Zasady bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 grudnia 1951 r.
w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:

I.

Zakres obowiązywania.

§  1. 1
Przepisy zarządzenia niniejszego dotyczą samodzielnie bilansujących państwowych zakładów i przedsiębiorstw, central spółdzielczo-państwowych oraz przedsiębiorstw mających formę spółek prawa handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo osoby prawne prawa publicznego posiadają udział, wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego, a w zakresie terminów składania rocznych sprawozdań finansowych, ustalonych w § 19 ust. 1 i w § 20 ust. 1, także i jednostek organizacyjnych spółdzielczych.

II.

Przepisy ogólne.

§  2.
Ilekroć w tekście zarządzenia użyto wyrazów "zarządzenie Ministra Finansów z dnia 4 października 1951 r." - oznaczają one zarządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad przeprowadzania inwentaryzacji (Monitor Polski Nr A-90, poz. 1240).
§  3.
Zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia rocznego bilansu należy dokonać według stanu w dniu 31 grudnia.
§  4.
Przed sporządzeniem rocznego bilansu ma być przeprowadzona inwentaryzacja w myśl przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 października 1951 r.
§  5.
Na wszelkie operacje podlegające księgowaniu w roku sprawozdawczym powinny być sporządzone odpowiednie dokumenty, które podlegają zaksięgowaniu na właściwe konta przed sporządzeniem bilansu i zamknięciem ksiąg rachunkowych.
§  6.
Sporządzenia bilansu rocznego oraz rachunku wyników dokonuje się w sposób pozaksięgowy. Przedsiębiorstwa sporządzą zestawienia obrotów i sald (obrotówka - księga kontroli kont) wszystkich kont. Zestawienie to, uzgodnione z księgami przedsiębiorstwa i zbilansowane jest podstawą do sporządzenia bilansu netto i rachunku wyników przedsiębiorstwa. Zamknięcie kont w księgowości głównej przez wprowadzenie sald, podsumowanie i podkreślenie następuje po zatwierdzeniu bilansu.
§  7. 2
Przedsiębiorstwa wprowadzą do ksiąg roku 1953 aktywa i pasywa przeszacowane i przekształcone w związku z:
1)
przeklasyfikowaniem niektórych przedmiotów nietrwałych na środki trwałe (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 1952 r. - Monitor Polski Nr A-82, poz. 1319);
2)
przeszacowaniem zapasów artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych, określonym w przepisach szczególnych;
3)
wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 1953 r. innego planu kont niż obowiązujący w roku 1952.

Aktywa i pasywa bilansu zamknięcia za rok 1952, sporządzonego według zasad niniejszego zarządzenia, podlegają przeszacowaniu i przekształceniu, o którym wyżej mowa, w sposób pozaksięgowy na odrębnych zestawieniach, sporządzonych według wzorów ramowych, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia (wzory nr 6, 7, 8, 9 i 10).

III.

Przepisy szczegółowe.

Środki trwałe, środki oddane, środki otrzymane, fundusze własne.
§  8.
1.
Środki trwałe wykazuje się w aktywach bilansu w wartości netto, tj. po potrąceniu odpisów na zużycie.

Wartości placów, gruntów, terenów (także leśnych i wodnych) oraz nadań górniczych nie wykazuje się na kontach środków trwałych ani też w bilansach.

Zasada ta nie dotyczy wszelkich nakładów inwestycyjnych poczynionych na placach, gruntach i terenach, jak nawierzchnie, melioracje, osuszanie, nawadnianie itp., które zalicza się do środków trwałych i umarza na zasadach ogólnych.

Ogólną powierzchnię posiadanych placów, gruntów i terenów należy podać w formie uwagi w zestawieniu środków trwałych oraz ich umorzeń (wzór Nr 2).

Przepisy o niewykazywaniu w bilansach wartości placów, gruntów i terenów nie dotyczą przedsiębiorstw mających formę spółek prawa handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo osoby prawne prawa publicznego posiadają udział, wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego.

2. 3
Inwestycje oraz kapitalne remonty zarówno rozpoczęte jak też zakończone wykazuje się w bilansie w wysokości poniesionych nakładów.

Kompensatę sald na kontach inwestycji zakończonych oraz remontów kapitalnych przeprowadza się po zatwierdzeniu bilansu rocznego w księgach rachunkowych roku następującego po roku sprawozdawczym.

§  9. 4
1.
Przelewy do budżetu nadwyżek środków obrotowych, przelewy z zysku, jak również dotacje na uzupełnienie środków obrotowych i na pokrycie strat przyjąć należy do bilansu w wysokości sum efektywnie wypłaconych bądź otrzymanych w roku sprawozdawczym.

Różnicę między sumą przypadającą do odprowadzenia z zysku na rzecz budżetu za rok sprawozdawczy, obliczoną w myśl obowiązujących przepisów, a faktycznie dokonanymi wpłatami uwidacznia się wyłącznie w danych uzupełniających do bilansu jako środki do odprowadzenia lub środki oddane w nadmiarze.

Przypadającą w dniu 31 grudnia na rzecz przedsiębiorstwa dotację na pokrycie planowej straty roku sprawozdawczego (wyrównanie roczne) wykazuje się również w danych uzupełniających.

2.
Roczne salda zapisów sum przekazanych i otrzymanych w roku sprawozdawczym z tytułu nadwyżek środków obrotowych, dotacji na uzupełnienie środków obrotowych, wpłat z zysku lub dotacji na pokrycie strat przenosi się do ksiąg rachunkowych roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu podlegają przeksięgowaniu na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zmniejszeń lub zwiększeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont) sumy przekazane i otrzymane, które zostały zarachowane przez budżet państwa jako dochody lub wydatki roku sprawozdawczego.
3.
Saldo debetowe kont przelewów części zysku na inwestycje jak też odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia należy uwidocznić w bilansie. Salda te przenosi się do ksiąg roku następnego, w których po zatwierdzeniu bilansu przeprowadza się roczne odpisy wyrównawcze, a salda roczne, powiększone lub pomniejszone o odpisy wyrównawcze, przenosi się na fundusz statutowy (na jego zwiększenie lub zmniejszenie). Salda kont zwiększeń lub zmniejszeń funduszu statutowego przenieść należy na konto funduszu statutowego przed sporządzeniem bilansu, wykazując w tym bilansie fundusz statutowy w jednej łącznej sumie.

Zysk bądź stratę netto należy wykazać w bilansie. Zysk bądź stratę netto przenosi się do ksiąg roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu i dokonaniu odpisów wyrównawczych za rok poprzedni przenosi się je na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).

§  10.
1. 5
Gotówkę w kasie należy wykazać w aktywach bilansu zgodnie ze stanem faktycznym w dniu 31 grudnia roku sprawozdawczego stwierdzonym protokołem z rewizji kasy przez komisję inwentaryzacyjną.

Salda rachunków bankowych, kredytów bankowych, należności i zobowiązań regulowanych w trybie inkasa bankowego, jak również saldo konta "finansowanie inwestycji" należy przyjąć do bilansu w wysokości uzgodnionej i potwierdzonej na piśmie przez właściwy bank finansujący w myśl zasad określonych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 1951 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania rozliczeń regulowanych w trybie inkasa bankowego oraz rachunków operacyjnego i kredytów (Monitor Polski Nr A-73, poz. 962) oraz zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 maja 1952 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania przez inwestorów zapisów księgowych w zakresie finansowania inwestycji z bankami finansującymi inwestycje (Monitor Polski Nr A-48, poz. 660); odpisy potwierdzeń uzgodnienia sald, o których mowa powyżej, należy dołączyć do bilansu rocznego.

Przelewy dokonane w roku sprawozdawczym, które nie wpłyną na odpowiedni rachunek bankowy przedsiębiorstwa do dnia 31 grudnia roku sprawozdawczego, powinny być wykazane na debecie konta "Sumy pieniężne w drodze".

2. 6
Salda rozrachunków pozainkasowych z odbiorcami, dostawcami oraz rozrachunków z organami finansowymi, instytucjami ubezpieczeń społecznych, Państwowym Zakładem Ubezpieczeń i innymi instytucjami, jak też salda innych należności i zobowiązań powinny być uzgodnione z kontrahentami. Fakt uzgodnienia powinien być potwierdzony na piśmie w trybie ustalonym zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 października 1951 r. W wyjątkowych przypadkach, kiedy do dnia zakończenia prac bilansowych nie zostanie osiągnięte wzajemne uzgodnienie sald, dopuszcza się przyjęcie do bilansu sum wynikających z ksiąg rachunkowych i uznanych przez przedsiębiorstwa za słuszne.
3.
Salda rozliczeń wewnętrzno-branżowych muszą być bezwarunkowo uzgodnione na dzień bilansowy. Bilans, do którego będą wprowadzone nie uzgodnione salda rozliczeń wewnętrzno-branżowych, będzie traktowany jako nieprawidłowo sporządzony.
4.
Przed sporządzeniem bilansu poddać należy gruntownej analizie zapisy na kontach odbiorców i dostawców (zleceniodawców, podwykonawców) oraz przeprowadzić w jej wyniku księgowania porządkujące, tak aby zgodnie z obowiązującymi planami kont konta odbiorców krajowych (zleceniodawców) nie wykazywały sald kredytowych, konta zaś dostawców krajowych (podwykonawców) - sald debetowych.

Przepis powyższy nie dotyczy kont odbiorców i dostawców (zleceniodawców, podwykonawców) przeznaczonych do rejestracji zaliczek otrzymanych czy udzielonych w trybie ustalonym przepisami odrębnymi.

§  11. 7
Należności sporne wykazuje się w bilansie w pełnej sumie; za należności sporne uważa się te roszczenia, które skierowano na drogę postępowania sądowego lub arbitrażowego.

Roszczenia oddalone w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym należy odpisać na straty lub też - jeśli są to roszczenia dotyczące mank i ubytków powstałych w roku sprawozdawczym - na koszty.

§  12. 8
Zobowiązania i należności, w stosunku do których nastąpiło przedawnienie, należy odpisać na zyski lub straty.

Należności nieściągalne podlegają również odpisaniu na straty na podstawie uprzedniej decyzji kierownika przedsiębiorstwa, zatwierdzonej przez jednostkę nadrzędną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Należności i zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu różnic cen i narzutów administracyjnych figurujące w księgach rachunkowych na dzień 31 grudnia 1951 r., a wynikające z transakcji dokonanych do końca 1950 r., należy odpisać na straty lub zyski nadzwyczajne

§  13.
1.
Nie wykorzystane rezerwy, których tworzenie przewidywał plan finansowo-przemysłowy przedsiębiorstwa, wykazuje się w bilansie.
2.
Fundusze celowe przyjmuje się do bilansu w wysokości sald na odpowiednich kontach. Salda tych kont powinny być uzgodnione ze stanami na rachunkach bankowych funduszów i rezerw. Zasada ta nie dotyczy kont "Fundusz zakładowy" i "Fundusz popierania produkcji z odpadków".
§  14. 9
Wydatki na współzawodnictwo pracy, poniesione w 1952 r. na podstawie przepisów szczególnych, które nie znalazły pokrycia w odpisach na fundusz zakładowy na skutek braku warunków do jego utworzenia bądź też gdy odpisy na fundusz zakładowy nie pokryły ich w całości, należy odpisać na straty w księgach roku następnego po zatwierdzeniu bilansu.

Przepisy powyższe stosuje się do przedsiębiorstw objętych działaniem ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o Funduszu Zakładowym (Dz. U. Nr 6, poz. 53).

§  15. 10
Zarówno fundusz zakładowy jak i fundusz popierania produkcji ubocznej wykazuje się w bilansie w dwu pozycjach: w pasywach - sumą utworzonego funduszu, w aktywach - sumą poniesionych wydatków z danego funduszu.
§  16.
Salda kont rozliczeń międzyokresowych zarówno czynnych jak i biernych, które wykazać należy w bilansie, powinny być uprzednio skontrolowane i doprowadzone do takiego stanu, aby po stronie aktywów ujęte były wszystkie wydatki i nakłady poniesione w bieżącym okresie, a odnoszące się do okresów następnych, natomiast aby po stronie pasywów ujęte były bądź wpływy z tytułu dochodów, dotyczących okresu przyszłego, bądź zarezerwowane koszty, dotyczące okresu sprawozdawczego.

Materiały, towary, wyroby, produkcja w toku.

§  17.
1.
Środki obrotowe ewidencjonowane na kontach zapasów produkcyjnych i towarowych wykazuje się w bilansie w wartości wynikającej z ich wycenienia według zasad podanych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 października 1951 r.
2.
Manka, ubytki i straty nie zawinione oraz nadwyżki podlegają odpisaniu na straty lub zyski przed sporządzeniem bilansu. Bilans, do którego będą wprowadzane manka, ubytki i straty nie zawinione, będzie traktowany jako nieprawidłowo sporządzony.

IV.

Wzory, załączniki, terminy.

§  18.
1. 11
Przedsiębiorstwa objęte niniejszym zarządzeniem sporządzą sprawozdania roczne na wzorach ustalonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planu techniczno-przemysłowo-finansowego dla poszczególnych działów gospodarki narodowej, zatwierdzonymi właściwymi zarządzeniami Prezesa Rady Ministrów.
2.
Do sprawozdania rocznego nie dołącza się sprawozdań terminowych przewidzianych w instrukcjach, o których wyżej mowa.
3.
Sprawozdanie roczne należy uzupełnić następującymi zestawieniami do bilansu:
a)
zestawienie zmian funduszu własnego (wzór Nr 1),
b)
zestawienie środków trwałych oraz ich umorzeń (wzór Nr 2),
c)
zestawienie zbiorcze niedoborów i nadwyżek zapasów (wzór Nr 3),
d)
zestawienie gospodarki funduszem popierania produkcji z odpadków (wzór Nr 4),
e)
zestawienie gospodarki funduszem zakładowym (wzór Nr 5).

Do złożenia zestawień, o których mowa wyżej pod lit. d) i e), obowiązane są tylko przedsiębiorstwa objęte działaniem przepisów o funduszu zakładowym i funduszu popierania produkcji z odpadków.

§  19.
1. 12
Sprawozdania roczne przedłożą przedsiębiorstwa, objęte niniejszym zarządzeniem w terminie do dnia 20 lutego roku następującego po roku sprawozdawczym.
2. 13
(skreślony).
2. 14
Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym oraz ich jednostki organizacyjne utrzymywane z narzutów prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek utrzymywanych z narzutów powinny przedłożyć swe sprawozdania roczne:
a)
nadrzędnej jednostce organizacyjnej,
b)
właściwemu terytorialnie oddziałowi banku finansującego,
c)
wydziałowi (oddziałowi) finansowemu właściwego terytorialnie prezydium rady narodowej.
3. 15
Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi składają sprawozdania roczne:
a)
1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi, referatowi) branżowemu oraz 1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi) finansowemu prezydium terytorialnie właściwej rady narodowej,
b)
właściwemu rzeczowo wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi),
c)
właściwemu terytorialnie oddziałowi banku finansującego.

W przypadku gdy dla danej grupy przedsiębiorstw utworzone zostały wojewódzkie zarządy (biura), roczne sprawozdania składać należy tymże zarządom (biurom) oraz jednostkom wymienionym pod lit. a) i c).

§  20. 16
1.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, sporządzają zbiorcze sprawozdania roczne na podstawie i na wzorach sprawozdań podległych im przedsiębiorstw w ciągu dni 15 od terminu ustalonego w paragrafie poprzednim i obowiązane są je przedłożyć:
a)
właściwemu ministerstwu,
b)
Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
c)
Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),
d)
centrali banku finansującego,
e)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
f)
Ministerstwu Kontroli Państwowej.

W przypadku wieloszczeblowej struktury organizacyjnej jednostka bezpośrednio nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w okresie dni 15 od terminu ustalonego w § 19, natomiast dla sporządzenia zbiorczego sprawozdania na każdym następnym szczeblu ustala się okres dalszych 10 dni.

2.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi, mianowicie wydziały branżowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), wojewódzkie zarządy (biura) i inne równorzędne jednostki składają zbiorcze sprawozdania roczne w ciągu dni 20 od terminów ustalonych dla złożenia sprawozdań przedsiębiorstw:
a)
właściwemu ministerstwu,
b)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
c)
Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),
d)
centrali banku finansującego,
e)
wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) - w przypadkach gdy wojewódzką jednostką nadrzędną jest wojewódzki zarząd (biuro),
f)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
g)
Ministerstwu Kontroli Państwowej,
h)
wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi).
3.
W przypadkach gdy do kontroli, nadzoru i koordynacji przedsiębiorstw, rozliczających się z budżetami terenowymi, powołano centralne zarządy, wówczas podległe im wojewódzkie zarządy (biura) składają swe zbiorcze sprawozdania roczne tymże centralnym zarządom, a ponadto jednostkom wymienionym w ust. 2 lit. b), c), e) i h). Centralne zarządy, o których mowa w niniejszym ustępie, składają roczne sprawozdania zbiorcze w trybie określonym w § 20 ust. 1.
§  21. 17
1.
Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe, rozliczające się z budżetem centralnym, prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania zgodnie z § 19 ust. 2. Nie dotyczy to jednostek, prowadzących księgowość w oparciu o ramowy plan kont dla przedsiębiorstw handlu wewnętrznego, które włączają sprawozdania finansowe z działalności administracyjnej do zbiorczego sprawozdania rocznego jednostek operatywnych.
2.
Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe rozliczające się z budżetami terenowymi, jeżeli prowadzą księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania:

1 egzemplarz - bankowi finansującemu,

1 " - właściwemu ministerstwu,

1 " - Ministerstwu Finansów,

1 " - Głównemu Urzędowi Statystycznemu,

1 " - Ministerstwu Kontroli Państwowej.

§  22.
1.
Zbiorcze sprawozdania r.oczne powinny być zestawione jednorodnymi grupami branżowymi z podziałem na:
a)
jednostki wytwórcze,
b)
jednostki handlowe,
c)
przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, wydzielone oddziały inwestycyjne na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym,
d)
jednostki usługowe,
e)
biura projektów,
f) 18
jednostki nadzoru inwestycyjnego,
g) 19
(skreślona),
g) 20
jjednostki administracyjne utrzymywane z narzutów, prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów.

Dane wynikowe przedsiębiorstw handlowych powinny być rozbite według poszczególnych szczebli handlu (np. detal, hurt, eksport, import).

2. 21
Do zbiorczych sprawozdań rocznych włączyć należy salda kont wyodrębnionej księgowości, rejestrującej rozliczenie z budżetem jednostek centralnie rozliczających.
3.
Wszystkie sprawozdania zbiorcze zestawione być powinny w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.
4.
Jeżeli w związku z zatwierdzeniem bilansów przedsiębiorstw zajdzie konieczność skorygowania przekazanego odpowiednim jednostkom bilansu zbiorczego, poprawiony bilans zbiorczy powinien być złożony wskazanym w § 20 ust. 1 i 2 jednostkom w ciągu dni 15 od daty zatwierdzenia ostatniego bilansu jednostek podległych.
§  23. 22
1.
"Zestawienia, o których mowa w § 7, powinny być przedłożone w ciągu dni 30 po upływie terminu wyznaczonego dla złożenia rocznego sprawozdania finansowego:
1)
jednostkom określonym w § 19 ust. 2 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym,
2)
jednostkom określonym w § 19 ust. 3 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem terenowym.
2.
Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. prowadzić będą księgowość w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia, o których mowa w § 7, według wzorów nr 6, 7 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.

Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. nie będą prowadzić księgowości w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia według wzorów nr 8 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.

3.
Jednostki nadrzędne, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, powinny sporządzić zestawienie zbiorcze według wzorów nr 9 i 10 podanych w załączniku do niniejszego zarządzenia i przedłożyć je odpowiednim jednostkom określonym w § 20 w terminie dni 30 po upływie terminu określonego dla przedłożenia zbiorczych sprawozdań rocznych.

V.

Przepisy końcowe.

§  24. 23
W przypadkach gdyby cechy specjalne danego działu gospodarczego lub branży wymagały uregulowania zagadnień objętych niniejszym zarządzeniem w sposób szczególny, właściwi ministrowie wydadzą w porozumieniu z Ministrem Finansów odrębne przepisy.
§  25. 24
1.
Przeszacowaniem (§ 7 pkt 2) należy objąć:
1)
1)materiały i towary znajdujące się w przedsiębiorstwie,
2)
2)materiały i towary w przerobie,
3)
3)materiały i towary na przechowaniu u odbiorców,
4)
4)zapasy produkcji własnej, a w szczególności wyroby gotowe, półfabrykaty, produkcję w toku i usługi wykonane.
2.
Upoważnia się zainteresowanych ministrów do zwolnienia podległych im przedsiębiorstw od obowiązku przeszacowania zapasów produkcji własnej oraz usług wykonanych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w przypadkach gdy podstawowe elementy kosztów wytwarzania nie ulegną istotnym zmianom. Zainteresowani ministrowie ustalą również zasady tego przeszacowania.
3.
Różnice wynikłe z przeszacowania zapasów wymienionych w ust. 1 należy odnieść na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).
§  26. 25
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI 26

Wzór Nr 1

ZESTAWIENIE ZMIAN FUNDUSZU WŁASNEGO

Wypełnić w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.

Lp. Nazwa Zmniejszenie Zwiększenie Fundusz własny
% % % %
1 Fundusz własny na początek okresu 100 .......... 100
2 Zwiększenie funduszu własnego
a) inwestycje ..........
b) różnice z przeszacowania środków trwałych ..........
c) środki trwałe ujawnione ..........
d) środki trwałe otrzymane ..........
e) środki trwałe przeniesione z kategorii środków obrotowych ..........
f) nadwyżki z likwidacji środków trwałych ..........
g) kapitalne remonty zakończone ..........
h) umorzenie środków trwałych oddanych ..........
i) pierwsze wyposażenie w przedmioty nietrwałe, części zapasowe maszyn i urządzeń ..........
j) środki obrotowe przeniesione z kategorii środków trwałych ..........
k) różnice z przeszacowania środków obrotowych ..........
l) inne
.......... ..........
.......... ..........
.......... .......... ..........
3 Środki otrzymane
a) uzupełnienie własnych środków obrotowych .......... ..........
b) dotacje na pokrycie planowanej straty .......... ..........
4 Zysk ..........
5 Zmniejszenie funduszu własnego
a) środki trwałe ..........
b) różnice z przeszacowania środków trwałych ..........
c) przeniesienie środków trwałych do kategorii środków obrotowych ..........
d) strata przy likwidacji środków trwałych ..........
e) umorzenie środków trwałych w eksploatacji ..........
f) umorzenie środków trwałych otrzymanych ..........
g) różnice z przeszacowania środków obrotowych ..........
h) przeniesienie środków obrotowych do kategorii środków trwałych ..........
i) inne
.......... ..........
.......... ..........
.......... .......... ..........
6 Środki oddane
a) przelewy nadwyżek środków obrotowych ..........
b) przelewy do budżetu z zysku ..........
c) środki przeznaczone na fundusze
.......... ..........
.......... .......... ..........
7 Strata .......... ..........
8 Fundusz własny na koniec okresu ..........
Razem 100 100

Wzór Nr 2

ZESTAWIENIE ŚRODKÓW TRWAŁYCH ORAZ ICH UMORZEŃ

Wypełnić w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.

Lp. Nazwa Środki trwałe Umorzenia Wartość netto środków trwałych
Stan na pocz. okresu Zwiększenia Zmniejszenia Stan na koniec okresu Stan na pocz. okresu Zwiększenie Zmniejszenie Stan na koniec okresu
tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł % tys. zł %
ŚRODKI TRWAŁE ZASADNICZE
1 Budynki i zabudowania
2 Maszyny
3 Urządzenia techniczne
4 Środki transportowe
5 Przyrządy
6 Ruchomości i wyposaż.
7 Opakowania
8 Inwentarz żywy
9 Inwestycje w dzierż. obiekt.
10 Uzbroj. i urządz. placów i terenów (nawierzchn., melioracje, osuszenia itp.)
Razem 100 100 100
ŚRODKI TRWAŁE POZAZAKŁADOWE
1 Budynki i zabudowania
2 Maszyny
3 Urządzenia techniczne
4 Środki transportowe
5 Przyrządy
6 Ruchomości i wyposaż.
7 Opakowania
8 Inwentarz żywy
9 Inwestycje w dzierż. obiekt.
10 Uzbroj. i urządz. placów i terenów (nawierzchn., melioracje, osuszenia itp.)
Razem 100 100 100

Place, grunty, tereny ..........

Wzór Nr 3

ZESTAWIENIE ZBIORCZE NIEDOBORÓW I NADWYŻEK ZAPASÓW

na dzień 31 grudnia 19 ... r.

Wypełnić w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.

Lp. Nazwa grupy Stan księgowy w dniu 31.XII.19 ... r. Stan faktyczny w dniu 31.XII.19 ... r. Różnice Wyksięgowano na klasę:
wartość wartość niedobór nadwyżka 1 2 4 9
1 2 3 4 5 6 7

Wzór Nr 4

ZESTAWIENIE GOSPODARKI FUNDUSZEM POPIERANIA PRODUKCJI Z ODPADKÓW

Wypełnić w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.

Plan Wykonanie
A. a) pozostałość na 1.I roku sprawozdawczego .......... ..........
b) odpisy kwartalne .......... ..........
c) wyrównawczy odpis roczny .......... ..........
Razem .......... ..........
B. Spłata zobowiązań z roku ubiegłego .......... ..........
C. Wydatkowano na: .......... ..........
a) premiowanie pracowników .......... ..........
b) remonty mieszkań i budowę domów pracowniczych .......... ..........
c) niezbędne do rozszerzenia produkcji z odpadków inwestycje pozalimitowe .......... ..........
Razem (B+C) .......... ..........
D. Pozostałość na dzień 31.XII roku sprawozdawczego A-(B+C) .......... ..........
E. Nie pokryte zobowiązania w roku sprawozdawczym .......... ..........

Wzór Nr 5

ZESTAWIENIE GOSPODARKI FUNDUSZEM ZAKŁADOWYM ZA ROK 1951

Wypełnić w tysiącach złotych ze znakiem dziesiętnym po przecinku.

Plan Wykonanie
A. a) pozostałość na 1.I roku sprawozdawczego .......... ..........
b) odpisy kwartalne .......... .......... ..........
c) wyrównawczy odpis roczny .......... .......... ..........
Razem .......... ..........
B. Spłata zobowiązań z roku ubiegłego .......... .......... ..........
C. Wydatkowano na: .......... ..........
a) inwestycje kulturalne i socjalne oraz budownictwo mieszkaniowe .......... .......... ..........
b) współzawodnictwo zakładowe .......... .......... ..........
c) nagrody dyrektorskie .......... .......... ..........
d) zasilenie budżetu akcji socjalnej .......... .......... ..........
Razem (B+C) .......... ..........
D. Pozostałość na dzień 31.XII roku sprawozdawczego A- (B+C) (nadwyżka, niedobór) .......... ..........
E. Nie pokryte zobowiązania w roku sprawozdawczym .......... ..........
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
2 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
3 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
4 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
5 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
6 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
7 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
8 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 lutego 1952 r. (M.P.52.A-18.224) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 marca 1952 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
10 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
11 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
12 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
13 § 19 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 10 lit. b) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
14 § 19 ust. 2 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 10 lit. c) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
15 § 19 ust. 3 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 10 lit. d) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
16 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
17 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
18 § 22 ust. 1 lit. f) zmieniona przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
19 § 22 ust. 1 lit. g) skreślona przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
20 § 22 ust. 1 lit. g) zmieniona i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 13 lit. a) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
21 § 22 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. b) zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
22 § 23 dodany przez § 1 pkt 14 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
23 § 24 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 15 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
24 § 25 dodany przez § 1 pkt 16 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
25 § 26 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 17 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r.
26 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 18 zarządzenia z dnia 13 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-6.68) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1953 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-106.1555

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.
Data aktu: 07/12/1951
Data ogłoszenia: 31/12/1951
Data wejścia w życie: 31/12/1951