Gospodarka finansowa zjednoczeń przemysłu węglowego i zgrupowanych w nich kopalń oraz przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki i zakładów wchodzących w skład tych przedsiębiorstw.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 marca 1966 r.
w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłu węglowego i zgrupowanych w nich kopalń oraz przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki i zakładów wchodzących w skład tych przedsiębiorstw.

Na podstawie § 55 ust. 1 uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316) oraz § 67 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zjednoczeń przemysłu węgla kamiennego i zgrupowanych w nich kopalń, Zjednoczenia Przemysłu Węgla Brunatnego i zgrupowanych w nim kopalń oraz zgrupowanych w Zjednoczeniu Energetyki przedsiębiorstw wielozakładowych wraz z zakładami wchodzącymi w skład tych przedsiębiorstw stosuje się przepisy:
1)
uchwały nr 276 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przemysłowych i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 316),
2)
uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 61, poz. 318),
3)
zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1966 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat przedsiębiorstw, zjednoczeń i ministerstw (Monitor Polski Nr 6, poz. 51)

z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego zarządzenia.

§  2.
1.
Do regulacji rentowności w kopalniach węgla kamiennego i brunatnego stosuje się system cen rozliczeniowych. Zasady i tryb ustalania cen rozliczeniowych określa Minister Górnictwa i Energetyki na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Zysk ponadplanowy, osiągnięty przez kopalnie węgla kamiennego i brunatnego, podlega przekazaniu w pełnej wysokości do zjednoczenia. Wynikający z rozliczenia w zjednoczeniach przemysłu węgla kamiennego zysk ponadplanowy podlega przekazaniu w pełnej wysokości na rachunek rozliczeniowy Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, jako jednostki rozliczającej.
3.
Zysk bilansowy osiągnięty przez zakłady na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, wchodzące w skład przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki, podlega przekazaniu na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorstwa wielozakładowego, po potrąceniu:
1)
w zakładach wchodzących w skład zakładów energetycznych okręgu - odpisów na fundusz zakładowy z zysku osiągniętego z produkcji ubocznej oraz odpisów na fundusz zakładowy samodzielnych oddziałów wykonawstwa inwestycyjnego,
2)
w pozostałych zakładach - odpisów na fundusz zakładowy, obliczonych na zasadach obowiązujących przedsiębiorstwa przemysłowe oraz przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
4.
Wpłaty z zysku przedsiębiorstw wielozakładowych na rachunek rozliczeniowy Zjednoczenia Energetyki dokonywane są w wysokości wynikającej z zastosowania procentowej normy wpłat z zysku do ogólnej kwoty zysku tych przedsiębiorstw, zmniejszonego o odpisy na fundusz zakładowy, o których mowa w ust. 3.
§  3.
1.
Fundusz rozwoju, mający służyć na pokrycie potrzeb w zakresie środków obrotowych i inwestycji produkcyjnych kopalń przemysłu węglowego oraz zakładów wchodzących w skład przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki, tworzony jest:
1)
centralnie przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki - dla kopalń węgla kamiennego i przez Zjednoczenie Przemysłu Węgla Brunatnego - dla kopalń węgla brunatnego z części zysku, pozostającej po potrąceniu:
a)
należnych kopalniom odpisów na fundusz zakładowy,
b)
odpisów na fundusz rezerwowy,
c)
wpłaty z zysku do budżetu;
2)
zbiorczo przez przedsiębiorstwa wielozakładowe Zjednoczenia Energetyki z części zysku, pozostającego po potrąceniu:
a)
należnych zakładom odpisów na fundusz zakładowy (§ 2 ust. 3),
b)
wpłaty z zysku na rachunek rozliczeniowy Zjednoczenia,
c)
odpisów na fundusz inwestycyjny Zjednoczenia.
2.
Środki funduszu rozwoju są gromadzone na rachunku bankowym "A" funduszu rozwoju przez:
1)
Ministerstwo Górnictwa i Energetyki - dla kopalń węgla kamiennego,
2)
Zjednoczenie Przemysłu Węgla Brunatnego - dla kopalń węgla brunatnego,
3)
przedsiębiorstwa wielozakładowe Zjednoczenia Energetyki - dla zakładów wchodzących w skład tych przedsiębiorstw.
3.
Rozliczana okresowo w ciągu roku część zysku, gromadzona na rachunku bankowym "A" funduszu rozwoju, będzie przekazywana po zatwierdzeniu ostatecznych rozliczeń na rachunek bankowy "B" funduszu rozwoju w bankach finansujących poszczególne kopalnie przemysłu węglowego oraz zakłady wchodzące w skład przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki. Rozdział funduszu rozwoju zgromadzonego na rachunkach "A" będzie dokonywany stosownie do planowanych potrzeb w zakresie środków obrotowych i inwestycji produkcyjnych przedsiębiorstw.
4.
Z rachunku "A" funduszu rozwoju mogą być przekazywane zaliczkowo na początku roku planowego odpowiednie środki na rachunek "B" funduszu rozwoju poszczególnych kopalń oraz zakładów wchodzących w skład przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki, w celu pokrycia ich potrzeb w zakresie środków obrotowych i inwestycji produkcyjnych przedsiębiorstw w okresie od 1 stycznia do dnia zatwierdzenia sprawozdań finansowych za rok ubiegły.
§  4.
Fundusz rezerwowy przemysłu węgla kamiennego tworzony jest centralnie przez Ministerstwo Górnictwa i Energetyki z części zysku przedsiębiorstw i zjednoczeń przemysłu węgla kamiennego. Podział funduszu rezerwowego między poszczególne zjednoczenia przemysłu węgla kamiennego będzie dokonywany stosownie do planowanych potrzeb, po zatwierdzeniu rocznych sprawozdań finansowych.
§  5.
1.
Nadwyżka odpisów amortyzacyjnych, pozostała w zjednoczeniach przemysłu węgla kamiennego, które pokryły w pełni planowane potrzeby własne i zgrupowanych w nich przedsiębiorstw w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów (z wyłączeniem inwestycji własnych przedsiębiorstw), podlega przelaniu na rachunek scentralizowany Ministerstwa Górnictwa i Energetyki. Z rachunku tego będą pokrywane potrzeby tych zjednoczeń przemysłu węgla kamiennego i zgrupowanych w nich przedsiębiorstw oraz Centrali Zbytu Węgla i Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego, w których środki przeznaczone na te potrzeby okazały się niewystarczające.
2.
Ilekroć w uchwale nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. jest mowa o zjednoczeniu, należy przez to rozumieć - w zakresie Zjednoczenia Energetyki - przedsiębiorstwo wielozakładowe, a ilekroć jest mowa o przedsiębiorstwie, należy przez to rozumieć zakład na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym.
3.
Jeżeli z rozliczenia, o którym mowa w § 17 ust. 5 uchwały nr 278 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r., wynika, że koszt inwestycji centralnych przekracza koszty planowe, przekroczenie to - w zakresie Zjednoczenia Energetyki - podlega pokryciu ze środków obrotowych zakładu, a gdy zakład nie prowadzi działalności eksploatacyjnej - ze środków obrotowych przedsiębiorstwa wielozakładowego; środki obrotowe zużyte na pokrycie przekroczenia obciążają wyniki zakładu prowadzącego działalność eksploatacyjną lub przedsiębiorstwa wielozakładowego.
4.
Zasady i tryb prowadzenia rachunków inwestycyjnych i dokonywania rozliczeń w zakresie działalności inwestycyjnej przez zjednoczenia przemysłu węgla kamiennego oraz Zjednoczenie Energetyki i zgrupowane w nim przedsiębiorstwa wielozakładowe określi Ministerstwo Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z centralą Banku Inwestycyjnego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1966.15.87

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarka finansowa zjednoczeń przemysłu węglowego i zgrupowanych w nich kopalń oraz przedsiębiorstw wielozakładowych Zjednoczenia Energetyki i zakładów wchodzących w skład tych przedsiębiorstw.
Data aktu: 11/03/1966
Data ogłoszenia: 05/04/1966
Data wejścia w życie: 05/04/1966, 01/01/1966