Decyzja 2023/404 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu

DECYZJA RADY (UE) 2023/404
z dnia 20 lutego 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 2, w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1  (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.

(2) W preambule Układu uznaje się dążenie Stron do przyspieszenia procesu reform i zbliżania przepisów na Ukrainie, a tym samym do przyczynienia się do stopniowej integracji gospodarczej i pogłębienia stowarzyszenia politycznego oraz do osiągnięcia integracji gospodarczej przez szeroko zakrojone zbliżenie prawodawstwa.

(3) Art. 1 ust. 2 lit. d) Układu odnosi się do celu, jakim jest wspieranie wysiłków Ukrainy mających na celu przejście do funkcjonującej gospodarki rynkowej między innymi poprzez stopniowe zbliżenie jej prawodawstwa do prawodawstwa Unii.

(4) Jak stanowi art. 459 ust. 1 Układu, Strony mają wdrażać pomoc zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i współpracują w zakresie ochrony interesów finansowych UE i Ukrainy zgodnie z załącznikiem XLIII do Układu. Strony mają podejmować skuteczne środki w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom oraz ich zwalczania, między innymi poprzez wzajemną pomoc administracyjną i prawną w dziedzinach objętych Układem.

(5) Jak stanowi art. 459 ust. 2 Układu Ukraina ma stopniowo zbliżać swoje prawodawstwo zgodnie z przepisami określonymi w załączniku XLIV do Układu.

(6) Art. 474 Układu zawiera ogólne zobowiązanie Ukrainy do dokonania stopniowego zbliżenia jej prawodawstwa do prawa UE, w oparciu o zobowiązania określone między innymi w tytule VI Układu. Zobowiązania dotyczące zbliżenia ukraińskiego prawodawstwa do prawa UE określone w tytule VI Układu obejmują ochronę interesów finansowych UE i Ukrainy w kontekście pomocy finansowej udzielanej za pośrednictwem odpowiednich unijnych mechanizmów i instrumentów finansowania, aby osiągnąć cele Układu, z uwzględnieniem zapotrzebowania Ukrainy, zdolności danego sektora oraz postępów w przeprowadzaniu reform.

(7) Zgodnie z art. 463 ust. 1 i 3 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do podejmowania decyzji w celu osiągnięcia celów Układu. W szczególności Rada Stowarzyszenia może aktualizować lub zmieniać załączniki do Układu, uwzględniając zmiany w prawie UE oraz w mających zastosowanie standardach określonych w międzynarodowych instrumentach uznanych przez Strony za istotne.

(8) Od czasu zakończenia negocjacji dotyczących Układu prawo UE w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, którego przepisy włączono do załącznika XLIV do Układu, zostało zastąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 2 , a w efekcie zmieniły się również zobowiązania Ukrainy przewidziane w związku z wdrażaniem Układu. Te zmiany prawa UE muszą znaleźć odzwierciedlenie w załączniku XLIV do Układu, który należy w związku z tym zmienić.

(9) Rada Stowarzyszenia ma zatem zmienić załącznik XLIV do Układu i dostosować termin wdrożenia przepisów, o których mowa w tym załączniku, aby uwzględnić te nowe zmiany prawa UE.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu Rady Stowarzyszenia, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do Układu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu, oparte jest na projekcie decyzji Rady Stowarzyszenia dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA RADY STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA NR .../2023

z dnia ...

w sprawie zmiany załącznika XXVII do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony

RADA STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA,

uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w szczególności jego art. 463,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 3  (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.
(2)
W preambule Układu uznaje się dążenie Stron do przyspieszenia procesu reform i zbliżania przepisów na Ukrainie, a tym samym do przyczynienia się do stopniowej integracji gospodarczej i pogłębienia stowarzyszenia politycznego oraz do osiągnięcia integracji gospodarczej przez szeroko zakrojone zbliżenie prawodawstwa.
(3)
Art. 1 ust. 2 lit. d) Układu odnosi się do celu, jakim jest wspieranie wysiłków Ukrainy mających na celu przejście do funkcjonującej gospodarki rynkowej między innymi poprzez stopniowe zbliżenie jej prawodawstwa do prawodawstwa Unii.
(4)
Jak stanowi art. 459 ust. 1 Układu, Strony mają wdrażać pomoc zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i współpracują w zakresie ochrony interesów finansowych UE i Ukrainy zgodnie z załącznikiem XLIII do Układu. Strony mają podejmować skuteczne środki w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom oraz ich zwalczania, między innymi poprzez wzajemną pomoc administracyjną i prawną w dziedzinach objętych Układem.
(5)
Jak stanowi art. 459 ust. 2 Układu Ukraina ma stopniowo zbliżać swoje prawodawstwo zgodnie z przepisami określonymi w załączniku XLIV do Układu.
(6)
Art. 474 Układu zawiera ogólne zobowiązanie Ukrainy do dokonania stopniowego zbliżenia jej prawodawstwa do prawa UE, w oparciu o zobowiązania określone między innymi w tytule VI Układu. Zobowiązania dotyczące zbliżenia ukraińskiego prawodawstwa do prawa UE określone w tytule VI Układu obejmują ochronę interesów finansowych UE i Ukrainy w kontekście pomocy finansowej udzielanej za pośrednictwem odpowiednich unijnych mechanizmów i instrumentów finansowania, aby osiągnąć cele Układu, z uwzględnieniem zapotrzebowania Ukrainy, zdolności danego sektora oraz postępów w przeprowadzaniu reform.
(7)
Zgodnie z art. 463 ust. 1 i 3 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do podejmowania decyzji w celu osiągnięcia celów Układu. W szczególności Rada Stowarzyszenia może aktualizować lub zmieniać załączniki do Układu, uwzględniając zmiany w prawie UE oraz w mających zastosowanie standardach określonych w międzynarodowych instrumentach uznanych przez Strony za istotne.
(8)
Od czasu zakończenia negocjacji dotyczących Układu prawo UE w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, którego przepisy włączono do załącznika XLIV do Układu, zostało zastąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 4 , a w efekcie zmieniły się również zobowiązania Ukrainy przewidziane w związku z wdrażaniem Układu. Te zmiany prawa UE muszą znaleźć odzwierciedlenie w załączniku XLIV do Układu, który należy w związku z tym zmienić.
(9)
Rada Stowarzyszenia ma zatem zmienić załącznik XLIV do Układu i dostosować termin wdrożenia przepisów, o których mowa w tym załączniku, aby uwzględnić te nowe zmiany prawa UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik XLIV do Układu zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK XLIV do TYTUŁU VI

WSPÓŁPRACA FINANSOWA, W TYM POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

Ukraina zobowiązuje się do stopniowego zbliżenia swojego prawodawstwa do następujących przepisów UE we wskazanych ramach czasowych:

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 5 :

– Artykuł 3 - Nadużycia naruszające interesy finansowe Unii,

– Artykuł 4 - Inne przestępstwa naruszające interesy finansowe Unii,

– Artykuł 6 - Odpowiedzialność osób prawnych,

– Artykuł 7 - Sankcje wobec osób fizycznych,

– Artykuł 9 - Rodzaje sankcji wobec osób prawnych,

– Artykuł 12 - Okresy przedawnienia w przypadku przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.

Harmonogram: przepisy te podlegają wdrożeniu do dnia 31 grudnia 2023 r."

1 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).
3 Dz.U. UE L 161 z 29.5.2014, s. 3.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. UE L 198 z 28.7.2017, s. 29).
5 Dz.U. UE L 198 z 28.7.2017, s. 29.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.56.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/404 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu
Data aktu: 20/02/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2023