Rozporządzenie delegowane 2023/1642 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 w odniesieniu do modernizacji funkcjonowania rejestru Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1642
z dnia 14 czerwca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 w odniesieniu do modernizacji funkcjonowania rejestru Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, przed jej zmianą dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 2 , nałożono na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia i utrzymania rejestru w celu zapewnienia należytego uwzględnienia wydania, posiadania, przenoszenia oraz anulowania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. W tym celu art. 19 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE i art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 3  ustanowiono system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który zaczął funkcjonować w styczniu 2005 r. System ten zapewniał dokładne rozliczanie wszystkich uprawnień do emisji gazów cieplarnianych wydanych w ramach unijnego systemu handlu emisjami ("EU ETS") i rejestrowanie własności uprawnień w ramach EU ETS przechowywanych na rachunkach elektronicznych. Składał się on z rejestrów wszystkich państw członkowskich oraz wyznaczonego przez Komisję centralnego administratora, który miał prowadzić niezależny dziennik transakcji rejestrujący wydawanie, przekazywanie i anulowanie uprawnień. Ten niezależny dziennik transakcji - niezależny dziennik transakcji Wspólnoty (CITL) - utworzono na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2216/2004. CITL służył do automatycznego sprawdzania, rejestrowania i zatwierdzania wszystkich transakcji między rachunkami w rejestrach krajowych. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku automatycznych kontroli CITL przerywał transakcje obarczone takimi nieprawidłowościami, a centralny administrator miał obowiązek poinformować o tym zainteresowane państwo członkowskie lub zainteresowane państwa członkowskie. Ponadto to państwo członkowskie lub te państwa członkowskie miały nie rejestrować tych transakcji ani żadnych innych transakcji dotyczących przedmiotowych uprawnień do czasu usunięcia nieprawidłowości.

(2) Art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE zmieniono dyrektywą 2009/29/WE, na mocy której zastąpiono rejestry krajowe rejestrem Unii. Art. 3 dyrektywy 2009/29/WE zawierał jednak przepis przejściowy, zgodnie z którym przepisy dyrektywy 2003/87/WE miały być nadal stosowane do dnia 31 grudnia 2012 r. W międzyczasie CITL zastąpiono dziennikiem transakcji Unii Europejskiej ("EUTL"), który ustanowiono na mocy art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 4 . To rozporządzenie Komisji zastąpiono rozporządzeniem Komisji (UE) nr 389/2013 5 , w którego art. 4 ustanowiono rejestr Unii. Odnośne rozporządzenie Komisji zostało z kolei, z wyjątkiem jego art. 3 pkt 30, zastąpione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1122 6 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 zawiera zatem obecnie zasady funkcjonowania rejestru Unii na potrzeby 4. etapu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), który rozpoczął się dnia 1 stycznia 2021 r., przy czym wszystkie uprawnienia w ramach EU ETS wydane od dnia 1 stycznia 2012 r. mają być przechowywane w rejestrze Unii. W wyniku centralizacji rejestrów EUTL stał się częścią rejestru Unii, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122. Od dnia 1 stycznia 2012 r. rejestr Unii pełni zatem wszystkie funkcje EUTL.

(3) W ramach modernizacji infrastruktury informatycznej rejestru Unii jej rola i ewentualne zmiany są okresowo poddawane ponownej ocenie przez Komisję jako centralnego administratora w celu usunięcia nadmiarowych elementów informatycznych (tj. odniesienia do niektórych komponentów informatycznych zamiast do funkcji lub kontroli) i przygotowania infrastruktury do przyszłych zmian ram informatycznych, jednak bez wpływu na jej funkcjonalność lub bezpieczeństwo. Chociaż taka modernizacja wpłynie na sposób przeprowadzania automatycznych kontroli, należy utrzymać wszystkie kontrole przewidziane w art. 20 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, zapewniające brak nieprawidłowości przy wydawaniu, przekazywaniu lub anulowaniu uprawnień.

(4) Obecnie użytkownicy rejestru Unii mogą inicjować przekazy bez żadnych ograniczeń w zależności od progów (wartości) przekazu. W celu poprawy bezpieczeństwa transakcji o wysokiej wartości należy wprowadzić obowiązek stosowania wykazów bezpiecznych rachunków w przypadku transakcji powyżej określonego progu.

(5) W swoim komunikacie z dnia 13 października 2021 r. w sprawie rosnących cen energii 7  Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o dokładniejsze zbadanie prawidłowości w zakresie praktyk handlowych i ewentualnej potrzeby ukierunkowanych działań na europejskim rynku emisji. Jednym z ważnych źródeł tej analizy przeprowadzonej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych były dane z rejestru Unii dotyczące własności i przekazów uprawnień w rejestrze Unii. Analiza wykazała, że do celów monitorowania rynku korzystne byłoby dodanie do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymogu identyfikacji transakcji związanych z uprawnieniami do emisji pomiędzy posiadaczami rachunków należącymi do tej samej grupy. Obecnie informacje o strukturze grupy są wymagane wyłącznie w przypadku rachunków posiadania operatora. Wymóg dostarczania tych informacji powinien być wprowadzony również w przypadku rachunków obrotowych.

(6) W art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymieniono podmioty, które mogą uzyskać dane z rejestru Unii. W rozporządzeniu Rady (UE) 2017/1939 8  ustanowiono Prokuraturę Europejską (EPPO) właściwą do spraw dochodzenia, ścigania i stawiania przed sądem sprawców przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii od dnia 1 czerwca 2021 r. Przestępstwa te obejmują kilka rodzajów nadużyć finansowych, oszustwa związane z VAT wiążące się z wystąpieniem szkody o wartości powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję itp. Należy zatem dodać EPPO do podmiotów wymienionych w art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.

(8) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 20 kwietnia 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"EUTL jest częścią rejestru Unii.";

b)
w ust. 2-4 akronim "EUTL" zastępuje się sformułowaniem

"standaryzowana elektroniczna baza danych";

2)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w tytule skreśla się wyrazy "i EUTL";
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii zapewniał sprawdzanie i rejestrowanie transakcji z udziałem uprawnień oraz procesów zarządzania rachunkiem określonych w tytule I rozdział 3. Wszystkie transakcje dotyczące jednostek uprawnień odbywają się w rejestrze Unii i są rejestrowane i sprawdzane przed przeprowadzeniem procesów zarządzania rachunkiem i po ich przeprowadzeniu. Centralny administrator może ustanowić ograniczone łącze komunikacyjne między rejestrem Unii i rejestrem państwa trzeciego, które podpisało traktat dotyczący jego przystąpienia do Unii.";

3)
w art. 7 ust. 4 zdanie trzecie skreśla się wyrazy "i EUTL";
4)
w art. 23 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rachunki w rejestrze Unii zawierają wykaz bezpiecznych rachunków.";

b)
dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. Centralny administrator może ustalić próg, powyżej którego transakcje mogą być wykonywane wyłącznie na rachunki, które znajdują się w wykazie bezpiecznych rachunków.

"3b. Przedstawiciele rachunków mogą ustalać progi transakcji dla swoich własnych rachunków. Takie limity muszą być zatwierdzone przez drugiego przedstawiciela rachunku lub krajowego administratora.";

5)
w art. 30 ust. 1 lit. c) skreśla się wyrazy "lub EUTL";
6)
w art. 52 i art. 53 ust. 2 akronim "EUTL" zastępuje się sformułowaniem

"rejestr Unii";

7)
w art. 55 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Po zainicjowaniu przekazu upoważniony przedstawiciel wskazuje, czy przekaz został wykonany pomiędzy posiadaczami rachunku, którzy należą do tej samej grupy.";

8)
w tytule III "Ogólne przepisy techniczne" tytuł rozdziału 1 otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 1

WYMOGI TECHNICZNE REJESTRU UNII";

9)
w art. 60 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w tytule skreśla się wyrazy "i EUTL";
b)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w lit. b) skreśla się wyrazy "między rejestrem Unii i EUTL";
(ii)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) rejestr Unii udzielał szybkiej odpowiedzi na zapytania przedstawicieli rachunków.";

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Centralny administrator zapewnia obecność w rejestrze Unii rzetelnych systemów i procedur w celu zabezpieczenia wszystkich odpowiednich danych i umożliwienia szybkiego odzyskania danych i operacji w razie awarii lub klęski żywiołowej.";

d)
w ust. 3 skreśla się wyrazy "i EUTL";
10)
w art. 62 skreśla się wyrazy "przez EUTL";
11)
w art. 65 skreśla się wyrazy "lub EUTL";
12)
w art. 66 ust. 2 skreśla się wyrazy "lub EUTL";
13)
w art. 68 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "przez EUTL";
b)
w ust. 4 akronim "EUTL" zastępuje się sformułowaniem

"rejestr Unii";

14)
w art. 70 akronim "EUTL" zastępuje się sformułowaniem

"rejestr Unii";

15)
art. 71 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 71

Wykrywanie rozbieżności

W przypadku procesów zakończonych poprzez bezpośrednie łącze komunikacyjne, o którym mowa w art. 6 ust. 2, centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii przerywał proces, jeżeli wykryje rozbieżności po wykonaniu automatycznych kontroli, o których mowa w art. 72 ust. 2, i informował o tym administratora rachunków biorących udział w przerwanej transakcji. Centralny administrator zapewnia, by rejestr Unii niezwłocznie informował właściwych posiadaczy rachunków o przerwaniu procesu poprzez odesłanie kodu zwracanego z automatycznej kontroli.";

16)
w art. 72 ust. 2 akronim "EUTL" zastępuje się sformułowaniem

"rejestr Unii";

17)
art. 73 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 73

Uzgadnianie - wykrywanie niezgodności przez rejestr Unii

1. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii okresowo inicjował uzgadnianie danych, aby zadbać o to, by zapisy dotyczące rachunków i stanu posiadania uprawnień odpowiadały wykonanym transakcjom w rejestrze Unii. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii rejestrował wszystkie procesy.

2. Jeżeli w procesie uzgadniania, o którym mowa w ust. 1, wykryta zostanie niezgodność dotycząca rachunków lub stanów posiadania uprawnień w ramach okresowego procesu uzgadniania, centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii zapobiegał finalizacji dalszych procesów z udziałem tych rachunków lub stanów posiadania uprawnień, których dotyczy niezgodność. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii niezwłocznie informował centralnego administratora i administratorów przedmiotowych rachunków lub stanów posiadania uprawnień o wszelkich niezgodnościach.";

18)
art. 74 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 74

Finalizacja procesów

1. Wszystkie transakcje i inne procesy zgłoszone rejestrowi Unii zgodnie z art. 6 ust. 2 są sfinalizowane po przeprowadzeniu wszystkich automatycznych kontroli. Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii automatycznie przerywał realizację transakcji lub procesu, jeżeli tej transakcji lub tego procesu nie można było zakończyć w ciągu 24 godzin od ich zgłoszenia.

2. Proces uzgadniania, o którym mowa w art. 73, jest sfinalizowany, gdy wszystkie niezgodności w danym czasie i dniu w odniesieniu do określonego rachunku lub stanu posiadania uprawnień zostały usunięte, a proces uzgadniania został pomyślnie ponownie zainicjowany i zakończony.";

19)
w art. 76 skreśla się wyrazy "zanim zostanie ustanowione i aktywowane łącze komunikacyjne pomiędzy nową wersją lub nowym wydaniem tego oprogramowania a EUTL";
20)
w art. 77 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 i 5 skreśla się wyrazy "i EUTL";
b)
w ust. 5, 6 i 7 skreśla się wyrazy "lub EUTL";
21)
w art. 79 ust. 1 skreśla się wyrazy "w rejestrze EUTL lub";
22)
w art. 80 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "EUTL i";
b)
w ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "i EUTL";
(ii)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) policji lub innemu organowi egzekwowania prawa lub organowi wymiaru sprawiedliwości, organom podatkowym państwa członkowskiego oraz Prokuraturze Europejskiej (EPPO);";

c)
w ust. 4 akapit pierwszy dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Podmioty te składają wszelkie wnioski do centralnego administratora lub krajowego administratora przy użyciu szablonu przedstawionego w załączniku XIV.";

d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Podmioty, które otrzymały dane na warunkach opisanych powyżej, dzielą się z centralnym administratorem, jeżeli uznają to za konieczne, swoimi ogólnymi wnioskami dotyczącymi prawnych lub technicznych skutków transakcji z udziałem uprawnień, w tym ogólnymi ustaleniami mającymi na celu poprawę zrozumienia skutków prawnych analizowanych procesów oraz wniesienie wkładu w rozwój polityki, bez odwoływania się do danych dotyczących indywidualnych rachunków lub transakcji.";

e)
w ust. 7 skreśla się wyrazy "i EUTL";
f)
w ust. 10 skreśla się wyrazy "EUTL i";
23)
w art. 82 skreśla się wyrazy "i EUTL";
24)
w załącznikach III, IV, VI, VII, VIII i XIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I;
25)
tekst znajdujący się w załączniku II zostaje dodany jako załącznik XIV.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załącznikach III, IV, VI, VII, VIII i XIII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku III w tabeli III-I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w kolumnie F nagłówek "Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL?" otrzymuje brzmienie:

"Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?";

b)
w ostatnim wierszu wyrazy "wyświetlana na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL." otrzymują brzmienie:

"wyświetlana na ogólnodostępnej stronie internetowej.";

2)
w załączniku IV pkt 5 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) posiadacze rachunku będący częścią grupy przedstawiają dokument wyraźnie określający strukturę grupy.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"Do celów lit. f) jeżeli dokument określający strukturę grupy jest kopią, notariusz lub inna osoba o podobnej funkcji określona przez krajowego administratora poświadcza tę kopię za zgodność z oryginałem. Uwierzytelniona kopia wydana poza państwem członkowskim wnioskującym o kopię musi być zalegalizowana, o ile przepisy prawa krajowego nie stanowią inaczej. Data poświadczenia lub legalizacji nie jest wcześniejsza niż trzy miesiące przed datą złożenia wniosku.";

3)
w załączniku VI wprowadza się następujące zmiany:
a)
w tabeli VI-I w kolumnie F nagłówek "Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL?" otrzymuje brzmienie:

"Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?";

b)
w tabeli VI-II w kolumnie F nagłówek "Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL?" otrzymuje brzmienie:

"Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?";

4)
w załączniku VII w tabeli VII-I w kolumnie F nagłówek "Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL?" otrzymuje brzmienie:

"Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?";

5)
w załączniku VIII w tabeli VIII-I w kolumnie F nagłówek "Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL?" otrzymuje brzmienie:

"Umieszczona na ogólnodostępnej stronie internetowej?";

6)
w załączniku XIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Rejestr Unii umieszcza na ogólnodostępnej stronie internetowej następujące informacje dotyczące każdego rachunku:";

(ii)
w lit a) wyrazy "umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL" otrzymują brzmienie:

"umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej";

(iii)
w tabeli XIV-I nagłówek "umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL" otrzymuje brzmienie:

"umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej";

b)
w pkt 2 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Rejestr Unii umieszcza na swojej ogólnodostępnej stronie internetowej następujące informacje ogólne i aktualizuje je co 24 godziny:";

c)
w pkt 3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"W dniu 30 kwietnia każdego roku rejestr Unii umieszcza na swojej ogólnodostępnej stronie internetowej następujące informacje ogólne:";

d)
w pkt 4 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Dla każdej zakończonej transakcji zarejestrowanej w rejestrze Unii do dnia 30 kwietnia danego roku rejestr Unii, w dniu 1 maja trzy lata później, umieszcza na swojej ogólnodostępnej stronie internetowej następujące informacje:";

e)
w pkt 5 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"W dniu 1 maja każdego roku publikowane są następujące informacje dotyczące umów obowiązujących zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/WE, zarejestrowanych przez rejestr Unii do dnia 30 kwietnia:";

f)
w pkt 6 lit. b) ppkt (v) skreśla się wyrazy "i EUTL";
g)
w pkt 8 lit. b) ppkt (iv) skreśla się wyrazy "i EUTL".

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK XIV

Wzór wniosku o udostępnienie danych przechowywanych w rejestrze Unii zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1122 10
Wniosek do [wskazać, czy wniosek jest składany do centralnego czy krajowego administratora] rejestru Unii zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122
1. Podmiot składający wniosek:
2. Data złożenia wniosku:
3. Cele wniosku z wyczerpującego wykazu określonego w art. 80 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122
4. Opis kontekstu prawnego lub administracyjnego, w którym dane będą wykorzystywane:
5. Dokładny opis danych, których dotyczy wniosek, w tym okres, za jaki wnosi się o udostępnienie danych:
6. Punkt kontaktowy, do którego można się zwrócić z wszelkimi pytaniami związanymi z wnioskiem:
Zgodnie z wymogami określonymi w art. 80 ust. 4 i art. 80 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 zobowiązujemy się do wykorzystywania informacji poufnych otrzymanych na podstawie niniejszego wniosku wyłącznie do celów, do których informacje te zostały przekazane, oraz do nieudostępniania otrzymanych danych celowo lub przypadkowo osobom niezwiązanym z celem zastosowania tych danych.

[Imię i nazwisko, podpis]".

1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 63).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 386 z 29.12.2004, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 920/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 270 z 14.10.2010, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 389/2013 z dnia 2 maja 2013 r. ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011 (Dz.U. L 122 z 3.5.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 3).
7 Komunikat Komisji z dnia 13 października 2021 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Reakcja na rosnące ceny energii: zestaw działań i środków wsparcia", COM(2021) 660 final.
8 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
10 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 3).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024