KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń.
(2) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożono dwa wnioski: o zezwolenie na stosowanie preparatu Limosilactobacillus reuteri DSM 32203 oraz o zezwolenie na stosowanie preparatu Limosilactobacillus reuteri DSM 32264. Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Wnioski dotyczą zezwolenia na stosowanie preparatu Limosilactobacillus reuteri DSM 32203 jako dodatku paszowego dla psów i preparatu Limosilactobacillus reuteri DSM 32264 jako dodatku paszowego dla kotów, celem sklasyfikowania ich w kategorii "dodatki zootechniczne" i w grupie funkcjonalnej "stabilizatory flory jelitowej".
(4) W opiniach z dnia 27 listopada 2018 r. 2 (3 i 29 czerwca 2022 r. 4 (5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania preparaty Limosilactobacillus reuteri DSM 32203 i Limosilactobacillus reuteri DSM 32264 nie mają negatywnego wpływu na zdrowie zwierząt, bezpieczeństwo konsumentów ani na środowisko. Urząd stwierdził również, że preparaty te należy uznać za potencjalnie działające uczulająco na drogi oddechowe oraz że w związku z brakiem danych nie może stwierdzić, czy dodatki te mogą działać drażniąco na skórę i oczy lub uczulająco na skórę. Urząd stwierdził również, że preparaty Limosilactobacillus reuteri DSM 32203 i Limosilactobacillus reuteri DSM 32264 mogą skutecznie poprawić konsystencję kału. Urząd wyraził jednak pewne zastrzeżenia co do liniowego spadku zawartości wilgoci w kale, który to spadek, jeśli zostanie utrzymany przez dłuższy czas, może podważyć korzyści płynące z długoterminowego stosowania dodatków, ponieważ jego skutkiem mogą być zaparcia. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(5) Ocena preparatów Limosilactobacillus reuteri DSM 32203 i Limosilactobacillus reuteri DSM 32264 dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych preparatów. Należy przewidzieć monitorowanie po wprowadzeniu do obrotu oraz specjalne etykietowanie dodatków i premiksów je zawierających, dotyczące ewentualnych długoterminowych niekorzystnych skutków stosowania dodatków. Ponadto Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatków.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2023 r.
1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
2 Dziennik EFSA 2019;17(1):5524.
3 Dziennik EFSA 2019;17(1):5526.
4 Dziennik EFSA 2022;20(7):7436.
5 Dziennik EFSA 2022;20(8):7437.