uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W konkluzjach z dnia 26 i 27 października 2023 r. Rada Europejska ponownie zdecydowanie potępiła rosyjską
wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie stanowiącą jawne pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych i potwierdziła niezachwiane poparcie Unii dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz dla jej niezbywalnego prawa do samoobrony przed rosyjską agresją. Rada Europejska oświadczyła także, że zdolność Rosji do prowadzenia wojny napastniczej należy, w ścisłej współpracy z partnerami i sojusznikami, jeszcze bardziej osłabić, także w drodze dalszego wzmacniania sankcji i poprzez ich pełne i skuteczne wdrożenie oraz zapobieganie ich obchodzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do towarów wysokiego ryzyka.
(4) Ze względu na powagę sytuacji należy przyjąć dalsze środki ograniczające.
(5) W szczególności Rada uważa, że zasadne jest wprowadzenie zakazu bezpośredniego lub pośredniego przywozu, zakupu lub przekazywania diamentów z Rosji. Zakaz ten powinien mieć zastosowanie do diamentów pochodzących z Rosji, diamentów wywożonych z Rosji, diamentów przewożonych tranzytem przez Rosję, a także rosyjskich diamentów, które są obrabiane w państwach trzecich innych niż Rosja. Zakaz ten ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. do naturalnych i syntetycznych diamentów nieprzemysłowych, jak również biżuterii diamentowej, i obejmuje stopniowo wprowadzany - począwszy od dnia 1 marca 2024 r. do dnia 1 września 2024 r. - zakaz pośredniego przywozu rosyjskich diamentów, które są obrabiane w państwach trzecich innych niż Rosja, w tym biżuterii zawierającej w sobie diamenty pochodzące z Rosji. Stopniowe wprowadzanie zakazów pośredniego przywozu przewidziano, aby uwzględnić konieczność uruchomienia odpowiedniego mechanizmu identyfikowalności, który umożliwi skuteczne stosowanie środków z zakresu egzekwowania przepisów oraz zminimalizuje zakłócenia dla uczestników rynku.
(6) Zakaz obejmujący rosyjskie diamenty wpisuje się w działania grupy G-7 mające na celu opracowanie koordynowanego na szczeblu międzynarodowym zakazu, którego celem jest odcięcie Rosji od takiego ważnego źródła dochodów. Aby wspomniany zakaz skutecznie pozbawił Rosję dochodów z wydobycia diamentów, podejmowanym działaniom muszą towarzyszyć jednoczesne działania na innych ważnych rynkach diamentów, w tym ograniczenie przywozu rosyjskich diamentów, które poddano obróbce w państwach trzecich innych niż Rosja.
(7) Należy dodać [29] nowych podmiotów do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB, to jest wykazu osób, podmiotów i organów bezpośrednio wspierających rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, w odniesieniu do których nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. Ponadto, ze względu na ważną rolę, jaką w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie odgrywają podzespoły elektroniczne wykorzystywane przez rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy, we wspomnianym wykazie należy również uwzględnić niektóre inne podmioty z państw trzecich innych niż Rosja zaangażowane w obchodzenie ograniczeń handlowych, a także niektóre podmioty rosyjskie zaangażowane w opracowywanie, produkcję i dostarczanie podzespołów elektronicznych dla rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemy- słowego.
(8) Należy rozszerzyć wykaz produktów, które przyczyniają się do wzmocnienia potencjału wojskowego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa, poprzez dodanie produktów wykorzystywanych przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produktów, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji jej systemów wojskowych, w tym chemikaliów, baterii litowych, termostatów, silników prądu stałego i silników serwo do bezzałogowych statków powietrznych, a także obrabiarek i części maszyn.
(9) Należy wprowadzić wykaz krajów partnerskich, które stosują zestaw środków ograniczających w odniesieniu do przywozu żelaza i stali, oraz zestaw środków kontroli przywozu, które to środki co do istoty są równoważne środkom określonym w decyzji 2014/512/WPZiB i w rozporządzeniu Rady (UE) nr 833/2014 2 , oraz przedłużyć niektóre okresy likwidacji w odniesieniu do przywozu określonych wyrobów ze stali.
(10) Należy nałożyć dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się w szczególności do zwiększenia potencjału przemysłowego Rosji.
(11) Ponadto należy wprowadzić dalsze ograniczenia w przywozie towarów, które generują znaczne dochody dla Rosji, umożliwiając tym samym Rosji kontynuowanie wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, takich jak skroplony propan, surówka i surówka zwierciadlista, druty miedziane, druty aluminiowe, folia, rury i przewody rurowe. Przewidziano określone zwolnienia i okresy przejściowe.
(12) Ponadto uzasadnione jest zezwolenie państwom członkowskim na dopuszczanie wwożenia do Unii rzeczy osobistych, które budzą niewielkie obawy związane z obchodzeniem przepisów, takich jak środki higieny osobistej lub odzież noszona przez podróżnych lub znajdująca się w ich bagażu, i które są wyraźnie przeznaczone wyłącznie do osobistego użytku tych podróżnych lub członków ich rodzin. Należy również wprowadzić zwolnienie dotyczące wjazdu do Unii dla samochodów osobowych posiadających dyplomatyczne tablice rejestracyjne oraz - aby ułatwić wjazd do Unii obywatelom Unii mieszkającym w Rosji - należy zezwolić państwom członkowskim, by na warunkach, jakie uznają ze stosowne, dopuszczały wjazd do Unii samochodów osobowych należących do obywateli Unii lub członków ich najbliższej rodziny, którzy zamieszkują w Rosji i podróżują do Unii, o ile samochody te nie są przeznaczone do sprzedaży, a wyłącznie do osobistego użytku. Państwa członkowskie mogą uregulować sytuację tych samochodów osobowych pochodzących z Rosji, które już znajdują się na terytorium Unii.
(13) Należy wprowadzić odstępstwo umożliwiające udzielanie pożyczek lub kredytów podmiotom działającym w rosyjskim sektorze energetycznym, które podlegają zakazowi transakcji określonemu w decyzji 2014/512/WPZiB, na warunkach określonych w tej decyzji.
(14) W celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw do niektórych państw członkowskich należy przedłużyć o rok szczególne odstępstwa od zakazu przywozu z Rosji ropy naftowej lub produktów ropopochodnych.
(15) Mechanizm pułapu cenowego opiera się na procesie atestacji, który umożliwia podmiotom działającym w łańcuchu dostaw rosyjskiej ropy naftowej transportowanej drogą morską wykazanie, że została ona zakupiona po cenie, która nie przekracza pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Aby dalej wspierać wdrażanie tego mechanizmu i przestrzeganie go, jednocześnie zwiększając bariery utrudniające fałszowanie zaświadczeń atestacyjnych, należy wprowadzić wymóg przekazywania, na wniosek, szczegółowych informacji o cenach dotyczących kosztów dodatkowych, takich jak ubezpieczenie i fracht, w całym łańcuchu dostaw w ramach handlu rosyjską ropą naftową. Zgodnie z ustalonym przez koalicję na rzecz pułapu cenowego systemem poziomów odnoszącym się do zaświadczeń atestacyjnych, który ustala zobowiązania podmiotów do przestrzegania przepisów na podstawie ich dostępu do ceny nabycia rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych, szczegółowe informacje o cenach mają być przekazywane przez podmioty mające dostęp do tych informacji, takie jak podmioty
prowadzące obrót i czarterujące. Podmioty działające dalej w łańcuchu dostaw, takie jak armatorzy i ubezpieczyciele, powinny być w stanie gromadzić - w ramach procedur należytej staranności - szczegółowe informacje o kosztach przekazane przez podmioty znajdujące się bliżej źródeł tych informacji, a następnie przekazywać te informacje dalej. Właściwe organy mogą się zwracać o te informacje do każdego podmiotu bez względu na jego miejsce w łańcuchu dostaw, w każdej chwili, aby sprawdzić zgodność z mechanizmem pułapu cenowego. Przewidziano odpowiedni okres przejściowy.
(16) Wdrażanie i egzekwowanie mechanizmu pułapu cenowego należy dodatkowo wspierać przez wymianę informacji między Komisją, przy wsparciu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, a państwami członkowskimi w celu identyfikowania statków i podmiotów stosujących praktykę lub praktyki, których celem jest obejście zakazów, takie jak transfery "burta w burtę" stosowane, aby ukryć pochodzenie lub przeznaczenie ładunku, oraz manipulowanie systemem automatycznej identyfikacji podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych.
(17) Aby wprowadzić przejrzystość w zakresie sprzedaży zbiornikowców, w szczególności używanych, które mogłyby zostać wykorzystane do obchodzenia zakazu przywozu rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych oraz pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego, należy przewidzieć obowiązek powiadamiania o sprzedaży zbiornikowców do dowolnego państwa trzeciego oraz odstępstwo od zakazu sprzedaży zbiornikowców na rzecz rosyjskich osób i podmiotów lub do wykorzystania w Rosji. Obowiązek ten ma zastosowanie do właściciela zbiornikowca, który jest obywatelem państwa członkowskiego, do osoby fizycznej przebywającej w państwie członkowskim i do osoby prawnej, podmiotu lub organu, który jest ustanowiony w Unii. Właściciel lub ktokolwiek działający w jego imieniu powinien powiadomić właściwe organy o takiej sprzedaży, które nastąpiły po 5 grudnia 2022 r, i udostępnić wszelkie niezbędne szczegóły.
(18) Mechanizm pułapu cenowego przewiduje, że można wyłączyć z pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego konkretne projekty, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego niektórych państw trzecich. Wyłączenie przewidziane w odniesieniu do zlokalizowanego w Rosji projektu Sacha- lin-2 (CaxanuH-2) należy przedłużyć do dnia 28 czerwca 2024 r. w celu zapewnienia Japonii bezpieczeństwa energetycznego.
(19) Aby jeszcze bardziej ograniczyć obchodzenie zakazu świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji, należy wprowadzić zakaz stanowiący, że obywatele rosyjscy lub osoby fizyczne zamieszkałe w Rosji nie mogą być właścicielami osób prawnych, podmiotów lub organów świadczących takie usługi, nie mogą sprawować kontroli nad tymi osobami prawnymi, podmiotami lub organami ani nie mogą zajmować jakichkolwiek stanowisk w organach zarządzających tych osób prawnych, podmiotów lub organów.
(20) Ponadto należy rozszerzyć obowiązujący zakaz świadczenia usług również na dostarczanie oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oraz oprogramowania do projektowania przemysłowego i produkcji przemysłowej, z zastrzeżeniem odpowiednich wyłączeń i odstępstw.
(21) Z racji znaczenia projektu Paks II dla interesów Węgier w związku z bezpieczeństwem dostaw energii, wyjaśniono też, że zwolnienia i odstępstwa w niniejszej decyzji dotyczące cywilnych przedsięwzięć jądrowych mają pełne zastosowanie do wszystkich towarów i usług potrzebnych do tego projektu.
(22) Rada uważa, że uzasadnione jest nałożenie pewnych wymogów dotyczących sprawozdawczości w odniesieniu do przekazu środków finansowych poza Unię dokonywanego przez podmioty mające siedzibę w Unii, w tym spółki celowe, których prawa własności należą do podmiotów mających siedzibę w Rosji lub obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji.
(23) Rada uważa, że należy wprowadzić wymóg, by eksporter zakazał w umowie ponownego wywozu do Rosji i ponownego wywozu do wykorzystania w Rosji towarów i technologii wrażliwych wymienionych w załącznikach XI, XX i XXXV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 oraz produktów o wspólnym wysokim priorytecie, lub broni palnej i amunicji wymienionej w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 258/2012 nałożone kary należy częściowo przekazać na rzecz Ukrainy.
(24) Ponadto należy dokonać pewnych zmian technicznych, w tym poprzez zastąpienie wyłączeń z niektórych zakazów odstępstwami, dodanie wyłączeń dla osobistego użytku, uwzględnienie zobowiązań dotyczących powiadamiania, dodanie odniesień, których brakuje w niektórych artykułach (a które zawarto w analogicznych artykułach), oraz poprzez usunięcie odniesień do okresów przejściowych, które wygasły, i innych odniesień, które nie są konieczne do zapewnienia zgodności z celem konkretnego przepisu. Celem usunięcia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywołanie skutków prawnych w odniesieniu do wygasłych lub nadal obowiązujących umów ani w odniesieniu do stosowalności tych okresów przejściowych.
(25) Unia musi podjąć dalsze działania, aby wdrożyć niektóre środki.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2874 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/2874 w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie |
Data aktu: | 18/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/12/2023 |