Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

UCHWAŁA Nr 508
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 listopada 1961 r.
w sprawie rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

W celu należytego ewidencjonowania działalności gospodarczej prowadzonej przez organizacje społeczne oraz rejestrowania i kontrolowania form i kierunków tej działalności Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Organizacje społeczne, które na podstawie uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1958 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych prowadzą działalność gospodarczą, podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Finansów.
2.
Obowiązek rejestracji określonej w niniejszej uchwale jest niezależny od rejestracji przewidzianej w innych przepisach, a w szczególności w prawie o stowarzyszeniach i w przepisach podatkowych.
3.
Obowiązkowi rejestracji, określonej w niniejszej uchwale, nie podlegają organizacje społeczne prowadzące wyłącznie działalność polegającą na:
1)
wydawaniu czasopism związanych tematycznie z działalnością statutową organizacji,
2)
wydawaniu nieperiodyków związanych tematycznie z działalnością statutową organizacji, jak np. materiałów propagandowych, szkoleniowych, świetlicowych itp.,
3)
prowadzeniu teatrów świetlnych (kin) dla swoich członków i ich rodzin,
4)
prowadzeniu placówek artystycznych i rozrywkowych (zespołów pieśni i tańca, orkiestr itp.) i organizowaniu dorywczych imprez artystycznych i rozrywkowych,
5)
prowadzeniu ośrodków szkoleniowych i działalności szkoleniowej w formie kursów,
6)
prowadzeniu studiów, ognisk i społecznych szkół artystycznych,
7)
prowadzeniu ośrodków sportowych i organizowaniu imprez sportowych przez organizacje społeczne,
8)
wypożyczaniu sprzętu sportowego i turystycznego,
9)
prowadzeniu domów pracy twórczej przez związki twórcze,
10)
prowadzeniu zamkniętej działalności gastronomicznej nie obliczonej na zysk (bezwynikowej) w klubach we własnym zarządzie organizacji wyłącznie dla członków i ich rodzin,
11)
wykonywaniu zleconych organizacjom społecznym usług określonych w § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1959 r. w sprawie zasad udzielania dotacji organizacjom społecznym oraz kontroli wykorzystania tych dotacji (Dz. U. Nr 52, poz. 313).
4.
Jeżeli organizacja społeczna obok działalności określonej w ust. 3 prowadzi inną działalność, podlega obowiązkowi rejestracji w zakresie tej innej działalności.
§  2.
1.
Dla każdej organizacji społecznej, podlegającej wpisowi do rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą, Ministerstwo Finansów zakłada arkusz rejestrowy.
2.
Podstawą założenia arkusza rejestrowego dla danej organizacji społecznej jest odpis zezwolenia wydanego przez Ministra Finansów na prowadzenie działalności gospodarczej.
3.
Arkusz rejestrowy zawiera numer rejestrowy organizacji społecznej i 9 kolumn obejmujących następujące dane:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
a) pełną nazwę organizacji społecznej,
b)
dokładne oznaczenie jej siedziby,
c)
oznaczenie dokumentu stwierdzającego wpis organizacji społecznej do rejestru stowarzyszeń,
d)
nazwę naczelnego organu administracji państwowej sprawującego nadzór państwowy nad organizacją społeczną,
3)
datę i numer zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej oraz decyzji o zmianach w tym zezwoleniu ze wskazaniem treści zmian,
4)
imiona i nazwiska członków zarządu głównego uprawnionych do reprezentowania organizacji społecznej w zakresie prowadzonej przez organizację działalności gospodarczej,
5)
pełną nazwę wyodrębnionej komórki organizacyjnej albo nazwę spółdzielni bądź spółki handlowej, jeżeli działalność gospodarcza organizacji społecznej jest prowadzona w formie spółdzielni lub spółki handlowej, dokładne określenie jej siedziby, przedmiot i terytorialny zasięg działania oraz imiona i nazwiska osób uprawnionych do działania w sprawach wyodrębnionej komórki organizacyjnej (spółdzielni, spółki handlowej) i zakres umocowania tych osób,
6)
pełną nazwę zakładu usługowego, produkcyjnego lub handlowego posiadającego uprawnienia do samodzielnego działania, dokładne określenie siedziby (lokalu) zakładu oraz imiona i nazwiska osób upoważnionych do reprezentowania zakładu i zakres umocowania tych osób,
7)
określenie rodzajów świadczonych usług i produkcji wyrobów każdego zakładu wymienionego w pkt 6,
8)
oznaczenie oddziałów banków, w których organizacja społeczna i prowadzone przez nią zakłady posiadają lub będą posiadać swoje rachunki,
9)
datę wpisu i podpis pracownika dokonującego wpisu.
4.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych wymienionych w ust. 3 pkt 2-8 (np. zmiana nazwy, siedziby, osób uprawnionych do działania, cofnięcie zezwolenia, faktyczne zaniechanie działalności gospodarczej itp.).
5.
Po dokonaniu wpisu oraz wpisów zmian i uzupełnień do rejestru Ministerstwo Finansów wydaje właściwym organizacjom społecznym odpisy lub wyciągi z arkusza rejestrowego.
§  3.
1.
Wypełnienie obowiązku rejestrowego następuje przez złożenie Ministerstwu Finansów zgłoszenia w celu dokonania wpisu w rejestrze.
2.
Zgłoszenie w celu dokonania wpisu w rejestrze obowiązany jest złożyć zarząd główny organizacji społecznej:
1)
gdy chodzi o wpis pierwotny - w terminie zakreślonym na złożenie zgłoszenia, podanym w zezwoleniu Ministra Finansów na prowadzenie działalności gospodarczej; zgłoszenie powinno zawierać dane wymienione w § 2 ust. 3 pkt 2 i 4 do 8,
2)
gdy chodzi o wpisy następne - w terminie 15 dni od dnia powstania okoliczności powodujących zmianę danych wymienionych w § 2 ust. 3 pkt 2 i 4 do 8.
3.
Do zgłoszeń, o których mowa w ust. 2, powinny być dołączone właściwe dokumenty bądź ich odpisy uwierzytelnione przez zarząd główny organizacji społecznej.
4.
Wpisu do rejestru danych dotyczących zezwolenia Ministra Finansów na prowadzenie działalności gospodarczej, decyzji o zmianie treści tego zezwolenia lub jego cofnięciu dokonuje z urzędu Ministerstwo Finansów.
§  4.
W razie stwierdzenia, że zgłoszenie lub wpis w rejestrze jest niezgodny ze stanem faktycznym lub prawnym, Ministerstwo Finansów może wezwać organizację społeczną do dokonania sprostowania, zgłoszenia lub złożenia wyjaśnienia w oznaczonym terminie.
§  5.
Ministerstwo Finansów sprawuje kontrolę wykonywania przez organizacje społeczne przepisów niniejszej uchwały. Minister Finansów może zlecić wykonywanie tej kontroli organom administracji finansowej prezydiów rad narodowych szczebla wojewódzkiego lub bankom.
§  6.
1.
W razie naruszenia przez organizację społeczną obowiązków wynikających z § 3 ust. 1 do 3 i § 4, w szczególności nieterminowego dokonania zgłoszenia, podania w zgłoszeniu danych niezgodnych z rzeczywistością lub utrudniania kontroli:
1)
bank z własnej inicjatywy, a także na żądanie Ministerstwa Finansów lub na wniosek organów administracji finansowej, o których mowa w § 5, może zablokować rachunek organizacji społecznej,
2)
Minister Finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami może cofnąć zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej.
2.
Jednostki gospodarcze organizacji społecznych, wymienione w § 2 ust. 3 pkt 5 i 6, obowiązane są składać właściwemu oddziałowi banku odpis arkusza rejestrowego, zawierającego aktualny stan organizacyjno-prawny danej jednostki gospodarczej. Niezłożenie oddziałowi banku takiego odpisu arkusza rejestrowego w ciągu dni 15 od powstania okoliczności powodujących wprowadzenie do rejestru należytych wpisów upoważnia bank do zablokowania rachunku jednostki gospodarczej w banku.
§  7.
Organizacje społeczne, które w dniu wejścia w życie niniejszej uchwały prowadzą działalność gospodarczą, obowiązane są dokonać zgłoszenia przewidzianego w § 3 w terminie do dnia 31 marca 1962 r. pod rygorem skutków określonych w § 6.
§  8.
Upoważnia się Ministra Finansów do wprowadzania zmian w zakresie danych podlegających wpisowi do rejestru (§ 2 ust. 3 i 4).
§  9.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1961.91.384

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.
Data aktu: 25/11/1961
Data ogłoszenia: 04/12/1961
Data wejścia w życie: 04/12/1961