Decyzja 2023/1785 uchylająca decyzję 2006/929/WE w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Bułgarii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/1785
z dnia 15 września 2023 r.
uchylająca decyzję 2006/929/WE w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Bułgarii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Akt przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 37 i 38,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W sprawozdaniu monitorującym z 26 września 2006 r. w sprawie stanu przygotowań Bułgarii i Rumunii do członkostwa w UE 1  przed przystąpieniem Bułgarii do Unii Komisja wskazała szereg kwestii, w szczególności dotyczących wiarygodności i skuteczności systemu sądownictwa i organów ścigania w Bułgarii, w przypadku których to kwestii konieczne były dalsze postępy, aby zapewnić zdolność do wdrożenia i stosowania środków przyjętych w celu ustanowienia rynku wewnętrznego i przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.

(2) 13 grudnia 2006 r. Komisja przyjęła decyzję 2006/929/WE 2  w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy

i weryfikacji postępów Bułgarii w realizacji sześciu określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną. Zgodnie z tą decyzją powinna ona zostać uchylona, w przypadku gdy wszystkie założone cele zostaną osiągnięte.

(3) W decyzji z 2006/929/WE nałożono na Bułgarię obowiązek regularnego składania Komisji sprawozdań z postępów w realizacji określonych założeń. Komisja po raz pierwszy przekazała Parlamentowi Europejskiemu i Radzie swoje własne komentarze i ustalenia na temat sprawozdania Bułgarii w czerwcu 2007 r. i od tego czasu składa regularne sprawozdania w tej sprawie. Każde sprawozdanie Komisji jest efektem starannych analiz przeprowadzonych w oparciu o ścisłą współpracę z władzami krajowymi, a także informacje od organizacji społeczeństwa obywatelskiego i innych zainteresowanych stron i obserwatorów.

(4) W sprawozdaniu ze stycznia 2017 r. 3  Komisja przeprowadziła kompleksową ocenę postępów poczynionych przez Bułgarię od czasu ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji. Na tej podstawie Komisja wyznaczyła jasną drogę do zamknięcia mechanizmu, w oparciu o siedemnaście kluczowych zaleceń, w których sprecyzowano wymogi, jakie Bułgaria musi spełnić, aby zrealizować sześć założeń określonych w decyzji 2006/929/WE. Biorąc pod uwagę poczynione postępy, Komisja uznała, że spełnienie tych zaleceń będzie wystarczające do zamknięcia mechanizmu współpracy i weryfikacji, o ile w międzyczasie nie nastąpią zmiany stanowiące wyraźny krok wstecz. Wiele z zaleceń koncentrowało się na tworzeniu zabezpieczeń wewnętrznych z myślą o zapewnieniu nieodwracalności osiągniętych wyników oraz zagwarantowaniu kontynuacji bieżących reform i trwałości poczynionych postępów, nawet bez stosowania mechanizmu.

(5) W sprawozdaniu z listopada 2018 r. 4  Komisja z zadowoleniem przyjęła postępy Bułgarii w kierunku szybkiego zakończenia stosowania mechanizmu współpracy i weryfikacji i stwierdziła, że trzy założenia można uznać za wstępnie zamknięte. Komisja w szczególności zwróciła uwagę na postępy, jakie Bułgaria poczyniła od czasu swojego przystąpienia, zmieniając swoje ramy konstytucyjne i legislacyjne, aby poprawić gwarancje niezależności sądów, jak również przejrzystość i skuteczność postępowania sądowego. Ponadto zmiany wprowadzone w konstytucji Bułgarii w 2015 r. przyniosły reformę Najwyższej Rady Sądownictwa i wzmocnienie inspektoratu sądowego. Zmiany te obowiązują już od kilku lat.

(6) W sprawozdaniu Komisji z października 2019 r. 5  stwierdzono, że postępy poczynione przez Bułgarię w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji są wystarczające do wypełnienia zobowiązań podjętych przez Bułgarię w momencie przystąpienia do UE oraz że wszystkie sześć założeń określonych w decyzji 2006/929/WE i sprecyzowanych przez siedemnaście zaleceń w sprawozdaniu ze stycznia 2017 r. zostało zrealizowanych w zadowalającym stopniu. Komisja w szczególności zwróciła uwagę między innymi na kompleksowe reformy ogólnych ram instytucjonalnych w zakresie walki z korupcją przeprowadzone w ciągu poprzednich dwóch lat. Komisja odnotowała ponadto we wnioskach w sprawozdaniu z października 2019 r. listę szczegółowych zobowiązań podjętych przez rząd bułgarski. Te szczegółowe zobowiązania obejmowały w szczególności zobowiązanie do wprowadzenia procedur dotyczących odpowiedzialności prokuratora generalnego zgodnie z zaleceniami Komisji Weneckiej oraz zobowiązanie do zmiany ustawy o systemie sądownictwa, aby uchylić zapisy wprowadzające wymóg automatycznego zawieszania sędziów w przypadku wszczęcia przeciwko nim dochodzenia oraz wymóg zgłaszania przez sędziów członkostwa w stowarzyszeniach zawodowych. Bułgaria zobowiązała się również do kontynuowania współpracy z organami Rady Europy w dziedzinie przeciwdziałania korupcji. W sprawozdaniu z października 2019 r. odnotowano ponadto starania Bułgarii na rzecz zinternalizowania monitorowania na szczeblu krajowym przez Radę ds. Koordynacji i Współpracy ("rada odpowiedzialna za monitorowanie następcze") odpowiedzialną za nadzorowanie dalszych postępów w realizacji reform.

(7) W następstwie szczegółowych zobowiązań odnotowanych w sprawozdaniu z października 2019 r. w lutym 2020 r. parlament Bułgarii przyjął wspomniane zmiany ustawy o systemie sądownictwa. Tym samym jedynym szczegółowym zobowiązaniem do wypełnienia, które określono w sprawozdaniu z października 2019 r., pozostawało wprowadzenie procedur dotyczących odpowiedzialności prokuratora generalnego.

(8) W kontekście Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ustanowiono ramy dochodzeń przeciwko prokuratorowi generalnemu i jego zastępcom, w ścisłej współpracy z Komisją i po konsultacjach z Komisją Wenecką 6 . 4 maja 2022 r. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła zaproponowany plan odbudowy i zwiększania odporności Bułgarii, którego kamienie milowe obejmują zobowiązanie Bułgarii do wprowadzenia w życie zmian ustawodawczych, aby chronić skuteczność postępowań karnych oraz zwiększyć odpowiedzialność prokuratora generalnego, w tym jego odpowiedzialność karną. 26 maja 2023 r. parlament Bułgarii przyjął ustawę wprowadzającą procedury dotyczące odpowiedzialności prokuratora generalnego i jego zastępców. Ustawa weszła w życie 6 czerwca 2023 r. i tym samym sfinalizowano ostatnie szczegółowe zobowiązanie określone w sprawozdaniu z października 2019 r. Premier Bułgarii poinformował Komisję pismem z 26 czerwca 2023 r. o środkach wprowadzonych w celu wypełnienia szczegółowych zobowiązań wymienionych we wnioskach w sprawozdaniu z 2019 r. w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji, jak również o dalszych środkach w celu utrzymania praworządności.

(9) Jeżeli chodzi o zobowiązanie Bułgarii do kontynuowania współpracy z organami Rady Europy w obszarze przeciwdziałania korupcji, należy zauważyć, że w kontekście planu odbudowy i zwiększania odporności Bułgarii uzgodniono szereg kamieni milowych dotyczących przeciwdziałania korupcji, które wymagają od tego kraju współpracy z organami Rady Europy.

(10) W związku z tym w zadowalającym stopniu wypełniono wszystkie założenia określone w decyzji 2006/929/WE i sprecyzowane w siedemnastu zaleceniach w sprawozdaniu ze stycznia 2017 r., jak również szczegółowe zobowiązania 7  wymienione w sprawozdaniu z października 2019 r.

(11) Rozwojowa sytuacja w zakresie praworządności w Unii nadała współpracy Komisji z Bułgarią nowy wymiar. W szczególności coroczny cykl praworządności ogłoszony w komunikacie Komisji z lipca 2019 r. "Umocnienie praworządności w Unii" 8  i wytycznych politycznych przewodniczącej Ursuli von der Leyen zapewnia stałe ramy w perspektywie długoterminowej, aby wspierać trwałe reformy w Bułgarii i pozostałych państwach członkowskich. W ramach tego cyklu sporządzane przez Komisję roczne sprawozdanie na temat praworządności, które od 2022 r. obejmuje także zalecenia dla państw członkowskich, pobudza pozytywny rozwój kwestii związanych z praworządnością, pogłębiając dialog oraz wspólną świadomość oraz zapobiegając powstawaniu lub nasilaniu się wyzwań w tym zakresie. Umożliwi to monitorowanie wdrażania uzgodnionych reform w Bułgarii. Na szczeblu krajowym rada odpowiedzialna za monitorowanie następcze zapewni monitorowanie ciągłej realizacji reform wprowadzonych przez Bułgarię.

(12) Komisja przedłożyła swoje sprawozdanie z października 2019 r. na temat postępów w Bułgarii w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji stosownej komisji w Parlamencie Europejskim. Komisja należycie uwzględniła uwagi Parlamentu Europejskiego sformułowane w piśmie jego przewodniczącego z dnia 20 grudnia 2019 r.

(13) 5 lipca 2023 r. Komisja poinformowała Radę o swoim zamiarze uchylenia decyzji 2006/929/WE w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji dla Bułgarii oraz ostatecznego zamknięcia mechanizmu. Poinformowała o tym również Parlament Europejski. Pismem z 26 lipca Rada odnotowała wyrażony przez Komisję zamiar formalnego zamknięcia mechanizmu współpracy i weryfikacji dla Bułgarii i Rumunii.

(14) W związku z tym należy uchylić decyzję 2006/929/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Decyzja 2006/929/WE traci moc.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2023 r.
1 Sprawozdanie monitorujące w sprawie stanu przygotowań Bułgarii i Rumunii do członkostwa w UE, 26 września 2006 r., COM(2006) 549.
2 Decyzja Komisji 2006/929/WE z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Bułgarii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 58).
3 Sprawozdanie Komisji w sprawie postępów Bułgarii w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji, COM(2017) 43 final.
4 Sprawozdanie Komisji w sprawie postępów Bułgarii w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji, COM(2018) 850 final.
5 Sprawozdanie Komisji w sprawie postępów Bułgarii w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji, COM(2019) 498 final.
6 Zob. kamień milowy 222, decyzja wykonawcza Rady w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Bułgarii, 28 kwietnia 2022 r., ST 8091 2022 INIT. Komisja oceni realizację kamienia milowego w planie odbudowy i zwiększania odporności Bułgarii po przedłożeniu przez ten kraj stosownego wniosku o płatność.
7 Ocena ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny osiągnięcia stosownych kamieni milowych i wartości docelowych określonych w planie odbudowy i zwiększania odporności Bułgarii.
8 COM(2019) 343.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.229.91

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1785 uchylająca decyzję 2006/929/WE w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy i weryfikacji postępów Bułgarii w realizacji określonych założeń w zakresie reformy systemu sądownictwa oraz walki z korupcją i przestępczością zorganizowaną
Data aktu: 15/09/2023
Data ogłoszenia: 18/09/2023
Data wejścia w życie: 08/10/2023