uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 5 akapit pierwszy,
(1) W dniu 14 czerwca 2017 r. przedsiębiorstwo Dow Europe GmbH ("wnioskodawca") złożyło, zgodnie z art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, wniosek do Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") o udzielenie pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych o nazwie "CMIT/MIT SOLVENT BASED", należącą do grupy produktowej 6 zgodnie z opisem w załączniku V do tego rozporządzenia, do konserwacji paliwa lotniczego, ropy naftowej i średniego paliwa destylowanego, z pisemnym potwierdzeniem, że właściwy organ Francji zgodził się dokonać oceny wniosku. Wniosek został zarejestrowany w rejestrze produktów biobójczych pod numerem BC-NN032576-24. W dniu 16 kwietnia 2020 r. wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący stosowania "CMIT/MIT SOLVENT BASED" w paliwach lotniczych. W dniu 31 października 2020 r. wnioskodawca przekazał wniosek na rzecz przedsiębiorstwa Nutrition & Biosciences Netherlands B.V.
(2) Rodzina produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" obejmuje produkty do konserwacji odwodnionej ropy naftowej oraz produktów rafinowanych (średnich i lekkich paliw destylowanych) zawierające 5-chloro-2-mety- loizotiazol-3(2H)-on i 2-metyloizotiazol-3(2H)-on ("C(M)IT/MIT") jako substancję czynną, która figuruje w unijnym wykazie zatwierdzonych substancji czynnych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(3) W dniu 28 sierpnia 2019 r. właściwy organ oceniający przedłożył Agencji, zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, sprawozdanie z oceny i wnioski ze swojej oceny.
(4) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Agencja przedłożyła Komisji opinię 2 , projekt charakterystyki produktu biobójczego dotyczącej "CMIT/MIT SOLVENT BASED" i ostateczne sprawozdanie z oceny dotyczące rodziny produktów biobój- czych zgodnie z art. 44 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(5) W opinii stwierdzono, że "CMIT/MIT SOLVENT BASED" jest rodziną produktów biobójczych w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. s) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, że kwalifikuje się ona do pozwolenia unijnego zgodnie z art. 42 ust. 1 tego rozporządzenia i że, z zastrzeżeniem zgodności z projektem charakterystyki produktu biobójczego, spełnia ona warunki określone w art. 19 ust. 1 i 6 tego rozporządzenia. Opinia zawierała stanowisko mniejszości wyrażone przez członka mianowanego przez Niemcy, w którym stwierdzono, że stosowanie "CMIT/MIT SOLVENT BASED" jako substancji konserwującej w paliwach jest sprzeczne z przepisami krajowymi tego państwa członkowskiego (§ 2 ust. 1 i 2 10. rozporządzenia federalnego w sprawie kontroli emisji), które stanowią, iż paliwa do drogowych pojazdów silnikowych nie mogą zawierać dodatków ze związkami chloru ani bromu, oraz zakazują wprowadzania do obrotu dodatków zawierających chlor lub brom, ponieważ związki te powodują powstawanie dioksyn podczas spalania paliwa.
(6) W dniu 15 stycznia 2021 r. Agencja przekazała Komisji projekt charakterystyki produktu biobójczego we wszystkich językach urzędowych Unii zgodnie z art. 44 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(7) Aby rozwiać obawy dotyczące powstawania dioksyn wyrażone w stanowisku mniejszości odnoszącym się do opinii, w dniu 24 lipca 2020 r. Komisja zwróciła się do Agencji na podstawie art. 75 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 o wydanie opinii w celu oszacowania ilości powstających dioksyn i ogólnego udziału dioksyn w emisjach w wyniku stosowania rodziny produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" w paliwach używanych w transporcie drogowym i wodnym. Komisja zwróciła się również do Agencji o wyjaśnienie poziomu ryzyka dla środowiska i zdrowia ludzi w związku z narażeniem na dioksyny za pośrednictwem środowiska w wyniku stosowania rodziny produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED".
(8) W dniu 5 lipca 2021 r. Agencja przedłożyła Komisji wymaganą opinię 3 , w której stwierdziła, że chociaż nie można lekceważyć potencjalnych konsekwencji stosowania C(M)IT/MIT jako substancji konserwującej w oleju i paliwie, nie sposób wyciągnąć żadnych wniosków na temat wielkości potencjalnego wpływu stosowania C(M)IT/MIT w paliwach w odniesieniu do narażenia na dioksyny ani na temat potencjalnych konsekwencji dla zdrowia ludzi i środowiska wynikającej z obecności w paliwach chlorowanych dodatków takich jak C(M)IT/MIT.
(9) Celami Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska") 4 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 5 są ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska przed trwałymi zanieczyszczeniami organicznymi (TZO), do których należą dioksyny. Komisja uważa, że odmowa wydania pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" nie prowadziłaby do znacznego zmniejszenia emisji dioksyn w porównaniu z udzieleniem takiego pozwolenia, ponieważ takie same lub podobne dodatki zawierające chlor mogą obecnie być wprowadzane do obrotu przez państwa członkowskie na podstawie środków przejściowych ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 528/2012 lub mogłyby one być dopuszczone na podstawie pozwoleń krajowych wydanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 528/2012. Ponadto w związku z ambitnymi celami Europejskiego Zielonego Ładu 6 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 7 (Europejskie prawo o klimacie 8 ), aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r., należy się spodziewać, że w nadchodzących dziesięcioleciach znacznie spadnie ogólna ilość paliwa, które może być potencjalnie poddane działaniu wspomnianej rodziny produktów biobójczych i spalone w silnikach lub systemach ogrzewania. W związku z tym ewentualne powstawanie dioksyn związane ze stosowaniem rodziny produktów bio- bójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" będzie miało odpowiednio mniejszy zakres, co przyczyni się do osiągnięcia celów konwencji sztokholmskiej i rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(10) W dniu 16 listopada 2021 r., zgodnie z art. 44 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012, Dania zwróciła się do Komisji z wnioskiem o niestosowanie na jej terytorium pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobój- czych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" ze względów określonych w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia, ponieważ obecność w paliwie związków halogenoorganicznych takich jak C(M)IT/MIT może powodować powstawanie dioksyn podczas spalania paliwa, dostępne są alternatywne sposoby konserwacji paliwa bez stosowania związków halogenowanych, a substancje konserwujące do paliw nie są stosowane przez rafinerie ani na stacjach paliw w Danii.
(11) W dniu 12 grudnia 2021 r. Niemcy zwróciły się do Komisji z wnioskiem o dostosowanie warunków pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" na ich terytorium zgodnie z art. 44 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 ze względów, o których mowa w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia, tak aby nie zezwalać na jej stosowanie do konserwacji paliw do nieszynowych drogowych pojazdów silnikowych, z wyjątkiem stosowania do celów badawczych, rozwojowych lub analitycznych zgodnie z przepisami krajowymi ustanowionymi w 10. rozporządzeniu federalnym w sprawie kontroli emisji 9 w związku z niemiecką ustawą o ruchu drogowym (Straßenverkehrsgesetz) 10 .
(12) W dniu 15 lipca 2022 r., zgodnie z art. 44 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012, Belgia zwróciła się do Komisji z wnioskiem o niestosowanie na jej terytorium pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" ze względów określonych w art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia, ponieważ jest zdania, że obecność w paliwie związków halogenoorganicznych takich jak C(M)IT/MIT może powodować powstawanie dioksyn podczas spalania paliwa, że powstawanie dioksyn należy ograniczyć do minimum oraz, gdy jest to wykonalne, całkowicie wyeliminować w Belgii, oraz że dostępne są alternatywne sposoby konserwacji paliwa bez stosowania związków halogenowanych.
(13) Komisja uważa, że wnioski złożone przez Niemcy - o dostosowanie warunków pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" - oraz przez Danię i Belgię - o niestosowanie tego pozwolenia - na odpowiednich terytoriach tych państw członkowskich zgodnie z art. 44 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 można uznać za uzasadnione względami ochrony środowiska oraz ochrony zdrowia i życia ludzi zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. a) i c) tego rozporządzenia, ponieważ obecność w paliwie związków halogenoorganicz- nych takich jak C(M)IT/MIT może powodować powstawanie dioksyn podczas spalania paliwa.
(14) W związku z powyższym rodzina produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" nie powinna być objęta pozwoleniem na stosowanie w Danii i Belgii oraz nie powinna być stosowana w Niemczech do konserwacji paliw do nieszynowych drogowych pojazdów silnikowych, z wyjątkiem stosowania do celów badawczych, rozwojowych lub analitycznych.
(15) Komisja zgadza się zatem z opinią Agencji i uważa, że należy udzielić pozwolenia unijnego na "CMIT/MIT SOLVENT BASED", z dostosowaniami dotyczącymi Niemiec, Danii i Belgii, o które wystąpiono zgodnie z art. 44 ust. 5 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.56.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/402 udzielające pozwolenia unijnego na rodzinę produktów biobójczych "CMIT/MIT SOLVENT BASED" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 |
Data aktu: | 22/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 15/03/2023 |