Zasady gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 lutego 1957 r.
w sprawie zasad gospodarowania środkami na finansowanie scentralizowanych akcji gospodarczych.

Na podstawie § 21 ust. 1 pkt 1 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592, z 1954 r. Nr A-32, poz. 464, Nr A-51, poz. 688 i Nr A-55, poz. 753 oraz z 1956 r. Nr 69, poz. 848) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tworzy się nowy typ środków specjalnych, oznaczony lp. 13 i nazwą "scentralizowane akcje gospodarcze".
§  2.
Do środków specjalnych typu 13 zalicza się:
1)
fundusze określone w § 3 uchwały nr 696 Prezydium Rządu z dnia 8 listopada 1956 r. w sprawie stworzenia warunków do wzrostu eksportu maszyn i urządzeń;
2)
fundusz określony w § 12 uchwały nr 743 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1956 r. w sprawie nagradzania za uruchomienie nowych produkcji, doskonalenie techniki i wprowadzenie do przemysłu osiągnięć nauki i techniki (Monitor Polski Nr 105, poz. 1202);
3)
środki gromadzone dotąd na rachunkach sum na zlecenie zgodnie z §§ 5 i 8 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 206 z dnia 24 grudnia 1955 r. w sprawie zasad finansowania prac konstrukcyjnych, budowy prototypów, wytwarzania próbnych serii wyrobów oraz przeprowadzania prób i doświadczeń (Biuletyn PKPG z 1956 r. Nr 1, poz. 7 i Nr 28, poz. 72);
4)
środki gromadzone dotąd na rachunkach sum na zlecenie zgodnie z pkt 9 okólnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 16 z dnia 5 września 1952 r. w sprawie zasad organizacji niektórych rodzajów działalności centralnych zarządów przemysłu i jednostek równorzędnych (Biuletyn PKPG Nr 37, poz. 170);
5)
inne środki, pochodzące z wpłat przedsiębiorstw państwowych na rzecz ich nadrzędnych jednostek administracyjnych, określonych odrębnymi uchwałami Rady Ministrów lub Prezydium Rządu.
§  3.
1.
Do gromadzenia środków specjalnych typu 13 i dysponowania nimi uprawnione są ministerstwa, centralne zarządy i równorzędne im jednostki administracji gospodarczej oraz wojewódzkie zarządy gospodarcze i równorzędne im jednostki w miastach wydzielonych z województw.
2.
Centralne zarządy i równorzędne im jednostki administracji gospodarczej mogą być dysponentami środków specjalnych typu 13 również w tych przypadkach, gdy nie są dysponentami kredytów budżetowych.
3.
Zakres uprawnień poszczególnych jednostek do gromadzenia poszczególnych rodzajów funduszów zaliczonych do środków specjalnych typu 13 i dysponowania nimi określają akty, o których mowa w § 2, lub zarządzenia na ich podstawie wydane.
§  4.
1.
Ustala się klasyfikację dochodów środków specjalnych typu 13, jak następuje:

"Rozdział 1. Fundusz eksportowo-inwestycyjny" (§ 3 ust. 1 uchwały nr 696 powołanej w § 2 pkt 1),

"Rozdział 2. Fundusz nagród za produkcję eksportową" (§ 3 ust. 2 uchwały nr 696 powołanej w § 2 pkt 1),

"Rozdział 3. Fundusz nagród za postęp techniczny" (§ 12 uchwały nr 743 powołanej w § 2 pkt 2),

"Rozdział 4. Fundusz prac konstrukcyjnych i doświadczalnych (§§ 5 i 8 zarządzenia nr 206 powołanego w § 2 pkt 3),

"Rozdział 5. .........." (przeznaczony jest na akcje gospodarcze, prowadzone zgodnie z okólnikiem nr 16 powołanym w § 2 pkt 4).

Nazwę rozdziału 5 ustala się w zależności od rodzaju akcji.

W przypadku prowadzenia przez tę samą jednostkę dwóch lub więcej rodzajów akcji, o których mowa w okólniku nr 16, dla każdego z nich należy utworzyć odrębny rozdział, oznaczony liczbą 5 i literą (5a, 5b itd.).

2.
W poszczególnych rozdziałach dochodów może być wprowadzony podział na paragrafy zgodnie z zarządzeniem właściwego ministra lub według uznania jednostki dysponującej środkami.
3.
W wydatkach środków specjalnych typu 13 stosuje się podział na rozdziały o tej samej numeracji i nazwie, jak po stronie dochodów, a w ramach rozdziałów - podział na paragrafy i pozycje obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
4.
Dalsze rozdziały klasyfikacji dochodów i wydatków środków specjalnych typu 13 ustalają w miarę potrzeby właściwi ministrowie za zgodą Ministra Finansów.
§  5.
1.
Salda środków specjalnych typu 13 wyprowadza się odrębnie dla każdego rozdziału.
2.
Niedopuszczalne jest przekraczanie wydatków ponad kwotę uzyskanych w tym samym rozdziale dochodów, zwiększoną o saldo początkowe.
3.
Salda końcowe środków specjalnych typu 13 nie podlegają przelaniu na dochód budżetu, lecz pozostają na rachunku środków specjalnych na rok następny, chyba że jednostka dysponująca tymi środkami lub jej jednostka nadrzędna wyda dyspozycję o zwrocie ich przedsiębiorstwom, z których pochodzą.
§  6.
1.
Inwestycje i kapitalne remonty mogą być finansowane ze środków specjalnych typu 13 jedynie w tym zakresie, jaki wynika z uchwał, o których mowa w § 2, lub z przepisów szczególnych.
2.
Przy finansowaniu inwestycji ze środków specjalnych typu 13 mają zastosowanie przepisy o inwestycjach pozalimitowych.
§  7.
Niezwłocznie po otwarciu rachunków środków specjalnych typu 13 dla centralnych zarządów i równorzędnych im jednostek administracji gospodarczej ulegają zamknięciu rachunki sum na zlecenie, otwarte dla tych jednostek zgodnie z pkt 9 powołanego w § 2 pkt 4 okólnika Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 16 z dnia 5 września 1952 r. oraz z § 5 powołanego w § 2 pkt 3 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów nr 206 z dnia 24 grudnia 1955 r. Salda rachunków sum na zlecenie zostają przelane na rachunki środków specjalnych typu 13 tych samych jednostek.
§  8.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-60, poz. 914, z 1953 r. Nr A-1, poz. 20, Nr A-79, poz. 939 i Nr A-116, poz. 1501, z 1954 r. Nr A-36, poz. 501 i Nr A-45, poz. 642 oraz z 1955 r. Nr 40, poz. 391, Nr 65, poz. 857 i Nr 105, poz. 1414) i inne przepisy dotyczące gospodarki środkami specjalnymi oraz przepisy aktów, o których mowa w § 2, i przepisy na podstawie tych aktów wydane.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024