Oszczędności w zużywaniu papieru.

UCHWAŁA
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 29 lipca 1950 r.
w sprawie oszczędności w zużywaniu papieru.

W celu prowadzenia oszczędnej gospodarki wytworami i przetworami papierniczymi ustala się następujące zasady obowiązujące w zużywaniu papieru i jego przetworów:
§  1.
Wszelkie wydawnictwa powinny być wykonywane z zachowaniem racjonalnego wykorzystania papieru przez:
a)
oszczędny i właściwy dla potrzeb dobór odpowiednich gatunków, klas, gramatur i formatów papieru,
b)
oszczędny i racjonalny układ treści druku,
c)
zmniejszenie marginesów i likwidowanie pustych stron (vacatów).
§  2.
Zobowiązuje się Instytucje Wydawnicze i Kolportażu do stałego analizowania zagadnień zwrotów oraz ich ograniczenia.
§  3.
Nakłada się na Ministerstwa, Urzędy, Instytucje i Przedsiębiorstwa obowiązek zachowywania maksymalnej oszczędności w zużywaniu papieru przez:
a)
stosowanie właściwych gatunków papieru dla potrzeb biurowych,
b)
właściwe wykorzystywanie formatów papieru w stosunku do faktycznych potrzeb,
c)
obustronne wykorzystywanie papieru, stosowanie makulatury na bruliony i notatki, unikanie stosowania towarzyszących pism przesyłkowych,
d)
ograniczanie ilości odbitek maszynopisów i z powielaczy do rzeczywistych potrzeb,
e)
ograniczenie drukowania ulotek i wysyłania zaproszeń,
f)
stosowanie oszczędnej gospodarki drukami.
§  4.
Maksymalną ilość jednorazowych zamówień na druki akcydensowe ustala się:
1)
dla druków użytku powszechnego (druki gotowe) na ilość zużycia kwartalnego,
2)
dla druków specjalnych (nakłady indywidualne) na ilość zużycia półrocznego.
§  5.
Zobowiązuje się Ministerstwa, Instytucje, Urzędy i Przedsiębiorstwa do skoncentrowania zagadnień gospodarki drukami i papierem dla potrzeb danej jednostki organizacyjnej w ramach komórek zajmujących się sprawami organizacyjnymi oraz do wyznaczania specjalnego pracownika odpowiedzialnego za gospodarkę drukami i racjonalne zużywanie papieru.

Nakłada się na Ministerstwa, Urzędy, Instytucje i Przedsiębiorstwa obowiązek szczegółowego określenia formatów, gatunków klas i gramatur papieru na wszystkie druki, wprowadzane do użytku drogą zarządzeń na podstawie instrukcji, które wyda Biuro do Spraw Papieru.

Przy zamówieniach na wykonanie druków, zamawiający obowiązany jest wskazać format, rodzaj, klasę i gramaturę papieru, na jakim druk ma być wykonany, a wykonawca obowiązany jest do umieszczenia odnośnych danych w cechach druku na każdym wykonywanym egzemplarzu.

§  6.
Zobowiązuje się Ministerstwo Finansów do opracowania przepisów o właściwej gospodarce kredytami na papier i druki, a w szczególności do wyodrębnienia w budżetach oddzielnych pozycji kredytów na:
a)
papier do użytku biurowego,
b)
druki akcydensowe manipulacyjne,
c)
druki akcydensowe użytkowe,
d)
wydawnictwa własne,
e)
wydawnictwa obce (zakup, prenumerata) i ustalenia warunków dysponowania tymi kredytami z wprowadzeniem zakazu przerzutów z innych pozycji budżetu.
§  7.
Zobowiązuje się Ministerstwo Finansów do przeprowadzenia w porozumieniu z zainteresowanymi Ministerstwami rewizji dotychczasowych zasad nieodpłatnego zaopatrywania stron w manipulacyjne druki akcydensowe oraz do opracowania przepisów regulujących powyższe zagadnienie.
§  8.
Zobowiązuje się Ministerstwa do wydania analogicznych zarządzeń w oparciu o przepisy Ministerstwa Finansów, przewidziane w § 6 uchwały niniejszej, w stosunku do wszystkich jednostek podległych Ministerstwom.
§  9.
Zobowiązuje się Ministerstwo Handlu Wewnętrznego do utworzenia - w porozumieniu z Ministerstwem Przemysłu Lekkiego i Biurem do Spraw Papieru - przedsiębiorstwa centralizującego zamówienia i zbyt druków akcydensowych.
§  10.
Zobowiązuje się drukarnie i przedsiębiorstwa działające w zakresie obrotu drukami gotowymi do współdziałania w akcji oszczędnego zużywania papieru, a w szczególności do zgłaszania do Biura do Spraw Papieru zastrzeżeń w przypadkach otrzymywania zamówień rażących, tak co do jakości papieru żądanego na druki, jak i ilościowego zapotrzebowania.
§  11.
Zobowiązuje się Ministerstwo Handlu Wewnętrznego do wprowadzenia standartowych opakowań handlowych i ustalenia norm zużywania papieru pakowego.
§  12.
Zobowiązuje się drukarnie pracujące na maszynach rotacyjnych do rejestrowania zdarć i resztek papieru rolowego i przecinania ich na formaty nadające się na cele drukowe i użytkowe oraz do zgłaszania zapisów tych papierów w terminach comiesięcznych do Biura do Spraw Papieru. Zakazuje się wykorzystywać papiery powyższe bez zgody Biura do Spraw Papieru.
§  13.
Zobowiązuje się zakłady wydawnicze do ograniczania ilości zdarć, makulatury i pozostałości na cewkach przy papierze rotacyjnym, przez stałą analizę i kontrolę tych strat, a w szczególności do korzystania z wyników współzawodnictwa i osiągnięć zakładów pracy w tej dziedzinie.
§  14.
Zobowiązuje się przemysł papierniczy do stałej kontroli jakości papieru rotacyjnego oraz do właściwego opakowywania rol, zabezpieczającego przed ich uszkadzaniem w czasie transportu.
§  15.
Zobowiązuje się Ministerstwo Komunikacji do wydania zarządzenia nakazującego zwrócenie szczególnej uwagi na właściwy transport i przeładunek papieru rotacyjnego.
§  16. 1
Zobowiązuje się Ministerstwa oraz Urzędy Centralne, podległe Prezesowi Rady Ministrów, do złożenia w terminie do dnia 30 listopada 1950 r. do Biura do Spraw Papieru przy Prezesie Rady Ministrów zapotrzebowań na druki akcydensowe na rok 1951 według wytycznych, które ustali Biuro do Spraw Papieru przy Prezesie Rady Ministrów w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Ministerstwem Przemysłu Lekkiego.
§  17.
Zobowiązuje się Biuro do Spraw Papieru do powołania inspektorów, którzy pełnić będą nadresortową kontrolę odnośnie przestrzegania przepisów niniejszej uchwały.
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.
1 § 16 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 21 października 1950 r. (M.P.50.A-115.1437) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 października 1950 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-89.1116

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Oszczędności w zużywaniu papieru.
Data aktu: 29/07/1950
Data ogłoszenia: 16/08/1950
Data wejścia w życie: 16/08/1950