Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 237/2019
z dnia 27 września 2019 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 , sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38.

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 3 , sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27

(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu 4 .

(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 5 .

(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 6 .

(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 7 .

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku IX do Porozumienia EOG po pkt 19b (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE) dodaje się punkty w brzmieniu:

"19ba. 32015 R 0063: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44), sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, zmienione:

32016 R 1434: rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1).

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 4 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »31 grudnia 2024 r.« odczytuje się jako »31 grudnia 2027 r.«;

b) w odniesieniu do państw EFTA, z wyjątkiem Liechtensteinu, art. 20 ust. 1-4 odczytuje się jako:

»Przepisy przejściowe

1. W przypadku gdy informacje wymagane przez szczegółowy wskaźnik, o którym mowa w załączniku II, nie są uwzględnione w mającym zastosowanie wymogu w zakresie sprawozdawczości, o którym mowa w art. 14, za rok referencyjny, dany wskaźnik ryzyka nie ma zastosowania, aż do momentu rozpoczęcia stosowania tego wymogu w zakresie sprawozdawczości nadzorczej. Waga innych dostępnych wskaźników ryzyka jest przeskalowywana proporcjonalnie do ich wagi, zgodnie z art. 7, tak aby suma ich wag wynosiła 1. W roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., w przypadku gdy jakakolwiek z informacji wymaganych zgodnie z art. 16 nie będzie do dyspozycji systemu gwarancji depozytów w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie tej decyzji do celów obliczenia rocznego poziomu docelowego, o którym mowa w art. 4 ust. 2, lub podstawowej składki rocznej każdej instytucji, o której mowa w art. 5, po powiadomieniu przez system gwarancji depozytów odpowiednie instytucje kredytowe przekazują te informacje organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed tą datą. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 1, w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powiadamiają każdą instytucję o swojej decyzji określającej wysokość składek rocznych, które mają zostać przez nie wniesione, najpóźniej dziewięciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

2. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 4 i w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., kwota należna zgodnie z decyzją, o której mowa w art. 13 ust. 3, zostaje wniesiona do dnia 31 grudnia tego roku lub w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o tej decyzji, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

3. W drodze odstępstwa od art. 14 ust. 4 i w odniesieniu do informacji, które mają być przekazane organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., informacje, o których mowa w tym ustępie, są przekazywane najpóźniej w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

4. W drodze odstępstwa od art. 16 ust. 1 systemy gwarancji depozytów przekazują do dnia 1 września roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r. organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informację na temat kwoty depozytów gwarantowanych według stanu na dzień 31 lipca tego roku, chyba że informacje te zostały przekazane przez system gwarancji depozytów w terminie określonym w art. 16 ust. 1.«;

c) w odniesieniu do państw EFTA art. 20 ust. 5 odczytuje się jako:

»5. Nie naruszając art. 10 niniejszego rozporządzenia, państwa EFTA mogą, do dnia 31 grudnia 2026 r., zezwolić instytucjom, których łączna wartość aktywów nie przekracza 3 000 000 000 EUR, na zapłatę kwoty ryczałtowej w wysokości 50 000 EUR za pierwsze 300 000 000 EUR całkowitych zobowiązań pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane. W przypadku zobowiązań ogółem pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane powyżej 300 000 000 EUR instytucje te wnoszą składki zgodnie z art. 4-9 niniejszego rozporządzenia.«;

d) w odniesieniu do państw EFTA ust. 21 akapit drugi odczytuje się jako:

»Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.«;

19bb. 32016 R 0860: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11).

19bc. 32016 R 1066: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE (Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1).

19bd. 32016 R 1075: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1), sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27.

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 22 ust. 7 lit. d), w odniesieniu do państw EFTA, po słowach »art. 45 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE« dodaje się słowa »po uwzględnieniu w Porozumieniu EOG«;

b) w art. 43, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »prawo Unii« i »obowiązujące prawo Unii« odczytuje się jako »Porozumienie EOG«, z zachowaniem odpowiedniej formy gramatycznej;

c) w art. 70 ust. 4, art. 74 ust. 1 lit. c), art. 80 ust. 2 lit. e), art. 84 ust. 1 lit. c), art. 90 ust. 1 lit. e), art. 95 ust. 1 lit. c) i art. 105 ust. 4 lit. c) po słowach »prawa unijnego i krajowego« dodaje się słowa »oraz, w stosownych przypadkach, postanowień Porozumienia EOG«;

d) w art. 74 ust. 2 lit. c), art. 84 ust. 2 lit. c) i art. 95 ust. 2 lit. c), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »obowiązu- jącego prawa unijnego i krajowego« odczytuje się jako »obowiązujących postanowień Porozumienia EOG i obowiązującego prawa krajowego«;

e) w art. 75 ust. 1 lit. c), art. 85 ust. 1 lit. c) i art. 96 ust. 1 lit. c) po słowie »EUNB« dodaje się słowa »lub, w zależności od przypadku, Urząd Nadzoru EFTA«;

19be. 32016 R 1400: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu (Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1).

19bf. 32016 R 1450: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1).".

Artykuł  2

Teksty rozporządzeń delegowanych (UE) 2015/63, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, (UE) 2016/860, (UE) 2016/1075, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27, (UE) 2016/1400, (UE) 2016/1434 i (UE) 2016/1450 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1066 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 28 września 2019 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , lub z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 21/2018 z dnia 9 lutego 2018 r. 8 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2019 r.
1 Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44.
2 Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11.
3 Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1.
4 Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1.
6 Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1.
7 Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.
8 Dz.U. L 323 z 12.12.2019, s. 41.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.4.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42
Data aktu: 27/09/2019
Data ogłoszenia: 05/01/2023
Data wejścia w życie: 05/01/2023