a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/2399 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto rozporządzenie zapewnia ramy dla współpracy cyfrowej między organami celnymi a innymi organami za pośrednictwem trzech głównych komponentów: unijnych systemów pozacelnych zarządzających określonymi formalnościami pozacelnymi wymienionymi w załączniku do tego rozporządzenia, krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł oraz unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX).
(2) W przypadku gdy przedsiębiorca składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, organy celne i właściwe organy partnerskie powinny mieć możliwość automatycznej wymiany i weryfikacji informacji wymaganych na potrzeby procesu odprawy celnej zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2399. Należy zatem określić elementy danych, które mają być wymieniane między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a odpowiednimi unijnymi systemami pozacelnymi za pośrednictwem EU CSW-CERTEX. W odniesieniu do każdej z unijnych formalności pozacelnych określonych w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399 należy określić odpowiednie przepisy Unii inne niż przepisy prawa celnego, określające odpowiednie elementy danych dla tych formalności.
(3) W przypadku procedur celnych i powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, EU CSW-CERTEX powinien wymieniać się wszystkimi elementami danych określonymi w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2 i w załączniku B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 .
(4) W części 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 4 określono elementy danych na potrzeby wspólnych zdrowotnych dokumentów wejścia (CHED).
(5) W załącznikach do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 5 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 6 określono elementy danych na potrzeby świadectwa kontroli.
(6) W art. 16 i 17 oraz w załączniku VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 7 określono elementy danych na potrzeby pozwoleń stosowanych w przywozie lub wywozie substancji zubożających warstwę ozonową (ODS).
(7) W art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 8 oraz art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 9 określono elementy danych na potrzeby rejestracji i zarządzania kontyngen- tami/upoważnieniami na portalu F-GAZ.
(8) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1079 10 określono elementy danych na potrzeby pozwolenia na przywóz dóbr kultury (ICG-L), oświadczenia importera dotyczącego dóbr kultury (ICG-S) oraz ogólnego opisu dóbr kultury (ICG-D).
(9) W art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 11 określono elementy danych na potrzeby zezwoleń w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1024/2008 12 określono elementy danych dotyczące zezwoleń związanych z egzekwowaniem prawa, zarządzaniem i handlem w dziedzinie leśnictwa (FLEGT).
(11) W załącznikach II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 13 określono elementy danych na potrzeby wywozu produktów podwójnego zastosowania.
(12) W załącznikach I-V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 792/2012 14 określono elementy danych na potrzeby świadectw związanych z międzynarodowym handlem dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
(13) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2248 15 określa elementy danych dotyczące informacji wymienianych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku (ICSMS).
(14) Art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2104 16 określa elementy danych na potrzeby powiadomienia o przybyciu.
(15) Ponieważ nowe przepisy sektorowe ustanawiające unijne formalności pozacelne przewidują korzystanie z unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, konieczne jest dodanie nowych pozycji do istniejących tabel w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/2399.
(17) Uprawnienia określone w art. 5 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do zmiany części A i B załącznika do tego rozporządzenia są ściśle powiązane z uprawnieniem określonym w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie wszystkich elementów danych istotnych dla unijnych formalności pozacelnych wymienionych w tych częściach. W związku z tym ze względu na uproszczenie procedur administracyjnych należy połączyć wszystkie uprawnienia w jednym akcie ustawodawczym.
(18) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 31 maja 2024 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.