a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób, w tym przepisy odnoszące się do rejestracji i zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym oraz do wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zawierających materiał biologiczny. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2016/429 uprawniono Komisję do przyjęcia przepisów mających na celu uzupełnienie niektórych innych niż istotne elementów tego rozporządzenia w drodze aktów delegowanych.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/686 2 ustanowiono przepisy uzupełniające dotyczące zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, prowadzenia dokumentacji i identyfikowalności materiału biologicznego, a także wymagania w zakresie zdrowia zwierząt i certyfikacji dotyczące przemieszczania w obrębie terytorium Unii materiału biologicznego niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych.
(3) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są wymagane w celu uzupełnienia przepisów ustanowionych w części IV tytuł I rozdział 5 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt oraz wymagań w zakresie certyfikacji zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zawierających materiał biologiczny niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się przenośnych chorób zwierząt w Unii za pośrednictwem tych produktów.
(4) Przepisy te są w dużym stopniu powiązane i wiele z nich ma być z założenia stosowanych łącznie. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym, a nie w szeregu odrębnych aktów prawnych zawierających liczne odniesienia wzajemne, z czym wiąże się ryzyko powielania.
(5) Podczas wdrażania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 kilka państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów wskazało, że w związku z najnowszymi zmianami i specjalizacją w sektorze materiału biologicznego definicja zespołu pozyskiwania zarodków powinna również obejmować zespół, który wyłącznie pozyskuje niezapłodnione oocyty i zajmuje się nimi. Należy zatem zmienić tę definicję i powiązane wymagania, aby obejmowały one taki zespół.
(6) Zakłady przetwarzające materiał biologiczny mogą prowadzić procesy inne niż seksowanie nasienia. Aby zapewnić identyfikowalność produktów przetworzonych, dodatkowe wymagania dotyczące identyfikowalności mające wcześniej zastosowanie wyłącznie do nasienia seksowanego należy rozszerzyć również na wszystkie produkty przetworzone.
(7) W art. 19 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono odstępstwo od wymagań w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych będących dawcami przemieszczanych między centrami pozyskiwania nasienia. Doświadczenia państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów we wdrażaniu tego artykułu wskazują na brak pewności prawa w odniesieniu do stopnia zaangażowania urzędowych lekarzy weterynarii. Należy więc doprecyzować ten artykuł.
(8) W art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania w obrębie terytorium Unii materiału biologicznego psów i kotów, głównie aby przeciwdziałać wściekliźnie i wspierać przestrzeganie środków zapobiegawczych w zakresie zdrowia zwierząt przeciwko pasożytowi Echinococcus multilocularis. Państwa członkowskie i zainteresowane podmioty zakwestionowały przydatność i proporcjonalność tych wymagań. Ponieważ odpowiednie normy międzynarodowe Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) nie zawierają porównywalnych wymagań, należy uchylić art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 oraz skreślić powiązane wyrażenia w wymaganiach dotyczących urzędowej certyfikacji i powiadamiania o przemieszczaniu materiału biologicznego psów i kotów między państwami członkowskimi.
(9) W części 2 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono dodatkowe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do świń będących dawcami. Zgodnie z częścią 2 rozdział I pkt 1 lit. c) ppkt (iv) tego załącznika zwierzęta z wynikiem dodatnim w kierunku zakażenia wirusem zespołu rozrodczo-oddechowego świń należy natychmiast usunąć z miejsca kwarantanny. Państwa członkowskie i zainteresowane podmioty zakwestionowały proporcjonalność tego wymagania w świetle praktycznych i naukowo udowodnionych trudności związanych z obecnymi metodami diagnostycznymi. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/686, aby wprowadzić różne możliwości działań następczych w przypadku stosowania różnych rodzajów metod diagnostycznych w celu potwierdzenia lub wykluczenia przypadków podejrzenia zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/689 3 .
(10) W części 2 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono dodatkowe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt, dotyczące między innymi badania świń utrzymywanych w centrach pozyskiwania nasienia w kierunku klasycznego pomoru świń. Odpowiednie normy międzynarodowe WOAH nie wymagają jednak badania takich zwierząt w państwach, w których nie zgłoszono ognisk klasycznego pomoru świń i w których w ciągu 12 poprzedzających miesięcy nie prowadzono szczepień przeciwko tej chorobie. W związku z tym należy zaprzestać badań na obecność tej choroby u świń utrzymywanych w centrach pozyskiwania nasienia w państwach, które nie zgłosiły klasycznego pomoru świń ani nie szczepiły przeciwko tej chorobie w ciągu 12 poprzedzających miesięcy.
(11) Należy zmienić odniesienia do zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej, aby dostosować je do odniesień do tego wirusa w innych aktach Unii oraz aby uściślić, że przepisy obejmują wszystkie serotypy tego wirusa. Ponadto wymagania związane z zakażeniem wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej powinny być spójniejsze z normami międzynarodowymi WOAH, żeby wprowadzić możliwość stosowania okresu wolnego od wektorów jako fakultatywnego i dodatkowego środka zmniejszającego ryzyko związanego z tym zakażeniem, aby zapewnić bezpieczny handel materiałem biologicznym bydła, owiec i kóz.
(12) W załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono dodatkowe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące dodawania antybiotyków do nasienia, w tym obowiązkowego dodawania ich do nasienia bydła i świń. Chociaż wymagania te są zgodne z normami międzynarodowymi WOAH, te normy międzynarodowe podlegają obecnie zmianom w kierunku dobrowolnego, bardziej elastycznego i ostrożnego stosowania antybiotyków. O podobnych potrzebach świadczą ponadto informacje pochodzące z literatury naukowej oraz od państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów. W związku z tym odpowiednie wymagania należy uprościć i objąć zasadą dobrowolności.
(13) Po opublikowaniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wykryto w nim pewne istotne błędy. W szczególności sformułowanie dotyczące uniemożliwiania wstępu osobom nieupoważnionym do centrów pozyskiwania nasienia i zakładów przetwarzających materiał biologiczny spowodowało niepewność prawa. Ponadto błędne odniesienie w tekście dotyczącym wprowadzania niektórych koniowatych do centrów pozyskiwania nasienia koniowatych zmieniło w sposób niezamierzony wymagania, których spełnienie mają zapewnić lekarze weterynarii centrum. W interesie pewności i jasności prawa błędy te należy skorygować.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2020/686,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2023 r.