KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 17 akapit pierwszy, art. 50 ust. 1 akapit pierwszy, art. 100 ust. 1 i art. 132 akapit pierwszy lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Praktyczne wdrażanie rozporządzenia (UE) nr 952/2013 (zwanego dalej "kodeksem") w połączeniu z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 2 wykazało, że konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian do tego rozporządzenia wykonawczego w celu lepszego dostosowania go do potrzeb przedsiębiorców i organów celnych, a także uwzględnienia zmian dotyczących przyszłego wdrożenia wersji 2 i 3 systemu kontroli importu (ICS2).
(2) Art. 36 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 przewiduje stosowanie systemu zarządzania ryzykiem celnym na potrzeby wymiany informacji związanych z ryzykiem między organami celnymi państw członkowskich a Komisją oraz między organami celnymi, a także na potrzeby przechowywania takich informacji. W następstwie wdrożenia analizy bezpieczeństwa i ochrony w ICS2 konieczna jest zmiana tego artykułu, aby umożliwić również państwom członkowskim i Komisji wymianę szczegółowych informacji potrzebnych do celów analizy ryzyka bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów z wykorzystaniem ICS2.
(3) W art. 184 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 określono zobowiązania w zakresie przekazywania organom celnym danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej przez osoby inne niż przewoźnik. Od daty określonej w części II załącznika do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 3 w odniesieniu do wdrożenia wersji 2 ICS2 składanie przywozowych deklaracji skróconych z wykorzystaniem systemu ICS2 w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii drogą powietrzną stanie się obowiązkowe. Należy zatem zobowiązać przewoźnika do informowania organów celnych w przypadku, gdy operator pocztowy z państwa trzeciego nie dostarczy mu danych wymaganych do sporządzenia przywozowej deklaracji skróconej.
(4) Ponadto od daty określonej w części II załącznika do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 w odniesieniu do wdrożenia wersji 3 ICS2 składanie przywozowych deklaracji skróconych z wykorzystaniem systemu ICS2 w odniesieniu do towarów wprowadzanych na obszar celny Unii koleją stanie się obowiązkowe. Należy zatem zobowiązać przewoźnika do informowania organów celnych, jeżeli jakakolwiek osoba wystawiająca list przewozowy dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii koleją nie dostarczy mu danych wymaganych do sporządzenia przywozowej deklaracji skróconej, oraz do zobowiązania osoby wystawiającej list przewozowy do poinformowania o tym liście przewozowym pozostałych stron umowy przewozu. W związku z tym należy zmienić art. 184 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
(5) Należy dostosować załączniki 32-01, 32-02 i 32-03 oraz część II rozdziały VI i VII załącznika 72-04 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej 4 , aby uwzględnić przystąpienie Ukrainy do tej konwencji, zgodnie z decyzją nr 3/2022 Komisji Mieszanej UE-CTC 5 . Aby jednak wykorzystać istniejące zapasy formularzy zobowiązania gwaranta, wzory formularzy określone w załącznikach 32-01, 32-02 i 32-03, które są ważne w dniu poprzedzającym wejście w życie niniejszego rozporządzenia, powinny nadal mieć zastosowanie do 1 kwietnia 2024 r., z zastrzeżeniem niezbędnych dostosowań geograficznych w pkt 1 tych załączników oraz wskazania nazwy i adresu do doręczeń pełnomocnika w Ukrainie w pkt 4 tych załączników.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2447.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2023 r.