Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 237/2019
z dnia 27 września 2019 r.
zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 , sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38.

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 3 , sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27

(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu 4 .

(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/63 uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 5 .

(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych 6 .

(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 7 .

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku IX do Porozumienia EOG po pkt 19b (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE) dodaje się punkty w brzmieniu:

"19ba. 32015 R 0063: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44), sprostowane w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, zmienione:

32016 R 1434: rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/1434 z dnia 14 grudnia 2015 r. (Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1).

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 4 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »31 grudnia 2024 r.« odczytuje się jako »31 grudnia 2027 r.«;

b) w odniesieniu do państw EFTA, z wyjątkiem Liechtensteinu, art. 20 ust. 1-4 odczytuje się jako:

»Przepisy przejściowe

1. W przypadku gdy informacje wymagane przez szczegółowy wskaźnik, o którym mowa w załączniku II, nie są uwzględnione w mającym zastosowanie wymogu w zakresie sprawozdawczości, o którym mowa w art. 14, za rok referencyjny, dany wskaźnik ryzyka nie ma zastosowania, aż do momentu rozpoczęcia stosowania tego wymogu w zakresie sprawozdawczości nadzorczej. Waga innych dostępnych wskaźników ryzyka jest przeskalowywana proporcjonalnie do ich wagi, zgodnie z art. 7, tak aby suma ich wag wynosiła 1. W roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., w przypadku gdy jakakolwiek z informacji wymaganych zgodnie z art. 16 nie będzie do dyspozycji systemu gwarancji depozytów w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie tej decyzji do celów obliczenia rocznego poziomu docelowego, o którym mowa w art. 4 ust. 2, lub podstawowej składki rocznej każdej instytucji, o której mowa w art. 5, po powiadomieniu przez system gwarancji depozytów odpowiednie instytucje kredytowe przekazują te informacje organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed tą datą. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 1, w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powiadamiają każdą instytucję o swojej decyzji określającej wysokość składek rocznych, które mają zostać przez nie wniesione, najpóźniej dziewięciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

2. W drodze odstępstwa od art. 13 ust. 4 i w odniesieniu do składek, które mają zostać wniesione w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., kwota należna zgodnie z decyzją, o której mowa w art. 13 ust. 3, zostaje wniesiona do dnia 31 grudnia tego roku lub w terminie jednego miesiąca od powiadomienia o tej decyzji, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

3. W drodze odstępstwa od art. 14 ust. 4 i w odniesieniu do informacji, które mają być przekazane organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r., informacje, o których mowa w tym ustępie, są przekazywane najpóźniej w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.

4. W drodze odstępstwa od art. 16 ust. 1 systemy gwarancji depozytów przekazują do dnia 1 września roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r. organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informację na temat kwoty depozytów gwarantowanych według stanu na dzień 31 lipca tego roku, chyba że informacje te zostały przekazane przez system gwarancji depozytów w terminie określonym w art. 16 ust. 1.«;

c) w odniesieniu do państw EFTA art. 20 ust. 5 odczytuje się jako:

»5. Nie naruszając art. 10 niniejszego rozporządzenia, państwa EFTA mogą, do dnia 31 grudnia 2026 r., zezwolić instytucjom, których łączna wartość aktywów nie przekracza 3 000 000 000 EUR, na zapłatę kwoty ryczałtowej w wysokości 50 000 EUR za pierwsze 300 000 000 EUR całkowitych zobowiązań pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane. W przypadku zobowiązań ogółem pomniejszonych o fundusze własne i depozyty gwarantowane powyżej 300 000 000 EUR instytucje te wnoszą składki zgodnie z art. 4-9 niniejszego rozporządzenia.«;

d) w odniesieniu do państw EFTA ust. 21 akapit drugi odczytuje się jako:

»Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia roku następującego po roku wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 237/2019 z dnia 27 września 2019 r.«;

19bb. 32016 R 0860: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/860 z dnia 4 lutego 2016 r. określające w bardziej szczegółowy sposób okoliczności, w których konieczne jest wyłączenie z zakresu uprawnień do umorzenia lub konwersji na podstawie art. 44 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11).

19bc. 32016 R 1066: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE (Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1).

19bd. 32016 R 1075: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1), sprostowane w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27.

Do celów Porozumienia przepisy tego rozporządzenia delegowanego odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 22 ust. 7 lit. d), w odniesieniu do państw EFTA, po słowach »art. 45 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE« dodaje się słowa »po uwzględnieniu w Porozumieniu EOG«;

b) w art. 43, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »prawo Unii« i »obowiązujące prawo Unii« odczytuje się jako »Porozumienie EOG«, z zachowaniem odpowiedniej formy gramatycznej;

c) w art. 70 ust. 4, art. 74 ust. 1 lit. c), art. 80 ust. 2 lit. e), art. 84 ust. 1 lit. c), art. 90 ust. 1 lit. e), art. 95 ust. 1 lit. c) i art. 105 ust. 4 lit. c) po słowach »prawa unijnego i krajowego« dodaje się słowa »oraz, w stosownych przypadkach, postanowień Porozumienia EOG«;

d) w art. 74 ust. 2 lit. c), art. 84 ust. 2 lit. c) i art. 95 ust. 2 lit. c), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »obowiązu- jącego prawa unijnego i krajowego« odczytuje się jako »obowiązujących postanowień Porozumienia EOG i obowiązującego prawa krajowego«;

e) w art. 75 ust. 1 lit. c), art. 85 ust. 1 lit. c) i art. 96 ust. 1 lit. c) po słowie »EUNB« dodaje się słowa »lub, w zależności od przypadku, Urząd Nadzoru EFTA«;

19be. 32016 R 1400: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1400 z dnia 10 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalny zakres elementów planu reorganizacji działalności oraz minimalną zawartość sprawozdań z postępów we wdrażaniu tego planu (Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1).

19bf. 32016 R 1450: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1450 z dnia 23 maja 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody ustalania wysokości minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1).".

Artykuł  2

Teksty rozporządzeń delegowanych (UE) 2015/63, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 38, (UE) 2016/860, (UE) 2016/1075, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 205 z 30.7.2016, s. 27, (UE) 2016/1400, (UE) 2016/1434 i (UE) 2016/1450 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1066 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 28 września 2019 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , lub z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 21/2018 z dnia 9 lutego 2018 r. 8 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2019 r.
1 Dz.U. L 11 z 17.1.2015, s. 44.
2 Dz.U. L 144 z 1.6.2016, s. 11.
3 Dz.U. L 184 z 8.7.2016, s. 1.
4 Dz.U. L 228 z 23.8.2016, s. 1.
5 Dz.U. L 233 z 30.8.2016, s. 1.
6 Dz.U. L 237 z 3.9.2016, s. 1.
7 Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.
8 Dz.U. L 323 z 12.12.2019, s. 41.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.4.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 237/2019 (2023/42) zmieniająca załącznik IX (Usługi finansowe) do Porozumienia EOG 2023/42
Data aktu: 27/09/2019
Data ogłoszenia: 05/01/2023
Data wejścia w życie: 05/01/2023