podanych w tabeli w ust. 8,
e)
łączne wypłaty dla generalnego wykonawcy i podwykonawców dokonywane przed oddaniem obiektu inwestorowi nie mogą przekroczyć granic podanych w ust. 8 lub - odpowiednio - w ust. 9.

Jeżeli ostateczna kwota premii za dotrzymanie terminu - przy opóźnieniu oddania obiektu nie pokryje wypłaconych zaliczek, podlegają one potrąceniu z kwot innych premii obiektowych lub z kwot premii kwartalnych, przypadających pracownikom, którzy takie zaliczki otrzymali.

14.
Zadania, kwoty funduszu premiowego oraz terminy ich wypłaty powinny być wykazane w planie wypłat premii za dotrzymanie terminu, dołączonym do decyzji ustalającej wysokość funduszu premii obiektowej.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

ZASADY STOSOWANIA PRZEPISÓW O PREMIACH OBIEKTOWYCH, W RAZIE GDY GENERALNYM WYKONAWCĄ JEST INNA JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA NIŻ PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANO-MONTAŻOWE

1.
Zasady dotyczą jednostek organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi (biura projektowe, biura konstrukcyjne, przedsiębiorstwa przemysłowe, zjednoczenia budownictwa, zjednoczenia przemysłu, jednostki wykonawstwa inwestycyjnego nie będące przedsiębiorstwami, wydzielone zespoły generalnego wykonawstwa nie wchodzące w skład przedsiębiorstw budowlano-montażowych i inne), pełniących funkcję generalnych wykonawców, zwanych dalej jednostkami generalnego wykonawstwa.
2.
Jednostki generalnego wykonawstwa są zobowiązane do wykonywania funkcji związanych z tworzeniem i podziałem funduszu premiowego na rzecz podwykonawców; w szczególności jednostki generalnego wykonawstwa planują fundusze premii obiektowych, dzielą je między poszczególnych podwykonawców określając w umowach planowane kwoty premii oraz wydają decyzje co do wypłaty premii obiektowych, w zależności od terminowości, kosztu i jakości robót, odnośnie do wszystkich czterech części premii obiektowych (premia za dotrzymanie terminu, premia za nieprzekroczenie wartości kosztorysowej robót lub ryczałtu, premia za bezusterkowe wykonanie robót, premie wypłacane po upływie okresu rękojmi).
3.
Jednostki generalnego wykonawstwa, o których mowa w ust. 1, mogą za zgodą dyrektora jednostki nadrzędnej stosować przepisy dotyczące premii obiektowych w stosunku do pracowników własnych, o ile dotychczas obowiązywały w nich równocześnie:

- zasady wynagradzania pracowników umysłowych, ustalone w oparciu o przepisy uchwały nr 50 i 50a Rady Ministrów z dnia 7 marca 1958 r. w sprawie płac w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 20, poz. 125 z późniejszymi zmianami),

- zasady premiowania pracowników umysłowych ustalone w oparciu o przepisy uchwały nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139)

oraz jeżeli zgodnie z tymi przepisami utworzony w nich został fundusz premiowy "B" za wykonanie rocznych zadań. Inne jednostki generalnego wykonawstwa nie są uprawnione do tworzenia funduszów premii obiektowych dla pracowników własnych.

4.
Jeżeli jednostki generalnego wykonawstwa, o których mowa w ust. 3, prowadzą równocześnie roboty w wykonawstwie własnym jako działalność podstawową, przepisy o premiach obiektowych stosuje się w całości z zastrzeżeniem ust. 6.
5.
Wyodrębnione jednostki generalnego wykonawstwa, o których mowa w ust. 3, dla których pełnienie funkcji generalnego wykonawstwa stanowi działalność podstawową, otrzymują premie obiektowe według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa budowlano-montażowe z zastrzeżeniem ust. 6 oraz z tym że ich udział w funduszu premii obiektowych określa dyrektor jednostki nadrzędnej; udział ten należy określać w taki sposób, aby poziom premii otrzymywanych przez pracowników w razie wykonania zadań odpowiadał poziomowi premii, otrzymywanych w takim wypadku przez pracowników przedsiębiorstw budowlano-montażowych będących generalnymi wykonawcami, a realizujących budowy o podobnym charakterze.
6.
W stosunku do jednostek generalnego wykonawstwa, o których mowa w ust. 4 i 5, nie stosuje się przepisów ustalających prawo pierwszeństwa generalnego wykonawcy do premii za nie przekroczenie wartości kosztorysowej robót lub ryczałtu, premii za bezusterkowe wykonanie robót i premii wypłacanych po upływie okresu rękojmi. Do jednostek generalnego wykonawstwa należy stosować zasadę dokonywania wypłat funduszów premiowych przypadających im zgodnie z ust. 4 lub 5, odpowiednio do ich wpływu na terminowość, koszt i jakość wykonania obiektu (zadania inwestycyjnego); kwota premii przypadającej za nieprzekroczenie kosztu, bezusterkowe wykonanie i dobrą jakość stwierdzoną okresem rękojmi nie może być mniejsza niż 10% funduszu premii obiektowych planowanych dla tych jednostek generalnego wykonawstwa - na każdą z tych premii. Pozostałe kwoty premii za nie przekroczenie wartości kosztorysowej robót lub ryczałtu, premii za bezusterkowe wykonanie robót i premii wypłaconej po upływie okresu rękojmi przypadają podwykonawcom.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.42.336

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Niektóre zasady premiowania pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.
Data aktu: 21/08/1969
Data ogłoszenia: 26/09/1969
Data wejścia w życie: 01/01/1970