uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3 oraz art. 14,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające jednolitą procedurę wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności, enzymów spożywczych i środków aromatyzujących 2 , w szczególności jego art. 7 ust. 5,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 3 ustanowiono specyfikacje dla dodatków do żywności wymienionych w załączniku II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(3) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 unijny wykaz dodatków do żywności i specyfikacji dla dodatków do żywności może być aktualizowany z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku państwa członkowskiego lub zainteresowanej strony.
(4) W marcu 2021 r. przedłożono Komisji wniosek o zezwolenie na stosowanie octu buforowanego jako środka konserwującego i regulatora kwasowości w wielu różnych kategoriach żywności. Następnie wniosek ten udostępniono państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(5) W opinii opublikowanej w dniu 1 lipca 2022 r. 4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił bezpieczeństwo proponowanego stosowania octu buforowanego jako dodatku do żywności. Ponieważ podstawowymi składnikami octu buforowanego są kwas octowy i jego sole, Urząd odniósł się do swojej wcześniejszej oceny kwasu octowego jako substancji czynnej w pestycydach z 2013 r. 5 , w której stwierdził, że ustanowienie dopuszczalnego dziennego spożycia kwasu octowego nie jest uważane za konieczne. Taki wniosek jest formułowany w przypadku substancji praktycznie niebudzących obaw w zakresie bezpieczeństwa i tylko w przypadku, gdy istnieją wiarygodne informacje dotyczące zarówno narażenia, jak i toksyczności oraz istnieje niewielkie prawdopodobieństwo wystąpienia efektów szkodliwych u ludzi przy dawkach, które nie powodują dysproporcji pod względem wartości odżywczych u zwierząt 6 . Biorąc pod uwagę ocenę kwasu octowego z 2013 r. oraz fakt, że ocet buforowany dysocjuje na anion octanowy - naturalny składnik diety i organizmu człowieka o obszernie opisanych skutkach biologicznych - Urząd ocenił bezpieczeństwo octu buforowanego bez uzyskania danych biologicznych ani toksykologicznych tego dodatku do żywności i stwierdził, że nie ma obaw co do bezpieczeństwa stosowania octu buforowanego jako dodatku do żywności przy proponowanych maksymalnych poziomach stosowania.
(6) W części C załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 zdefiniowano wszystkie grupy dodatków. W grupie I w części C wymieniono dodatki do żywności, z wyjątkiem barwników i substancji słodzących, w odniesieniu do których nie ma potrzeby ustalania liczbowej wartości dopuszczalnego dziennego spożycia i których stosowanie jest dozwolone w wielu rodzajach żywności zgodnie z zasadą quantum satis zdefiniowaną w art. 3 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia. Wynik oceny bezpieczeństwa octu buforowanego pozwala na jego włączenie do grupy I w części C załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(7) Ocet buforowany jest produktem płynnym lub suszonym przygotowanym przez dodanie wodorotlenków sodu/po- tasu (E 524-525) i węglanów sodu/potasu (E 500-501) do octu, który jest zgodny z normą europejską EN 13188:2000 i jest uzyskiwany wyłącznie ze źródła pochodzenia rolniczego (z wyjątkiem drewna/celulozy) w drodze podwójnej fermentacji (alkoholowej i kwaśnej). Ocet buforowany jest przeznaczony do stosowania jako alternatywa dla innych dozwolonych środków konserwujących lub regulatorów kwasowości, w szczególności dla kwasu octowego i jego soli (E 260-263). Buforowanie zwiększa pH i umożliwia stosowanie octu jako środka konserwującego lub regulatora kwasowości w wielu kategoriach żywności bez wpływu na jakość żywności.
(8) Należy zatem zezwolić na stosowanie octu buforowanego jako dodatku do żywności i przypisać temu dodatkowi numer E 267.
(9) Specyfikacje octu buforowanego (E 267) należy włączyć do rozporządzenia (UE) nr 231/2012, ponieważ dodatek ten jest po raz pierwszy uwzględniany w unijnym wykazie dodatków do żywności ustanowionym w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 i (UE) nr 231/2012.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2023 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.241.73 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/2086 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 oraz załącznik do rozporządzenia Komisji (UE) nr 231/2012 w odniesieniu do stosowania octu buforowanego jako środka konserwującego i regulatora kwasowości |
Data aktu: | 28/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 29/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 19/10/2023 |