Gospodarowanie etatami i funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych w roku 1963.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 1 lutego 1963 r.
w sprawie gospodarowania etatami i funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych w roku 1963.

Na podstawie § 32 ust. 3 i § 34 uchwały nr 360 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1962 r. w sprawie projektu budżetu Państwa na 1963 r. i niektórych zasad jego wykonywania - zarządza się, co następuje:

I.

Gospodarka funduszem płac.

§  1.
1.
Zgodnie z § 25 uchwały nr 360 Rady Ministrów Iz dnia 24 listopada 1962 r. w sprawie projektu budżetu Państwa na 1963 r. i niektórych zasad jego wykonywania, zwanej dalej "uchwałą", fundusz płac osobowy i bezosobowy jednostek budżetowych wraz z ich gospodarstwami pomocniczymi i środkami specjalnymi, jak również zakładów budżetowych i jednostek finansowanych z funduszu postępu technicznego, ustalony w załączniku nr 8 do uchwały, stanowi limit wydatków.
2.
Limitami, w ramach których jednostki nadrzędne mogą samodzielnie dokonywać przeniesień, są odrębnie dla działów klasyfikacji wydatków budżetu centralnego i budżetów terenowych:
1)
osobowy fundusz płac jednostek budżetowych:
a)
działu 1,
b)
działów 2 do 9,
c)
działów 11 i 12,
2)
osobowy fundusz płac zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, zadań finansowanych ze środków specjalnych i jednostek finansowanych z funduszu postępu technicznego:
a)
działu 1,
b)
działów 2 do 9,
c)
działów 11 i 12,
3)
bezosobowy fundusz płac jednostek budżetowych:
a)
działu 1,
b)
działów 2 do 9,
c)
działów 11 i 12,
4)
bezosobowy fundusz płac zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, zadań finansowanych ze środków specjalnych i jednostek finansowanych z funduszu postępu technicznego:
a)
działu 1,
b)
działów 2 do 9,
c)
działów 11 i 12.
3.
Zwiększenie lub zmniejszenie limitów (ust. 2) powodujące zmiany kwot w załączniku nr 8 do uchwały wymaga zgody Ministra Finansów, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 29 i § 31 uchwały. Dotyczy to zarówno przeniesień pomiędzy limitami dla poszczególnych grup jednostek bądź między osobowym i bezosobowym funduszem płac, jak i przekroczenia limitu globalnego.
4.
Zmiany limitów nie mogą naruszać przepisów prawa budżetowego o przenoszeniu kredytów.
§  2.
1.
Zgodnie z § 32 uchwały osobowy fundusz płac jednostek budżetowych powinien być podzielony na kwartały.
2.
Przy podziale rocznego limitu osobowego funduszu płac na kwartały należy uwzględnić:
1)
terminy awansów, określone w § 6 zarządzenia, jak również awanse automatyczne (np. nauczycieli, służby zdrowia), wypłaty premii oraz dodatki za wysługę lat,
2)
przypadki, gdy stan zatrudnienia w poszczególnych kwartałach musi być różny ze względu na zadania wynikające z narodowego planu gospodarczego,
3)
sezonowość zwiększenia pracy niektórych kategorii pracowników.
3.
Poza przypadkami wymienionymi w ust. 2 plan ostatniego kwartału nie może przekraczać 1/4 rocznego limitu osobowego funduszu płac.
4.
Podział planu rocznego osobowego funduszu płac na kwartały powinien być w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia zarządzenia zatwierdzony przez kierownika jednostki sporządzającej podział planu po uprzednim podpisaniu planu przez głównego księgowego jednostki.
5.
Jednostka sporządzająca podział planu zobowiązana jest w ciągu 4 dni od dnia zatwierdzenia planu przekazać podział planu, o którym mowa w ust. 1-4, do wiadomości jednostki właściwej do zatwierdzenia jednostkowego planu finansowego. Jednostka zatwierdzająca sprawdza zgodność podziału z limitem rocznym i z zasadami podanymi w ust. 2 i 3 zarządzenia oraz dokonuje ewentualnych zmian w tym podziale.
6.
Zobowiązuje się ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) do nadesłania do Ministerstwa Finansów w terminie do dnia 15 marca 1963 r. planu podziału na kwartały osobowego funduszu płac według podziału limitów w układzie podanym w § 1 ust. 2.
§  3.
Zwiększenie kwartalnego limitu osobowego funduszu plac, ustalonego zgodnie z § 2, może nastąpić:
1)
w razie zwiększenia rocznego funduszu płac w związku z przyznaniem dodatkowych etatów,
2)
w razie zwiększenia rocznego limitu funduszu płac w przypadkach przewidzianych w §§ 27, 28 i 29 uchwały.
§  4.
Przekroczenie kwartalnego limitu osobowego funduszu płac może nastąpić:
1)
w zakresie wynagrodzeń za zastępstwo w okresie choroby lub urlopu pracownika, który w przypadku jednoosobowej obsady nie może być zastąpiony przez innego pracownika, pod warunkiem nie przekroczenia rocznego funduszu płac,
2)
w zakresie wypłat zaległych pod warunkiem, o którym mowa w pkt. 1,
3)
w zakresie wykorzystania rezerwy, o której mowa w § 5 ust. 2.
§  5.
1.
Bezosobowy fundusz płac oraz część osobowego funduszu płac, określona w klasyfikacji wydatków budżetowych jako kwoty na deputaty i umundurowanie, nie podlegają obowiązkowi limitowania kwartalnego, o którym mowa w § 2, z tym że wydatki z każdego z tych tytułów w ciągu roku nie mogą przekroczyć kwot ustalonych na rok 1963.
2.
Nie podlega limitowaniu kwartalnemu część osobowego funduszu płac wydzielona na rezerwę zgodnie z § 26 uchwały.
3.
Nie podlegają limitowaniu kwartalnemu fundusz płac zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, zadań finansowanych ze środków specjalnych i jednostek finansowanych z funduszu postępu technicznego, co nie narusza obowiązku podziału funduszu płac tych jednostek na kwartały.
§  6.
1.
Wyższe stawki wynagrodzenia (w tym również specjalnych dodatków kwalifikacyjnych) mogą być przyznawane wyłącznie w dwóch terminach: 1 stycznia i 22 lipca każdego roku, z tym że nie można zwiększać wynagrodzenia (specjalnych dodatków kwalifikacyjnych) pracownika częściej niż raz w ciągu roku pracy.
2.
Poza terminami wymienionymi w ust. 1 wyższe stawki wynagrodzenia mogą być przyznane pracownikowi jedynie w razie:
1)
konieczności obsadzenia zwolnionego stanowiska kierowniczego,
2)
gdy odpowiednie przepisy przewidują awans automatyczny lub automatyczne przyznanie dodatku po dopełnieniu wymaganych warunków (np. za wysługę lat, za znajomość języków obcych, za pracę w warunkach szczególnie szkodliwych dla zdrowia, dodatku z tytułu posiadania uprawnień budowlanych, dodatku dla dyplomowanych biegłych księgowych),
3)
przyznania przez Prezesa Rady Ministrów dodatkowej puli indywidualnych uposażeń ryczałtowych.
3.
Zmiana wysokości wynagrodzenia następuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po powstaniu warunków do zmiany.
§  7.
Wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych w niepełnej ilości godzin pracy powinno być wypłacane według przewidzianych dla danego stanowiska stawek uposażenia zasadniczego i dodatków, zmniejszonych odpowiednio do ilości godzin pracy, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§  8.
Specjalne dodatki kwalifikacyjne ustalane są corocznie w limitach miesięcznych. Nie można przekraczać limitu miesięcznego w razie niewykorzystania go w miesiącach ubiegłych.
§  9.
Sumy przeznaczone na fundusz płac dla jednostek, których działalność rozpoczyna się w ciągu roku budżetowego, powinny być wyodrębnione i wykorzystywane dopiero w miarę uruchamiania tych jednostek.

II.

Gospodarka etatami w administracji państwowej oraz instytucjach wymiaru sprawiedliwości i prokuraturze.

§  10.
Etaty osobowe centralnych i terenowych organów administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury oraz jednostek podległych finansowanych z budżetu w dziale 11 klasyfikacji wydatków budżetowych - Administracja państwowa i w dziale 12 - Instytucje wymiaru sprawiedliwości i prokuratura ustalone w załącznikach 2 i 4 do ustawy budżetowej na rok 1963 z dnia 22 grudnia 1962 r. (Dz. U. Nr 67, poz. 330) nie mogą ulec zwiększeniu, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) oraz w art. 15 ustawy budżetowej na rok 1963.
§  11.
W ramach ilości etatów, o których mowa w § 10, oraz w ramach ich zmian dokonanych przez Radę Ministrów lub Ministra Finansów:
1)
właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) dokonają podziału etatów między poszczególne komórki organizacyjne ministerstwa (urzędu centralnego) i jednostki podległe,
2)
prezydia rad narodowych dokonają podziału etatów między wydziały oraz między prezydia rad narodowych niższego stopnia.
§  12.
1.
Wnioski o dokonanie zmiany ilości etatów, o których mowa w § 11, mogą być składane w trybie art. 15 ustawy budżetowej na rok 1963 na podstawie odpowiednich aktów prawnych (ustaw, dekretów, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów), wprowadzających zmiany zadań lub zmiany organizacyjne.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać merytoryczne uzasadnienie potrzeby dokonania zmiany etatów wraz ze szczegółową kalkulacją ilości etatów i skutków finansowych oraz wskazaniem źródła ich pokrycia.
3.
Zmiany polegające na przekazaniu zadań lub jednostek (komórek) organizacyjnych nie stanowią podstawy do przyznania dodatkowych etatów; w tych przypadkach zainteresowane ministerstwa (urzędy centralne) wystąpią z uzgodnionym wnioskiem o równoczesne przekazanie etatów.

III.

Przepisy końcowe.

§  13.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) zapewnią kontrolę wykonania przepisów niniejszego zarządzenia w celu zapobieżenia nieprawidłowej gospodarce w zakresie etatów (zatrudnienia) i funduszu płac jednostek podległych.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.11.59

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarowanie etatami i funduszem płac w jednostkach i zakładach budżetowych w roku 1963.
Data aktu: 01/02/1963
Data ogłoszenia: 08/02/1963
Data wejścia w życie: 08/02/1963, 01/01/1963