Wzajemne przekazywanie maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 2 czerwca 1950 r.
w sprawie wzajemnego przekazywania maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe. *

Na podstawie § 5 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 27 maja 1949 r. w sprawie zasad wzajemnego przekazywania maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski Nr A-59, poz. 800) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Finansów, co następuje:

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
1.
Instrukcja niniejsza normuje przekazywanie przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego.
2.
Instrukcja nie ma zastosowania do przypadków, w których przekazywane maszyny, urządzenia techniczne, środki transportowe lub inne przedmioty stanowią majątek obrotowy, np. w przypadku przedsiębiorstw wytwarzających wymienione przedmioty lub central handlowych zbywających te przedmioty.

II.

Ogólne zasady i tryb przekazywania.

§  2.
1.
Przekazywane być mogą tylko takie przedmioty majątku trwałego, które w danej jednostce administracyjnej lub gospodarczej są zbędne.
2.
Za zbędne uważać należy przedmioty, co do których jednostka administracyjna lub gospodarcza nie przewiduje możliwości ich planowego wykorzystania.
§  3.
1. 1
Przekazanie następuje na podstawie decyzji władzy nadrzędnej jednostki przekazującej. Decyzja powinna być wyrażona na piśmie i odpis jej władza nadrzędna jednostki przekazującej powinna przesłać władzy nadrzędnej jednostki przejmującej.
2.
Przez władzę nadrzędną należy rozumieć urząd, instytucję lub przedsiębiorstwo, któremu jednostka przekazująca podlega lub przez które jest nadzorowana.
3.
O ile jednostką przekazującą jest zakład wchodzący w skład przedsiębiorstwa wielozakładowego, uprawnioną do decyzji stosownie do ust. 1 jest władza nadrzędna przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
Przedmioty majątku trwałego uznane za zbędne należy zgłosić władzy nadrzędnej.
2.
Dysponowanie zgłoszonym przedmiotem bez uzyskania zgody władzy nadrzędnej jest wzbronione.
3.
O ile zbędny przedmiot majątku trwałego jest maszyną lub urządzeniem techniczno-produkcyjnym, które stosownie do przepisów części III instrukcji podlega zgłoszeniu Centralnemu Biuru Obrotu Maszynami (CBOM) w Warszawie, dysponowanie tym przedmiotem wymaga również zgody CBOM.
4.
Wnioski do władzy nadrzędnej i CBOM powinny być należycie uzasadnione.
§  5.
1.
Odpowiednie zabezpieczenie i konserwacja zgłoszonego przedmiotu należy do jednostki, w której posiadaniu przedmiot ten znajduje się.
2.
Jeżeli czynności, związane z zabezpieczeniem lub konserwacją przedmiotu zgłoszonego do przekazania, wymagają nakładów inwestycyjnych (np. przystosowania odpowiedniego pomieszczenia, naprawy dachu itp.), jednostka posiadająca dany przedmiot powinna wystąpić z odpowiednim wnioskiem inwestycyjnym. Wniosek ten co do maszyn i urządzeń techniczno-produkcyjnych, zgłoszonych do CBOM, powinien być zaopiniowany przez CBOM.
§  6.
1.
Przekazanie następuje nieodpłatnie.
2.
Koszt demontażu, opakowania i transportu przekazywanego przedmiotu majątku trwałego oraz koszt robót, związanych z doprowadzeniem stanowiska po przekazanej maszynie do stanu używalności, obciąża stronę odbierającą.
§  7.
1.
Z czynności przekazania strony spisują protokół zdawczo-odbiorczy wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszej instrukcji, przy czym w rubr. "charakterystyka" należy podać wszystkie dane techniczne maszyny, przewidziane w załączniku Nr 2.
2.
W przypadku, gdy przekazywany przedmiot majątku trwałego nie jest ujęty wartościowo w inwentarzu jednostki przekazującej lub gdy jego wartość rzeczywista znacznie odbiega od wartości inwentarzowej, strony (przekazująca i przejmująca) dokonują wspólnie wyceny danego przedmiotu na poziomie bieżącej ceny nabycia lub kosztów wytworzenia z uwzględnieniem stopnia zużycia.
3.
Wycena powinna nastąpić przy udziale przedstawiciela Rady Zakładowej lub przedstawiciela POP PZPR zakładu przekazującego.
§  8.
1.
Protokół zdawczo-odbiorczy, sporządzony stosownie do przepisu § 7-go, jest podstawą do odpowiedniego sprostowania wykazów inwentarzowych w jednostkach administracji państwowej bądź odpowiedniego księgowania w jednostkach gospodarki państwowej.
2.
Księgowania powinny być dokonane zgodnie z obowiązującymi w danym dziale gospodarki jednolitym planem kont lub z innymi obowiązującymi zasadami księgowości.
§  9.
1.
W przypadku, gdy urząd, instytucja lub przedsiębiorstwo państwowe zamierza przekazać przedmiot majątku trwałego, który jest maszyną, urządzeniem techniczno-produkcyjnym lub środkiem transportowym, a jednostka przekazująca położona jest na terenie Ziem Odzyskanych, oprócz decyzji władzy nadrzędnej, wydanej stosownie do przepisu § 3, oraz zlecenia CBOM, wydanego stosownie do przepisu § 14, wymagane jest zezwolenie wydziału przemysłowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej właściwej dla miejsca położenia jednostki przekazującej. O udzielenie zezwolenia występuje władza nadrzędna jednostki przekazującej, właściwa stosownie do § 3 do wydania decyzji o przekazaniu lub CBOM w przypadkach, o których mowa w § 14.
2.
Jeżeli jednostka przejmująca i jednostka przekazująca położone są na terenach różnych województw, a jednostka przekazująca położona jest przy tym na terenie Ziem Odzyskanych, do wniosku o udzielenie zezwolenia na wywóz przez wydział przemysłowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej należy załączyć również pisemną zgodę wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego właściwej dla jednostki przekazującej. Wojewódzka komisja planowania gospodarczego w decyzji swej kierować się może interesami gospodarki miejscowej lub też względami demograficznymi bądź politycznymi.
3.
Jeżeli przekazanie w przypadkach, wymienionych w ust. 1 lub 2, następuje w związku z awarią w zakładzie, do którego maszyna, urządzenie techniczno-produkcyjne lub środek transportowy mają być przeniesione, względnie gdy istnieje groźba zatrzymania produkcji lub części produkcji z powodu braku danego przedmiotu, sprawę wywozu wojewódzka komisja planowania gospodarczego i wydział przemysłowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej powinny załatwić w trybie przyśpieszonym.
4.
O ile wojewódzka komisja planowania gospodarczego odmówi zgody na wywóz zgłoszonego przedmiotu, władza nadrzędna, uprawniona stosownie do § 3 do wystąpienia o zezwolenie na wywóz, może odwołać się do Departamentu Inwestycji PKPG, załączając należytą dokumentację i uzasadnienie konieczności wywozu. Ostateczne orzeczenie wydaje Przewodniczący PKPG na wniosek Departamentu Inwestycji.
§  9a. 2
Władza nadrzędna jednostki przejmującej po otrzymaniu odpisu decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1, powinna ustalić, czy w planie inwestycyjnym jednostki przejmującej przewidziany jest zakup przedmiotu przekazania, oraz stwierdzić, czy przekazany przedmiot zaspokaja potrzeby inwestycyjne tej jednostki.
§  9b. 3
1.
W przypadku pozytywnych ustaleń, o których mowa w § 9a, władza nadrzędna jednostki przejmującej:
1)
wyda bankowi finansującemu tę jednostkę polecenie zablokowania kwoty, przewidzianej w planie inwestycyjnym na zakup przedmiotu przekazania,
2)
wystąpi o zmniejszenie limitu inwestycyjnego danej jednostki o preliminowaną cenę zakupu danego przedmiotu majątku trwałego.
.
Po dokonaniu zmniejszenia limitu jednostki przejmującej zwiększa się o tę samą kwotę rezerwę resortu w Planie Inwestycyjnym.

III.

Przekazywanie niektórych maszyn i urządzeń techniczno-produkcyjnych.

§  10.
1.
Postanowienia niniejszej części dotyczą maszyn i urządzeń techniczno-produkcyjnych, zwanych w dalszym ciągu w skrócie "maszynami", przeznaczonych dla następujących celów:
a)
przetwarzania energii (kotły parowe, silniki wodne, parowe, spalinowe, elektryczne, przetwornice, transformatory itp.),
b)
wydobywania i przeróbki surowca,
c)
przetwarzania surowca na wyroby gotowe lub półgotowe (obrabiarki do metalu i drzewa, maszyny i aparaty do obróbki cieplnej metali, inne maszyny i urządzenia produkcyjne, maszyny pomocnicze),
d)
transportu wewnętrznego (dźwigi, transportery, suwnice itp.),
e)
budownictwa (maszyny budowlane i drogowe).
2.
Przepisy części niniejszej nie dotyczą natomiast:
a)
maszyn rolniczych,
b)
maszyn oraz urządzeń biurowych i gospodarstwa domowego,
c)
środków transportu i komunikacji kolejowej, drogowej, powietrznej i wodnej,
d)
środków łączności telefonicznej, telegraficznej i radiowej,
e)
innych maszyn i urządzeń technicznych, nie wymienionych w ust. 1, oraz części wymiennych, artykułów technicznych i pomocniczych, przenośnych hal i budynków fabrycznych oraz innych przedmiotów nie będących maszynami lub urządzeniami techniczno-produkcyjnymi.
§  11.
1.
Jako zbędne stosownie do § 2 można uważać maszyny, które nie są wykorzystane z uwagi na to, że:
a)
plan produkcji nie wymaga włączenia danej maszyny do procesu produkcyjnego,
b)
maszyna nie jest zdolna do wykonania samodzielnie pełnego procesu produkcyjnego, a dla czynnego zespołu maszyn jest zbędna,
c)
zainstalowanie i uruchomienie maszyny jest niemożliwe ze względu na brak pomieszczeń, źródeł energii, materiałów opałowych, pędnych, technicznych lub surowców,
d)
maszyna jest nieprzydatna dla danej jednostki (np. maszyna włókiennicza w przemyśle metalowym),
e)
maszyna jest uszkodzona, a naprawa przez użytkownika jest z jakichkolwiek przyczyn niewykonalna,
f)
inne przyczyny dostatecznie uzasadniają niewykorzystywanie maszyny.
2.
Maszyna nie może być uznana jako zbędna, jeśli przyczyny niewykorzystywania maszyny mają charakter przejściowy, a w szczególności, jeśli istnieje możliwość:
a)
włączenia maszyny do planu produkcji lub do innej planowej działalności danej jednostki,
b)
dokompletowania maszyny niekompletnej,
c)
skompletowania zespołu maszyn, w którym maszyna niesamodzielna znajdzie zastosowanie.
3.
Zakwalifikowanie maszyny jako zbędnej tylko dlatego, że jest ona niedostatecznie wydajna lub precyzyjna w stosunku do potrzeb danej jednostki, może nastąpić wyłącznie na podstawie decyzji władzy nadrzędnej i tylko po uprzednim technicznym sprawdzeniu niemożliwości dalszego użytkowania maszyny przez jednostkę posiadającą.
4.
Od zasad, wyrażonych w ust. 1 i 2, mogą być czynione odstępstwa z przyczyn uzasadnionych, w zasadzie tylko w zakładach nie posiadających określonego profilu produkcyjnego.
§  12.
1.
Zakwalifikowanie maszyny jako zbędnej należy do jednostki posiadającej maszynę. Uznanie to podlega sprawdzeniu przez władzę nadrzędną przy wydawaniu przez nią decyzji w przedmiocie przekazania maszyny (§ 3).
2.
Władza nadrzędna z własnej inicjatywy lub na wniosek CBOM może zbadać, czy wszystkie maszyny, jej zdaniem zbędne dla danej jednostki, zostały zgłoszone i ewentualnie wydać decyzję w przedmiocie przekazania maszyny niezgłoszonej, oraz zbadać, czy nie zgłoszono maszyn, które mogą być wykorzystane w danej jednostce. W szczególności maszyny uszkodzone, a nadające się do remontu i przydatne dla jednostki posiadającej, nie powinny być przekazywane, lecz wyremontowane przez jednostkę posiadającą.
§  13.
Za prawidłowe i obiektywne zakwalifikowanie maszyn do kategorii zbędnych odpowiedzialne jest kierownictwo techniczne danej jednostki, której obowiązkiem jest pełne wykorzystanie parku maszynowego.
§  14.
1.
Przekazanie maszyn, co do których prawo obrotu służy CBOM stosownie do § 3 zarządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 27 lutego 1948 r. o utworzeniu CBOM, następuje za pośrednictwem CBOM.
2. 4
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadkach, gdy jednostka przekazująca i jednostka odbierająca są podporządkowane bezpośrednio lub pośrednio temu samemu ministerstwu.
3.
Właściwi ministrowie mogą z przyczyn gospodarczo uzasadnionych zarządzić, aby przekazanie maszyn określonego rodzaju i w określonych przypadkach następowało za zgodą właściwego ministerstwa. Zarządzenie takie nie zwalnia w przypadkach, określonych w ust. 1, od obowiązku pośrednictwa CBOM, chyba że zachodzą okoliczności, przewidziane w ust. 2.
4.
CBOM prześle w terminie jednego miesiąca od daty ogłoszenia niniejszej instrukcji do wszystkich ministerstw i centralnych zarządów przemysłu zatwierdzony przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego wykaz rodzajów maszyn, których przekazanie powinno zawsze, a więc także w przypadkach, określonych w ust. 2, następować za pośrednictwem CBOM.
§  15.
1.
Prawo decyzji o przekazaniu, służące władzy nadrzędnej stosownie do §§ 3, 12 i 14, wygasa po upływie trzech miesięcy od daty sprawdzenia przez tę władzę, że zakwalifikowanie maszyny przez zakład, jako zbędnej, jest słuszne. Po tym terminie maszyny należące do kategorii, wymienionych w § 14 ust. 1, powinny być zgłoszone do CBOM, a maszyny pozostałe - do ministerstwa właściwego dla jednostki posiadającej.
2.
Przepis ustępu poprzedzającego nie odnosi się do maszyn, które stosownie do § 14 ust. 4 powinny być w każdym przypadku przekazywane za pośrednictwem CBOM.

Maszyny tej kategorii należy zgłaszać CBOM niezwłocznie po uznaniu ich jako zbędne.

3.
Zgłoszenia następują wg wzoru, stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji. W razie potrzeby do zgłoszenia powinien być dołączony szkic rysunkowy lub odbitka fotograficzna maszyny.
4.
O ile maszyna, zgłoszona właściwemu ministerstwu lub CBOM do przekazania jako zbędna, nie znajdzie nabywcy, właściwe ministerstwo z urzędu, lub w odniesieniu do maszyn, co do których prawo obrotu zgodnie z niniejszą instrukcją służy CBOM - na wniosek CBOM, poweźmie w możliwie krótkim czasie decyzję w sprawie innego sposobu racjonalnego wykorzystania lub zabezpieczenia zgłoszonej maszyny.
§  16.
W sprawach, dotyczących przekazywania maszyn, a nie unormowanych postanowieniami §§ 10-15 niniejszej instrukcji, stosuje się odpowiednio postanowienia §§ 2-9.
§  17.
Ewidencję i rozdzielnictwo zgłoszonych maszyn zbędnych CBOM prowadzi wg instrukcji Departamentu Inwestycji Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  18.
1.
Przekazanie maszyny zgłoszonej do CBOM może być dokonane wyłącznie na podstawie oryginału zlecenia, wystawionego przez CBOM.
2.
Przepis ustępu poprzedzającego stosuje się również do wszystkich maszyn zgłoszonych CBOM przed wejściem w życie niniejszej instrukcji.
3.
Przy wydaniu maszyny strona przekazująca powinna żądać pisemnego upoważnienia odbiorcy wskazanego w zleceniu. Upoważnienie to oraz oryginał zlecenia należy załączyć do protokołu zdawczo-odbiorczego.

IV.

Przepisy końcowe.

§  19.
Przepisy instrukcji, w wyjątkiem § 6 i 14 ust. 1, nie mają zastosowania w przypadkach, gdy jednostką przekazującą jest urząd, instytucja lub przedsiębiorstwo podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego.
§  20.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Przekazanie środków trwałych

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Zgłoszenie maszyny zbędnej do Centr. Biura Obrotu Maszynami

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

* Z dniem 20 października 1951 r. przepisy nin. instrukcji tracą moc w części dotyczącej przekazywania obrabiarek, zgodnie z § 15 zarządzenia z dnia 1 października 1951 r. w sprawie należytego zagospodarowania zbędnych obrabiarek do metali i drewna (M.P.51.A-89.1225).

Z dniem 29 marca 1955 r. przepisy nin. instrukcji tracą moc w części dotyczącej przekazywania obrabiarek, zgodnie z § 14 zarządzenia z dnia 28 lutego 1955 r. w sprawie należytego zagospodarowanie zbędnych obrabiarek do metali i drewna (M.P.55.27.263).

1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 12 stycznia 1951 r. (M.P.51.A-6.77) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 29 stycznia 1951 r.
2 § 9a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 stycznia 1951 r. (M.P.51.A-6.77) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 29 stycznia 1951 r.
3 § 9b dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 stycznia 1951 r. (M.P.51.A-6.77) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 29 stycznia 1951 r.
4 § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 listopada 1950 r. (M.P.50.A-133.1703) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 28 grudnia 1950 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-76.885

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Wzajemne przekazywanie maszyn, urządzeń technicznych, środków transportowych i innych przedmiotów majątku trwałego przez urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe.
Data aktu: 02/06/1950
Data ogłoszenia: 30/06/1950
Data wejścia w życie: 30/06/1950