(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniach 15 i 20 lipca 2022 r. odpowiednio Niderlandy i Niemcy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) ("pociągi zespołowe") dostarczonych przez producenta Stadler operatorowi Arriva. Wnioski opierają się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, w której przewidziano możliwość niestosowania TSI ze względu na zagrożenie ekonomicznej opłacalności projektu. Wspomniane pociągi zespołowe są wykorzystywane do świadczenia usług między Maastricht (Niderlandy), Heerlen (Niderlandy) i Aachen (Niemcy).
(2) Te same osiem pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) było już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 5081 final 3 . W drodze tej decyzji wykonawczej Komisja przyjęła wniosek Niderlandów o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 4 w pojazdach przeznaczonych do eksploatacji w korytarzach sieci bazowej TEN-T. Zezwolenie na tymczasowe niestosowanie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, która odnosi się do braku opłacalności ekonomicznej przeprowadzenia modernizacji w celu zainstalowania urządzeń pokładowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pełnej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(3) Decyzją wykonawczą C(2020) 5081 final zezwolono na tymczasowe niestosowanie do dnia 31 marca 2022 r., z możliwością przedłużenia przez niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r., jeżeli byłoby to konieczne z przyczyn niezależnych od właściciela lub producenta pociągów zespołowych, oraz na wniosek któregokolwiek z nich.
(4) Na podstawie spoczywającego na władzach niderlandzkich na mocy decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final obowiązku monitorowania postępów właściciela i producenta pociągów zespołowych w odniesieniu do ich obowiązku zapewnienia pełnej zgodności ośmiu pociągów zespołowych z pokładowym ERTMS, niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa zezwolił na przedłużenie okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r.
(5) W związku z tym osiem pociągów zespołowych, których to dotyczy, jest obecnie wyposażonych w systemy klasy B, ponieważ właściciel podjął decyzję o odroczeniu instalacji wzorca 2 i bezpośrednią aktualizację do wzorca 3 do końca 2022 r. na podstawie decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final.
(6) Jeżeli chodzi o obecny wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, informacje przekazane przez władze Niderlandów i Niemiec zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.
(7) W pierwszym roku realizacji projektu modernizacji ośmiu pociągów zespołowych przy zastosowaniu urządzeń pokładowych wzorca 3 ETCS wystąpiły opóźnienia, głównie ze względu na czynniki zewnętrzne, przy jedynie ograniczonym wpływie producenta. Przyczyny opóźnień obejmują brak modernizacji infrastruktury do wzorca 3 ETCS, niejasności dotyczące wymogów wdrożenia typu systemu klasy B oraz wpływ COVID-19 na podejmowanie decyzji i komunikację między zainteresowanymi stronami.
(8) W celu zrekompensowania opóźnień i kontynuowania eksploatacji pociągów władze niderlandzkie i niemieckie przyjęły wniosek producenta o tymczasowe usunięcie dwóch funkcji "komutacja pakietów GPRS" i "zarządzanie kluczami online" ze specyfikacji pociągów zespołowych oraz zbadanie możliwości zastosowania ograniczenia lub warunków użytkowania w celu zrekompensowania obu funkcji. Komutacja pakietów GPRS i zarządzanie kluczami online stanowią jednak dwie funkcje techniczne nieodłącznie związane z wzorcem 3 ETCS. Komutacja pakietów GPRS jest częścią wymogów na podstawie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" i zarządzanie kluczami online jest częścią wymagań określonych w pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" w załączniku do rozporządzenia (UE) 2016/919. W związku z tym usunięcie tych dwóch funkcji powoduje niezgodność z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(9) Z tego względu, bez odstępstwa od pełnego stosowania wzorca 3 ETCS, konieczne byłoby wstrzymanie eksploatacji pociągów zespołowych. Pociągi zespołowe są wyposażone w szczególne cechy, a mianowicie trzy systemy zasilania (1,5 kV, 3 kV i 15 kV) oraz trzy systemy sterowania pociągiem klasy B (ATB, TBL1+ i PZB). Pociągi zespołowe, o tych lub podobnych cechach, dopuszczone do ruchu w Niderlandach i Niemczech, nie są obecnie dostępne na rynku. Tymczasowe zastąpienie dzierżawionymi pociągami zespołowymi nie jest zatem możliwe. W związku z tym pociągi zespołowe musiałyby zostać zastąpione autobusami, co miałoby nie tylko skutki ekonomiczne w postaci utraconych dochodów i wysokich kosztów bezpośrednich alternatywnych usług transportu drogowego, ale również miałoby negatywne skutki społeczno-gospodarcze dla klientów Arriva i spowodowałoby utratę zaufania pasażerów do tego operatora z powodu zakłócenia usługi.
(10) Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wnioskodawcy poinformowali Komisję, że opóźnienie we wdrażaniu obu funkcji nie wpłynie na bezpieczeństwo i interoperacyjność, ponieważ wprowadzenie dwóch funkcji przyto- rowych nie jest przewidziane przed 2026 r., a pokładowy system wzorca 3 ETCS jest w pełni zgodny z przytorowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Ponadto wpływ niestosowania tych dwóch funkcji jest ograniczony, ponieważ zespoły trakcyjne będą podróżować wyłącznie między Akwizgranem a Maastricht.
(11) W związku z tym, aby uniknąć zakłóceń w międzyregionalnych usługach kolejowych w oczekiwaniu na instalację brakujących urządzeń ERTMS, warunek określony w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełniony i przyznać odstępstwo od pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.59.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/417 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS |
| Data aktu: | 22/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2023 |