Decyzja wykonawcza 2023/696 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/696
z dnia 27 marca 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 1916)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 23 września 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie do 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , zgodnie z którym najpóźniej do 1 lipca 2023 r. nowe pojazdy muszą być wyposażone w pokładowy europejski system sterowania pociągiem (ETCS) zgodny z wzorcem 3, Wniosek dotyczy dziesięciu nowych pojazdów ETR675 o następujących po sobie numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26, których dostawcą jest Alstom Ferroviaria S.p.A. Te dziesięć pojazdów uzupełnia dotychczasową flotę 26. pojazdów ETR675 stanowiących własność Italo-Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A (Italo- NTV S.p.A).

(2) Informacje dostarczone przez władze włoskie na poparcie wniosku umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.

(3) Zgodnie z pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 nowe pojazdy dopuszczone do eksploatacji po 16 czerwca 2019 r. muszą być zgodne z zestawami specyfikacji nr 2 lub nr 3 (ETCS zgodny z wzorcem 3), o których mowa w tabeli A 2 w załączniku A do tego rozporządzenia 3 .

(4) Pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ma na celu ułatwienie przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 poprzez przedłużenie terminów. Zgodnie z pkt 3 lit. b) tego punktu niektóre pojazdy wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczone przed 31 grudnia 2020 r. zgodnie z zezwoleniem dla typu pojazdu wydanym przed 1 stycznia 2019 r. mogą skorzystać z przedłużonego terminu na spełnienie wymogów wzorca 3 dla ETCS, tj. do 1 lipca 2023 r.

(5) Po podpisaniu 28 października 2015 r. pierwotnej umowy między Italo-NTV S.p.A a Alstom Ferroviaria S.p.A na dostawę i konserwację 26 pojazdów ETR675 (znanych również jako Pendolino EVO) w ramach opcji zakupu zamówiono w różnych partiach dziesięć pojazdów, o których mowa we wniosku.

(6) Przed 16 czerwca 2019 r. zamówiono sześć pojazdów o numerach od ETR675.17 do ETR675.22, wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczonych do obrotu przed 31 grudnia 2020 r. Zgodnie z pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 1 lipca 2023 r. pojazdy te muszą spełnić wymogi dla ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(7) Po 16 czerwca 2020 r., a konkretnie 31 lipca 2020 r., zamówiono dwa pojazdy o numerach od ETR675.23 i ETR675.24, wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczone do obrotu przed 31 grudnia 2020 r. Zgodnie z pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 1 lipca 2023 r. pojazdy te muszą spełnić wymogi dla ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(8) Dwa pojazdy, o numerach ETR675.25 i ETR675.26, zamówione 31 lipca 2019 r., miały zostać dostarczone po 31 grudnia 2020 r. W związku z tym nie wchodziły one w zakres przepisu przejściowego zawartego w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 i zgodnie z pkt 7.4.2.1 tego załącznika powinny być wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 3. Decyzją Komisji C(2021) 3233 final 4  zezwolono na tymczasowe niestosowanie tej części TSI do 30 czerwca 2023 r. W rezultacie wszystkie dziesięć pojazdów, o których mowa we wniosku, jest obecnie wyposażonych wyłącznie w ETCS zgodny z wzorcem 2.

(9) Migrację dziesięciu pojazdów stanowiących przedmiot tej decyzji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 zaplanowano na okres kończący się 1 lipca 2023 r., zgodnie z terminem określonym w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919.

(10) Bezpieczna migracja z systemu pokładowego ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 zależy jednak od zakończenia modernizacji linii Mediolan-Bolonia i instalacji urządzeń przytorowych ETCS zgodnych z wzorcem 3, aby testy gwarantowały zgodność pokładowego ETCS i urządzeń przytorowych zgodnych z wzorcem 3. Dostępność linii do testowania opóźniła się ze względu na późną instalację urządzeń przytorowych ETCS zgodnych z wzorcem 3. Testowanie stanie się możliwe dopiero w drugim kwartale 2023 r., co umożliwi wydanie pierwszych ponownych zezwoleń dla pojazdów dopiero w listopadzie 2023 r.

(11) Tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 przez kolejny rok do dziesięciu pojazdów ERT675 wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, aż do ich modernizacji do ETCS zgodnego z wzorcem 3 w trakcie regularnych prac konserwacyjnych, w okresie od listopada 2023 r. do 30 czerwca 2024 r., umożliwiłoby kontynuację usług w przypadku braku jakichkolwiek rozwiązań alternatywnych w warunkach opłacalnych z handlowego i operacyjnego punktu widzenia.

(12) Opóźnienie migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ dziesięć pojazdów, których to dotyczy, jest już wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, a urządzenia przytorowe są również wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i będą stopniowo przechodzić do ETCS zgodnego z wzorcem 3 do 2025 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS, bez wpływu na interoperacyjność zarówno pojazdów wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, jak i ETCS zgodny z wzorcem 3.

(13) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze włoskie producent pojazdów oznaczonych numerami od ETR675.17 do ETR675.26, Alstom Ferroviaria S.p.A oraz ich właściciel, Italo-NTV S.p.A, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu modernizacji tych pojazdów oraz pozostałej floty pojazdów wyposażonych w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z tym planem modernizacja ma zostać zakończona do 30 czerwca 2024 r.

(14) Wniosek opiera się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który zezwala na niestosowanie co najmniej jednej technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI), jeżeli stosowanie tej TSI zagroziłoby ekonomicznej opłacalności projektu lub zgodności systemu kolei w zainteresowanych państwach członkowskich.

(15) Z informacji przekazanych przez władze włoskie wynika, że w przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w dziesięciu pojazdach, tymczasowo wycofując je z eksploatacji poza normalną planową konserwacją. Miałoby to znaczący negatywny skutek gospodarczy dla operatora w postaci przychodów utraconych z powodu braku świadczenia usług komercyjnych, braku faktur oraz kosztów parkowania dziesięciu pojazdów. Można zezwolić na zastosowanie alternatywnego przepisu, a mianowicie dalsze stosowanie ETCS zgodnego z wzorcem 2 do czasu, gdy modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 może zostać przeprowadzona w sposób opłacalny, ponieważ nie będzie to miało wpływu na interoperacyjność i pozwoli zapewnić ciągłość usług.

(16) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione i zezwolić do 30 czerwca 2024 r. na rozdział terminów migracji dziesięciu pojazdów o numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26 z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(17) Należy zatem przyjąć złożony przez Włochy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów do 30 czerwca 2024 r.

(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wniosek Republiki Włoskiej o niestosowanie do 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675 o następujących po sobie numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych włoskiej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2024 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Zestaw specyfikacji nr 1 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 2 i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1 Zestaw specyfikacji nr 2 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 3, wydanie 1 dotyczące utrzymania i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1 Zestaw specyfikacji nr 3 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 3, wydanie 1 i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1
4 Decyzja wykonawcza Komisji C(2021) 3233 final z dnia 11 maja 2021 r. w sprawie przyjęcia wniosku o niestosowanie części technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej, określonej w rozporządzeniu (UE) 2016/919, przedłożonego Komisji przez Republikę Włoską zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.91.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/696 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675
Data aktu: 27/03/2023
Data ogłoszenia: 29/03/2023