Na początku lutego Prokuratura Krajowa przedstawiła swoje propozycje dotyczące podwyżek dla pracowników prokuratury. Zakładają one, że wynagrodzenie zasadnicze dla wszystkich pracowników prokuratury ma wzrosnąć o 400 zł brutto i w przeliczeniu na pełen etat. 3970 pracowników, którzy obecnie zarabiają najmniej, ma mieć podniesione wynagrodzenie zasadnicze do 6 tys. zł brutto (także asystenci prokuratorów). Dodatkowo wszyscy pracownicy, którzy mają minimum pięcioletni staż pracy, otrzymają od kwoty podwyżki dodatkową wypłatę z tytułu dodatku za wysługę lat. 

Czytaj: Prok. Korneluk popiera powiązanie pensji pracownika prokuratury z prokuratorską>>

Do 6 tys. zł ma wzrosnąć najniższa płaca dla pracownika prokuratury>>

Rada Główna ZZPiPP RP w swoich uwagach wskazała, że punktem wyjścia w uzgadnianych zasadach podziału środków na podwyżki powinno być założenie, że pracownicy ze stażem długoletnim nie powinni uzyskać podwyżek niższych od osób uzyskujących płacę minimalną. Prokurator Dariusz Korneluk w odpowiedzi zaproponował, by po zrealizowaniu omawianych podwyżek, wypracować zasady wynagradzania na poszczególnych stanowiskach w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Podał też przykłady. - Wzrost minimalnego wynagrodzenia w ostatnich dwóch latach wyniósł prawie 30 proc., jednak jak spojrzymy na kwotę tego wzrostu i porównamy z pracownikami lepiej wynagradzanymi, to można zauważyć bardzo duże dysproporcje, np. pracownik z wynagrodzeniem minimalnym przy założeniu, że posiada 20 proc. dodatek z tytułu wysługi lat, zyskał 1173 zł, a pracownik z wynagrodzeniem zasadniczym w wysokości 9 tys. zł i dodatkiem z tytułu wysługi lat 20 proc. zyskał 2 574 zł (czyli ponad 100 proc. więcej niż pracownik z najniższym wynagrodzeniem) - zaznaczył.

 

Staż powyżej 5 lat - 1 145 zł podwyżki  

W odpowiedzi  Rada Główna ZZPiPP - jak zaznacza, nie odrzucając możliwości zawarcia porozumienia dotyczącego ogólnych zasad podziału środków na podwyżki na szczeblu centralnym pomiędzy Prokuraturą Krajową a Związkiem Zawodowym Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP - proponuje następujące zasady podziału środków na wynagrodzenia:

  • ustalenie wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury na poziomie nie niższym niż 6.000 złotych brutto zgodnie z propozycją Prokuratury Krajowej;
  • wydatkowanie pozostałych środków na wynagrodzenia, w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, działającą u danego pracodawcy, z przeznaczeniem na płace pracowników z największym doświadczeniem zawodowym w Prokuraturze przy przyjęciu, iż osobami takimi są pracownicy zatrudnieni przez co najmniej 5 lat oraz w oparciu o zasady wskazane w Rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego oraz w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów i starszych asystentów prokuratorów.

W ocenie Związku na ten cel należy przeznaczyć:

  • 7630 000 zł, które mają być przeznaczone na wyrównanie dysproporcji pomiędzy jednostkami;
  • 21 470 000 zł na 3 proc. fundusz nagród;
  • i 16 289 000 zł nieujęte w dotychczasowych propozycjach Prokuratury Krajowej. 

- W przypadku zsumowania wyżej wymienionych kwot ze środkami w wysokości 40 453 000 zł przeznaczonymi na podniesienie grupie 5 061 pracowników wynagrodzeń o kwotę 400 zł brutto, do rozdysponowania pozostałoby 69 583 000 zł, daje to na każdy z 5 061 etatów w ujęciu miesięcznym 1 145 zł na każdego pracownika w tej grupie - pisze prokurator Jacek Skała przewodniczący Związku.

Czytaj: Spłaszczenie płac nie jest sprawiedliwe - związkowcy krytycznie o propozycjach podwyżek w prokuraturze>>

 

Sprawiedliwie nie oznacza tyle samo 

Rada Główna ZZPiPP przypomina też, że  „regulaminy nagród i premiowania są ustalane i zmieniane w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, dotyczy to również zasad podziału środków na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych”.

- Nie ma od niego żadnych wyjątków i żaden przepis prawa nie daje pracodawcy prawa do odstępstwa od tej zasady, a prokurator krajowy nie jest pracodawcą dla pracowników, urzędników i asystentów prokuratury na poziomie ani prokuratur regionalnych, ani prokurator okręgowych. Uprawnienie do uzgadniania zasad podziału podwyżek posiadają tylko i wyłącznie prokuratorzy regionalni w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w tych prokuraturach oraz prokuratorzy okręgowi w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w prokuraturach okręgowych i prokuraturach rejonowych - dodano. 

Zaznaczono również, że prace jednakowe, to prace takie same pod względem rodzaju, kwalifikacji koniecznych do ich wykonywania, warunków w jakich są świadczone, a także ilości i jakości. - Stanowisko pracy może stanowić kryterium porównawcze w ramach ustalania "jednakowej pracy”, ale nie jest ono wyłączne. Prace tożsame pod względem rodzaju i kwalifikacji wymaganych do ich wykonywania na tych samych stanowiskach pracy funkcjonujących u danego pracodawcy mogą różnić się co do ilości i jakości, a wówczas nie są pracami jednakowymi - dodano.

Związkowcy podkreślają, że w instytucjach publicznych oraz przedsiębiorstwach prywatnych z powodzeniem funkcjonują mechanizmy finansowego awansu zawodowego niezależne od dodatku stażowego, a powiązane z kryterium długoletniego doświadczania zawodowego. 

 

Nie ma co czekać z podwyżkami

Prokurator Skała w piśmie do prokuratora krajowego proponuje uwzględnienie propozycji Związku i niezwłoczne zakończenie uzgodnień, tak aby wypłaty wynagrodzeń na nowych zasadach możliwe były w marcu 2025 r. z wyrównaniem od stycznia. 

- Byłoby to racjonalne z uwagi na niewielkie rozbieżności sprowadzające się do uzupełnienia porozumienia o kwestie systemowe, mające walor deklaratoryjny oraz wydzielenie z istniejącego budżetu dodatkowych kwot z przeznaczeniem dla pracowników najdłużej wykonujących służbę na rzecz prokuratury przy zachowaniu zaproponowanego przez Prokuraturę Krajową dolnego progu wszystkich wynagrodzeń na poziomie 6 tys. zł - podsumowuje.