uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,
(1) W art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, przed jej zmianą dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 2 , nałożono na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia i utrzymania rejestru w celu zapewnienia należytego uwzględnienia wydania, posiadania, przenoszenia oraz anulowania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. W tym celu art. 19 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE i art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 3 ustanowiono system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który zaczął funkcjonować w styczniu 2005 r. System ten zapewniał dokładne rozliczanie wszystkich uprawnień do emisji gazów cieplarnianych wydanych w ramach unijnego systemu handlu emisjami ("EU ETS") i rejestrowanie własności uprawnień w ramach EU ETS przechowywanych na rachunkach elektronicznych. Składał się on z rejestrów wszystkich państw członkowskich oraz wyznaczonego przez Komisję centralnego administratora, który miał prowadzić niezależny dziennik transakcji rejestrujący wydawanie, przekazywanie i anulowanie uprawnień. Ten niezależny dziennik transakcji - niezależny dziennik transakcji Wspólnoty (CITL) - utworzono na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2216/2004. CITL służył do automatycznego sprawdzania, rejestrowania i zatwierdzania wszystkich transakcji między rachunkami w rejestrach krajowych. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku automatycznych kontroli CITL przerywał transakcje obarczone takimi nieprawidłowościami, a centralny administrator miał obowiązek poinformować o tym zainteresowane państwo członkowskie lub zainteresowane państwa członkowskie. Ponadto to państwo członkowskie lub te państwa członkowskie miały nie rejestrować tych transakcji ani żadnych innych transakcji dotyczących przedmiotowych uprawnień do czasu usunięcia nieprawidłowości.
(2) Art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE zmieniono dyrektywą 2009/29/WE, na mocy której zastąpiono rejestry krajowe rejestrem Unii. Art. 3 dyrektywy 2009/29/WE zawierał jednak przepis przejściowy, zgodnie z którym przepisy dyrektywy 2003/87/WE miały być nadal stosowane do dnia 31 grudnia 2012 r. W międzyczasie CITL zastąpiono dziennikiem transakcji Unii Europejskiej ("EUTL"), który ustanowiono na mocy art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 4 . To rozporządzenie Komisji zastąpiono rozporządzeniem Komisji (UE) nr 389/2013 5 , w którego art. 4 ustanowiono rejestr Unii. Odnośne rozporządzenie Komisji zostało z kolei, z wyjątkiem jego art. 3 pkt 30, zastąpione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1122 6 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 zawiera zatem obecnie zasady funkcjonowania rejestru Unii na potrzeby 4. etapu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), który rozpoczął się dnia 1 stycznia 2021 r., przy czym wszystkie uprawnienia w ramach EU ETS wydane od dnia 1 stycznia 2012 r. mają być przechowywane w rejestrze Unii. W wyniku centralizacji rejestrów EUTL stał się częścią rejestru Unii, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1122. Od dnia 1 stycznia 2012 r. rejestr Unii pełni zatem wszystkie funkcje EUTL.
(3) W ramach modernizacji infrastruktury informatycznej rejestru Unii jej rola i ewentualne zmiany są okresowo poddawane ponownej ocenie przez Komisję jako centralnego administratora w celu usunięcia nadmiarowych elementów informatycznych (tj. odniesienia do niektórych komponentów informatycznych zamiast do funkcji lub kontroli) i przygotowania infrastruktury do przyszłych zmian ram informatycznych, jednak bez wpływu na jej funkcjonalność lub bezpieczeństwo. Chociaż taka modernizacja wpłynie na sposób przeprowadzania automatycznych kontroli, należy utrzymać wszystkie kontrole przewidziane w art. 20 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, zapewniające brak nieprawidłowości przy wydawaniu, przekazywaniu lub anulowaniu uprawnień.
(4) Obecnie użytkownicy rejestru Unii mogą inicjować przekazy bez żadnych ograniczeń w zależności od progów (wartości) przekazu. W celu poprawy bezpieczeństwa transakcji o wysokiej wartości należy wprowadzić obowiązek stosowania wykazów bezpiecznych rachunków w przypadku transakcji powyżej określonego progu.
(5) W swoim komunikacie z dnia 13 października 2021 r. w sprawie rosnących cen energii 7 Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych o dokładniejsze zbadanie prawidłowości w zakresie praktyk handlowych i ewentualnej potrzeby ukierunkowanych działań na europejskim rynku emisji. Jednym z ważnych źródeł tej analizy przeprowadzonej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych były dane z rejestru Unii dotyczące własności i przekazów uprawnień w rejestrze Unii. Analiza wykazała, że do celów monitorowania rynku korzystne byłoby dodanie do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymogu identyfikacji transakcji związanych z uprawnieniami do emisji pomiędzy posiadaczami rachunków należącymi do tej samej grupy. Obecnie informacje o strukturze grupy są wymagane wyłącznie w przypadku rachunków posiadania operatora. Wymóg dostarczania tych informacji powinien być wprowadzony również w przypadku rachunków obrotowych.
(6) W art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wymieniono podmioty, które mogą uzyskać dane z rejestru Unii. W rozporządzeniu Rady (UE) 2017/1939 8 ustanowiono Prokuraturę Europejską (EPPO) właściwą do spraw dochodzenia, ścigania i stawiania przed sądem sprawców przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii od dnia 1 czerwca 2021 r. Przestępstwa te obejmują kilka rodzajów nadużyć finansowych, oszustwa związane z VAT wiążące się z wystąpieniem szkody o wartości powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję itp. Należy zatem dodać EPPO do podmiotów wymienionych w art. 80 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122.
(8) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 20 kwietnia 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 czerwca 2023 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.206.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1642 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 w odniesieniu do modernizacji funkcjonowania rejestru Unii |
Data aktu: | 14/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 10/09/2023 |