Tymczasowy ramowy regulamin obrad rad narodowych.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 12 maja 1950 r.
w sprawie tymczasowego ramowego regulaminu obrad rad narodowych.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Państwa ustala następujący tymczasowy regulamin obrad rad narodowych:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rady narodowe obradują na sesjach.
2.
Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
3.
Sesje rady są zwyczajne i nadzwyczajne. Sesje zwyczajne wojewódzkich rad narodowych odbywają się przynajmniej raz na kwartał, powiatowych rad narodowych przynajmniej raz na dwa miesiące, innych rad narodowych przynajmniej raz na miesiąc. Sesje nadzwyczajne odbywają się w miarę potrzeby.
§  2.
1.
Sesje rady zwołuje prezydium rady, ustalając równocześnie termin i miejsce pierwszego posiedzenia.
2.
Sesja winna być zwołana, jeżeli zażąda tego we wniosku pisemnym przynajmniej 1/4 członków rady, wskazując równocześnie proponowany przedmiot obrad. W tym przypadku posiedzenie winno się odbyć w terminie 10 dni, licząc od dnia zgłoszenia wniosku.
3.
O sesji rady należy zawiadomić pisemnie członków rady oraz członków prezydium co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. W zawiadomieniu należy wskazać miejsce, dzień i godzinę pierwszego posiedzenia oraz proponowany przez prezydium porządek obrad w ciągu sesji.
4.
Zawiadomienie o sesji i poszczególnych posiedzeniach rady winno być również podane do publicznej wiadomości.
5.
Terminy dalszych posiedzeń w obrębie jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia o nich ustnie na posiedzeniu.
§  3.
1.
Rada może obradować i pobierać uchwały w obecności przynajmniej 1/3 ogólnej liczby członków rady (quorum).
2.
Pierwsze posiedzenie każdej sesji otwiera przewodniczący prezydium rady lub jego zastępca i po stwierdzeniu quorum zarządza wybór przewodniczącego obrad i sekretarza.
3.
Wyboru przewodniczącego obrad i sekretarza dokonuje rada większością głosów w głosowaniu jawnym przez podniesienie rąk. Głosowanie odbywa się nad kandydatami zgłoszonymi na posiedzeniu.
§  4.
Natychmiast po dokonaniu wyborów przewodniczący obrad obejmuje przewodnictwo i przewodniczy na wszystkich posiedzeniach danej sesji. Zastępuje go sekretarz obrad, który jednocześnie nadzoruje prowadzenie protokołu.
§  5.
1.
Przewodniczący obrad i sekretarz winni być członkami danej rady narodowej.
2.
Przewodniczący obrad i sekretarz zasiadają przy stole prezydialnym. Członkowie prezydium rady oraz inne osoby, biorące z urzędu udział w posiedzeniu, zajmują miejsca w tym celu wyznaczone. W lokalu obrad należy zabezpieczyć osobne miejsce dla publiczności.
§  6.
Posiedzenia rady są jawne. Przewodniczący obrad z własnej inicjatywy lub na żądanie prezydium rady zarządzi tajność obrad, jeżeli dotyczą one tajemnicy państwowej.
§  7.
Wszystkie czynności biurowe rady załatwia właściwy organ prezydium rady. Protokół obrad prowadzi pod nadzorem sekretarza obrad pracownik, wyznaczony przez przewodniczącego prezydium rady.

II.

Obowiązki członków rady.

§  8.
1.
Członkowie są obowiązani brać udział we wszystkich posiedzeniach rady.
2.
Członek rady obowiązany jest punktualnie przybyć na posiedzenie oraz brać udział w nim do końca.
3.
Członek rady stwierdza swą obecność na posiedzenia podpisem na liście obecności.
4.
Członek rady obowiązany jest usprawiedliwić swą nieobecność w razie niemożności uczestniczenia w pracach rady w miarę możności przed terminem posiedzenia.
5.
Nieusprawiedliwiona nieobecność członka rady narodowej winna być rozpatrzona na następnym posiedzeniu, przy czym rada wyciągnie konsekwencje, przewidziane w obowiązujących przepisach.
§  9.
W obradach rady mogą uczestniczyć pracownicy, wyznaczeni przez prezydium rady do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach mogą brać udział przedstawiciele władz zwierzchnich oraz przedstawiciele tych urzędów i instytucji, nie podporządkowanych radzie, których dotyczą sprawy, stanowiące przedmiot obrad rady. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie rady.

III.

Obradowanie.

§  10.
1.
Na początku pierwszego posiedzenia każdej sesji rada winna ustalić porządek obrad, po czym powinno nastąpić przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
2.
Na porządku dziennym każdej zwyczajnej sesji rady winno się znajdować odpowiednie sprawozdanie prezydium rady lub w razie potrzeby jej komisji z wykonania uchwał rady. Sprawozdanie prezydium składa przewodniczący prezydium albo wyznaczony przez prezydium członek prezydium, a sprawozdanie z komisji przewodniczący komisji, jego zastępca, sekretarz komisji lub wyznaczony przez komisję specjalny sprawozdawca.
3.
Porządek dzienny każdej sesji rady powinien zawierać punkt "zapytania i wolne wnioski".
§  11.
Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Poza kolejnością mogą zabierać głos członkowie prezydium oraz przedstawiciele władz zwierzchnich.
§  12.
1.
Każdy członek rady w punkcie porządku dziennego "zapytania i wolne wnioski" ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania rady lub podlegają kontroli rady. Odpowiedzi udziela przewodniczący lub inny członek prezydium rady lub na polecenie przewodniczącego odpowiedni pracownik lub też przedstawiciel urzędu lub instytucji, której zapytanie dotyczy.
2.
W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie dwutygodniowym. Członek rady może żądać, aby odpowiedź była przedmiotem obrad rady.
§  13.
Członkowie rady mają prawo zgłaszania wolnych wniosków nieobjętych porządkiem obrad. Rada decyduje, czy i kiedy wolne wnioski mają być wzięte pod obrady.
§  14.
1.
Wnioski mogą dotyczyć przedmiotu obrad (wnioski merytoryczne) i formalnego toku obrad (wnioski formalne).
2.
Wnioski mogą być zgłaszane ustnie lub na piśmie jedynie przez członków rady lub członków prezydium rady.
3.
Zgłoszony wniosek winien w zasadzie zawierać projekt uchwały oraz jej uzasadnienie.
4.
Projekty ważniejszych uchwał przygotowują komisje.
§  15.
1.
Wnioski w sprawach formalnych oraz wnioski nagłe wolno zgłaszać w każdym czasie obrad.
2.
Wnioskiem nagłym jest wniosek uznany za nagły przez radę.
3.
Po uznaniu wniosku za nagły, przewodniczący obrad poddaje go bezzwłocznie pod dyskusję i głosowanie.
§  16.
1. 1
Uchwały rad zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Przy wyborze i odwoływaniu członków prezydium rad oraz w innych przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach stosuje się głosowanie tajne kartkami; rada może uchwalić tajność głosowania również w innych sprawach
2.
Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad bezzwłocznie.

IV.

Protokóły.

§  17.
1.
Z każdego posiedzenia winien być spisany protokół, który powinien zawierać:
a)
numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
b)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum), wybór przewodniczącego i sekretarza obrad,
c)
nazwiska nieobecnych członków rady i prezydium (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,
d)
stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniego posiedzenia,
e)
zatwierdzony porządek obrad,
f)
przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
g)
czas trwania posiedzenia,
h)
podpis przewodniczącego obrad i sekretarza obrad.
2.
Protokóły są numerowane cyframi rzymskimi, a poszczególne uchwały - arabskimi.
3.
Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzowego.
§  18.
Odpis protokółu winien być nie później niż 7-go dnia po odbyciu posiedzenia przesłany do prezydium właściwej rady narodowej wyższego stopnia, a z posiedzeń wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych w Warszawie i Łodzi - do Kancelarii Rady Państwa i Prezydium Rady Ministrów.

V.

Przepisy końcowe.

§  19.
Ważniejsze uchwały rady winny być podane do publicznej wiadomości. O tym, które uchwały są ważniejsze, decyduje prezydium rady, o ile rada sama nie postanowi podania uchwały do publicznej wiadomości.
§  20.
Dotychczasowe przepisy o dietach za udział w posiedzeniach pozostają bez zmian.
1 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 31 grudnia 1956 r. (M.P.57.2.10) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 stycznia 1957 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-57.651

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy ramowy regulamin obrad rad narodowych.
Data aktu: 12/05/1950
Data ogłoszenia: 20/05/1950
Data wejścia w życie: 20/05/1950