Rozporządzenie 2023/334 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny i tiametoksamu w określonych produktach lub na ich powierzchni

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/334
z dnia 2 lutego 2023 r.
zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny i tiametoksamu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlotianidyny i tiametoksamu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał przeglądu tych NDP zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2  i zalecił NDP, które uznano za bezpieczne dla konsumentów. Rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/156 3  włączono te NDP do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Niektóre z tych NDP opierały się na kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości (CXL) i zostały już włączone do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w drodze wcześniejszych zmian 4 .

(2) W dniu 11 lipca 2015 r. 5  Komisja Kodeksu Żywnościowego (CAC) przyjęła nowy zestaw CXL dla chlotianidyny i tiametoksamu. Ponieważ Urząd uznał je za bezpieczne dla konsumentów w Unii 6 , rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/671 7  włączono je do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(3) Chlotianidyna i tiametoksam zostały włączone do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 8  odpowiednio w dniu 1 sierpnia 2006 r. i 1 lutego 2007 r., a zatem przed wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1107/2009 9 . W najnowszych ocenach ryzyka 10 (11  wynikającego z narażenia na te substancje w odniesieniu do pszczół, przeprowadzonych przez Urząd na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 stwierdzono, że narażenie związane ze stosowaniem chlotianidyny i tiametoksamu na zewnątrz, ze względu na ich swoiste właściwości, prowadzi do niedopuszczalnego ryzyka dla pszczół lub nie można wykluczyć takiego ryzyka na podstawie dostępnych danych. W związku z tym rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2018/784 12  i (UE) 2018/785 13  ograniczono zatwierdzenie - odpowiednio - chlotianidyny i tiametoksamu do zastosowań wyłącznie w szklarniach trwałych i wprowadzono wymóg, by rośliny uprawne uzyskane w takich szklarniach pozostawały w ciągu całego cyklu życia w szklarni trwałej.

(4) Po przyjęciu tych ograniczeń wycofano wszystkie wnioski o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnych chlotianidyna i tiametoksam. W związku z tym zatwierdzenie chlotianidyny wygasło w dniu 31 stycznia 2019 r., a zatwierdzenie tiametoksamu wygasło w dniu 30 kwietnia 2019 r.

(5) W świetle przeprowadzonej przez Urząd oceny ryzyka dla pszczół oraz w świetle wszystkich dostępnych istotnych informacji nie ma obecnie dowodów, które pozwalałyby na uznanie jakichkolwiek zastosowań chlotianidyny i tiame- toksamu na zewnątrz za bezpieczne dla pszczół. Producenci tych substancji mogą jednak w dowolnym momencie przedłożyć dodatkowe informacje, jak przewidziano w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, wykazujące, że stosowanie chlotianidyny i tiametoksamu na zewnątrz jest bezpieczne dla pszczół. Informacje te, jeżeli zostaną przedłożone, zostaną poddane przeglądowi w terminie przewidzianym w tym rozporządzeniu. Do chwili obecnej nie przedłożono żadnych takich informacji.

(6) Szkodliwe skutki chlotianidyny i tiametoksamu u pszczół są bezpośrednio związane ze swoistymi właściwościami tych substancji. W związku z tym jest mało prawdopodobne, aby ryzyko dla pszczół wynikające ze stosowania tych substancji na zewnątrz było ograniczone tylko do Unii.

(7) Istnieje wiele dowodów na to, że substancje czynne zaliczane do neonikotynoidów, takie jak chlotianidyna i tiame- toksam, odgrywają ważną rolę w spadku liczebności pszczół i innych owadów zapylających na całym świecie. W sprawozdaniu oceniającym z 2016 r. 14  Międzyrządowa Platforma Naukowo-Polityczna w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów ds. owadów zapylających, zapylania i produkcji żywności stwierdziła, że neonikotynoidy (takie jak chlotianidyna i tiametoksam) mają szkodliwe skutki dla pszczół i innych owadów zapylających. Wpływ neonikotynoidów na dziką faunę i florę jest poddawany ocenie przez grupę zadaniową Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) ds. pestycydów systemicznych od 2012 r. W ramach światowej zintegrowanej oceny wpływu pestycydów systemicznych na różnorodność biologiczną i ekosystemy (WIA) przeanalizowano 1 121 badań naukowych; wyniki tej analizy wskazują, że populacje owadów zapylających są wysoce podatne na obecne poziomy zanieczyszczenia neonikotynoidami oraz że zanieczyszczenia te mogą mieć daleko idące i szeroko zakrojone negatywne skutki biologiczne i ekologiczne 15 . Niedawny przegląd aktualnej wiedzy naukowej potwierdził ten wniosek, wskazując, że stosowanie neonikotynoidów przyczynia się do spadku populacji owadów zapylających w różnych regionach świata 16 .

(8) Od czasu wprowadzenia w Unii zakazu stosowania chlotianidyny i tiametoksamu na zewnątrz kilka państw spoza Unii również ograniczyło stosowanie chlotianidyny i tiametoksamu w celu ochrony owadów zapylających, w tym pszczół 17 (18 (19 . Inne kraje przeprowadzają obecnie ponowną ocenę zatwierdzenia tych substancji czynnych 20 (21 (22 .

(9) W rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 ustanowiono - zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 23  - przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni. Zgodnie z art. 5 ust. 1 tego ostatniego rozporządzenia prawo żywnościowe służy realizacji co najmniej jednego z ogólnych celów dotyczących wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzi oraz ochrony interesów konsumentów, z uwzględnieniem uczciwych praktyk w handlu żywnością, biorąc pod uwagę, tam gdzie jest to właściwe, ochronę zdrowia i warunków życia zwierząt, zdrowia roślin i środowiska naturalnego.

(10) Na całym świecie rośnie obawa, że spadek liczebności owadów zapylających stanowi poważne zagrożenie dla różnorodności biologicznej na świecie, środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju, a także dla utrzymania wydajności rolnictwa i bezpieczeństwa żywnościowego. Zgodnie ze związaną z Konwencją o różnorodności biologicznej międzynarodową inicjatywą na rzecz ochrony i zrównoważonego wykorzystania owadów zapylających 24  zapylanie jest jednym z najważniejszych mechanizmów utrzymania i wspierania różnorodności biologicznej oraz - ogólnie - życia na Ziemi. Wiele ekosystemów, w tym ekosystemy rolnicze i dwie trzecie głównych upraw roślin spożywczych, zależy od owadów zapylających pod względem jakości lub plonów. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wzywa do podjęcia działań mających służących wyeliminowaniu problemu czynników powodujących spadek liczebności owadów zapylających w celu zapewnienia zrównoważonej światowej produkcji żywności 25 . Żywność w dużym stopniu zależna od zapylania, jak owoce, warzywa, orzechy i nasiona, jest głównym źródłem mikroskładników pokarmowych, niezbędnych do zapobiegania wystąpieniu niektórych chorób niezakaźnych u ludzi 26 (27 . Dlatego owady zapylające są ważne dla zapewnienia różnorodności pożywienia i zmniejszenia zagrożenia dla różnorodności biologicznej w środowisku globalnym.

(11) Ponieważ spadek liczebności owadów zapylających stanowi problem międzynarodowy, należy przyjąć środki unijne w celu ochrony populacji owadów zapylających, w tym pszczół, na całym świecie przed zagrożeniami związanymi z substancjami czynnymi, takimi jak neonikotynoidy chlotianidyna i tiametoksam. Ochrona populacji owadów zapylających wyłącznie w Unii byłaby niewystarczająca, aby odwrócić globalną tendencję spadkową populacji tych owadów i powstrzymać jej wpływ na różnorodność biologiczną, produkcję rolną i bezpieczeństwo żywnościowe, również w Unii.

(12) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP chlotianidyny i tiametoksamu opierały się na dobrych praktykach rolniczych określonych w art. 3 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, uwzględniających w szczególności kwestie skuteczności zwalczania agrofagów roślin, a także kwestie ochrony środowiska i zdrowia publicznego w kontekście zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających te substancje. NDP wynikające z tych dobrych praktyk rolniczych zostały następnie uznane za bezpieczne dla konsumentów w Unii. Obecnie należy uzupełnić dotychczasową odpowiedź regulacyjną poprzez lepsze ujęcie w przepisach aspektów środowiskowych, biorąc pod uwagę w szczególności to, czy dobre praktyki rolnicze stosowane w przeszłości jako podstawa do ustalania NDP zapewniają wystarczającą ochronę środowiska w oparciu o aktualną wiedzę. W świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej dobre praktyki rolnicze dotyczące stosowania chlotianidyny i tiametoksamu na zewnątrz są niedopuszczalne ze względu na wpływ tych substancji na pszczoły. Biorąc pod uwagę globalny charakter spadku liczebności owadów zapylających, należy zapewnić, aby również towary przywożone do Unii nie zawierały pozostałości wynikających z dobrych praktyk rolniczych opartych na zastosowaniach chlotianidyny lub tiametoksamu na zewnątrz, tak aby uniknąć przenoszenia szkodliwych skutków na pszczoły z produkcji żywności w Unii na produkcję żywności w innych częściach świata, która jest następnie przywożona do Unii 28 . Ma to służyć temu, by wszystkie produkty wytwarzane lub spożywane w Unii były wolne od chlotianidyny i tiametoksamu, a produkcja nie była związana ze śmiertelnością owadów zapylających. W związku z tym CXL oparte na dobrych praktykach rolniczych, które nie zapewniają odpowiedniego poziomu unijnej ochrony, nie powinny już być uwzględnione jako NDP zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005.

(13) Ponadto wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające chlotianidynę lub tiametoksam w Unii zostały cofnięte. Należy zatem skreślić odpowiednie NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).

(14) W związku z tym, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki istotne dla rozpatrywanej kwestii zgodnie z art. 14 ust. 2, interpretowanym w świetle art. 11 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym "[p]rzy ustalaniu i realizacji polityk i działań Unii, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, muszą być brane pod uwagę wymogi ochrony środowiska", wszystkie obecne NDP chlotianidyny i tiametoksamu określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 należy obniżyć do granicy oznaczalności.

(15) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie analitycznych granic oznaczalności specyficznych dla każdego produktu. Te granice oznaczalności powinny zostać wymienione w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(16) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.

(17) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(18) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do niej przed zmianą NDP i w przypadku których - jeśli produkty te nie przekraczają obecnych NDP - informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.

(19) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić podmiotom z państw trzecich, zwłaszcza z krajów najsłabiej rozwiniętych i rozwijających się, oraz podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP. Można w sposób uzasadniony oczekiwać, że praktyki rolnicze zostaną dostosowane po co najmniej dwóch okresach wegetacyjnych.

(20) Aby zaspokoić potrzeby handlu międzynarodowego, na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 mogą być składane wnioski o tolerancję importową dla chlotianidyny lub tiametoksamu i powinny one zawierać istotne informacje w celu wykazania, że dobre praktyki rolnicze dotyczące konkretnych zastosowań wspomnianych substancji czynnych są bezpieczne dla owadów zapylających. Informacje te, jeżeli zostaną przedłożone, zostaną poddane indywidualnej ocenie w terminie przewidzianym w tym rozporządzeniu. W kontekście oceny wniosku o tolerancję importową, jeżeli wnioskodawca przedstawi dowody naukowe, że stosowanie tych neonikotynoidów nie ma szkodliwych skutków dla owadów zapylających, w przypadku gdy spełnione są wszystkie wymogi, Komisja może ustalić tolerancję importową.

(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed dniem 7 marca 2026 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 marca 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II skreśla się kolumny dotyczące chlotianidyny i tiametoksamu;
2)
w załączniku V dodaje się kolumny dotyczące klotianidyny i tiametoksamu:

"Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)

Numer kodu Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których odnoszą się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) (a) Klotianidyna Tiametoksam
(1) (2) (3) (4)
0100000 OWOCE, ŚWIEŻE lub MROŻONE; ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH 0,01 * 0,01 *
0110000 Owoce cytrusowe
0110010 Grejpfruty
0110020 Pomarańcze
0110030 Cytryny
0110040 Limy/limonki
0110050 Mandarynki
0110990 Pozostałe (2)
0120000 Orzechy z drzew orzechowych
0120010 Migdały
0120020 Orzechy brazylijskie
0120030 Orzechy nerkowca
0120040 Kasztany jadalne
0120050 Orzechy kokosowe
0120060 Orzechy laskowe/Orzechy leszczyny pospolitej
0120070 Orzechy makadamiowe/Orzechy makadamii trójlistnej
0120080 Orzechy pekan
0120090 Orzeszki piniowe
0120100 Orzeszki pistacjowe
0120110 Orzechy włoskie
0120990 Pozostałe (2)
0130000 Owoce ziarnkowe
0130010 Jabłka
0130020 Gruszki
0130030 Pigwy
0130040 Owoce nieszpułki zwyczajnej
0130050 Owoc nieśplika japońskiego/Owoc miszpelnika japońskiego
0130990 Pozostałe (2)
0140000 Owoce pestkowe
0140010 Morele
0140020 Czereśnie
0140030 Brzoskwinie
0140040 Śliwki
0140990 Pozostałe (2)
0150000 Owoce jagodowe i drobne owoce
0151000 a) winogrona
0151010 Winogrona stołowe
0151020 Winogrona do produkcji wina
0152000 b) truskawki
0153000 c) owoce leśne
0153010 Jeżyny
0153020 Jeżyny popielice
0153030 Maliny (czerwone i żółte)
0153990 Pozostałe (2)
0154000 d) pozostałe drobne owoce i jagody
0154010 Borówki amerykańskie
0154020 Żurawiny
0154030 Porzeczki (czarne, czerwone i białe)
0154040 Agrest (zielony, czerwony i żółty)
0154050 Róża dzika
0154060 Morwy (czarne i białe)
0154070 Głóg włoski
0154080 Bez czarny
0154990 Pozostałe (2)
0160000 Owoce różne z
0161000 a) jadalną skórką
0161010 Daktyle
0161020 Figi
0161030 Oliwki stołowe
0161040 Kumkwat
0161050 Karambola
0161060 Szaron/Persymona/Kaki/Huma wschodnia
0161070 Czapetka kuminowa
0161990 Pozostałe (2)
0162000 b) niejadalną skórką, małe
0162010 Kiwi (zielone, czerwone, żółte)
0162020 Liczi chińskie/Śliwka chińska
0162030 Marakuja/Męczennica jadalna
0162040 Owoc opuncji figowej/Figa indyjska
0162050 Caimito
0162060 Owoc hebanowca wirginijskiego/Owoc hurmy wirginijskiej
0162990 Pozostałe (2)
0163000 c) niejadalną skórką, duże
0163010 Awokado
0163020 Banany
0163030 Mango
0163040 Papaja
0163050 Granaty/Jabłka granatu
0163060 Czerymoja
0163070 Gujawa/Gruszla
0163080 Ananasy
0163090 Owoce chlebowca
0163100 Owoce duriana właściwego
0163110 Owoce flaszowca miękkociernistego/Owoce guanabany
0163990 Pozostałe (2)
0200000 WARZYWA, ŚWIEŻE lub MROŻONE
0210000 Warzywa korzeniowe i bulwiaste 0,01 * 0,01 *
0211000 a) ziemniaki
0212000 b) tropikalne warzywa korzeniowe i bulwiaste
0212010 Maniok jadalny/Podpłomycz najużyteczniejszy
0212020 Kartofel słodki/Batat
0212030 Pochrzyn
0212040 Maranta trzcinowata
0212990 Pozostałe (2)
0213000 c) pozostałe warzywa korzeniowe i bulwiaste oprócz buraka cukrowego
0213010 Buraki
0213020 Marchew
0213030 Seler zwyczajny
0213040 Chrzan pospolity
0213050 Słonecznik bulwiasty
0213060 Pasternak
0213070 Korzeń pietruszki zwyczajnej
0213080 Rzodkiew zwyczajna
0213090 Kozibród porolistny/Salsefia
0213100 Brukiew/Karpiel
0213110 Rzepa biała/Rzepa jadalna
0213990 Pozostałe (2)
0220000 Warzywa cebulowe 0,01 * 0,01 *
0220010 Czosnek
0220020 Cebula
0220030 Szalotka
0220040 Dymka/Cebula szczypiorowa i cebula siedmiolatka
0220990 Pozostałe (2)
0230000 Warzywa owocowe 0,01 * 0,01 *
0231000 a) Solanaceae i Malvaceae
0231010 Pomidory
0231020 Papryka roczna
0231030 Oberżyny/Bakłażany
0231040 Piżmian jadalny/Ketmia jadalna/Okra
0231990 Pozostałe (2)
0232000 b) dyniowate z jadalną skórką
0232010 Ogórki
0232020 Korniszony
0232030 Cukinie
0232990 Pozostałe (2)
0233000 c) dyniowate z niejadalną skórką
0233010 Melony
0233020 Dynie olbrzymie
0233030 Arbuzy
0233990 Pozostałe (2)
0234000 d) kukurydza cukrowa
0239000 e) pozostałe warzywa owocowe
0240000 Warzywa kapustne (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drobnych liściach) 0,01 * 0,01 *
0241000 a) kapustne kwitnące
0241010 Brokuły
0241020 Kalafiory
0241990 Pozostałe (2)
0242000 b) kapustne głowiaste
0242010 Brukselka/Kapusta brukselska
0242020 Kapusta głowiasta
0242990 Pozostałe (2)
0243000 c) kapustne liściowe
0243010 Kapusta pekińska/Kapusta petsai
0243020 Jarmuż
0243990 Pozostałe (2)
0244000 d) kalarepa
0250000 Warzywa liściowe, zioła, kwiaty jadalne
0251000 a) sałaty i warzywa sałatowe 0,01 * 0,01 *
0251010 Roszpunka warzywna
0251020 Sałaty
0251030 Endywia o liściach szerokich
0251040 Rzeżucha i inne kiełki i pędy
0251050 Gorczycznik wiosenny
0251060 Rokietta siewna/rukola
0251070 Gorczyca sarepska
0251080 Warzywa o młodych/drobnych liściach (w tym gatunki warzyw kapustnych)
0251990 Pozostałe (2)
0252000 b) szpinak i podobne liście 0,01 * 0,01 *
0252010 Szpinak
0252020 Portulaka pospolita
0252030 Boćwina
0252990 Pozostałe (2)
0253000 c) liście winorośli lub podobne gatunki 0,01 * 0,01 *
0254000 d) rukiew wodna 0,01 * 0,01 *
0255000 e) cykoria warzywna/cykoria liściasta/cykoria brukselska 0,01 * 0,01 *
0256000 f) zioła, kwiaty jadalne 0,02 * 0,02 *
0256010 Trybula
0256020 Szczypiorek
0256030 Liście selera
0256040 Pietruszka - nać
0256050 Szałwia lekarska
0256060 Rozmaryn lekarski
0256070 Tymianek pospolity/Macierzanka tymianek
0256080 Bazylia pospolita i kwiaty jadalne
0256090 Liście laurowe/Wawrzyn szlachetny/Laur szlachetny
0256100 Estragon
0256990 Pozostałe (2)
0260000 Warzywa strączkowe 0,01 * 0,01 *
0260010 Fasola (w strąkach)
0260020 Fasola (bez strąków)
0260030 Groch (w strąkach)
0260040 Groch (bez strąków)
0260050 Soczewica
0260990 Pozostałe (2)
0270000 Warzywa łodygowe 0,01 * 0,01 *
0270010 Szparagi
0270020 Karczochy hiszpańskie
0270030 Seler
0270040 Fenkuł włoski/Koper włoski
0270050 Karczochy zwyczajne
0270060 Pory
0270070 Rabarbar
0270080 Pędy bambusa
0270090 Rdzenie palmowe
0270990 Pozostałe (2)
0280000 Grzyby, mchy i porosty 0,01 * 0,01 *
0280010 Grzyby uprawne
0280020 Grzyby dzikie
0280990 Mchy i porosty
0290000 Algi i organizmy prokariotyczne 0,01 * 0,01 *
0300000 JADALNE NASIONA ROŚLIN STRĄCZKOWYCH 0,01 * 0,01 *
0300010 Fasola
0300020 Soczewica
0300030 Groch
0300040 Łubin biały
0300990 Pozostałe (2)
0400000 NASIONA I OWOCE OLEISTE 0,01 * 0,01 *
0401000 Nasiona oleiste
0401010 Siemię lniane
0401020 Orzeszki ziemne/Orzechy arachidowe
0401030 Nasiona maku
0401040 Ziarna sezamu
0401050 Ziarna słonecznika
0401060 Ziarna rzepaku
0401070 Ziarna soi zwyczajnej
0401080 Nasiona gorczycy
0401090 Nasiona bawełny
0401100 Nasiona dyni
0401110 Nasiona krokoszu barwierskiego
0401120 Nasiona ogórecznika lekarskiego
0401130 Nasiona lnicznika siewnego
0401140 Nasiona konopi siewnych
0401150 Rącznik pospolity
0401990 Pozostałe (2)
0402000 Owoce oleiste
0402010 Oliwki do produkcji oliwy
0402020 Nasiona palm olejowych
0402030 Owoce palm olejowych
0402040 Puchowiec pięciopręcikowy/Drzewo kapokowe
0402990 Pozostałe (2)
0500000 ZBOŻA 0,01 * 0,01 *
0500010 Jęczmień
0500020 Gryka zwyczajna i pozostałe zboża rzekome
0500030 Kukurydza
0500040 Proso zwyczajne
0500050 Owies zwyczajny
0500060 Ryż siewny
0500070 Żyto zwyczajne
0500080 Sorgo japońskie
0500090 Pszenica zwyczajna
0500990 Pozostałe (2)
0600000 HERBATY, KAWA, NAPARY ZIOŁOWE, KAKAO I SZARAŃCZYN STRĄKOWY
0610000 Herbaty 0,05 * 0,05 *
0620000 Ziarna kawy 0,05 * 0,05 *
0630000 Napary ziołowe z 0,05 * 0,05 *
0631000 a) kwiatów
0631010 Rumian szlachetny/Rumianek rzymski
0631020 Ketmia szczawiowa
0631030 Róża
0631040 Jaśmin
0631050 Lipa
0631990 Pozostałe (2)
0632000 b) liści i ziół
0632010 Truskawka
0632020 Aspalat prosty
0632030 Ostrokrzew paragwajski
0632990 Pozostałe (2)
0633000 c) korzeni
0633010 Kozłek lekarski
0633020 Żeń-szeń
0633990 Pozostałe (2)
0639000 d) wszelkich pozostałych części rośliny
0640000 Ziarna kakaowe 0,02* 0,02*
0650000 Szarańczyn strąkowy/Chleb świętojański 0,05 * 0,05 *
0700000 CHMIEL 0,05 * 0,05 *
0800000 PRZYPRAWY
0810000 Przyprawy nasienne 0,05 * 0,05 *
0810010 Anyż/Anyżek/Biedrzeniec anyż
0810020 Kminek czarny/Czarny kmin
0810030 Seler
0810040 Kolendra siewna
0810050 Kmin rzymski
0810060 Koper ogrodowy
0810070 Koper włoski/Fenkuł włoski
0810080 Kozieradka pospolita
0810090 Gałka muszkatołowa
0810990 Pozostałe (2)
0820000 Przyprawy owocowe 0,05 * 0,05 *
0820010 Ziele angielskie/pieprz angielski
0820020 Pieprz syczuański
0820030 Kminek zwyczajny
0820040 Kardamon malabarski
0820050 Jagody jałowca
0820060 Ziarna pieprzu (czarnego, zielonego i białego)
0820070 Wanilia
0820080 Tamarynd
0820990 Pozostałe (2)
0830000 Przyprawy korowe 0,05 * 0,05 *
0830010 Cynamon
0830990 Pozostałe (2)
0840000 Przyprawy korzeniowe lub kłączowe
0840010 Lukrecja 0,05 * 0,05 *
0840020 Imbir lekarski (10)
0840030 Kurkuma 0,05 * 0,05 *
0840040 Chrzan pospolity (11)
0840990 Pozostałe (2) 0,05 * 0,05 *
0850000 Przyprawy pączkowe 0,05 * 0,05 *
0850010 Goździki
0850020 Kapary
0850990 Pozostałe (2)
0860000 Przyprawy ze słupków kwiatowych 0,05 * 0,05 *
0860010 Szafran
0860990 Pozostałe (2)
0870000 Przyprawy z osnówki nasiona 0,05 * 0,05 *
0870010 Kwiat muszkatołowy
0870990 Pozostałe (2)
0900000 ROŚLINY CUKRODAJNE 0,01 * 0,01 *
0900010 Korzenie buraka cukrowego
0900020 Trzcina cukrowa
0900030 Cykoria podróżnik, korzenie
0900990 Pozostałe (2)
1000000 PRODUKTY POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO - ZWIERZĘTA LĄDOWE
1010000 Towary z 0,02 * 0,02 *
1011000 a) świń
1011010 Mięśnie
1011020 Tłuszcz
1011030 Wątroba
1011040 Nerka
1011050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1011990 Pozostałe (2)
1012000 b) bydła
1012010 Mięśnie
1012020 Tłuszcz
1012030 Wątroba
1012040 Nerka
1012050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1012990 Pozostałe (2)
1013000 c) owiec
1013010 Mięśnie
1013020 Tłuszcz
1013030 Wątroba
1013040 Nerka
1013050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1013990 Pozostałe (2)
1014000 d) kóz
1014010 Mięśnie
1014020 Tłuszcz
1014030 Wątroba
1014040 Nerka
1014050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1014990 Pozostałe (2)
1015000 e) koniowatych
1015010 Mięśnie
1015020 Tłuszcz
1015030 Wątroba
1015040 Nerka
1015050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1015990 Pozostałe (2)
1016000 f) drobiu
1016010 Mięśnie
1016020 Tłuszcz
1016030 Wątroba
1016040 Nerka
1016050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1016990 Pozostałe (2)
1017000 g) pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych
1017010 Mięśnie
1017020 Tłuszcz
1017030 Wątroba
1017040 Nerka
1017050 Podroby jadalne (inne niż wątroba i nerki)
1017990 Pozostałe (2)
1020000 Mleko 0,01 * 0,01 *
1020010 Bydło
1020020 Owce
1020030 Kozy
1020040 Konie
1020990 Pozostałe (2)
1030000 Jaja ptasie 0,01 * 0,01 *
1030010 Kury
1030020 Kaczki
1030030 Gęsi
1030040 Przepiórki
1030990 Pozostałe (2)
1040000 Miód i pozostałe produkty pszczele (7) 0,05 * 0,05 *
1050000 Płazy i gady 0,01 * 0,01 *
1060000 Bezkręgowe zwierzęta lądowe 0,01 * 0,01 *
1070000 Dzikie kręgowe zwierzęta lądowe 0,01 * 0,01 *
1100000 PRODUKTY POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO - RYBY, PRODUKTY RYBNE I POZOSTAŁE MORSKIE I SŁODKOWODNE PRODUKTY SPOŻYWCZE (8)
1200000 PRODUKTY LUB CZĘŚCI PRODUKTÓW UŻYWANE

WYŁĄCZNIE DO PRODUKCJI PASZ (8)

1300000 PRZETWORZONE PRODUKTY SPOŻYWCZE (9)
* Wskazuje granicę oznaczalności.

(a) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I."

1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2014. Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for clothianidin and thiamethoxam according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005 (Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) chlotianidyny i tiametoksamu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2014;12(12):3918, 120 s. doi:10.2903/j.efsa.2014.3918.
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/156 z dnia 18 stycznia 2016 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości boskalidu, klotianidyny, tia- metoksamu, folpetu i tolklofosu metylowego w określonych produktach oraz na ich powierzchni (Dz.U. L 31 z 6.2.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 441/2012 z dnia 24 maja 2012 r. zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifenazanu, bifentryny, boskalidu, kadusafosu, chlorantraniliprolu, chlorotalonilu, klotianidyny, cyprokonazolu, deltametryny, dikamby, difenokonazolu, dinokapu, etoksazolu, fenpyroksymatu, flubendiamidu, fludioksonilu, glifosatu, metalaksylu-M, meptyldinokapu, nowaluronu, tiame- toksamu oraz triazofosu w określonych produktach oraz na ich powierzchni (Dz.U. L 135 z 25.5.2012, s. 4).
5 Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatki III i IV. Sesja trzydziesta ósma. Genewa, Szwajcaria, 6-11 lipca 2015 r.
6 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Wsparcie naukowe przy przygotowaniu stanowiska UE na 47. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dziennik EFSA 2015;13(7):4208 178 s. doi: 10.2903/j.efsa.2015.4208.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/671 z dnia 7 kwietnia 2017 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny i tiametoksamu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 97 z 8.4.2017, s. 9).
8 Dyrektywa Rady z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
10 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Peer review of the pesticide risk assessment for bees for the active substance clothiani- din considering the uses as seed treatments and granules (Wzajemna weryfikacja oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla pszczół w odniesieniu do substancji czynnej chlotianidyna, z uwzględnieniem zastosowania jako zaprawy nasiennej lub granulatu). Dziennik EFSA 2018;16(2):5177.
11 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Peer review of the pesticide risk assessment for bees for the active substance thiame- thoxam considering the uses as seed treatments and granules (Wzajemna weryfikacja oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla pszczół w odniesieniu do substancji czynnej tiametoksam, z uwzględnieniem zastosowania jako zaprawy nasiennej lub granulatu). Dziennik EFSA 2018;16(2):5179.
12 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/784 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej klotianidyna (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 35).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/785 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej tiametoksam (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 40).
14 IPBES (2016). The assessment report of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services on pollinators, pollination and food production (Sprawozdanie oceniające Międzyrządowej Platformy Naukowo-Politycznej w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów dotyczące owadów zapylających, zapylania i produkcji żywności.) S.G. Potts, V. L. Imperatriz-Fonseca, and H. T. Ngo (red.). Sekretariat Międzyrządowej Platformy Naukowo-Politycznej w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów, Bonn, Niemcy. 552 strony. https://doi.org/10.5281/zenodo.3402856.
15 IUCN SSC CEM Task Force on Systemic Pesticides. Worldwide Integrated Assessment (Grupa zadaniowa IUCN SSC CEM ds. pestycydów systemicznych. Światowa zintegrowana ocena). Peer reviewed scientific journal articles compiled in Environmental Science and Pollution Research (Zbiór artykułów z recenzowanych czasopism naukowych opublikowany w czasopiśmie "Environmental Science and Pollution Research"), tom 22, wydanie 1, styczeń 2015.
16 Neonic Insecticides and Invertebrate Species Endangerment (Neonikotynoidowe środki owadobójcze a zagrożenie dla gatunków bezkręgowców), Pierre Mineau. Module in Earth Systems and Environmental Sciences. 2021. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128211397001264.
17 Agencja Regulacyjna ds. Ochrony Roślin przed Szkodnikami Kanadyjskiego Federalnego Departamentu Zdrowia. Decyzja w sprawie ponownej oceny RVD2019-05, chlotianidyna i związane z nią produkty końcowego przeznaczenia: Ponowna ocena dotycząca owadów zapylających. Agencja Regulacyjna ds. Ochrony Roślin przed Szkodnikami, 11 kwietnia 2019 r. ISSN: 1925-0886.
18 Agencja Regulacyjna ds. Ochrony Roślin przed Szkodnikami Kanadyjskiego Federalnego Departamentu Zdrowia. Decyzja w sprawie ponownej oceny RVD2019-04. Tiametoksam i związane z nim produkty końcowego przeznaczenia: Ponowna ocena dotycząca owadów zapylających. Agencja Regulacyjna ds. Ochrony Roślin przed Szkodnikami, 11 kwietnia 2019 r. ISSN: 1925-0886.
19 Ministerio de Ganadería, Agricultura y Pesca de Uruguay. Resolución No 503/019 DGSA Modificación de etiquetas para los Productos Fitosanitarios a base de los ingredientes activos Clotianidina, Imidacloprid, Tiametoxan y Clorpirifos. Grudzień 2019.

Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 5 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.96.89) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2023 r.

20 Australijski Urząd ds. Pestycydów i Weterynaryjnych Produktów Leczniczych. Ponowne rozpatrzenie zatwierdzeń i rejestracji neonikotynoidów. Commonwealth of Australia Gazette nr. APVMA 23, listopad 2019. https://apvma.gov.au/sites/default/files/apvma_gazette_23_19_november_2019.pdf.
21 Nowozelandzki Urząd Ochrony Środowiska. Wniosek o stwierdzenie, czy istnieją podstawy do ponownej oceny neonikotynoidów: chlotianidyny, tiametoksamu, imidakloprydu, tiakloprydu i acetamiprydu (APP203949). Grudzień 2019. https://www.epa.govt.nz/assets/FileAPI/hsno-ar/APP203949/APP203949_Final_Neonicotinoids_Decision_16-12-2019.pdf.
22 Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych. Proponowana decyzja w sprawie przeglądu tymczasowej rejestracji sprawy nr 7620 i 7614. Numery rejestrowe EPA-HQ-OPP-2011-0865 i EPA-HQ-OPP-2011-0581. Styczeń 2020.
23 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
25 FAO. 2019. The State of the World's Biodiversity for Food and Agriculture (Stan światowej różnorodności biologicznej w kontekście produkcji żywności i rolnictwa), J. Bélanger & D. Pilling (red.). FAO Commission on Genetic Resources for Food and Agriculture Assessments (Oceny Komisji FAO ds. Zasobów Genetycznych dla Wyżywienia i Rolnictwa). Rzym. 572 s. https://www.fao.org/3/ CA3129EN/CA3129EN.pdf.
26 Effects of decreases of animal pollinators on human nutrition and global health: a modelling analysis (Skutki spadku liczebności zwierząt zapylających na żywienie ludzi i zdrowie na świecie: analiza modelowania). MR Smith, GM Singh, D Mozaffarian, SS Myers. The Lancet 386, Wydanie 10007; 2015. doi: 10.1016/S0140-6736(15)61085-6.
27 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejski plan walki z rakiem COM (2021) 44. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=COM%3A2021%3A44%3AFIN.
28 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Strategia "od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego. COM(2020) 381. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0381.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.47.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/334 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny i tiametoksamu w określonych produktach lub na ich powierzchni
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 15/02/2023
Data wejścia w życie: 07/03/2026, 07/03/2023