Oszczędność paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 6 września 1950 r.
w sprawie oszczędności paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.

W celu usprawnienia gospodarki paliwami płynnymi i smarami dla osiągnięcia maksymalnych oszczędności zużycia paliw płynnych i smarów Prezydium Rządu uchwala, co następuje:

I.

Normy zużycia paliw płynnych.

Należy znowelizować normy zużycia paliw płynnych w oparciu o normy fabryczne i doświadczenia eksploatacyjne w dostosowaniu do rodzaju paliw i warunków eksploatacyjnych w Polsce; w tym celu:
1.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego po zasięgnięciu opinii Instytutu Motoryzacji w terminie 6 tygodni od daty niniejszej uchwały dokona rewizji "Norm zużycia materiałów pędnych", stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 maja 1949 r. i uzupełni je normami dla samochodów i ciągników używanych w trakcji drogowej, a nie uwzględnionych w wymienionych wyżej normach;
2.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały dokona rewizji norm ustalonych dla ciągników rolniczych przy pracach rolnych i uzupełni je normami dla innych maszyn rolniczych.

II.

Kontrola norm zużycia paliw płynnych.

Ustalone normy zużycia paliw płynnych powinny być bezwzględnie przestrzegane, a zgodność rzeczywistego zużycia paliw płynnych z ustalonymi normami powinna być kontrolowana; w tym celu:
1.
Wszyscy Ministrowie wydadzą podległym sobie jednostkom zarządzenia nakazujące:
a)
ścisłą kontrolę wykazywanego zużycia paliw płynnych,
b)
analizę przyczyn powodujących nadmierne zużycie paliwa,
c)
akcję zmierzającą do usunięcia tych przyczyn,
d)
ścisłą ewidencję i obowiązek zwrotu niezużytego paliwa,
e)
pociąganie do odpowiedzialności dyscyplinarnej i materialnej winnych nadmiernego zużycia paliw płynnych, a w przypadkach naruszenia obowiązków przewidzianych w pkt d - także do odpowiedzialności karnej.
2.
Ministerstwo Komunikacji w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego przy opracowywaniu przepisów z zakresu sprawozdawczości z gospodarki samochodowej wprowadzi do nich odpowiedni system kontroli zużycia paliw płynnych;
3.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych opracuje w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały system kontrolno-sprawozdawczy w zakresie zużycia paliw płynnych przez ciągniki i maszyny rolnicze.
4.
Minister Przemysłu Ciężkiego w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały wyda podległym zakładom produkcyjnym, naprawczym i obsługi technicznej oraz Centrali Handlowej Przemysłu Motoryzacyjnego "Motozbyt" zarządzenie przestrzegania następujących postanowień:
a)
każdy nowo wyprodukowany pojazd mechaniczny lub każdy nowo wyprodukowany silnik spalinowy powinien być przed oddaniem go do użytku skontrolowany i wyregulowany pod względem ustalonego zużycia paliw płynnych,
b)
każdy nowo importowany typ pojazdu mechanicznego powinien mieć ustaloną normę zużycia paliwa i norma ta powinna być ogłoszona jako obowiązująca w trybie określonym w punkcie I-1 i -2,
c)
zakłady remontujące sprzęt transportowy po dokonaniu naprawy głównej powinny przekazać pojazd mechaniczny użytkownikowi dokładnie skontrolowany i wyregulowany pod względem zachowania normy zużycia paliwa,
d)
publiczne stacje obsługi pojazdów mechanicznych powinny zwracać specjalną uwagę na dokładne wyregulowanie wszystkich tych mechanizmów, które mają wpływ na zużycie paliwa.
5.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych wyda w terminie 1 miesiąca od daty niniejszej uchwały zarządzenie, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, w stosunku do zakładów naprawczych i obsługujących ciągniki i maszyny rolnicze.
6.
Inni Ministrowie, którzy posiadają w swych resortach warsztaty i stacje obsługi, wydadzą również odpowiednie zarządzenia w myśl zasad ustalonych w punkcie 4 i w tym samym terminie.
7.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w nowym regulaminie płac kierowców uwzględni szersze niż dotychczas stosowanie premii za oszczędności i racjonalną gospodarkę w zakresie paliw płynnych i smarów.

III.

Magazynowanie paliw płynnych przez użytkowników.

Należy wyeliminować marnotrawstwo wynikające z niewłaściwego przechowywania paliw płynnych; w tym celu:
1.
Ministrowie: Komunikacji oraz Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wydadzą w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały szczegółową instrukcję o magazynowaniu paliw płynnych.
2.
Instrukcja, o której mowa w punkcie 1, powinna określać przede wszystkim:
a)
jak należy przewozić paliwa płynne,
b)
jak należy je magazynować,
c)
jak należy napełniać zbiorniki paliwa w pojazdach mechanicznych, ciągnikach rolniczych i innych maszynach napędzanych paliwami płynnymi.

IV.

Wymiana urządzeń zasilających.

Należy wymienić względnie regenerować urządzenia zasilające (gaźniki, rozpylacze, pompy wtryskowe) w tych pojazdach mechanicznych, w których są one zużyte i powodują zwiększone zużycie paliw płynnych; w tym celu:
1.
Minister Przemysłu Ciężkiego ustali w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały zapotrzebowanie na wyżej wymienione urządzenia do poszczególnych typów pojazdów, oraz w terminie 4 miesięcy od daty niniejszej uchwały określi w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości możliwości produkcyjne i regeneracyjne omawianych urządzeń i zleci odpowiednim zakładom ich produkcję względnie regenerację.
2.
Urządzenia zasilające, których produkcja względnie regeneracja będzie niemożliwa w przemyśle krajowym, powinny być zaimportowane przez C.H.P.M. "Motozbyt".
3.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych ustali w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały zapotrzebowanie w zakresie urządzeń zasilających dla ciągników i maszyn rolniczych i przekaże je Ministrowi Przemysłu Ciężkiego.

V.

Oszczędzacze paliwa.

Należy zbadać możliwości zastosowania oszczędzaczy paliwa do pojazdów mechanicznych; w tym celu:
1.
Instytut Motoryzacji w terminie 5 miesięcy od daty niniejszej uchwały przeprowadzi odpowiednie badania i doświadczenia stosując oszczędzacze na różnych typach pojazdów mechanicznych.
2.
Instytut Motoryzacji złoży sprawozdanie z dokonanych doświadczeń Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrowi Komunikacji, którzy wydadzą w tym względzie specjalne zarządzenie.

VI.

Przeszkolenie pracowników.

Pracownicy zatrudnieni przy eksploatacji pojazdów mechanicznych, ciągników i innych maszyn napędzanych paliwami płynnymi (kierowcy samochodowi, traktorzyści, magazynierzy, maszyniści itd.), powinni być przeszkoleni w zakresie oszczędnego użytkowania i racjonalnej gospodarki paliwami płynnymi; w tym celu:
1.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego opracuje w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały ramowy program kursów-odpraw w zakresie transportu drogowego.
2.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych opracuje w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały ramowy program kursów-odpraw w zakresie obsługi rolnictwa.
3.
Materiałami pomocniczymi dla kursów-odpraw, poza instrukcjami wymienionymi w punkcie I (normy), II-1, 2 (sprawozdawczość), III (magazynowanie) niniejszej uchwały, powinny być wydawnictwa wskazane w programie, o którym mowa w punktach poprzedzających;
4.
Wszyscy Ministrowie zarządzą w podległych im jednostkach przeprowadzanie kursów-odpraw na podstawie ramowych programów wymienionych w punkcie 1, a Minister Rolnictwa i Reform Rolnych na podstawie programu wymienionego w punkcie 2; poza tym wszyscy Ministrowie zarządzą w podległych jednostkach przeprowadzenie natychmiastowej akcji uświadamiającej konieczność oszczędności w zakresie paliw płynnych.

VII.

Wykorzystanie środków transportowych.

Należy zwalczać marnotrawstwo wynikające z niewłaściwego wykorzystania środków transportowych, a tym samym marnotrawienia paliw płynnych.

W szczególności należy zwrócić uwagę na:

a)
celowość przejazdów,
b)
wykorzystanie ładowności,
c)
wykorzystanie przyczep,
d)
wykorzystanie pustych przebiegów.

W powyższej sprawie Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie 5 miesięcy od daty niniejszej uchwały wyda odpowiednie zarządzenie uwzględniające specjalnie planowanie przewozów własnych i jednolitą sprawozdawczość z zakresu transportu własnego. Minister Komunikacji w terminie 7 miesięcy od daty niniejszej uchwały wyda odnośne instrukcje.

VIII.

Paliwa zastępcze.

Należy stosować jak najszerzej paliwa zastępcze; w tym celu:

A.

W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem wysokosprężonym:

1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego przeprowadzi w terminie 2 miesięcy od daty niniejszej uchwały rewizję planu przestawienia samochodów na gaz wysokosprężony i powiększy go do maksymalnych możliwości.
2.
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego uwzględni w swych planach produkcyjnych na rok 1951 i dalsze lata produkcję osprzętu do gazyfikacji samochodów, a w szczególności:
a)
butli,
b)
manometrów,
c)
reduktorów,
d)
rurek wysokociśnieniowych.
3.
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zleci podległym sobie Zakładom Sprzętu Transportowego zwiększenie przeróbki samochodów na napęd gazem wysokosprężonym, a C.H.P.M. "Motozbyt" - zorganizowanie obsługi technicznej samochodów zgazyfikowanych, jak również zleci podległym zakładom produkowanie nowych samochodów przerobionych na napęd gazem wysokosprężonym w ilości uzgodnionej z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.

B.

W odniesieniu do samochodów o napędzie gazogeneratorowym:

1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego w terminie 3 miesięcy od daty niniejszej uchwały opracuje plan przestawienia pewnej ilości samochodów na napęd gazogeneratorowy.
2.
Centralny Urząd Drobnej Wytwórczości w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego wytypuje w terminie 6 tygodni od daty niniejszej uchwały odpowiednie warsztaty spółdzielcze, które będą remontowały potrzebny osprzęt i instalowały go na samochodach.
3.
Ministerstwo Górnictwa zleci Komisji Gazyfikacji Samochodów, powołanej zarządzeniem Ministra Górnictwa z dnia 15 maja 1950 r., włączenie do swych prac opracowanie wytycznych do przestawienia samochodów na napęd gazogeneratorowy.

C.

W odniesieniu do samochodów napędzanych gazem płynnym:

1.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego opracuje w terminie 4 miesięcy od daty niniejszej uchwały plan przestawienia pewnej liczby samochodów na napęd gazem płynnym.
2.
Komisja Gazyfikacji Samochodów, powołana cytowanym wyżej zarządzeniem (lit. B pkt 3), przyspieszy opracowanie wytycznych w zakresie gazu płynnego.

D.

W odniesieniu do prac badawczych w zakresie paliw zastępczych:

1.
Instytut Motoryzacji przeprowadzi odpowiednie badania zastosowania do napędu samochodów paliw pochodzenia roślinnego.
2.
Instytut Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa i Instytut Motoryzacji przeprowadzą odpowiednie badania zastosowania surówki spirytusowej do napędu ciągników rolniczych oraz zastosowanie w ciągnikach rolniczych napędu gazogeneratorowego.
3.
Instytut Motoryzacji opracuje konstrukcję gazogeneratorów do zastosowania w typowych ciągnikach rolniczych.
4.
O wynikach powyższych doświadczeń zostanie w terminie 6 miesięcy od daty niniejszej uchwały poinformowana Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego oraz Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych w zakresie sprzętu rolniczego, a Ministerstwo Komunikacji w zakresie sprzętu transportowego.

IX.

Gospodarka smarownicza.

W zakresie gospodarki smarowniczej należy stosować zasady, ustalone zarządzeniami Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

X.

Nadzór nad wykonaniem uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-98.1235

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Oszczędność paliw i smarów w gospodarce samochodowej i rolnej.
Data aktu: 06/09/1950
Data ogłoszenia: 16/09/1950
Data wejścia w życie: 16/09/1950