Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/165
z dnia 12 stycznia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 39)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 stycznia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 14 listopada 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(2) Ogólny cel inicjatywy określony przez organizatorów jest następujący: "W ramach kompetencji UE w przestrzeni sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa - określonych w art. 78 TFUE na temat polityk dotyczących kontroli granicznej, azylu i imigracji - wzywamy do przyjęcia odpowiednich regulacji, aby zapewnić skuteczne stosowanie art. 4 Karty praw podstawowych oraz zakazać stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania na granicach UE i w państwach trzecich, z którymi instytucje europejskie lub co najmniej jedno państwo członkowskie zawarły umowy ograniczające wjazd do Europy migrantów lub osób ubiegających się o azyl, a także na terenie samych państw członkowskich w kontekście zarządzania przyjmowaniem migrantów lub osób ubiegających się o azyl, oraz do nakładania kar za nieprzestrzeganie ustanowionych obowiązków".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy twierdzą, że w ostatnich latach coraz częściej dochodzi do przemocy wobec migrantów, co zgłaszają organizacje międzynarodowe, takie jak Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR), Amnesty International i Human Rights Watch. Organizatorzy wzywają Unię, aby wykorzystała swoje uprawnienia do położenia kresu tym domniemanym naruszeniom art. 4 Karty praw podstawowych, w szczególności "1) w kontekście wjazdu na wspólny obszar europejski - przez regulowanie kontroli granicznej i nakładanie kar na państwa, które otwarcie naruszają zakaz stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania; 2) w państwach niebędących członkami UE, w kontekście eksternalizacji granic UE - przez nakładanie kar na państwa członkowskie, które zawierają umowy nieprzewidujące monitorowania zgodności z art. 4; 3) w kontekście ustalania standardów przyjmowania na cały okres pobytu w UE - przez nakładanie kar na państwa, których władze lub organy ścigania naruszają prawa migrantów lub osób ubiegających się o azyl".

(4) W związku z tym wydaje się, że głównym celem inicjatywy jest ustanowienie ram zapewniających przestrzeganie zakazu przemocy oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania zapisanego w art. 4 Karty praw podstawowych w odniesieniu do polityki Unii dotyczącej kontroli granicznej, azylu i imigracji. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do kontroli granicznej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 77 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki w dziedzinie azylu, ochrony uzupełniającej i tymczasowej ochrony, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 78 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki imigracyjnej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 79 ust. 2 TFUE.

(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Utworzono podmiot prawny specjalnie do celu zarządzania inicjatywą.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Marco CIURCINA i Maria Cristina FRANCESCONI.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.23.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 12/01/2023
Data ogłoszenia: 25/01/2023