Tryb i terminy nadsyłania sprawozdań dotyczących planowego zatrudniania absolwentów średnich szkół zawodowych oraz szkół wyższych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 26 maja 1953 r.
w sprawie trybu i terminów nadsyłania sprawozdań dotyczących planowego zatrudniania absolwentów średnich szkół zawodowych oraz szkół wyższych.

Na podstawie § 2a uchwały nr 619 Prezydium Rządu z dnia 29 sierpnia 1951 r. w sprawie zapewnienia należytego wykonania ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o planowym zatrudnianiu absolwentów średnich szkół zawodowych oraz szkół wyższych (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-79, poz. 1099 i z 1953 r. Nr A-43, poz. 520) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Delegaci ministrów (kierowników centralnych urzędów), którym podlegają zakłady pracy zatrudniające absolwentów, wyznaczeni do komisji przydziału pracy dla absolwentów, działających na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 4 maja 1951 r. (Monitor Polski Nr A-44, poz. 577) - zwanych dalej "komisjami" - obowiązani są składać ministerstwom (centralnym urzędom) oraz właściwym centralnym zarządom (jednostkom bezpośrednio podległym ministerstwom) sprawozdania z posiedzenia komisji na formularzu według wzoru, stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Zakłady pracy, do których zostali skierowani absolwenci, zawiadamiają właściwe centralne zarządy o zgłoszeniu się absolwentów do pracy na formularzu według wzoru, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Centralne zarządy (jednostki bezpośrednio podległe ministerstwom) sporządzają ilościowe sprawozdania przydzielenia do pracy i zatrudnienia absolwentów na formularzu według wzoru, stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia, i przesyłają je ministerstwom (centralnym urzędom).
4.
Ministerstwa (centralne urzędy) na podstawie sprawozdań centralnych zarządów (jednostek bezpośrednio podległych) (ust. 3) oraz sprawozdań nadesłanych przez delegatów (ust. 1) sporządzają ilościowe sprawozdania z akcji rozdziału absolwentów na formularzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia i przesyłają je do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Zatrudnienia).
§  2.
1.
Przewodniczący komisji przydziału pracy dla absolwentów sporządzają:
1)
wykazy imienne wystawionych nakazów pracy - na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia,
2)
wykazy imienne absolwentów, którzy złożyli odwołania od decyzji komisji i których sprawy zostały rozpatrzone przez komisję odwoławczą, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia,
3)
zbiorcze sprawozdania z rozdziału absolwentów na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia i przesyłają je ministerstwu (centralnemu urzędowi), któremu szkoła podlega.
2.
Na podstawie zbiorczych sprawozdań nadesłanych przez przewodniczących poszczególnych komisji (ust. 1) ministerstwa (centralne urzędy) sporządzają ogólne sprawozdania z akcji rozdziału absolwentów na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia i przesyłają je do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Zatrudnienia).
§  3.
Sposób sporządzania sprawozdań (wypełniania formularzy) oraz terminy ich składania określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  4.
Tracą moc dotychczasowe przepisy dotyczące sprawozdawczości z akcji rozdziału absolwentów.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Ministerstwo (zatrudniające absolwentów)

(wypełnia delegat ministra)

Termin nadesłania do Ministerstwa

(Dep. Kadr) - 7 dni od daty ostatniego

dnia posiedzenia Komisji.

SPRAWOZDANIE Z ROZDZIAŁU ABSOLWENTÓW SZKÓŁ WYŻSZYCH, ŚREDNICH*) NA POSIEDZENIU KOMISJI PRZYDZIAŁU PRACY DLA ABSOLWENTÓW ........................ (nazwa uczelni, nazwa wydziału), ODBYTYM W DNIU ..........................

Lp. Nazwisko i imię absolwenta Miejsce zamieszkania Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Pełna nazwa zakładu pracy, do którego absolwent został skierowany Adres zakładu pracy Nr nakazu pracy Data rozpoczęcia pracy oznaczona na nakazie
1 2 3 4 5 6 7 8
1 np.

Sikorski Andrzej

Warszawa,

ul. Złota nr 14 m. 2

18/18 mechanika - konstrukcja, maszyny rolnicze Fabryka Maszyn Żniwnych Wałbrzych, ul. Długa 1 124 1.VII.1953

______

*) Niepotrzebne skreślić.

................................... ...........................
Podpis Przewodniczącego Komisji Przydziału Pracy dla Absolwentów Podpis delegata Ministra

Należy wypełniać czytelnie, unikając skrótów.

Formularz nr 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

(wypełnia delegat ministra)

Termin nadesłania do Ministerstwa

(Dep. Kadr) - 7 dni od daty ostatniego

dnia posiedzenia Komisji.

Centralny Zarząd ........................................................

Zakład pracy ..............................................................

(pieczęć zakładu pracy)

WYKAZ IMIENNY ABSOLWENTÓW SZKÓŁ WYŻSZYCH, ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH II STOPNIA*)

a) którzy zgłosili się do pracy,

b) którzy nie zgłosili się do pracy.

Lp. Nazwisko i imię absolwenta Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Data podjęcia pracy oznaczona na nakazie pracy Uwagi
A. Sikorski Andrzej 18/18 mechanika - konstrukcja, maszyny rolnicze 1.X 1953 r. Odroczenie na podstawie zaświadczenia lekarskiego
B. Stawiarski Zenon 18/16 mechanika - konstrukcja, pojazdy szynowe 1.XI 1953 r.

______

*) Niepotrzebne skreślić.

..................................................

Podpis kierownika działa kadr

Należy wypełniać czytelnie, unikając skrótów.

Formularz nr 2

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

(wypełnia Centralny Zarząd lub Ministerstwo)

Okres sprawozdawczy*) I półrocze

II półrocze

roczne

SPRAWOZDANIE Z ROZDZIAŁU ABSOLWENTÓW STUDIÓW I STOPNIA, II STOPNIA SZKÓŁ WYŻSZYCH, ABSOLWENTÓW ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH II STOPNIA*)

Lp. Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Liczba absolwentów przewidziana na rok 19... uchwałą Prezydium Rządu z dnia ........ 19 .... r. dla Ministerstwa .......... pismem Ministerstwa dla Centralnego Zarządu*) Liczba absolwentów skierowanych do dyspozycji resortu lub Centralnego Zarządu przez komisję przydziału pracy Liczba absolwentów, którzy podjęli pracę Liczba absolwentów, którzy nie podjęli pracy w Ministerstwie lub Centralnym Zarządzie
z przyczyn usprawiedliwionych z przyczyn nie usprawiedliwionych
1 2 3 4 5 6 7
1 Ogółem
18/18 mechanika - konstrukcja, maszyny rolnicze 40 35 32 2 1

______

*) Niepotrzebne skreślić.

............................................................................

Podpis Ministra resortu zatrudniającego

absolwentów, dyrektora Centralnego Zarządu*)

Należy wypełniać czytelnie, unikając skrótów.

Formularz nr 3

ZAŁĄCZNIK  Nr 4.

(wypełnia delegat ministra)

Termin nadesłania do Ministerstwa

- 7 dni od daty ostatniego dnia

posiedzenia Komisji.

Ministerstwo, któremu podlega szkoła

(pieczęć komisji)

WYKAZ IMIENNY ABSOLWENTÓW SZKÓŁ WYŻSZYCH, ABSOLWENTÓW ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH II STOPNIA, SKIEROWANYCH DO PRACY PRZEZ KOMISJĘ PRZYDZIAŁU PRACY NA SESJI

W DNIACH OD .................... DO .................... 19...*)

Lp. Nazwisko i imię absolwenta Miejsce zamieszkania Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Pełna nazwa zakładu pracy, do którego absolwent został skierowany Adres zakładu pracy Data wystawienia nakazu pracy Nr nakazu pracy Data rozpoczęcia pracy według nakazu
1 2 3 4 5 6 7 8 9
np.

Ministerstwo Rolnictwa

1 Wróblewski Jan Warszawa, ul. Krucza 12 m. 5 18/18 mechanika - konstrukcja, maszyny rolnicze Fabryka Maszyn Żniwnych Wałbrzych, ul. Długa nr 1 28.VI 195 124 1.VIII 52 r.
II
Ministerstwo Przemysłu Maszynowego - - - - - - -
1 Górski Leon - - - - - - -

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Podpis

Przewodniczącego Komisji Przydziału Pracy

....................................................................

Należy wypełniać czytelnie, unikając skrótów.

Formularz nr 4

ZAŁĄCZNIK  Nr 5.

(wypełnia delegat ministra)

(pieczęć Komisji) Termin nadesłania do Ministerstwa

- 7 dni od daty ostatniego dnia

posiedzenia Komisji.

WYKAZ IMIENNY ABSOLWENTÓW ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH II STOPNIA, STUDIÓW I i II STOPNIA SZKÓŁ WYŻSZYCH, KTÓRZY ZŁOŻYLI ODWOŁANIE OD DECYZJI KOMISJI PRZYDZIAŁU PRACY ROZPATRYWANE PRZEZ KOMISJĘ ODWOŁAWCZĄ W DNIU .................... 19... R.*)

Lp. Nazwisko i imię absolwenta Miejsce zamieszkania Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Decyzja Komisji Przydziału Pracy Data złożenia odwołania Decyzja Komisji Odwoławczej Motywy decyzji
resort, do którego skierowano absolwenta nazwa oraz adres zakładu, do którego skierowano absolwenta termin rozpoczęcia pracy podany w nakazie pracy resort, do którego skierowano absolwenta nazwa oraz adres zakładu, do którego skierowano absolwenta przyczyna zwolnienia, odroczenia i termin odroczenia
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 np.

Krzysztofik Wanda

Warszawa, ul. Korsaka 3 02/03 architektura historyczna Min. Kult. i Sztuki Przedsiębiorstwo Konserwacji Architektury Monumentalnej Kraków 1.VIII 1953 1.VII 1953 Ministerstwo Kultury i Sztuki Przedsiębiorstwo Konserwacji Architektury Monumentalnej Warszawa, ul. Podwale 3 Zaświadczenie lekarskie chorej matki, która pozostaje na utrzymaniu
2 Leosz Zenon Warszawa, ul. Krucza 5 02/03 architektura historyczna Min. Kult. i Sztuki Muzeum Narodowe Warszawa 1.VIII 1953 30.VII 1953 Odroczenie celem odbycia służby wojskowej
3 Górska Zofia Warszawa, ul. Złota 16 02/03 architektura historyczna CUWPGr. i Ks. "Prasa" Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza Bagatela 1.VIII 1953 30.VII 1953 Urlop macierzyński

od 1.VIII

do 31. IX

*) Niepotrzebne skreślić.

...............................................

Podpis Przewodniczącego

Komisji Przydziału Pracy

Formularz nr 5

ZAŁĄCZNIK  Nr 6.

Ministerstwo (któremu szkoła podlega) (wypełnia Przewodniczący Komisji

(pieczęć Komisji lub Ministerstwa) Przydziału Pracy, ministerstwo,

któremu podlegają wyższe uczelnie

lub średnie szkoły zawodowe).*)

SPRAWOZDANIE Z ROZDZIAŁU ABSOLWENTÓW SZKÓŁ WYŻSZYCH, ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH II STOPNIA ZA OKRES OD ................... DO .................. 19... R.

Lp. Nr i nazwa zawodu oraz specjalności Ilość absolwentów przewidziana do rozdziału zgodnie z uchwałą Prezydium Rządu z dnia .......... pismem Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego z dnia ..........*) Ilość absolwentów, którzy stawali przed Komisją Przydziału Pracy Uwagi
razem ilość absolwentów skierowanych nakazami pracy do resortów liczba odroczeń liczba zwolnień
wykonano ogółem Ministerstwa Górnictwa Ministerstwa Przemysłu Maszynowego Ministerstwa Hutnictwa
rozdzielnik przydzielono rozdzielnik przydzielono rozdzielnik przydzielono
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Przykład wypełnienia przez Przewodniczącego Komisji dla Ministerstwa 9 20
18/26 mechanika - konstrukcja, maszyny hutnicze 50 52 50 9 20 21 21 1 1 absolwent uzyskał odroczenie obowiązku pracy celem odbycia służby wojskowej
Przykład wypełnienia przez Ministerstwo dla Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego
18/26 mechanika - konstrukcja, maszyny hutnicze 180 172 160 45 40 55 50 80 70 10 2

.........................................

Podpis sekretarza

...............................................................

Podpis

Przewodniczącego Komisji Przydziału

Pracy, Kierownika resortu szkolącego*)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Należy wypełniać czytelnie, unikając skrótów.

Formularz nr 6

ZAŁĄCZNIK  Nr 7.

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOSOBU I TERMINÓW SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ Z AKCJI ROZDZIAŁU ABSOLWENTÓW

I.

Sprawozdawczość resortu zatrudniającego absolwentów.

Część ogólna.
1.
Delegat ministra, któremu podlegają zakłady pracy, mające zatrudnić skierowanych do nich absolwentów, po posiedzeniu komisji przydziału pracy dla absolwentów wypełnia formularz nr 1 i przesyła go w terminie 7 dni do daty ostatniego dnia posiedzenia komisji do departamentu kadr (jednostki równorzędnej) właściwego ministerstwa.

Jednocześnie delegat przesyła do centralnych zarządów, którym podlegają zakłady pracy, lub do zakładów bezpośrednio podległych ministrowi wyciąg z formularza nr 1, zawierający wykaz absolwentów skierowanych do pracy do tych zakładów, dołączając kopie nakazów pracy.

2.
Centralny zarząd - na podstawie otrzymanego wyciągu z formularza nr 1 - zawiadamia w terminie 5 dni podległe zakłady pracy o skierowaniu absolwentów, załączając odpisy nakazów pracy, które pozostają w aktach zakładu pracy. Zakłady pracy przesyłają do centralnego zarządu imienne wykazy absolwentów na formularzu nr 2 - w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia się absolwenta do pracy.
3.
Na podstawie nadesłanych przez delegata ministra wyciągów z formularza nr 1, dotyczących przydziału absolwentów oraz ewidencji absolwentów, którzy zgłosili się do pracy, centralny zarząd sporządza ilościowe sprawozdanie (formularz nr 3) z akcji rozdziału absolwentów - oddzielnie dla absolwentów szkół wyższych oraz oddzielnie dla absolwentów średnich szkół zawodowych - według ministerstw, którym podlegają szkoły kształcące absolwentów. Centralny zarząd przesyła wymienione sprawozdanie do departamentu kadr (jednostki równorzędnej) ministerstwa, któremu podlegają zakłady pracy - w terminie ustalonym przez ministerstwo.
4.
Ministerstwa na podstawie ilościowych sprawozdań centralnych zarządów (formularz nr 3) oraz wykazów imiennych nadesłanych przez delegatów (formularz nr 1) sporządzają ilościowe sprawozdania z akcji rozdziału (formularz nr 3) oddzielnie dla absolwentów szkół wyższych z podziałem na absolwentów studiów I i II stopnia oraz oddzielnie dla absolwentów średnich szkół zawodowych. Ilościowe sprawozdanie dla absolwentów szkół wyższych oraz średnich szkół zawodowych należy sporządzić według ministerstw, którym podlegają szkoły kształcące absolwentów, i przesłać do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Zatrudnienia), z tym że:

sprawozdanie z akcji rozdziału absolwentów szkół wyższych należy nadsyłać dwa razy w ciągu roku, a mianowicie:

a)
do dnia 20 sierpnia - sprawozdanie obejmujące absolwentów, którzy stawali przed komisją przydziału pracy w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca,
b)
do dnia 30 stycznia następnego roku - sprawozdanie obejmujące absolwentów, którzy stawali przed komisją przydziału pracy w okresie od 1 lipca do 31 grudnia.

Sprawozdanie z akcji rozdziału absolwentów średnich szkół zawodowych należy nadsyłać jednorazowo do dnia 30 października.

Do sprawozdania ilościowego należy dołączyć część opisową.

Część szczegółowa.

Przy wypełnianiu rubryk dotyczących zawodu i specjalności absolwentów należy posługiwać się obowiązującą w danym roku nomenklaturą zawodów i specjalności zarówno w zakresie szkolnictwa wyższego jak i w zakresie szkolnictwa średniego.

Formularz nr 1.

W rubryce 3 należy podać adres stałego miejsca zamieszkania absolwenta (miejscowość, nazwę ulicy, nr domu i nr mieszkania).

W przypadku, gdy absolwent w czasie studiów mieszkał w bursie bądź domu akademickim, należy podać dokładne miejsce stałego zamieszkania najbliższej rodziny absolwenta lub wskazany przez absolwenta nowy adres miejsca zamieszkania, do którego absolwent się udaje.

Formularz nr 3.

W rubryce 3 centralny zarząd podaje ilość absolwentów przewidzianą przez resort dla centralnego zarządu.

Ministerstwo podaje ilość absolwentów przewidzianą dla resortu uchwałą Prezydium Rządu.

W części opisowej sprawozdania należy podać, jakie kroki zostały powzięte w celu spowodowania podjęcia pracy przez absolwentów, którzy nie podjęli pracy z przyczyn nie usprawiedliwionych.

II.

Sprawozdawczość resortu szkolącego absolwentów.

Część ogólna.

Przewodniczący komisji przydziału pracy dla absolwentów sporządza wykaz imienny wystawionych nakazów pracy (formularz nr 4) i przesyła do ministerstwa, któremu podlega szkoła (uczelnia) w terminie tygodniowym od daty ostatniego posiedzenia danej komisji.

Przewodniczący komisji przydziału pracy na podstawie złożonych odwołań sporządza wykaz imienny absolwentów średnich szkół zawodowych lub szkół wyższych, którzy złożyli odwołanie od decyzji komisji przydziału pracy i których sprawy rozpatrzono na komisji odwoławczej (formularz nr 5).

Wykaz ten powinien być nadesłany do ministerstwa, któremu podlega szkoła (uczelnia) w ciągu 7 dni od ostatniego dnia posiedzenia komisji.

Na podstawie formularza nr 4 oraz formularza nr 5 przewodniczący komisji sporządza ilościowe sprawozdanie z rozdziału absolwentów (formularz nr 6) i przesyła je do ministerstwa, któremu podlega szkoła (uczelnia).

Sprawozdanie powinno być sporządzone oddzielnie dla absolwentów studiów wyższych I stopnia i II stopnia.

Na podstawie nadesłanych z poszczególnych komisji ilościowych sprawozdań z rozdziału absolwentów ministerstwo, któremu podlegają szkoły (uczelnie), sporządza sprawozdanie na formularzu nr 6 i przesyła je do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Zatrudnienia) w terminach ustalonych do nadsyłania sprawozdań przez ministerstwa zatrudniające absolwentów (część I pkt 4 lit. a) i b).

Część szczegółowa.

Formularz nr 4.

W rubryce nr 3 należy podać adres stałego miejsca zamieszkania absolwenta (miejscowość, nazwę ulicy oraz nr domu i mieszkania). W przypadku, gdy absolwent w czasie studiów mieszkał w bursie bądź w domu akademickim, należy podać dokładne miejsce stałego zamieszkania najbliższej rodziny absolwenta lub wskazany przez absolwenta nowy adres miejsca zamieszkania, do którego absolwent się udaje.

Formularz nr 5.

W rubryce nr 8 należy podać datę złożenia odwołania wniesionego przez absolwenta albo przez delegata resortu.

W rubryce nr 11 należy wyjaśnić, na jakiej podstawie absolwent uzyskał zwolnienie, odroczenie od obowiązku pracy oraz podać okres odroczenia.

Formularz nr 6.

W rubryce nr 3 szkoła (uczelnia) podaje ilość absolwentów ustaloną do rozdziału przez ministerstwo, któremu szkoła podlega.

Ministerstwo podaje ilość absolwentów przewidzianą uchwałą Prezydium Rządu.

W rubrykach nr 6, 8, 10 i dalszych sporządzanych w miarę potrzeby - ministerstwo podaje ilość absolwentów przewidzianą w uchwale Prezydium Rządu dla poszczególnych ministerstw, szkoła (uczelnia) podaje ilość absolwentów przewidzianą w rozdzielniku sporządzonym przez ministerstwo, któremu szkoła (uczelnia) podlega, dla poszczególnych ministerstw.

W rubrykach nr 7, 9, 11 i dalszych sporządzanych w miarę potrzeby - ministerstwo podaje ilość absolwentów, którzy zostali skierowani nakazami pracy do poszczególnych ministerstw, szkoła (uczelnia) podaje ilość absolwentów, którzy zostali skierowani do poszczególnych ministerstw z danej szkoły (uczelni).

W rubryce oznaczonej we wzorze nrem 12 należy podać ilość odroczeń od obowiązku pracy wydanych przez komisję przydziału pracy absolwentom.

W rubryce oznaczonej we wzorze nrem 13 należy podać ilość absolwentów, którzy uzyskali zwolnienie z obowiązku pracy.

W rubryce oznaczonej we wzorze nrem 14 należy podać przyczyny udzielenia odroczenia, zwolnienia od obowiązku pracy.

Uwaga: Ilekroć w instrukcji jest mowa o ministerstwach i centralnych zarządach, należy również rozumieć centralne urzędy i jednostki bezpośrednio podległe ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-56.714

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i terminy nadsyłania sprawozdań dotyczących planowego zatrudniania absolwentów średnich szkół zawodowych oraz szkół wyższych.
Data aktu: 26/05/1953
Data ogłoszenia: 13/06/1953
Data wejścia w życie: 13/06/1953