Zasady gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 lutego 1957 r.
w sprawie zasad gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych.

Na podstawie § 21 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592, z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753 oraz z 1956 r. Nr 69, poz. 848) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tworzy się nowy typ środków specjalnych, oznaczony lp. 13 i nazwą "scentralizowane akcje gospodarcze".
§  2.
Do środków specjalnych typu 13 zalicza się:
1)
fundusze określone w § 3 uchwały nr 696 Prezydium Rządu z dnia 8 listopada 1956 r. w sprawie stworzenia warunków do wzrostu eksportu maszyn i urządzeń;
2)
fundusz określony w § 12 uchwały nr 743 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1956 r. w sprawie nagradzania za uruchomienie nowych produkcji, doskonalenie techniki i wprowadzenie do przemysłu osiągnięć nauki i techniki (Monitor Polski Nr 105, poz. 1202);
3)
środki gromadzone dotąd na rachunkach sum na zlecenie zgodnie z §§ 5 i 8 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 206 z dnia 24 grudnia 1955 r. w sprawie zasad finansowania prac konstrukcyjnych, budowy prototypów, wytwarzania próbnych serii wyrobów oraz przeprowadzania prób i doświadczeń (Biuletyn PKPG z 1956 r. Nr 1, poz. 7 i Nr 28, poz. 72);
4)
środki gromadzone dotąd na rachunkach sum na zlecenie zgodnie z pkt 9 okólnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 16 z dnia 5 września 1952 r. w sprawie zasad organizacji niektórych rodzajów działalności centralnych zarządów przemysłu i jednostek równorzędnych (Biuletyn PKPG Nr 37, poz. 170);
5)
inne środki, pochodzące z wpłat przedsiębiorstw państwowych na rzecz ich nadrzędnych jednostek administracyjnych, określonych odrębnymi uchwałami Rady Ministrów lub Prezydium Rządu.
§  3.
1.
Do gromadzenia środków specjalnych typu 13 i dysponowania nimi uprawnione są ministerstwa, centralne zarządy i równorzędne im jednostki administracji gospodarczej oraz wojewódzkie zarządy gospodarcze i równorzędne im jednostki w miastach wydzielonych z województw.
2.
Centralne zarządy i równorzędne im jednostki administracji gospodarczej mogą być dysponentami środków specjalnych typu 13 również w tych przypadkach, gdy nie są dysponentami kredytów budżetowych.
3.
Zakres uprawnień poszczególnych jednostek do gromadzenia poszczególnych rodzajów funduszów zaliczonych do środków specjalnych typu 13 i dysponowania nimi określają akty, o których mowa w § 2, lub zarządzenia na ich podstawie wydane.
§  4.
1.
Ustala się klasyfikację dochodów środków specjalnych typu 13, jak następuje:

"Rozdział 1. Fundusz eksportowo-inwestycyjny" (§ 3 ust. 1 uchwały nr 696 powołanej w § 2 pkt 1),

"Rozdział 2. Fundusz nagród za produkcję eksportową" (§ 3 ust. 2 uchwały nr 696 powołanej w § 2 pkt 1),

"Rozdział 3. Fundusz nagród za postęp techniczny" (§ 12 uchwały nr 743 powołanej w § 2 pkt 2),

"Rozdział 4. Fundusz prac konstrukcyjnych i doświadczalnych (§§ 5 i 8 zarządzenia nr 206 powołanego w § 2 pkt 3),

"Rozdział 5. .........." (przeznaczony jest na akcje gospodarcze, prowadzone zgodnie z okólnikiem nr 16 powołanym w § 2 pkt 4).

Nazwę rozdziału 5 ustala się w zależności od rodzaju akcji.

W przypadku prowadzenia przez tę samą jednostkę dwóch lub więcej rodzajów akcji, o których mowa w okólniku nr 16, dla każdego z nich należy utworzyć odrębny rozdział, oznaczony liczbą 5 i literą (5a, 5b itd.).

2.
W poszczególnych rozdziałach dochodów może być wprowadzony podział na paragrafy zgodnie z zarządzeniem właściwego ministra lub według uznania jednostki dysponującej środkami.
3.
W wydatkach środków specjalnych typu 13 stosuje się podział na rozdziały o tej samej numeracji i nazwie, jak po stronie dochodów, a w ramach rozdziałów - podział na paragrafy i pozycje obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
4.
Dalsze rozdziały klasyfikacji dochodów i wydatków środków specjalnych typu 13 ustalają w miarę potrzeby właściwi ministrowie za zgodą Ministra Finansów.
§  5.
1.
Salda środków specjalnych typu 13 wyprowadza się odrębnie dla każdego rozdziału.
2.
Niedopuszczalne jest przekraczanie wydatków ponad kwotę uzyskanych w tym samym rozdziale dochodów, zwiększoną o saldo początkowe.
3.
Salda końcowe środków specjalnych typu 13 nie podlegają przelaniu na dochód budżetu, lecz pozostają na rachunku środków specjalnych na rok następny, chyba że jednostka dysponująca tymi środkami lub jej jednostka nadrzędna wyda dyspozycję o zwrocie ich przedsiębiorstwom, z których pochodzą.
§  6.
1.
Inwestycje i kapitalne remonty mogą być finansowane ze środków specjalnych typu 13 jedynie w tym zakresie, jaki wynika z uchwał, o których mowa w § 2, lub z przepisów szczególnych.
2.
Przy finansowaniu inwestycji ze środków specjalnych typu 13 mają zastosowanie przepisy o inwestycjach pozalimitowych.
§  7.
Niezwłocznie po otwarciu rachunków środków specjalnych typu 13 dla centralnych zarządów i równorzędnych im jednostek administracji gospodarczej ulegają zamknięciu rachunki sum na zlecenie, otwarte dla tych jednostek zgodnie z pkt 9 powołanego w § 2 pkt 4 okólnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 16 z dnia 5 września 1952 r. oraz z § 5 powołanego w § 2 pkt 3 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 206 z dnia 24 grudnia 1955 r. Salda rachunków sum na zlecenie zostają przelane na rachunki środków specjalnych typu 13 tych samych jednostek.
§  8.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-60, poz. 914, z 1953 r. Nr A-1, poz. 20, Nr A-79, poz. 939 i Nr A-116, poz. 1501, z 1954 r. Nr A-36, poz. 501 i Nr A-45, poz. 642 oraz z 1955 r. Nr 40, poz. 391, Nr 65, poz. 857 i Nr 105, poz. 1414) i inne przepisy dotyczące gospodarki środkami specjalnymi oraz przepisy aktów, o których mowa w § 2, i przepisy na podstawie tych aktów wydane.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1957.20.149

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych.
Data aktu: 23/02/1957
Data ogłoszenia: 20/03/1957
Data wejścia w życie: 20/03/1957