Finansowanie i rachunkowość akcji socjalnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 maja 1951 r.
w sprawie finansowania i rachunkowości akcji socjalnej.

Celem uproszczenia trybu finansowania pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, zmieniając częściowo i uzupełniając instrukcję Ministra Finansów z dnia 24 lipca 1950 r. w sprawie budżetów akcji socjalnej na rok 1951, zarządza się, co następuje:

I.

Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej.

§  1.
Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej sporządzają i składają Narodowemu Bankowi Polskiemu tylko te jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia lub placówki socjalne (np. żłobki, przedszkola, świetlice, kolonie letnie, obozy itp.).
§  2.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa pozostające na rozrachunku gospodarczym, nie prowadzące własnych urządzeń i placówek socjalnych, nie sporządzają preliminarzy pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej i nie posiadają w Narodowym Banku Polskim rachunków.
§  3.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia i placówki socjalne, a ponadto korzystają częściowo z obcych urządzeń socjalnych, własnymi preliminarzami pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej obejmują tylko środki potrzebne na sfinansowanie własnych urządzeń i placówek socjalnych.

II.

Tryb finansowania akcji socjalnej.

§  4.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 1, finansują własne urządzenia i placówki socjalne w drodze przelania z kredytów budżetowych (tytuły akcji socjalnej) na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych dotacji w wysokości zaplanowanej w zależności od przewidywanego wykorzystania tych urządzeń na potrzeby własnych pracowników.
2.
Urządzenia i placówki socjalne należące do przedsiębiorstw, wymienionych w § 1, finansowane są przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze przelania na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych przedsiębiorstwa dotacji budżetowej w wysokości, zależnej od przewidywanego wykorzystania urządzeń socjalnych na potrzeby pracowników przedsiębiorstwa.
3.
Ponadto urządzenia i placówki socjalne, wymienione w ust. 1 i 2, finansowane są z wpływów własnych, a w szczególności z odpłatności rodziców, a w przypadku świadczenia usług na rzecz obcych jednostek budżetowych i przedsiębiorstw - z dotacji budżetowych, udzielanych w trybie postanowień § 5.
§  5.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 2, korzystające z obcych urządzeń socjalnych, pokrywają opłaty na rzecz tych urządzeń w drodze przelewu na właściwe rachunki pozabudżetowych środków specjalnych bezpośrednio z kredytów budżetowych, w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - z kredytów § 19 lub § 22, w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - z kredytów § 1 w formie potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników.
2.
Opłaty na rzecz obcych urządzeń socjalnych, należne od przedsiębiorstw wymienionych w § 2, mają być pokrywane:
1)
w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze bezpośredniego przelewu z kredytów budżetowych na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych albo przez właściwe przedsiębiorstwo w sposób przewidziany w ust. 3;
2)
w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - przez przedsiębiorstwo w drodze potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników i przekazania na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych jednostki prowadzącej urządzenia.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być także pokrywane przez zainteresowane przedsiębiorstwa z akredytyw, otwieranych do ich dyspozycji przez nadrzędne jednostki budżetowe; przy otwieraniu akredytyw mają zastosowanie postanowienia § 103 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 1950 r., z tą zmianą, że zamiast imion i nazwisk oraz wzorów podpisów pracowników, którzy mają prawo zlecania wypłat z akredytywy, jak również wzoru odcisku pieczęci jednostka budżetowa podaje w piśmie, dotyczącym otwarcia akredytywy, tylko nazwę i siedzibę przedsiębiorstwa, do którego dyspozycji otwiera akredytywę.
4.
Postanowienia niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio również w przypadku korzystania z urządzeń socjalnych, nie objętych pozabudżetowymi środkami specjalnymi.
§  6.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, wymienione w § 3, finansują akcję socjalną w części realizowanej przez własne urządzenia - w trybie § 4, w części zaś realizowanej przez obce urządzenia - w trybie § 5.

III.

Rachunkowość akcji socjalnej.

§  7.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, obowiązane są w zakresie wykonywania preliminarzy oraz rachunkowości i sprawozdawczości pozabudżetowych środków specjalnych (akcji socjalnej) stosować się do przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej.
§  8.
Każda forma akcji socjalnej (tytuł budżetowy) stanowi odrębny rodzaj pozabudżetowych środków specjalnych; w związku z tym należy w rachunkowości wyodrębnić poszczególne formy akcji socjalnej.
§  9.
1.
Urządzenia służące celom akcji socjalnej stanowią majątek akcji socjalnej, który powinien być ujęty w wydzielonej rachunkowości pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej; do majątku akcji socjalnej zalicza się również budynki służące wyłącznie celom akcji socjalnej.
2.
Wydzielone urządzenia należy wprowadzić do księgowości akcji socjalnej na podstawie odpowiedniego protokołu.
§  10.
W zakresie księgowania obrotów, związanych z wykonaniem preliminarzy poszczególnych form akcji socjalnej, mają zastosowanie postanowienia § 118 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej z następującymi uzupełnieniami:
1)
w celu umożliwienia ścisłej kontroli kosztów jednostkowych należy rachunek kosztów działalności bieżącej obciążać tylko tymi kosztami, które podlegają wliczeniu do jednostkowej stawki dziennej, przewidzianej dla danej formy akcji socjalnej; inne nakłady, jeżeli nie kwalifikują się na pozostałe rachunki przewidziane w § 118, należy księgować na dodatkowym rachunku pn. "Inne nakłady" (np. remont kuchni);
2)
do rachunku kosztów działalności bieżącej należy prowadzić księgowość szczegółową według paragrafów klasyfikacji budżetowej, analogicznie jak do rachunku rozchodów;
3)
wpływy za korzystanie z urządzeń socjalnych księguje się przez obciążenie rachunku wpływów oraz w części pochodzącej z dotacji budżetowej na dobro rachunku funduszu własnego, a w części pochodzącej z odpłatności rodziców - na dobro rachunku dochodów.

IV.

Postanowienia końcowe.

§  11.
Rachunki pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, otwarte jednostkom budżetowym i przedsiębiorstwom wymienionym w § 2, ulegają likwidacji z dniem wyczerpania sald na tych rachunkach.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024