Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/165
z dnia 12 stycznia 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 39)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 stycznia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 14 listopada 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(2) Ogólny cel inicjatywy określony przez organizatorów jest następujący: "W ramach kompetencji UE w przestrzeni sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa - określonych w art. 78 TFUE na temat polityk dotyczących kontroli granicznej, azylu i imigracji - wzywamy do przyjęcia odpowiednich regulacji, aby zapewnić skuteczne stosowanie art. 4 Karty praw podstawowych oraz zakazać stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania na granicach UE i w państwach trzecich, z którymi instytucje europejskie lub co najmniej jedno państwo członkowskie zawarły umowy ograniczające wjazd do Europy migrantów lub osób ubiegających się o azyl, a także na terenie samych państw członkowskich w kontekście zarządzania przyjmowaniem migrantów lub osób ubiegających się o azyl, oraz do nakładania kar za nieprzestrzeganie ustanowionych obowiązków".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy twierdzą, że w ostatnich latach coraz częściej dochodzi do przemocy wobec migrantów, co zgłaszają organizacje międzynarodowe, takie jak Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR), Amnesty International i Human Rights Watch. Organizatorzy wzywają Unię, aby wykorzystała swoje uprawnienia do położenia kresu tym domniemanym naruszeniom art. 4 Karty praw podstawowych, w szczególności "1) w kontekście wjazdu na wspólny obszar europejski - przez regulowanie kontroli granicznej i nakładanie kar na państwa, które otwarcie naruszają zakaz stosowania przemocy, tortur oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania; 2) w państwach niebędących członkami UE, w kontekście eksternalizacji granic UE - przez nakładanie kar na państwa członkowskie, które zawierają umowy nieprzewidujące monitorowania zgodności z art. 4; 3) w kontekście ustalania standardów przyjmowania na cały okres pobytu w UE - przez nakładanie kar na państwa, których władze lub organy ścigania naruszają prawa migrantów lub osób ubiegających się o azyl".

(4) W związku z tym wydaje się, że głównym celem inicjatywy jest ustanowienie ram zapewniających przestrzeganie zakazu przemocy oraz nieludzkiego i poniżającego traktowania zapisanego w art. 4 Karty praw podstawowych w odniesieniu do polityki Unii dotyczącej kontroli granicznej, azylu i imigracji. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do kontroli granicznej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 77 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki w dziedzinie azylu, ochrony uzupełniającej i tymczasowej ochrony, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 78 ust. 2 TFUE. W zakresie, w jakim inicjatywa dąży do osiągnięcia tego celu w odniesieniu do wspólnej polityki imigracyjnej, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 79 ust. 2 TFUE.

(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia. Utworzono podmiot prawny specjalnie do celu zarządzania inicjatywą.

(8) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Marco CIURCINA i Maria Cristina FRANCESCONI.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.23.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/165 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Artykuł 4: stop torturom i nieludzkiemu traktowaniu na granicach Europy" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 12/01/2023
Data ogłoszenia: 25/01/2023