Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 grudnia 1951 r.
w sprawie zmiany stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

Na podstawie §§ 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 180) oraz na podstawie pkt 2 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zasad finansowania kapitalnych remontów przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 129) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, począwszy od dnia 1 stycznia 1952 r. dokonywać będą amortyzacji pojazdów samochodowych według zasad ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
1.
Podstawę do obliczenia odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w § 1, stanowi ilość przebytych (przejechanych) przez pojazdy samochodowe kilometrów.
2. 1
Jednostki gospodarcze, w których usługi transportowe stanowią funkcje pomocnicze w stosunku do ich działalności podstawowej, mogą za zezwoleniem właściwego ministra obliczać odpisy amortyzacyjne od pojazdów samochodowych w wysokości stawek procentowych, stosowanych do obliczania odpisów umorzeniowych.
3. 2
Wysokość stawek amortyzacyjnych z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 2, określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
1.
Za podstawę do odprowadzania miesięcznych rat amortyzacyjnych należy przyjąć średni planowany przebieg pojazdów samochodowych.
2.
Różnice wynikłe pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi przebiegami pojazdów samochodowych powinny być rozliczane na zasadach ogólnych.
§  4.
1.
Odpisy amortyzacyjne obliczane zgodnie z postanowieniem §§ 2 i 3 ust. 1 dzieli się na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty:
1)
w przedsiębiorstwach transportowych oraz w działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego zakładach (bazach) transportowych innych przedsiębiorstw - stosownie do tabeli stanowiącej załącznik Nr 1 do zarządzenia, w sposób określony w § 5;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - według stosunku procentowego określonego w zarządzeniu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 17 lipca 1951 r. w sprawie podziału amortyzacji w przedsiębiorstwach działających według zasad rozrachunku gospodarczego na 1952 r. (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1052).
2.
Właściwi ministrowie mogą w przypadkach gospodarczo uzasadnionych zarządzić, aby podległe im przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywały podziału odpisów amortyzacyjnych na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty według zasad ustalonych w ust. 1 pkt 1.
§  5.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 na podstawie ilości posiadanych pojazdów samochodowych i planowanego ich przebiegu ustalą łączną wysokość amortyzacji rocznej, łączną wysokość odpisów na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty oraz stosunek procentowy tych części do łącznej wysokości amortyzacji rocznej.
2.
Ustalenie stosunku procentowego, o którym mowa w ust. 1, następuje na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
3.
Stosunek procentowy części amortyzacji przeznaczonej na inwestycje i na kapitalne remonty do łącznej wysokości amortyzacji rocznej stanowi stały procent podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty, obowiązujący przez cały rok bez względu na zmiany w parku samochodowym i ilości kilometrów przebytych (przejechanych) przez poszczególne samochody w ciągu roku.
§  6.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu należy przyjąć przy opracowywaniu szczegółowych planów na 1952 r.
§  7.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą §§ 1 i 2 oraz załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 1951 r. w sprawie nowych stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 506).
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA STAWEK AMORTYZACYJNYCH

dla pojazdów samochodowych od 1000 km przebiegu.
Lp. Rodzaje pojazdów Stawka amortyzacyjna od przebiegu 1000 km - w zł Podział stawki amortyzacyjnej Uwagi
na inwestycje na kapitalne remonty
1 2 3 4 5 6
A. Stary tabor *) Dla Forda V 8 cylindrowego stawkę figurującą w rubryce 5 podwyższa się o 15%
1 Osobowe z demobilu, U. L. dostaw UNRRA 310 30 280
2 J. w. ciężarowe o nośności do 5 t włącznie z ZIS i GAZ AA*) 360 30 330
3 J. w. ciężarowe o nośności powyżej 5 t 450 50 400
4 J. w. autobusy w komunikacji międzymiastowej 530 50 480
5 J. w. autobusy w komunikacji miejskiej 550 50 500
B. Nowy tabor - osobowe
6 BMW - 340 325 115 210
7 Chevrolet De Lux 345 175 170
8 Chevrolet Fleetmaster 315 145 170
9 Citroen 15 355 125 230
10 Citroen 11-L 355 125 230
11 Fiat l100/c-4 osobowe 390 120 270
12 Fiat 1100/N-6 osobowe 390 120 270
13 GAZ - 67 B 260 90 170
14 GAZ - M-20 (Pobieda) 235 85 150
15 Simca 8 420 150 270
16 Skoda 1101 i 1102 - osobowe 370 120 250
17 Skoda 1101 - sanitarka**) 400 150 250 **) Dla wszystkich innych samochodów sanitarnych z wyjątkiem "Skoda" stawka podwyższona o 15%
18 Tatra 87 (8 cyl.) 305 115 190
19 Tattraplan 295 125 170
20 Różne z silnikiem od 4 l pojemności poza wymienionymi w poz. 6-19 niniejszej tabeli z wyłączeniem poz. 1 330 140 190
21 J. w. z silnikiem od 1,51 do 4 l pojemności włącznie 255 85 170
22 J. w. z silnikiem do 1,5 l pojemności wyłącznie 265 95 170
C. Nowy tabor - ciężarowe
23 GAZ 51 (2,5 t) 250 110 140
24 Fiat - 666 N7 430 200 230
25 Fiat - 626 NL 440 190 250
26 JAZ - 200 (7 t) 505 275 230
27 Panhard Novic - 35 640 360 280
28 Praga RND 590 240 350
29 Renault R-2060 (1 t) 370 145 225
30 Renault R-2161 (2,5 t) 405 175 230
31 Renault AHG-2 (furgon) 315 115 200
32 Skoda 1101 - Furgon 255 85 170
33 Skoda 706 475 205 270
34 S.P.A. - A 10000 570 300 270
35 Star - 20 455 275 180
36 Tatra - 111 580 310 270
37 ZIS - 150 (4 t) 390 220 170
38 ZIS - 585 (wywrotka) 520 290 230
39 Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 2 (wozy z silnikiem niskoprężnym do 3,5 t nośności włącznie) 525 275 250
40 Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 3 z silnikiem Diesla, w tym ciągniki samochodowe jak również ciągniki siodłowe bez naczepów do 3,5 t nośności 440 190 250
41 J w. o nośności od 3,5 t 545 275 270
42 Samochody ciężarowe z wyjątkiem wywrotek, których charakter pracy został uwzględniony przy ustalaniu stawek, znajdujące się w posiadaniu Ministerstwa Leśnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych, Przeds. Robót Poszukiwawczych i Geologicznych, przedsiębiorstw przemysłu naftowego i torfowego, Centrali Rybnej, Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz wszystkich przedsiębiorstw budowlanych o 15% wyższa od podanych w poz. 23-38
D. Nowy tabor - autobusy
43 Skoda 706 RO 670 370 300 Dla autobusów komunikacji miejskiej stawka podwyższona o 10%
44 Mayag TR5 965 540 425
45 Chausson 720 420 300
46 Fiat 666 RN 670 370 300
47 Leyland OPS 480 270 210
48 Leyland LOPS 490 270 220
49 Różne nie wymienione w poz. 43-48 z wyłączeniem wymienionych w poz. 4 i 5 670 370 300
Przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 15% sumy figurującej w rubryce 3. *) Tę część samochodu, która stanowi trwale umieszczone urządzenie lub maszynę należy amortyzować wg ogólnie obowiązujących - przepisów (np. urządzenie wozu strażackiego, ambulatorium, bufetu itp.)
50 Samochody specjalne (np. ambulatorium, bufet)*) Dla samochodów - dźwigów przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 30% sumy figurującej w rubryce 3.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

FORMULARZ

dla obliczenia podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty.
Lp. Rodzaje pojazdów Planowany przebieg Wysokość amortyzacji rocznej Podział rocznej kwoty amortyzacji Uwagi
na inwestycje na kapitalne remonty
1 2 3 4 5 6 7
Razem

Zestawienie:

1.
Łączna wysokość amortyzacji rocznej ("Razem" z rubr. 4) ..........
2.
Stosunek procentowy do łącznej wysokości amortyzacji rocznej (rubr. 4):
a)
części przezn. na inwestycje (rubr. 5) ..........
b)
części przezn. na kap. remonty (rubr. 6) ..........
1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.
2 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-2.36

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.
Data aktu: 06/12/1951
Data ogłoszenia: 15/01/1952
Data wejścia w życie: 15/01/1952