Decyzja 112/2020 (2023/1372) zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 112/2020
z dnia 14 lipca 2020 r.
zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG [2023/1372]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 1 .

(2) Kwestie budżetowe nie są uwzględnione w Porozumieniu EOG. Stosowanie art. 10a ust. 6 akapit pierwszy zdanie pierwsze dyrektywy 2003/87/WE pozostaje zatem bez uszczerbku dla zakresu Porozumienia EOG.

(3) Dane liczbowe państw EFTA istotne dla obliczenia i dostosowania liczby uprawnień dla całego EOG, które mają zostać wydane w latach 2021-2030, określone w części B niniejszej decyzji, stosują zmieniony współczynnik liniowy redukcji wynoszący 2,2 % do danych ustalonych na lata 2013-2020 określonych w decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 152/2012 z dnia 26 lipca 2012 r. 2 .

(4) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik XX do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XX do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
w pkt 21al (dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32018 L 0410: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. (Dz.U. L 76

z 19.3.2018, s. 3).";

2.
dostosowania w pkt 21al (dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) otrzymują brzmienie:

"Do celów Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w chwili uwzględnienia dyrektywy na terenie Liechtensteinu nie prowadzi się działalności lotniczej określonej w dyrektywie. Liechtenstein będzie przestrzegać postanowień dyrektywy w przypadku, gdy stosowna działalność lotnicza będzie prowadzona na jego terenie;

b) w art. 3c ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W oparciu o procedury ustalone w Porozumieniu EOG oraz o dane dostarczone przez Urząd Nadzoru EFTA we współpracy z organizacją Eurocontrol, Wspólny Komitet EOG podejmuje decyzję w sprawie historycznych emisji lotniczych dla całego EOG przez dodanie odpowiednich danych liczbowych dotyczących lotów wewnątrz państw EFTA, lotów między tymi państwami oraz lotów między państwami EFTA i państwami trzecimi do decyzji Komisji, w momencie uwzględniania tej decyzji w Porozumieniu EOG.«;

c) w art. 3d ust. 4 skreśla się akapit drugi;

d) w art. 3e ust. 2 i art. 3f ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W tym samym terminie państwa EFTA przedkładają otrzymane wnioski Urzędowi Nadzoru EFTA, który niezwłocznie przekazuje je Komisji.«;

e) w art. 3e ust. 3 dodaje się akapity w brzmieniu:

»W oparciu o procedury ustalone w Porozumieniu EOG oraz o dane dostarczone przez Urząd Nadzoru EFTA we współpracy z organizacją Eurocontrol Wspólny Komitet EOG podejmuje decyzję w sprawie łącznej liczby przydziałów, liczby przydziałów, które mają zostać rozdzielone w drodze sprzedaży aukcyjnej, liczby przydziałów stanowiących specjalną rezerwę oraz liczby przydziałów, które mają zostać przyznane nieodpłatnie, poprzez dodanie odpowiednich danych dotyczących lotów wewnątrz państw EFTA, lotów między tymi państwami oraz lotów między państwami EFTA i państwami trzecimi, do decyzji Komisji, w momencie uwzględniania tej decyzji w Porozumieniu EOG.

Komisja podejmuje decyzję w sprawie wzorca porównawczego dla całego EOG. Podczas podejmowania decyzji Komisja ściśle współpracuje z Urzędem Nadzoru EFTA. Obliczenie i opublikowanie danych przez państwa EFTA na mocy art. 3e ust. 4 następuje po podjęciu przez Wspólny Komitet EOG decyzji o uwzględnieniu w Porozumieniu EOG decyzji przyjętej przez Komisję.«;

f) w art. 3f ust. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

»Komisja podejmuje decyzję w sprawie wzorca porównawczego dla całego EOG. Podczas podejmowania decyzji Komisja ściśle współpracuje z Urzędem Nadzoru EFTA. Obliczenie i opublikowanie danych przez państwa EFTA na mocy art. 3f ust. 7 następuje po podjęciu przez Wspólny Komitet EOG decyzji o uwzględnieniu w Porozumieniu EOG decyzji przyjętej przez Komisję.«;

g) w art. 9 dodaje się akapity w brzmieniu:

»Wzrost średniej całkowitej rocznej liczby uprawnień w systemie EU ETS wynikający z rozszerzenia systemu o Liechtenstein i Norwegię zgodnie z akapitem pierwszym musi być zgodny z decyzjami Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącymi krajowych planów rozdziału uprawnień na okres od 2008 r. do 2012 r.

Wzrost średniej całkowitej rocznej liczby uprawnień w systemie EU ETS wynikający z rozszerzenia systemu o Islandię zgodnie z akapitem pierwszym odpowiada 23 934 tonom ekwiwalentu dwutlenku węgla.

W odniesieniu do państw EFTA dane liczbowe, które należy uwzględnić przy obliczaniu liczby uprawnień dla całego EOG, które będą wydawane od 2013 r., zgodnie z niniejszym artykułem, określono w części A dodatku.«;

h) w art. 9a ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

»W przypadku Norwegii średnia roczna liczba uprawnień wydawanych w odniesieniu do instalacji, o których mowa w tym akapicie, wynosi 878 850.«;

i) w art. 9a ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W odniesieniu do instalacji w państwach EFTA prowadzących działania wymienione w załączniku I, które są objęte EU ETS dopiero od 2013 r., roczne średnie emisje za okres sprawozdawczy objęty dostosowaniem wynoszą:

Islandia 1 862 571 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla,

Liechtenstein: 0 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla,

Norwegia: 5 269 254 tony ekwiwalentu dwutlenku węgla.«;

j) po art. 9a ust. 4 dodaje się ustępy w brzmieniu:

»5. W odniesieniu do państw EFTA dane liczbowe, które należy uwzględnić przy dostosowaniu liczby uprawnień dla całego EOG, które będą wydawane od 2013 r., zgodnie z niniejszym artykułem, określono w części A dodatku.

6. Komisja oblicza i dostosowuje roczną liczbę uprawnień dla całego EOG, które mają być wydane od 2013 r., zgodnie z art. 9 i niniejszym artykułem, w celu uwzględnienia danych liczbowych państw EFTA, które określono w części A dodatku. Komisja publikuje dostosowane ilości uprawnień dla całego EOG na okres od 2013 r.«;

k) w art. 10 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

»Dla celów lit. a), w odniesieniu do Liechtensteinu i Norwegii, przypadająca na te państwa liczba uprawnień jest obliczana na podstawie następujących ilości emisji:

Liechtenstein: 20 943 tony ekwiwalentu dwutlenku węgla,

Norwegia: 18 635 669 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla.

W odniesieniu do Islandii udział, o którym mowa w lit. a), oblicza się na podstawie 36 196 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla skorygowanych o 899 645 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla, odpowiadających udziałowi w zweryfikowanych emisjach za rok 2005 pochodzących z instalacji prowadzących działania wymienione w załączniku I, które zostały włączone do systemu wspólnotowego dopiero od 2013 r. W związku z tym udział Islandii oblicza się na podstawie 935 841 ton ekwiwalentu dwutlenku węgla.«;

l) art. 10 ust. 3 nie ma zastosowania do państw EFTA;

m) w art. 10b ust. 3 akapit drugi dodaje się zdanie w brzmieniu:

»Sektory i podsektory w państwach EFTA przedkładają swoje wnioski Urzędowi Nadzoru EFTA, który przekazuje je Komisji.«;

n) w art. 16 ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

»Państwa EFTA określają kary za przekroczenie emisji, które są równoważne z karami w państwach członkowskich UE.«;

o) po art. 16 ust. 12 dodaje się ustęp w brzmieniu:

»13. Państwa EFTA przedkładają wszelkie wnioski na podstawie art. 16 ust. 5 i 10 Urzędowi Nadzoru EFTA, który niezwłocznie przekazuje je Komisji.«;

p) w art. 18a ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

»Przeniesienie operatorów statków powietrznych do państw EFTA odbywa się w ciągu 2011 r., po wypełnieniu przez operatorów swoich obowiązków w 2010 r. Na wyraźny wniosek operatora złożony w ciągu sześciu miesięcy od przyjęcia przez Komisję wykazu operatorów dla całego EOG, o którym mowa w art. 18a ust. 3 lit. b), państwo początkowo administrujące może określić inny harmonogram przeniesienia operatorów, którzy początkowo zostali przydzieleni temu państwu na podstawie kryteriów określonych w lit. b). W takim przypadku przeniesienie następuje nie później niż w 2020 r., mając na uwadze okres rozliczeniowy rozpoczynający się w 2021 r.«;

q) w art. 18a ust. 3 lit. b) po słowach »operatorów statków powietrznych« dodaje się słowa »dla całego EOG«;

r) w art. 18b dodaje się akapit w brzmieniu:

»W celu wypełnienia swoich zadań wynikających z dyrektywy państwa EFTA i Urząd Nadzoru EFTA mogą zwrócić się o pomoc do organizacji Eurocontrol lub innej właściwej organizacji i mogą w tym celu zawierać wszelkie odpowiednie porozumienia z tymi organizacjami.«;

s) w art. 20 dodaje się następujący ustęp:

»4. Wydanie, przenoszenie i anulowanie przydziałów dotyczących państw EFTA i operatorów z tych państw oraz operatorów statków powietrznych przez nie administrowanych jest zapisywane w niezależnym rejestrze transakcji, o którym mowa w ust. 1.

Główny zarządca jest organem kompetentnym do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1-3 w odniesieniu do państw EFTA, operatorów z tych państw lub operatorów statków powietrznych przez nie administrowanych.«;

t) w art. 25 dodaje się ustęp w brzmieniu:

»2. Uprawnienia w ramach EU ETS obejmują uprawnienia, które państwa EFTA lub operatorzy z tych państw wydali lub którymi obracali w handlu w ramach EU ETS. Po zawarciu przez Unię porozumienia, o którym mowa w niniejszym artykule, nie rozróżnia się tych rodzajów uprawnień.

Komisja informuje państwa EFTA na wczesnym etapie o negocjacjach i zawieraniu umów lub niewiążących porozumień zgodnie z niniejszym artykułem.«;

u) po załączniku V dodaje się, co następuje:

»DODATEK

CZĘŚĆ A

Dane liczbowe państw EFTA związane z obliczeniem i dostosowaniem liczby uprawnień w całym EOG, które mają być wydane w okresie 2013-2020 zgodnie z art. 9 i 9a dyrektywy 2003/87/WE

1. Dane liczbowe państw EFTA zgodnie z art. 9

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 1,74 %.

Islandia

Podstawą obliczenia tych danych liczbowych są średnie roczne zweryfikowane emisje za lata 2005-2010 pochodzące z działań objętych zasadniczo dyrektywą 2003/87/WE w okresie od 2008 r. do 2012 r., odpowiadające 23 934 uprawnieniom.

Rok Liczba uprawnień
2013 22 684
2014 22 268
2015 21 851
2016 21 435
2017 21 018
2018 20 602
2019 20 186
2020 19 769

Liechtenstein

Podstawą obliczenia tych danych liczbowych jest średnia całkowita roczna liczba uprawnień wydanych przez Liechtenstein na okres 2008-2012 odpowiadająca 17 943 uprawnieniom, jak określono w krajowym planie rozdziału uprawnień Liechtensteinu.

Rok Liczba uprawnień
2013 17 006
2014 16 694
2015 16 382
2016 16 070
2017 15 758
2018 15 445
2019 15 133
2020 14 821

Norwegia

Podstawą obliczenia tych danych liczbowych jest średnia całkowita roczna liczba uprawnień wydanych przez Norwegię na okres 2008-2012 odpowiadająca 14 255 268 uprawnieniom, jak określono w krajowym planie rozdziału uprawnień Norwegii.

Rok Liczba uprawnień
2013 13 511143
2014 13 263 101
2015 13 015 060
2016 12 767018
2017 12 518 976
2018 12 270 935
2019 12 022 893
2020 11 774851

2. Dane liczbowe państw EFTA zgodnie z art. 9a ust. 1

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 1,74 %.

Norwegia

Rok Liczba uprawnień
2013 832 974
2014 817682
2015 802 390
2016 787098
2017 771806
2018 756 514
2019 741 222
2020 725 930

3. Dane liczbowe państw EFTA zgodnie z art. 9a ust. 2

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 1,74 %.

Islandia

Rok Liczba uprawnień
2013 1 732 936
2014 1 700 527
2015 1 668 119
2016 1 635 710
2017 1 603 301
2018 1 570 892
2019 1 538 484
2020 1 506075

Norwegia

Rok Liczba uprawnień
2013 4994199
2014 4902 514
2015 4810829
2016 4719144
2017 4 627 459
2018 4 535 774
2019 4 444 089
2020 4 352 404

CZĘŚĆ B

Dane liczbowe państw EFTA związane z obliczeniem i dostosowaniem liczby uprawnień w całym EOG, które mają być wydane w okresie 2021-2030 zgodnie z art. 9 i 9a dyrektywy 2003/87/WE

W celu określenia tych danych liczbowych zastosowano współczynnik liniowy wynoszący 2,2 %.

Pułap emisji 2021-2030 Islandia Norwegia
2021 1 484341 16 404 311
2022 1 442 838 15 955 437
2023 1 401 335 15 506 563
2024 1 359832 15 057 689
2025 1 318 329 14 608814
2026 1 276826 14 159940
2027 1 235 323 13 711 066
2028 1 193 819 13262 192
2029 1 152 315 12 813 318
2030 1 110811 12 364 443

3. w pkt 21alj (decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814) dodaje się, co następuje:

", zmieniona:

32018 L 0410: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. (Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).".

Artykuł  2

Teksty dyrektywy (UE) 2018/410 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 15 lipca 2020 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG *.

* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2020 r.
1 Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 3.
2 Dz.U. L 309 z 8.11.2012, s. 38.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.172.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 112/2020 (2023/1372) zmieniająca załącznik XX (Środowisko) do Porozumienia EOG
Data aktu: 14/07/2020
Data ogłoszenia: 06/07/2023
Data wejścia w życie: 06/07/2023