(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i niemieckim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniach 15 i 20 lipca 2022 r. odpowiednio Niderlandy i Niemcy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) ("pociągi zespołowe") dostarczonych przez producenta Stadler operatorowi Arriva. Wnioski opierają się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, w której przewidziano możliwość niestosowania TSI ze względu na zagrożenie ekonomicznej opłacalności projektu. Wspomniane pociągi zespołowe są wykorzystywane do świadczenia usług między Maastricht (Niderlandy), Heerlen (Niderlandy) i Aachen (Niemcy).
(2) Te same osiem pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS (L-435) było już przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji C(2020) 5081 final 3 . W drodze tej decyzji wykonawczej Komisja przyjęła wniosek Niderlandów o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 4 w pojazdach przeznaczonych do eksploatacji w korytarzach sieci bazowej TEN-T. Zezwolenie na tymczasowe niestosowanie zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, która odnosi się do braku opłacalności ekonomicznej przeprowadzenia modernizacji w celu zainstalowania urządzeń pokładowych europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pełnej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(3) Decyzją wykonawczą C(2020) 5081 final zezwolono na tymczasowe niestosowanie do dnia 31 marca 2022 r., z możliwością przedłużenia przez niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r., jeżeli byłoby to konieczne z przyczyn niezależnych od właściciela lub producenta pociągów zespołowych, oraz na wniosek któregokolwiek z nich.
(4) Na podstawie spoczywającego na władzach niderlandzkich na mocy decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final obowiązku monitorowania postępów właściciela i producenta pociągów zespołowych w odniesieniu do ich obowiązku zapewnienia pełnej zgodności ośmiu pociągów zespołowych z pokładowym ERTMS, niderlandzki krajowy organ ds. bezpieczeństwa zezwolił na przedłużenie okresu niestosowania do dnia 31 grudnia 2022 r.
(5) W związku z tym osiem pociągów zespołowych, których to dotyczy, jest obecnie wyposażonych w systemy klasy B, ponieważ właściciel podjął decyzję o odroczeniu instalacji wzorca 2 i bezpośrednią aktualizację do wzorca 3 do końca 2022 r. na podstawie decyzji wykonawczej C(2020) 5081 final.
(6) Jeżeli chodzi o obecny wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, informacje przekazane przez władze Niderlandów i Niemiec zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.
(7) W pierwszym roku realizacji projektu modernizacji ośmiu pociągów zespołowych przy zastosowaniu urządzeń pokładowych wzorca 3 ETCS wystąpiły opóźnienia, głównie ze względu na czynniki zewnętrzne, przy jedynie ograniczonym wpływie producenta. Przyczyny opóźnień obejmują brak modernizacji infrastruktury do wzorca 3 ETCS, niejasności dotyczące wymogów wdrożenia typu systemu klasy B oraz wpływ COVID-19 na podejmowanie decyzji i komunikację między zainteresowanymi stronami.
(8) W celu zrekompensowania opóźnień i kontynuowania eksploatacji pociągów władze niderlandzkie i niemieckie przyjęły wniosek producenta o tymczasowe usunięcie dwóch funkcji "komutacja pakietów GPRS" i "zarządzanie kluczami online" ze specyfikacji pociągów zespołowych oraz zbadanie możliwości zastosowania ograniczenia lub warunków użytkowania w celu zrekompensowania obu funkcji. Komutacja pakietów GPRS i zarządzanie kluczami online stanowią jednak dwie funkcje techniczne nieodłącznie związane z wzorcem 3 ETCS. Komutacja pakietów GPRS jest częścią wymogów na podstawie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" i zarządzanie kluczami online jest częścią wymagań określonych w pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" w załączniku do rozporządzenia (UE) 2016/919. W związku z tym usunięcie tych dwóch funkcji powoduje niezgodność z rozporządzeniem (UE) 2016/919.
(9) Z tego względu, bez odstępstwa od pełnego stosowania wzorca 3 ETCS, konieczne byłoby wstrzymanie eksploatacji pociągów zespołowych. Pociągi zespołowe są wyposażone w szczególne cechy, a mianowicie trzy systemy zasilania (1,5 kV, 3 kV i 15 kV) oraz trzy systemy sterowania pociągiem klasy B (ATB, TBL1+ i PZB). Pociągi zespołowe, o tych lub podobnych cechach, dopuszczone do ruchu w Niderlandach i Niemczech, nie są obecnie dostępne na rynku. Tymczasowe zastąpienie dzierżawionymi pociągami zespołowymi nie jest zatem możliwe. W związku z tym pociągi zespołowe musiałyby zostać zastąpione autobusami, co miałoby nie tylko skutki ekonomiczne w postaci utraconych dochodów i wysokich kosztów bezpośrednich alternatywnych usług transportu drogowego, ale również miałoby negatywne skutki społeczno-gospodarcze dla klientów Arriva i spowodowałoby utratę zaufania pasażerów do tego operatora z powodu zakłócenia usługi.
(10) Zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 wnioskodawcy poinformowali Komisję, że opóźnienie we wdrażaniu obu funkcji nie wpłynie na bezpieczeństwo i interoperacyjność, ponieważ wprowadzenie dwóch funkcji przyto- rowych nie jest przewidziane przed 2026 r., a pokładowy system wzorca 3 ETCS jest w pełni zgodny z przytorowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Ponadto wpływ niestosowania tych dwóch funkcji jest ograniczony, ponieważ zespoły trakcyjne będą podróżować wyłącznie między Akwizgranem a Maastricht.
(11) W związku z tym, aby uniknąć zakłóceń w międzyregionalnych usługach kolejowych w oczekiwaniu na instalację brakujących urządzeń ERTMS, warunek określony w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełniony i przyznać odstępstwo od pkt 4.2.5.1 i pkt 4.2.8 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dnia 31 grudnia 2024 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.59.30 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/417 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Niderlandy i Niemcy zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o tymczasowe niestosowanie pkt 4.2.5.1. "Łączność radiowa z pociągiem" oraz pkt 4.2.8. "Zarządzanie kluczami" załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do ośmiu pociągów zespołowych FLIRT3 EMU3 Limburg MS |
Data aktu: | 22/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2023 |