uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych i uchylające dyrektywę 2010/65/UE 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 i art. 12 ust. 4,
po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Cyfrowych Ułatwień w Transporcie i Handlu,
(1) Specyfikacje modułu interfejsu sprawozdawczości powinny się opierać na powszechnie dostępnej technologii, łatwej do zainstalowania i zintegrowania ze wszystkimi morskimi krajowymi pojedynczymi punktami kontaktowymi (MNSW) oraz powinny umożliwiać sprawną integrację i utrzymanie w przyszłości.
(2) Specyfikacje funkcjonalne i techniczne modułu interfejsu sprawozdawczości powinny opierać się na wytycznych dotyczących projektowania szablonów architektury rozwiązań w zakresie wysokopoziomowych wymagań interope- racyjności (HL SAT), aby umożliwić identyfikowalność między ogólnymi i szczegółowymi wymogami interoperacyj- ności.
(3) Biorąc pod uwagę, że nadawcy korzystają z różnych systemów sprawozdawczych, a MNSW są wdrażane z wykorzystaniem różnych technologii, moduł interfejsu sprawozdawczości powinien opierać się na technologiach umożliwiających wymianę informacji między różnymi systemami informacyjnymi wykorzystującymi znormalizowany protokół, co umożliwia większą interoperacyjność.
(4) Obowiązki sprawozdawcze wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239 mogą wymagać od podmiotów zgłaszających przekazywania danych osobowych za pośrednictwem modułu interfejsu sprawozdawczości, który powinien wymieniać informacje w taki sposób, aby wszelkie dane osobowe były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725 2 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .
(5) Ponieważ moduł interfejsu sprawozdawczości jest opracowywany i aktualizowany przez Komisję i przekazywany państwom członkowskim w celu integracji, należy centralnie zarządzać dystrybucją nowych wersji modułu interfejsu sprawozdawczości, monitorowaniem prawidłowej instalacji oprogramowania i aktualizacją przewodnika wdrażania komunikatów, z uwzględnieniem, w miarę możliwości, wymogów bezpieczeństwa informatycznego MNSW.
(6) Aby zagwarantować stabilność, bezpieczeństwo i wydajność modułu interfejsu sprawozdawczości, państwa członkowskie powinny mieć możliwość monitorowania ruchu w sieci oraz analizowania zdarzeń w systemie, błędów i wyjątków, a także włączania tych informacji do swoich funkcjonujących systemów i procesów monitorowania. Aby to osiągnąć, moduł interfejsu sprawozdawczości powinien zapewniać odpowiednie funkcje umożliwiające rejestrowanie i przechowywanie zdarzeń oraz dostarczanie państwom członkowskim informacji o ruchu w sieci.
(7) W celu zapewnienia bezpiecznej wymiany informacji za pośrednictwem modułu interfejsu sprawozdawczości, nadawcy wymagają uwierzytelnienia. W związku z tym wspólny system rejestru użytkowników i zarządzania dostępem powinien obejmować centralną usługę uwierzytelniania i centralny rejestr jako kluczowe komponenty. Elementy te powinny ze sobą współdziałać, aby umożliwiać uwierzytelnianie nadawcy we wszystkich modułach interfejsu sprawozdawczości, zapewniając jednolity mechanizm uwierzytelniania.
(8) W celu bezpiecznej wymiany informacji za pomocą modułu interfejsu sprawozdawczości i zapewnienia, aby użytkownicy byli rozpoznawalni na szczeblu UE w momencie uzyskiwania dostępu do któregokolwiek z modułów interfejsu sprawozdawczości, nadawcy powinni uzyskać kwalifikowany certyfikat pieczęci elektronicznych zgodny z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 4 .
(9) Aby zapewnić nadawcom jedną rejestrację w celu wymiany informacji za pośrednictwem zharmonizowanych interfejsów sprawozdawczości w różnych państwach członkowskich, państwa członkowskie powinny mieć możliwość rejestrowania nadawców w centralnym rejestrze. Powinno to zmniejszyć obciążenie związane z wielokrotną rejestracją operacji transgranicznych w wielu MNSW. Wszystkimi danymi osobowymi w centralnym rejestrze należy zarządzać zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2018/1725 i (UE) 2016/679.
(10) Aby zminimalizować zależność państw członkowskich od usług centralnych oraz biorąc pod uwagę, że MNSW mogą już być wspierane przez krajowe usługi uwierzytelniania, państwa członkowskie powinny mieć również możliwość ponownego wykorzystania własnych krajowych usług uwierzytelniania i rejestrów krajowych do celów uwierzytelnienia nadawców pragnących korzystać z modułu interfejsu sprawozdawczości jako alternatywy dla systemu rejestru użytkowników i zarządzania dostępem w europejskim systemie morskich pojedynczych punktów kontaktowych (EMSWe).
(11) Aby umożliwić państwom członkowskim prawidłowe zintegrowanie modułu interfejsu sprawozdawczości oraz systemu rejestru użytkowników i zarządzania dostępem do MNSW, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tego samego dnia co rozporządzenie (UE) 2019/1239.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 18 października 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2790 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2790 ustanawiające specyfikacje funkcjonalne i techniczne na potrzeby modułu interfejsu sprawozdawczości morskiego krajowego pojedynczego punktu kontaktowego |
| Data aktu: | 14/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2023 |
| Data wejścia w życie: | 07/01/2024, 15/08/2025 |