Decyzja 2023/404 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu

DECYZJA RADY (UE) 2023/404
z dnia 20 lutego 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 83 ust. 2, w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1  (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.

(2) W preambule Układu uznaje się dążenie Stron do przyspieszenia procesu reform i zbliżania przepisów na Ukrainie, a tym samym do przyczynienia się do stopniowej integracji gospodarczej i pogłębienia stowarzyszenia politycznego oraz do osiągnięcia integracji gospodarczej przez szeroko zakrojone zbliżenie prawodawstwa.

(3) Art. 1 ust. 2 lit. d) Układu odnosi się do celu, jakim jest wspieranie wysiłków Ukrainy mających na celu przejście do funkcjonującej gospodarki rynkowej między innymi poprzez stopniowe zbliżenie jej prawodawstwa do prawodawstwa Unii.

(4) Jak stanowi art. 459 ust. 1 Układu, Strony mają wdrażać pomoc zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i współpracują w zakresie ochrony interesów finansowych UE i Ukrainy zgodnie z załącznikiem XLIII do Układu. Strony mają podejmować skuteczne środki w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom oraz ich zwalczania, między innymi poprzez wzajemną pomoc administracyjną i prawną w dziedzinach objętych Układem.

(5) Jak stanowi art. 459 ust. 2 Układu Ukraina ma stopniowo zbliżać swoje prawodawstwo zgodnie z przepisami określonymi w załączniku XLIV do Układu.

(6) Art. 474 Układu zawiera ogólne zobowiązanie Ukrainy do dokonania stopniowego zbliżenia jej prawodawstwa do prawa UE, w oparciu o zobowiązania określone między innymi w tytule VI Układu. Zobowiązania dotyczące zbliżenia ukraińskiego prawodawstwa do prawa UE określone w tytule VI Układu obejmują ochronę interesów finansowych UE i Ukrainy w kontekście pomocy finansowej udzielanej za pośrednictwem odpowiednich unijnych mechanizmów i instrumentów finansowania, aby osiągnąć cele Układu, z uwzględnieniem zapotrzebowania Ukrainy, zdolności danego sektora oraz postępów w przeprowadzaniu reform.

(7) Zgodnie z art. 463 ust. 1 i 3 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do podejmowania decyzji w celu osiągnięcia celów Układu. W szczególności Rada Stowarzyszenia może aktualizować lub zmieniać załączniki do Układu, uwzględniając zmiany w prawie UE oraz w mających zastosowanie standardach określonych w międzynarodowych instrumentach uznanych przez Strony za istotne.

(8) Od czasu zakończenia negocjacji dotyczących Układu prawo UE w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, którego przepisy włączono do załącznika XLIV do Układu, zostało zastąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 2 , a w efekcie zmieniły się również zobowiązania Ukrainy przewidziane w związku z wdrażaniem Układu. Te zmiany prawa UE muszą znaleźć odzwierciedlenie w załączniku XLIV do Układu, który należy w związku z tym zmienić.

(9) Rada Stowarzyszenia ma zatem zmienić załącznik XLIV do Układu i dostosować termin wdrożenia przepisów, o których mowa w tym załączniku, aby uwzględnić te nowe zmiany prawa UE.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu Rady Stowarzyszenia, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do Układu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu, oparte jest na projekcie decyzji Rady Stowarzyszenia dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA RADY STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA NR .../2023

z dnia ...

w sprawie zmiany załącznika XXVII do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony

RADA STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA,

uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w szczególności jego art. 463,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 3  (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.
(2)
W preambule Układu uznaje się dążenie Stron do przyspieszenia procesu reform i zbliżania przepisów na Ukrainie, a tym samym do przyczynienia się do stopniowej integracji gospodarczej i pogłębienia stowarzyszenia politycznego oraz do osiągnięcia integracji gospodarczej przez szeroko zakrojone zbliżenie prawodawstwa.
(3)
Art. 1 ust. 2 lit. d) Układu odnosi się do celu, jakim jest wspieranie wysiłków Ukrainy mających na celu przejście do funkcjonującej gospodarki rynkowej między innymi poprzez stopniowe zbliżenie jej prawodawstwa do prawodawstwa Unii.
(4)
Jak stanowi art. 459 ust. 1 Układu, Strony mają wdrażać pomoc zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i współpracują w zakresie ochrony interesów finansowych UE i Ukrainy zgodnie z załącznikiem XLIII do Układu. Strony mają podejmować skuteczne środki w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom oraz ich zwalczania, między innymi poprzez wzajemną pomoc administracyjną i prawną w dziedzinach objętych Układem.
(5)
Jak stanowi art. 459 ust. 2 Układu Ukraina ma stopniowo zbliżać swoje prawodawstwo zgodnie z przepisami określonymi w załączniku XLIV do Układu.
(6)
Art. 474 Układu zawiera ogólne zobowiązanie Ukrainy do dokonania stopniowego zbliżenia jej prawodawstwa do prawa UE, w oparciu o zobowiązania określone między innymi w tytule VI Układu. Zobowiązania dotyczące zbliżenia ukraińskiego prawodawstwa do prawa UE określone w tytule VI Układu obejmują ochronę interesów finansowych UE i Ukrainy w kontekście pomocy finansowej udzielanej za pośrednictwem odpowiednich unijnych mechanizmów i instrumentów finansowania, aby osiągnąć cele Układu, z uwzględnieniem zapotrzebowania Ukrainy, zdolności danego sektora oraz postępów w przeprowadzaniu reform.
(7)
Zgodnie z art. 463 ust. 1 i 3 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do podejmowania decyzji w celu osiągnięcia celów Układu. W szczególności Rada Stowarzyszenia może aktualizować lub zmieniać załączniki do Układu, uwzględniając zmiany w prawie UE oraz w mających zastosowanie standardach określonych w międzynarodowych instrumentach uznanych przez Strony za istotne.
(8)
Od czasu zakończenia negocjacji dotyczących Układu prawo UE w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, którego przepisy włączono do załącznika XLIV do Układu, zostało zastąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 4 , a w efekcie zmieniły się również zobowiązania Ukrainy przewidziane w związku z wdrażaniem Układu. Te zmiany prawa UE muszą znaleźć odzwierciedlenie w załączniku XLIV do Układu, który należy w związku z tym zmienić.
(9)
Rada Stowarzyszenia ma zatem zmienić załącznik XLIV do Układu i dostosować termin wdrożenia przepisów, o których mowa w tym załączniku, aby uwzględnić te nowe zmiany prawa UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik XLIV do Układu zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK XLIV do TYTUŁU VI

WSPÓŁPRACA FINANSOWA, W TYM POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

Ukraina zobowiązuje się do stopniowego zbliżenia swojego prawodawstwa do następujących przepisów UE we wskazanych ramach czasowych:

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 5 :

– Artykuł 3 - Nadużycia naruszające interesy finansowe Unii,

– Artykuł 4 - Inne przestępstwa naruszające interesy finansowe Unii,

– Artykuł 6 - Odpowiedzialność osób prawnych,

– Artykuł 7 - Sankcje wobec osób fizycznych,

– Artykuł 9 - Rodzaje sankcji wobec osób prawnych,

– Artykuł 12 - Okresy przedawnienia w przypadku przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.

Harmonogram: przepisy te podlegają wdrożeniu do dnia 31 grudnia 2023 r."

1 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).
3 Dz.U. UE L 161 z 29.5.2014, s. 3.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. UE L 198 z 28.7.2017, s. 29).
5 Dz.U. UE L 198 z 28.7.2017, s. 29.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.56.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/404 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina ustanowionej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany załącznika XLIV do tego Układu
Data aktu: 20/02/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2023