Decyzja 2023/2754 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS dla sektorów transportu morskiego i instalacji stacjonarnych)

DECYZJA RADY (UE) 2023/2754
z dnia 4 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS dla sektorów transportu morskiego i instalacji stacjonarnych)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2894/94 z dnia 28 listopada 1994 r. w sprawie uzgodnień dotyczących stosowania Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  ("Porozumienie EOG") weszło w życie z dniem 1 stycznia 1994 r.

(2) Zgodnie z art. 98 Porozumienia EOG Wspólny Komitet EOG może podjąć decyzję o zmianie, między innymi, załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 3 , dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 4 , decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 5  oraz decyzję Komisji (UE) 2023/1575 6 .

(4) W związku z tym należy odpowiednio zmienić załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG.

(5) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu EOG powinno zatem opierać się na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które należy zająć w imieniu Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie EOG w sprawie proponowanej zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG, opiera się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu EOG dołączonym do niniejszej decyzji.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2023 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

PROJEKT

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr ...

z dnia ...

zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków 7 .
(2)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 8 .
(3)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji (UE) 2015/1814 w odniesieniu do liczby uprawnień, które mają zostać umieszczone w rezerwie stabilności rynkowej na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. 9 .
(4)
W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji 10 .
(5)
Całkowita liczba uprawnień, które mają zostać wydane na 2027 r. w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, zostanie opublikowana przez Komisję do dnia 1 stycznia 2025 r. i, podobnie jak w przypadku obecnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, Komisja ustali ten pułap jako pulę uprawnień dla całego EOG. Dane wejściowe powinny dostarczyć państwa EOG-EFTA, z którymi będą również prowadzone konsultacje w trakcie przygotowywania odpowiedniej decyzji Komisji.
(6)
Włączenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 pozostaje bez uszczerbku dla dokonanej przez państwa EFTA oceny rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego w kontekście zakresu stosowania Porozumienia EOG.
(7)
Na podstawie unii regionalnej Liechtensteinu ze Szwajcarią oraz zgodnie z dwustronnym traktatem w sprawie opłat środowiskowych 11  w Liechtensteinie obowiązuje podatek od emisji CO2, którego administrowanie, w tym pobór, monitorowanie i raportowanie, jest dokonywane przez organy i podmioty szwajcarskie. W związku z tym w przypadku Liechtensteinu - w kontekście nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych - za właściwe należy uznać dokonanie przeglądu daty wygaśnięcia odstępstwa na podstawie art. 30e ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE, zwolnienie z powiązanych przepisów administracyjnych do tego czasu, a także odpowiednie dostosowania danych dotyczących źródeł emisji.
(8)
Zgodnie z dyrektywą (UE) 2023/959 państwa EFTA są ujęte w opublikowanych decyzją (UE) 2023/1575 danych liczbowych dotyczących puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r., i rocznej redukcji uprawnień, które mają zostać wydane, wynikającej z zastosowania współczynnika liniowego redukcji.
(9)
W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik XX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
w pkt 21al (dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 L 0959: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U.

L 130 z 16.5.2023, s. 134).";

(ii)
dostosowanie d) otrzymuje brzmienie:

"d) art. 3d ust. 4, art. 3ga ust. 3 akapit drugi zdanie czwarte, art. 10 ust. 3, art. 30d ust. 6 i art. 30e ust. 3 lit. h) akapit pierwszy nie mają zastosowania do państw EFTA.";

(iii)
w dostosowaniu e) słowa "w art. 9 dodaje się ustępy w brzmieniu" zastępuje się słowami "po art. 9 akapit pierwszy dodaje się ustępy w brzmieniu";
(iv)
skreśla się dostosowanie j); dostosowania od f) do i) otrzymują oznaczenia od g) do j);
(v)
po dostosowaniu e) dodaje się dostosowanie w brzmieniu:

"f) po art. 9 akapit drugi dodaje się akapit w brzmieniu:

»W odniesieniu do państw EFTA dane liczbowe uwzględniane przy obliczaniu puli uprawnień dla całego EOG, które będą wydawane od 2024 r. zgodnie z niniejszym artykułem, określono w części B dodatku.«";

(vi)
dostosowania t) i u) otrzymują oznaczenia z) i za); dostosowania od l) do s) otrzymują oznaczenia od o) do v); dostosowanie k) otrzymuje oznaczenie l);
(vii)
po dostosowaniu j) dodaje się dostosowanie w brzmieniu:

"k) w art. 10a ust. 1 po słowach »art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE« dodaje się słowa », lub równoważnymi obowiązkami zgodnie z prawem krajowym państw EFTA«";

(viii)
po dostosowaniu l) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"m) w art. 12 ust. 3-d po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

»Decyzje dotyczące państw EFTA są podejmowane przez Wspólny Komitet EOG zgodnie z procedurami określonymi w Porozumieniu EOG.«;

n) po art. 12 ust. 3-c dodaje się akapit w brzmieniu:

»Decyzje dotyczące wspólnych wniosków dwóch państw EFTA są podejmowane przez Wspólny Komitet EOG zgodnie z procedurami określonymi w Porozumieniu EOG.«";

(ix)
tekst dostosowania o) otrzymuje brzmienie:

"w art. 16 ust. 3 po akapicie drugim dodaje się akapit w brzmieniu:

»Państwa EFTA określają kary za przekroczenie emisji, które są równoważne z karami w państwach członkowskich UE.«";

(x)
tekst dostosowania s) otrzymuje brzmienie:

"w art. 18b ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W celu wypełnienia swoich zadań wynikających z dyrektywy państwa EFTA i Urząd Nadzoru EFTA mogą zwrócić się o pomoc do EMSA lub innej właściwej organizacji i mogą w tym celu zawierać wszelkie odpowiednie porozumienia z tymi organizacjami.«";

(xi)
po dostosowaniu v) dodaje się dostosowania w brzmieniu:

"w) w art. 30d ust. 4 akapit szósty dodaje się zdanie w brzmieniu:

»Sytuacja, o której mowa w niniejszym akapicie, pozostaje bez wpływu na odsetek uprawnień państw EFTA udostępnionych Społecznemu Funduszowi Klimatycznemu zgodnie z art. 10a ust. 8b niniejszej dyrektywy, na ust. 3 niniejszego artykułu i na niniejszy ustęp.";

x) w odniesieniu do państw EFTA art. 30e ust. 3 lit. a) otrzymuje brzmienie:

»dane państwo EFTA powiadomi Urząd Nadzoru EFTA o tym krajowym podatku od emisji dwutlenku węgla najpóźniejw terminie dwóch miesięcy od daty wejścia w życie decyzji wspólnego Komitetu EOG .../2023 z dnia ... [niniejsza decyzja] oraz udokumentuje stawkę opodatkowania poprzez wskazanie odpowiedniego instrumentu krajowego dotyczącego obecnej stawki podatkowej i wyznaczonych stawek podatkowych do 2030 r.; odnośne państwo EFTA powiadomi Urząd Nadzoru EFTA o wszelkich późniejszych zmianach krajowego podatku od emisji dwutlenku węgla; Urząd Nadzoru EFTA niezwłocznie, a nie później niż miesiąc po tej dacie, przekazuje Komisji wszelkie powiadomienia państwa EFTA;«;

y) w art. 30e ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W przypadku Liechtensteinu stosowanie daty wygaśnięcia odstępstwa, tj. 31 grudnia 2030 r., zostanie poddane przeglądowi w ramach kolejnej decyzji Wspólnego Komitetu dotyczącej dyrektywy 2003/87/WE, co nastąpi po przeglądzie dyrektywy w lipcu 2026 r., z uwzględnieniem odpowiednich przepisów mających zastosowanie w Liechtensteinie w kontekście unii regionalnej ze Szwajcarią, a w szczególności podatku od emisji CO2 i jego administrowania na podstawie dwustronnego traktatu w sprawie opłat środowiskowych, mając na uwadze równoważność tych przepisów z systemem handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych, a także, w miarę możliwości, z uwzględnieniem wyników przeprowadzonego przez Komisję przeglądu wdrożenia przepisów rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE zgodnie z art. 30i tej dyrektywy.

Art. 30b. i 30f dyrektywy 2003/87/WE nie stosuje się do Liechtensteinu do czasu wejścia w życie kolejnej decyzji Wspólnego Komitetu w sprawie dyrektywy 2003/87/WE. Wszelkie dane istotne dla dostosowań w odniesieniu do puli uprawnień Liechtensteinu, które mają zostać wydane w całej Unii w ramach ustanowionego na mocy rozdziału IVa dyrektywy 2003/87/WE systemu handlu uprawnieniami do emisji, czerpie się z właściwych dla Liechtensteinu wykazów emisji gazów cieplarnianych UNFCCC, dopóki dane z monitorowania, o których mowa w art. 30f dyrektywy, nie są dostępne.«";

(xii)
tekst części B dodatku do dostosowania za) otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ B

Dane liczbowe państw EFTA związane z obliczeniem i dostosowaniem puli uprawnień w całym EOG, które mają być wydane w okresie od 2021 r. do 2030 r. zgodnie z art. 9 i 9a dyrektywy 2003/87/WE

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 2,2 % od 2021 r. do 2023 r., 4,3 % od 2024 r. do 2027 r. i 4,4 % od 2028 r.

Pułap emisji 2021-2030 Islandia Norwegia
2021 1 432 642 16 304 948
2022 1 393 440 15 858 793
2023 1 354238 15 412 638
2024 1 227 504 14 242697
2025 1 148 901 13 331 215
2026 1 045 721 12 140 314
2027 967 476 11 235 954
2028 887411 10 310 563
2029 807 347 9 385 171
2030 727282 8 459 779

Dane te nie obejmują uprawnień odpowiadających włączeniu do zakresu dyrektywy w sprawie ETS emisji gazów cieplarnianych innych niż emisje CO2 z transportu morskiego od 1 stycznia 2026 r. oraz uwzględnieniu emisji ze statków morskich od dnia 1 stycznia 2027 r. w oparciu o ich emisje za ostatni rok, dla którego dostępne są dane.";

2)
w pkt 21alj (decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 D 0852: decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 z dnia 19 kwietnia 2023 r. (Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 21),

32023 L 0959: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134).";

3)
po pkt 21apn (decyzja Komisji (UE) 2020/1722) dodaje się punkt w brzmieniu:

"21apo. 32023 D 1575: decyzja Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30).";

4)
w pkt 21aw (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE";

(ii)
dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32023 R 0957: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105).".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/957, dyrektywy (UE) 2023/959 i decyzji (UE) 2023/852 oraz (UE) 2023/1575 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem ...lub w dniu następującym po dniu otrzymania przez Wspólny Komitet EOG ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG, w zależności od tego, który z tych terminów jest późniejszy * .

[Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 31 grudnia 2023 r.]

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli ...

1 Dz.U. L 305 z 30.11.1994, s. 6.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/852 z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji (UE) 2015/1814 w odniesieniu do liczby uprawnień, które mają zostać umieszczone w rezerwie stabilności rynkowej na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. (Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 21).
6 Decyzja Komisji (UE) 2023/1575 z dnia 27 lipca 2023 r. w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30).
7 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105.
8 Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 134.
9 Dz.U. L 110 z 25.4.2023, s. 21.
10 Dz.U. L 192 z 31.7.2023, s. 30.
11 Vertrag zwischen dem Fürstentum Liechtenstein und der Schweizerischen Eidgenossenschaft betreffend die Umweltabgaben im Fürstentum Liechtenstein, abgeschlossen am 29. Januar 2010 (LGBl. 2010 Nr. 12) [Traktat między Księstwem Liechtensteinu a Konfederacją Szwajcarską w sprawie opłat środowiskowych w Księstwie Liechtensteinu, zawarty dnia 29 stycznia 2010 r. (LGBl. 2010 Nr. 12)].
* [Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.] [Wskazano wymogi konstytucyjne.]

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2754

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2754 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu EOG w odniesieniu do zmiany załącznika XX (Środowisko) do Porozumienia EOG (ETS dla sektorów transportu morskiego i instalacji stacjonarnych)
Data aktu: 04/12/2023
Data ogłoszenia: 08/12/2023