uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 1 , w szczególności jego art. 20,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich 2 , w szczególności jego art. 16,
1. KONTEKST
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/159 3 Unia nałożyła środek ochronny w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali. Środek ma formę kontyngentu taryfowego, z dozwolonym bezcłowym przywozem w ramach kontyngentu opartego na historycznych przepływach handlowych. Kontyngent bezcłowy ma zastosowanie do przywozu na terytorium Unii. Cło ochronne w wysokości 25 % ma zastosowanie do przywozu dokonywanego poza obowiązującym kontyngentem.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2023/1321 4 zmieniono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2170 5 dotyczące stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych.
(3) W wyniku tej zmiany kategorie stali 7 (blacha quarto ze stali niestopowej i pozostałej stali stopowej 6 ) i 17 (kątowniki, kształtowniki i profile, z żeliwa lub stali niestopowej 7 ) w ramach środka ochronnego, wymienione w załączniku 1 do rozporządzenia (UE) 2020/2170, pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa i przywożone do Irlandii Północnej transportem bezpośrednim z innych części Zjednoczonego Królestwa, kwalifikują się do traktowania zgodnie z odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi, jeżeli towary te są dopuszczone do swobodnego obrotu na terytorium Irlandii Północnej.
2. PROCEDURA
(4) W dniu 30 marca 2023 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, w którym wyjaśniła, że w następstwie zmiany rozporządzenia (UE) 2020/2170 konieczne było, aby Komisja zmieniła rozporządzenie w sprawie środków ochronnych poprzez utworzenie nowego kontyngentu taryfowego ograniczonego do transferów do Irlandii Północnej kategorii produktów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/ 1321 pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i wysyłanych bezpośrednio z innych części Zjednoczonego Królestwa. W ten sposób transfery produktów objętych tymi kategoriami produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i wysyłanych bezpośrednio z innych części Zjednoczonego Królestwa mogłyby być wprowadzane do Irlandii Północnej bez cła do czasu wyczerpania przydzielonego kontyngentu. Poza kontyngentem zastosowanie miałoby cło ochronne w wysokości 25 %. Zainteresowanym stronom umożliwiono przedstawienie uwag na temat treści zawiadomienia.
(5) Aby obliczyć odpowiednią wielkość kontyngentów taryfowych, która zapewniłaby, jak przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2023/1321, rentowność tych bezpośrednich transferów do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa, w świetle szczególnych okoliczności w Irlandii Północnej Komisja przeanalizowała dostępne statystyki 8 w celu obliczenia wielkości transferów do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa.
(6) Kontyngenty taryfowe ustanowione niniejszym rozporządzeniem mają być wykorzystywane wyłącznie przez towary pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa wymienione w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/1321, które są przywożone do Irlandii Północnej transportem bezpośrednim z innych części Zjednoczonego Królestwa i dopuszczone do swobodnego obrotu na terytorium Irlandii Północnej. W związku z tym te nowe kontyngenty taryfowe nie mają wpływu na przydział lub wielkości istniejących kontyngentów taryfowych w odniesieniu do przywozu z państw trzecich na terytorium Unii.
Uwagi zainteresowanych stron
(7) W zawiadomieniu o wszczęciu dano zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia uwag w wyznaczonym terminie. Komisja nie otrzymała żadnych uwag od zainteresowanych stron.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego na podstawie odpowiednio art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.98 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1331 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali |
Data aktu: | 29/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2023 |