Decyzja wykonawcza 2023/417 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/417
z dnia 22 lutego 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 1154)

(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 15 i 20 lipca 2022 r. odpowiednio Niderlandy i Niemcy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) ("pociągi zespołowe") dostarczonych przez producenta Stadler operatorowi Arriva. Wnioski opierają się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, w której przewidziano możliwość niestosowania TSI ze względu na zagrożenie ekonomicznej opłacalności projektu. Wspomniane pociągi zespołowe są wykorzystywane do świadczenia usług między Maastricht (Niderlandy), Heerlen (Niderlandy) i Aachen (Niemcy).

(2) Te same osiem pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) było już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 5081 final 3 . W drodze tej decyzji wykonawczej Komisja przyjęła wniosek Niderlandów o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 4  w pojazdach przeznaczonych do eksploatacji w korytarzach sieci bazowej TEN-T. Zezwolenie na tymczasowe niestosowanie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, która odnosi się do braku opłacalności ekonomicznej przeprowadzenia modernizacji w celu zainstalowania urządzeń pokładowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pełnej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/919.

(3) Decyzją wykonawczą C(2020) 5081 final zezwolono na tymczasowe niestosowanie do dnia 31 marca 2022 r., z możliwością przedłużenia przez niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r., jeżeli byłoby to konieczne z przyczyn niezależnych od właściciela lub producenta pociągów zespołowych, oraz na wniosek któregokolwiek z nich.

(4) Na podstawie spoczywającego na władzach niderlandzkich na mocy decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final obowiązku monitorowania postępów właściciela i producenta pociągów zespołowych w odniesieniu do ich obowiązku zapewnienia pełnej zgodności ośmiu pociągów zespołowych z pokładowym ERTMS, niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa zezwolił na przedłużenie okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r.

(5) W związku z tym osiem pociągów zespołowych, których to dotyczy, jest obecnie wyposażonych w systemy klasy B, ponieważ właściciel podjął decyzję o odroczeniu instalacji wzorca 2 i bezpośrednią aktualizację do wzorca 3 do końca 2022 r. na podstawie decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final.

(6) Jeżeli chodzi o obecny wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, informacje przekazane przez władze Niderlandów i Niemiec zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.

(7) W pierwszym roku realizacji projektu modernizacji ośmiu pociągów zespołowych przy zastosowaniu urządzeń pokładowych wzorca 3 ETCS wystąpiły opóźnienia, głównie ze względu na czynniki zewnętrzne, przy jedynie ograniczonym wpływie producenta. Przyczyny opóźnień obejmują brak modernizacji infrastruktury do wzorca 3 ETCS, niejasności dotyczące wymogów wdrożenia typu systemu klasy B oraz wpływ COVID-19 na podejmowanie decyzji i komunikację między zainteresowanymi stronami.

(8) W celu zrekompensowania opóźnień i kontynuowania eksploatacji pociągów władze niderlandzkie i niemieckie przyjęły wniosek producenta o tymczasowe usunięcie dwóch funkcji "komutacja pakietów GPRS" i "zarządzanie kluczami online" ze specyfikacji pociągów zespołowych oraz zbadanie możliwości zastosowania ograniczenia lub warunków użytkowania w celu zrekompensowania obu funkcji. Komutacja pakietów GPRS i zarządzanie kluczami online stanowią jednak dwie funkcje techniczne nieodłącznie związane z wzorcem 3 ETCS. Komutacja pakietów GPRS jest częścią wymogów na podstawie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" i zarządzanie kluczami online jest częścią wymagań określonych w pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" w załączniku do rozporządzenia (UE) 2016/919. W związku z tym usunięcie tych dwóch funkcji powoduje niezgodność z rozporządzeniem (UE) 2016/919.

(9) Z tego względu, bez odstępstwa od pełnego stosowania wzorca 3 ETCS, konieczne byłoby wstrzymanie eksploatacji pociągów zespołowych. Pociągi zespołowe są wyposażone w szczególne cechy, a mianowicie trzy systemy zasilania (1,5 kV, 3 kV i 15 kV) oraz trzy systemy sterowania pociągiem klasy B (ATB, TBL1+ i PZB). Pociągi zespołowe, o tych lub podobnych cechach, dopuszczone do ruchu w Niderlandach i Niemczech, nie są obecnie dostępne na rynku. Tymczasowe zastąpienie dzierżawionymi pociągami zespołowymi nie jest zatem możliwe. W związku z tym pociągi zespołowe musiałyby zostać zastąpione autobusami, co miałoby nie tylko skutki ekonomiczne w postaci utraconych dochodów i wysokich kosztów bezpośrednich alternatywnych usług transportu drogowego, ale również miałoby negatywne skutki społeczno-gospodarcze dla klientów Arriva i spowodowałoby utratę zaufania pasażerów do tego operatora z powodu zakłócenia usługi.

(10) Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wnioskodawcy poinformowali Komisję, że opóźnienie we wdrażaniu obu funkcji nie wpłynie na bezpieczeństwo i interoperacyjność, ponieważ wprowadzenie dwóch funkcji przyto- rowych nie jest przewidziane przed 2026 r., a pokładowy system wzorca 3 ETCS jest w pełni zgodny z przytorowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Ponadto wpływ niestosowania tych dwóch funkcji jest ograniczony, ponieważ zespoły trakcyjne będą podróżować wyłącznie między Akwizgranem a Maastricht.

(11) W związku z tym, aby uniknąć zakłóceń w międzyregionalnych usługach kolejowych w oczekiwaniu na instalację brakujących urządzeń ERTMS, warunek określony w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełniony i przyznać odstępstwo od pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dnia 31 grudnia 2024 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wniosek Królestwa Niderlandów i Republiki Federalnej Niemiec o niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 2.

Artykuł  2

Królestwo Niderlandów i Republika Federalna Niemiec informują Komisję do dnia 31 marca 2023 r. o pracach zaplanowanych w celu wdrożenia pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 oraz powiadamiają Komisję o ich faktycznym wykonaniu do dnia 31 grudnia 2024 r.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych niderlandzkiej i niemieckiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów oraz Republiki Federalnej Niemiec.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 31 grudnia 2024 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2020) 5081 final z dnia 29 lipca 2020 r. przyjmująca wniosek złożony przez Niderlandy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do ośmiu zespołów trakcyjnych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435).
4 Tabela A 2.2 i tabela A 2.3 w załączniku A do załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.59.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/417 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS
Data aktu: 22/02/2023
Data ogłoszenia: 24/02/2023